Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Eti siinä sitten laajempaa objektiivia kun 10mm laajiskin on jo 22,5mm kinovastaava.
Ei kai kukaan osta D7500 vakavaan videokäyttöön. m43 kamerat vie tuota 6-0.
Muuten D7500 näyttää olevan erinomainen kamera luokassaan. En ole kuvannut, muta on käynyt mielessä jos ostaisin itselleni.
Vakavassa videohommassahan 4K:n kroppi ei niin merkitse (ja sitähän on m43 -puolellakin yleisesti).
Eniten se haittaa satunnaista videoijaa kun sillä kamerassa kiinni olevalla objektiivilla ei saakaan järkevästi videota vaan pitää laittaa laajempaa kiinni.
Canon 5D IV:ssä tätä erityisesti on parjattu - jostain syystä m43:ssa se on 'pienempi paha''?
Eti siinä sitten laajempaa objektiivia kun 10mm laajiskin on jo 22,5mm kinovastaava.
Ei kai kukaan osta D7500 vakavaan videokäyttöön. m43 kamerat vie tuota 6-0.
Muuten D7500 näyttää olevan erinomainen kamera luokassaan. En ole kuvannut, muta on käynyt mielessä jos ostaisin itselleni.
Vakavassa videohommassahan 4K:n kroppi ei niin merkitse (ja sitähän on m43 -puolellakin yleisesti).
Eniten se haittaa satunnaista videoijaa kun sillä kamerassa kiinni olevalla objektiivilla ei saakaan järkevästi videota vaan pitää laittaa laajempaa kiinni.
D7500 on uusi kamera, eikä kropattu 4k ole uusissa m43 kameroissa enää tyypillistä. Paremmissa m43 kameroissa sitä ei taida enää ollakaan muuten kuin kuvasuhteen muuttumisen kautta.
zone6 kirjoitti:Canon 5D IV:ssä tätä erityisesti on parjattu - jostain syystä m43:ssa se on 'pienempi paha''?
m43 järjestelmässä on aika hyvin laajiksia tarjolla - toisin kun Nikonin dx järjestelmässä.
Pitää muistaa, että D7500 on täyskenno-bajoa hyödyntävä kroppi. Ja siitä kun vielä kropataan, niin objektiivien löytyminen ei enää olekaan niin helppoa. Moni kuvaa tuolla käyttäen ainakin osaksi täyskärin objektiiveja.
Mutta tämä on aika akateemista kun tiedetään, ettei Nikon ole mikään videoiden kunkku.Nikon ostetaan stillien takia.
nomad kirjoitti:Mutta tämä on aika akateemista kun tiedetään, ettei Nikon ole mikään videoiden kunkku. Nikon ostetaan stillien takia.
Juuri näin. Kunnon nikonistit ottavat vain valokuvia, heitä ei video kiinosta. Ainut poikkeus on netin pornovideot, joista nikonistit nauttivat valokuvausten välissä kopaistessaan kopraan! :D
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Mikä on kun nostan kameran ylös pois silmältä niin alivalottaa pahasti kun valoa tulee etsimeen? En ole D810:llä samaa huomannut, mutta pitääkin mennä vertaamaan.
Lähettikö ne mulle tiivisteistä/heijastussameteista riisutun kiinanmallin. Kiinaksi laatikko tosiaan on ja aluksi oli kielikin. Vai onko se valotusmittarin sensori noin hölmösti 7000 sarjassa.
mirrored kirjoitti:Mikä on kun nostan kameran ylös pois silmältä niin alivalottaa pahasti kun valoa tulee etsimeen? En ole D810:llä samaa huomannut, mutta pitääkin mennä vertaamaan.
Lähettikö ne mulle tiivisteistä/heijastussameteista riisutun kiinanmallin. Kiinaksi laatikko tosiaan on ja aluksi oli kielikin. Vai onko se valotusmittarin sensori noin hölmösti 7000 sarjassa.
Vertailuni kertoi että D810:llä saa vähäistä eroa valotuksiin kun aurinko tulee juuri tietyssä kulmassa okulaariin. Mutta D7500 on pahimmillaan liian herkkä sille ja vaikutus suurimmillaan luokattoman suuri eli aukkokaupalla! Onko muilla havaintoja tästä? Entä edeltäjämalleissa?
P.S. Tarkan tulokulman se D7500:kin vaati tuolle, mutta vaikutus oli hämmästyttävä.
Tuhansia viestejä keskustelufoorumeilla ja kymmeniä revikoita erilaisissa julkaisuissa mutta ei ikinä sanaakaan tällaisestä oleellisesta käytännön kuvaamiseen vaikuttavasta ominaisuudesta! Tonnisarja satasarja ykkössarja.
rolsen kirjoitti:Eikö siinä kameran mukana tullut suojalärpäkettä?
Totta kai! Siitä ei ole ollenkaan kyse. D810:ssä on ihan oma sulkimensakin okulaarille, sen kuin vääntää vivun toiseen asentoon.
Kyse on siitä että D7500 on verraten susi kun se valottaa lähes mustia ruutuja yllättäin. D810 ei tätä tee.
Luotettavuus on siis sattuman kauppaa. Ei tuollainen ole hyväksyttävää. Pitää siis peittää okulaari (sormin/kädellä tietenkin sillä kuka tollasta irtolärpäkettä nopeissa tilanteissa käyttäisi) kun nostaa kameran kuvanottoon ja aurinko on takana. Toki valotus meni pilalle vain tietyssä kulmassa, kun kamera oli suunnattu viistosti alas. Kuitenkin, *sensuroitu* ja iso pettymys Nikonn kanssa. Ei mulla ole vastaavaa nikonmallia ennen ollut.
ed. No tietenkin tuo pettymys asettuu omaan kokoonsa pian. Ei olekaan täydellinen kamera, kas. Kaksi kättä tarvitaan yläperspektiivin kuvaan kun aurinko on selän takana. Toinen käsi peittää okulaaria.
Mutta on toi kiva 16-80 zoomilla. 1200g vain.
Sometarpeisiin pienin jpeg käyttöön ja langaton luuriin.
mirrored kirjoitti:Kyse on siitä että D7500 on verraten susi kun se valottaa lähes mustia ruutuja yllättäin. D810 ei tätä tee.
Luotettavuus on siis sattuman kauppaa. Ei tuollainen ole hyväksyttävää. Pitää siis peittää okulaari (sormin/kädellä tietenkin sillä kuka tollasta irtolärpäkettä nopeissa tilanteissa käyttäisi) kun nostaa kameran kuvanottoon ja aurinko on takana. Toki valotus meni pilalle vain tietyssä kulmassa, kun kamera oli suunnattu viistosti alas. Kuitenkin, *sensuroitu* ja iso pettymys Nikonn kanssa. Ei mulla ole vastaavaa nikonmallia ennen ollut.
Kyse ei kyllä ole siitä, että ko. malli olisi jotenkin susi. Tai siis ehkä onkin, mutta ei tuon "ominaisuuden" vuoksi. Se etsimen peittävä suoja ja prosumer-mallien integroitu peitto on siellä ihan tarkoituksella. Totta kai etsimen kautta menee valoa, joka sotkee valotuksen. Siis peilietsinkameroissa. Peilittömissä tämä(kin) on paremmin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
D810:ssä tulee vain vähäinen vaikutus, tässä monta aukkoa. Ei todellakaan mikään tottakai silloin.
Nuo läpyskät ja okulaarin sulkimet on ennenkin olleet vain tarkkuutta vaativaa hidasta työskentelyä varten ja taas muissa kuvaamistilanteissa on yleistä ja tarpeen joskus nostaa kamera välillä ylös. Kun tulee käytännössä musta ruutu tuloksena, se ei todellakaan ole hyväksyttävää, sillä kyse on kameran toiminnoissa oleellisen tärkeästä valotuksen luotettavuudesta.
D810:llä sain vain hiukan historammia liikutettua vasemmalle, mutta tällä hyväksyttävää valotusta ei käytännöllisesti katsoen saanut. Näin siis pahimmillaan molemmilla kameroilla, juuri tietyssä valon tulokulmassa okulaariin.
Täytyy tutkia tuota vielä lisää vaikka fikkarillakin.
Joo, siis ei mullakaan ole muistissa, että D700/D800/D810/D850 olisi koskaan totaalisesti antautunut vaikka kuvaisi takatöllöllä tai muuten tähtäämättä ilman tuota läpyskää. Voihan se olla, että D7500:n etsin on jotenkin rakenteeltaan erilainen kuin 800-sarjalaisissa.
Onhan se toki hankalaa, jos haluaa ottaa välilla kuvan tai kaksi väkijoukon yli, tms. ja pitäisi muistaa se läpyskä laittaa kiinni.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:Joo, siis ei mullakaan ole muistissa, että D700/D800/D810/D850 olisi koskaan totaalisesti antautunut vaikka kuvaisi takatöllöllä tai muuten tähtäämättä ilman tuota läpyskää. Voihan se olla, että D7500:n etsin on jotenkin rakenteeltaan erilainen kuin 800-sarjalaisissa.
Onhan se toki hankalaa, jos haluaa ottaa välilla kuvan tai kaksi väkijoukon yli, tms. ja pitäisi muistaa se läpyskä laittaa kiinni.
En miekään muista että tuo olisi koskaan mikään varsinainen ongelma ollut yhdelläkään rungolla mitä mulla on ollut. Jos tämä malli on herkkä tälle, niin läpsäyttää LV:n päälle tuollaisissa tilanteissa, niin pääseepä siitäkin eroon.
rolsen kirjoitti: Jos tämä malli on herkkä tälle, niin läpsäyttää LV:n päälle tuollaisissa tilanteissa, niin pääseepä siitäkin eroon.
Kokeilin sitä silloin heti kun ihmettelin mustia ruutuja mutta eihän se lauennut kun painoi laukaisinta. Pitäisi katsoa tarkennusasetukset LV:n kanssa kuntoon, jos auttaisi. (Meni muuten sokkona tähtäys sitenkin, koska näyttö ei taivu kokonaan alaspäin. Toinen syy tietty aurinko, joten so what.)
Itse en ole saanut tuota "valotusongelmaa" esille D7500 kanssa. Mutta voi olla vaan että en ole tarpeeksi yrittänyt.
Muuten aika positiiviset fiilikset tästä kamerasta.Puutteethan on yleisesti tiedossa jos vertaa esim D500.
Joissakin asioissa ollaan menty jopa edelle D500.
Tein kokeita verraten D7500 vs D810. Täytyy nyt todeta että ensimmäinen arvioni oli hätiköity ja sittenkin on niin että kaksi aukkoa sain molempiin kameroihin eroksi okulaariin sopivassa kulmassa tulevan auringon kanssa. Sekin oli aluksi äkkiä katsoen takatöllössä musta mikä järkytti mut eiliseen juttuuni.
Mutta kyllä tietysti kahden aukon alivalotuksesta kaivaa yleensä hyvinkin kelpo kuvan esiin vaikkei ominaisuus mitenkään kiva ole. Melko tarkan tietyn kulman tuo vaati tullakseen suurimmillaan esiin ja se vaikutti olevan sama molemmilla kameroilla. Voin laittaa asiasta vielä havainnollistavaa kuvaa myöhemmin.
Keskellä jalusta, yläreunassa aurinko. 24mm laajakulma FX.
Tuossa sitten panoroiden.
Ja vielä valotuksia panoroiden.
Todella tarkka kamera oli asettaa pystysuunnassa jotta aurinko pääsi okulaarista valotusmittarille. Mutta siis noissa ekoissa kuvissa on jo haettu se kulma. Ja aivan sama tulos D810:lläkin.
Pettymys kutistui melko vähäiseksi. Uusin Nikoninikin sai luoton takaisin.
Tein vielä yhden kokeen koska mietin kuinka tämä tuli alunperin ilmi kasvihuoneessa joka hajotti auringonvalon osittain. Kyseessä oli siis myös laaja valaistu pinta eikä vain terävä spotti. Kokeen tulos on ikävästi mielenkiintoinen ja osin romuttaa mitä juuri edellä tuli todettua.
Asutuin talon seinän lähelle, johon aurinko paistoi vielä hiukan. Kuvasin myös seinän. Sotten toiseen suuntaan pitäen kameraa sivullani jotten itse varjosta seinästä etsimeen tulevaa valoa. Toiseen kuvaan peitin okulaarin.
D7500
D810
Löydätte valotusarvot kyllä ja osaatte päätellä mitä merkitsee käsivara eli näin pieni rajauksen muutos monilohkomittaukseen. (No voehan vitsi, pitäis vielä tehdä sama jalustan kanssa niin saataisiin lopullinen totuus. Mutta kyllä tää saa nyt olla tässä.)
mirrored kirjoitti:Löydätte valotusarvot kyllä ja osaatte päätellä mitä merkitsee käsivara eli näin pieni rajauksen muutos monilohkomittaukseen. (No voehan vitsi, pitäis vielä tehdä sama jalustan kanssa niin saataisiin lopullinen totuus. Mutta kyllä tää saa nyt olla tässä.)
Jaa mutta siinä on kuitenkin ihan riittävä koe koska vaaleammissa ruuduissa (okulaari peitettynä) on kamera molemmissa liikahtanut hiukan ylöspäin jolloin vaaleaa taivasta tulee enemmän mukaan. Tämä tasaa kuvaparien eroa.