Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa kirjoitti:Sain tuossa käsiini otsikon kameran ja nyt pari päivää pläräilyä takana. Vaikuttaa kyllä olevan hypensä arvoinen. Vakuutti siinä määrin että joutu laittaa yhden Leican lihoiksi ja ostamaan itsellekin tämän. Aikamoinen kamera kertakaikkiaan.
Mitäs muita Sonyn peilittömiä sulla olikaan, noin vertailukohdiksi?
Omana on A6500 ja siinä kans varsin kelpo kamera. Käytössä/käytössä ollu nex-6, nex-7, a7R, a7S, A7II, A7RII ja A7SII.
Vois joskus raapustaa ajan kanssa mitä kaikkea hyvää on tossa tullu vastaan, mutta nyt pikaiseen joutuu vaan toteamaan että onpahan kamera. Moni juttu ollu jo tiedossa, mut muutama mukava ominaisuus tullu vastaan. Esim. vaikka kasvotarkennuksen lisäksi tullu myös valotuksen säätö kasvojen mukaan. Erittäin näppärä. Yks vähän vekkuli juttu kans tullu vastaan. Taaperon kasvoja se ei tunnu löytävän niin hyvin kuin aikuisen. Huippu, huippu ja vielä kerran huippu kamera.
Luin joku aika sitten kasvojentunnistusta yleensä käsittelevä artikkelin. Nykyiset algoritmit heijastavat kuulemma globaaleja yhteiskunnallisia eriarvoisuuksia varsin tarkasti. Miesten kasvot tunnistetaan varmemmin kuin naisten kasvot, valkoisen rodun kasvot varmemmin kuin värillisen jne. Artikkelissa ei puhutta lapsista, mutta voin kuvitella, että aikuisen kasvot tunnistetaan varmemmin kuin lapsen kasvot. Valokuvaamisessa tämä on tietenkin pieni huoli jonka kanssa ehkä voidaan elää, mutta ongelmat moninkertaistuvat sen jälkeen kun kasvojentunnistusta aletaan käyttää esimerkiksi maksamisen valmistamisessa.
En ole omakohtaisesti huomannut Sonyn kasvojentunnistuksessa edellä mainittuja piirteitä vaikka hyvin erilaisia ihmisiä olenkin kuvannut :-)
Kokeiles rekisteröidä lapseisi kasvot kameraasi. paraneeko tunnistus sen jälkeen? Olen huomannut, että varsin kätevä ominaisuus tuo kasvojen rekisteröiminen. En tiedä vaikuttaako se kasvojen tunnistusvarmuuteen sinänsä, mutta rekisteröimisen avulla pystyy varmistamaan, että tilaisuuksissa kamera preferoi päähenkilöiden kasvoja kun kuvataan useita ihmisiä. Yleensä varsin käytännöllistä.
Sonin kasvojentunnistus toimii ihan miten sattuu. Mulla on musta ulkoilutakki missä on valkoinen vetoketjunreuna rintataskussa. R2 lukitsi siihen aina silmän. Myös EVF/Liveview tunnistin nappasi siihen kiinni niin että kun seisoi jalustan takana takanäyttö pimeni aina mikäli automaattinen tunnistus oli päällä.
Maffer kirjoitti:Mä laittaisin Sonit lihoiksi ja tilalle CCD Monochrom.
Tiedätkö Sampan kuvaustarpeista vai onko tämä sitä ainaista joku muu on Sonya parempi jankutusta?
Eli millä perusteilla pitäisi vaihto tehdä?
Miten videokuvaus liittyy siihen että esitin oman mielipiteeni? Tai että joku muu on Sonia parempi? Mun preferenssi on ollut jo vuoden verran mahdollisimman palikka kamera ja sattuneista syistä myös mustavalkoinen. Oletko koskaan katsonut rangefinderista läpi? Se on omalla kohdalla ainoa etsintyyppi millä kuvaisin vapaalta kädeltä vapaaehtoisesti kun näkee mitä siellä kuvan ulkopuolellakin tapahtuu.
Maffer kirjoitti:Mä laittaisin Sonit lihoiksi ja tilalle CCD Monochrom.
Tiedätkö Sampan kuvaustarpeista vai onko tämä sitä ainaista joku muu on Sonya parempi jankutusta?
Eli millä perusteilla pitäisi vaihto tehdä?
Miten videokuvaus liittyy siihen että esitin oman mielipiteeni? Tai että joku muu on Sonia parempi? Mun preferenssi on ollut jo vuoden verran mahdollisimman palikka kamera ja sattuneista syistä myös mustavalkoinen. Oletko koskaan katsonut rangefinderista läpi? Se on omalla kohdalla ainoa etsintyyppi millä kuvaisin vapaalta kädeltä vapaaehtoisesti kun näkee mitä siellä kuvan ulkopuolellakin tapahtuu.
Ja oletat että juuri A7III ketjussa useampaakin kiinnostaa tietää millä juuri sinä noin niinkuin yleisesti haluat kuvata?
Eiku juu, jokainenhan saa mielipiteensä toki aina ilmaista.
Ja aihetta sivuten, jos III kasvojen tunnistus toimii yhtä hyvin kuin r sisarensa, niin se on kyllä riittävän hyvä moneen tarkoitukseen. Esim. 55mm 1.8 täydellä aukolla, ja on silmässä. Kyllä tuota II mallinkin tunnistusta tulee käytettyä, ei se niin huono ole etteikö voisi käyttää.
nomad kirjoitti:En ole omakohtaisesti huomannut Sonyn kasvojentunnistuksessa edellä mainittuja piirteitä vaikka hyvin erilaisia ihmisiä olenkin kuvannut :-)
Meillä on harrastuksen parissa erän kiinalainen tyttö ja hänen kanssa huomasin, että ainakin R2:n tunnistaa heikommin. Noin yleisesti olen oikein tyytyväinen kuinka hyvin se toimii, vaikka tietysti Mafferilla ei mikään toimi mitenkään missään milloinkaan. :D
No niin. Nyt muutamat aatteet pidemmälti. Muista III-sarjan malleista en osaa sanoa, joten kokemukset heitän vain tästä otsikon kamerasta. Kuvan/videon-laaduista en oo vielä ehtinyt ottamaan selvää, mut tuskinpa niin hirveästi dyyggaa.
Muotoilu nyt kärkeen. Oikein miellyttävä. Enää ei mun sormet ota rungon pohjaan. Pikkurilli toisaalta vieläkin lipsahtaa pois, mutta siihen on jo niin tottunut ettei sitä oikein enää ajattele. Kyllä niistä aikaisemmistakin olen diggaillu, mutta on tää paras kuitenkin. Etenkin tuo hieman pyöreämpi muotoilu miellyttää oikein kovasti. Alareuna on kaikkiaan pyöristetty ja mun mielestä huippu juttu. Samoin laukaisin nappi on saanut pyöreyttä ja sekin varsin hienoa. Rullissa ja kaikissa napeissa on jämäkämpi tatsi ja sen tuntee. Aikaisemmissa versioissa alempi peukarulla pyörähti tosi herkästi ja se oli rasittavaa. Nyt ei enää sitä ongelmaa ole. Kaikkiaan napit ja rullat on mun mielestä nyt mitä niiden pitäiskin olla kaikkiaan. AF-ON nappi on just siinä missä pitääkin. Eye-af:n käyttö sillä napilla on kyl tosi miellyttävää. Ei oikein mitään nipotettavaa tuolla rintamalla ainakaan näin lyhyen räpläilyn jälkeen. Mutta mulle sen kuuluisan "hyvän olon tunteen" aiheutti video-nappi. Aiemmin se on ollu todella ihme mestassa ja se on ollu todella pieni. Nyt se on siellä missä pitää ja se rasittava ranteen vääntely loppui. Tekis mieli antaa kolminkertainen hurraa-huuto tuolle.
Menut. On ne paremmat. Pikamenun konffaus on lajiteltu ja muutenkin sitä on viritetty A6500:n valikoista. Hyvään suuntaan ollaan menossa. Mutta matkaa on vielä. Alkuun kun sitä sääti mieleisekseen, muistu mieleen miks sitä haukutaan. Ja haukun minäkin. Todella rasittava on. Ihme riippuvaisuuksia ja vähän ne toiminnot on vieläkin siellä sun täällä. My Menu on ihan hemmetin mukava. Sitä kun tuppaa niitä samoja juttuja sieltä viidakosta kahlaamaan, niin mukava että ne saa kerättyä hallitusti selkeään paikkaan. Toimintoja tullu taas lisää joten lisää kysymyksiä joutuu etsimään YouTube-yliopistosta.
Käyttö. Käynnistyy selkeästi ripeämmin. Kaikki toimii ripeämmin ja aika selkeästi vielä. A6500 alkaa olemaan jo hyvällä tasolla, mutta ainakin vaikuttaa että tää on hiukan parempi. Vieläkin pientä "sony-ilmaa" siellä sun täällä, esim. unilta herääminen on joskus meikäläisen tasoa, mutta ero CaNikon kameroihin on jatkuvasti pienempi. Virrat päälle kun laittaa, on ero II malleihin huikea. Tovi menee, muttei Turhapuromaista röökitaukoa kuten II malleissa on tapana. Sarjan kun rätkyttää kuvia, voi kuvaus jatkua samoin tein. Samoin niitä voi alkaa tsiigailee samaan aikaan kun kort(e)ille kirjoitetaan. Poistaa ei voi ja se on ärsyttävää. Valotus on mun makuun mukavaa. Ensimmäisellä perusmoodilla mennään ja se toimii mun touhuihin aika hyvin, mitä nyt valotuksen mittausta tarvii. Kasvojen mukaan valottaminen on ihan sairaan hyvä. Kasvot kun tunnistetaan, säädetään valotus myös samalla. Mä kun tykkään pientä valonkäikälettä käyttää silloin tällöin, niin A6500:sta tuttu highlight valotusmode löytyy ja siitä kyl diggaan. Kennovakaaja tuntuu olevan asteen ärhäkkäämpi A7SII:een verrattuna. Sen enempää ei oikein oo tullu koeponnistettu. Toimii niinkuin pitää ja junan vessa- taso alkaa lähenemään (kukahan vääntää tästä ensimmäisen vitsin?).
Tarkennus. Sitten aletaan pääsemään itse pihvin kimppuun. Tänään tuli huvikseen stedattua kun taapero spurttas kohti. Nokilla 55 1.8, täys aukko, sormella napautin näytöstä seuraamaan ja laukaisin pohjaa. 22 kuvaa ja kaikki veitsen terävää. Napero nyt ei mikään gepardi ole, mutta mulle toi nopeus riittää mun juttuihin. A6500 tekee ton myös, mutta A7SII:lla jää kauniiksi haaveeksi. Voi olla että A7II ja A7RII suoriutuu myös, mutta niitä en on oo käyttänyt niin paljoa. Eikä niissä oo kosketusnäyttöä. Videoissa tuntuu tarkennus, nopean testailun perusteella, olevan A6500 tasolla vähintään. Se riittää mulle. Kosketus näyttö on ihan hemmetin mukava kun sen makuun pääsee. Se on mun juttu. C2-nappiin piti laittaa center-lock-af päälle pois. Välillä voi laittaa sen seuraamaan jotain ja kun sen laittaa pois, saa hyvin nopeasti tarkennus pisteen käyttöön mitä joystickilla on mukava siirrellä. Lisäksi bokeh-piirakkaalla useasti vieraileva videomies diggailee tarkentelusta takanäytöltä. Tarkennuksen siirto My Menuun, tarvittaessa tarkennuksen siirto hitaaksi ja focuksen siirto silmäkarkit on nopsasti tehty. Mä diggaan todella paljon. Tarkennus kaikkiaan täyttää mun tarpeen ja helpottaa mun elämää.
Näyttö+etsin. Ne on selkeästi paremmat. Siinäpä se. Ne on paremmat. Manuaalitarkentelu on mukavampaa verrattuna vaikka A7SII:een. Diggaan hyvin paljon tunnistimista mitkä hiffaa kun näyttö on käännetty. Se näytön pomppiminen etsimeen ajoi mut hulluuden partaalle. Toki löytyy myös A6500:sta ja on todella miellyttävä juttu.
Akku varmasti kestää ja diibadaaba, mutta mä niitä kuitenkin lätkin taskut täyteen, joten mulle toi ei oikein oo mikään kynnyskysymys.
Siinäpä skidit läpät ensi hatseista. Vielä kun tohon saa sen 5v. lisäturvan, niin tuntuu että mulle tossa on kameraa seuraavaksi viideksi vuodeksi. Noita mun juttuja kun tsiigaillaan joko kännyltä tai näytöltä, niin niihin hommiin toi riittänee vallan mainiosti pitkän aikaa. Toki tuleva A7SIII varmasti on kiinnostava, mutta mulla henkilökohtaisesti painaa myös valokuvaus harrastuksena. Ja hirvittää sen hinta.
Enkä jaksanu oikolukea. Varmasti on näppivirhettä siellä täällä.
nsamppa kirjoitti:
Enkä jaksanu oikolukea. Varmasti on näppivirhettä siellä täällä.
Kiitoksia. En huomannut näppivirheitä, enkä kyllä jaksanut niitä etsiäkään ;-)
Teksti vakuutti. On se vaan kumma juttu, miten kamerahimo iskee kun lukee näitä juttuja. Onneksi tossa A7RII:ssa on vielä se 42mp kenno joka jarruttaa Rajalaan matkaamista...Saas nähdä kuinka kauan jaksan keksiä tekosyitä...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Ja nomadille tattikset vinkistä. Oon aika varma pikaisen testauksen perusteella että kasvojen rekisteröinti helpotti. Tosin vaimon kasvoja ei oikein halunnut rekisteröidä. Jotain syrjintää kyllä =D
Maffer kirjoitti:Mihin verrattuna etsin on siis parempi? Eikö tossa ollut R2:n etsin vanhasta kierrätettynä? R3:ssa sitten astetta laadukkaampi.
A7SII ja A6500. Niitä on nyt eniten tullu käytettyä. Mulle toi on aika kuriositeetti, kun mulle etsin on vain semmonen kiva pikku lisä. Speksiniilot saa sitten mittaa pikselit.
Maffer kirjoitti:Mihin verrattuna etsin on siis parempi? Eikö tossa ollut R2:n etsin vanhasta kierrätettynä? R3:ssa sitten astetta laadukkaampi.
A7SII ja A6500. Niitä on nyt eniten tullu käytettyä. Mulle toi on aika kuriositeetti, kun mulle etsin on vain semmonen kiva pikku lisä. Speksiniilot saa sitten mittaa pikselit.
Saman resoinen etsin niissä on (esim. A7RII ja A7SII), mutta en sitten tiedä jos kamera saa syötettyä siihen etsimeen vähän parempilaatuisempaa kuvaa tms. Ja jos ovat parantaneet suurennos-toiminnon kuvanlaatua...
nsamppa kirjoitti:Ja nomadille tattikset vinkistä. Oon aika varma pikaisen testauksen perusteella että kasvojen rekisteröinti helpotti. Tosin vaimon kasvoja ei oikein halunnut rekisteröidä. Jotain syrjintää kyllä =D
Pitääpä kokeilla. Mun R2 ei ainakaa taaperon kasvoja meinaa tunnistaa mitenkään.
nomad kirjoitti:En ole omakohtaisesti huomannut Sonyn kasvojentunnistuksessa edellä mainittuja piirteitä vaikka hyvin erilaisia ihmisiä olenkin kuvannut :-)
Meillä on harrastuksen parissa erän kiinalainen tyttö ja hänen kanssa huomasin, että ainakin R2:n tunnistaa heikommin. Noin yleisesti olen oikein tyytyväinen kuinka hyvin se toimii, vaikka tietysti Mafferilla ei mikään toimi mitenkään missään milloinkaan. :D
Olen aina kuvitellut, että aasialaiset kamerat tunnistavat juuri aasialaiset muita paremmin..
Maffer kirjoitti:Vähän ku 14bit RAW. Loppupelissä jotain muuta jos ehdot x,y,z,ö,ä. Ei siinä mitään kun voi silti mainostaa täysillä spekseillä.
Mutta 14 bit raw ei ollut tekniikan rajoittama juttu, se saatiin vaan firmware päivityksellä. Tämä kasvojen tunnistus hässäkkä johtuu varmaankin jostakin oikeasta teknisestä rajoituksesta. Kasvojentunnistus ei ehdi duunata nopeammalla tahdilla.
Nyt tässä konffatessa taisin laittaa jonkin nupikan väärään asentoon tai löysin jonkun bugin. Virransäästö tila ei vaan mene enää päälle. Onko joku muu törmänny vastaavaan ongelmaan?
nsamppa kirjoitti:Nyt tässä konffatessa taisin laittaa jonkin nupikan väärään asentoon tai löysin jonkun bugin. Virransäästö tila ei vaan mene enää päälle. Onko joku muu törmänny vastaavaan ongelmaan?
Sony, it’s in the game. :)
Jeps. Nupikka väärään asentoon on oikea ratkaisu. Laitoin Setup menusta Remote Ctrl päälle ja siitä kenkä puristi. Se kun on Off-asennossa, niin unet maistuu taas.
Jollain oli facessa A7R2:ssa sama ongelma. Sama ratkaisu siihenkin tepsi. Tämmönen vähän kuuluu tähän sony pelin henkeen.
Huomenna pääsee A7III ensimmäistä kertaa studion tulikokeeseen. Pitää potkia renkaita oikein kunnolla. Mielenkiintoista nähdä miten käy kun mulla on vain kaksi akkua tällä hetkellä, eikä laturia. Onneks varalla on vanha A7SII juhta ja säkillinen akkuja siihen.