AF:n mittaus ja säätö kohdalleen
-
AF:n mittaus ja säätö kohdalleen
Ostin elämäni ensimmäisen f/1.4 valovoimaisen ja vielä laajakulmaisena. Niin ja Sigman valmistamana, joten osasin ennakoida jonkinlaisia ongelmia AF:n toiminnassa.
Kun sitten nopeasti testasin Sigma 24mm f/1.4 Art objektiivin, oli selvää että joudun justeeraamaan tai säädättämään sitä.
Seuraava askel oli hieman parantaa mittausjärjestelyä. Tällaisen testirakennelman tein:
Paperi on suorassa kulmassa kameran optiseen akseliin nähden ja mitta-asteikko 45-asteessa.
Kameran kohdistan keskipisteellä tuohon valkoisen paperin tekstiosaan (tekstiä vois olla enemmänkin), josta on piirretty nuoli ylöspäin osoittamaan mitta-asteikkoa - kohtaa jonka pitäisi olla otetussa kuvassa hyvin fokuksessa.
Mitan asteikko riittää vielä 24mm f/1.4 objektiivilla näyttämään hyvin terävyysalueen kahden metrin päästä kuvattuna (vastaa melkein suositusta 50 * polttoväli = 120cm).
Kuvasin siis 2m päästä.
Sitten objektiiveja testaamaan. Kullakin kuvasin testikohteesta monta kuvaa, peili ylhäällä etälaukaisimella ja kuvien välissä käänsin fokuksen käsin epätarkaksi.
Kun sitten nopeasti testasin Sigma 24mm f/1.4 Art objektiivin, oli selvää että joudun justeeraamaan tai säädättämään sitä.
Seuraava askel oli hieman parantaa mittausjärjestelyä. Tällaisen testirakennelman tein:
Paperi on suorassa kulmassa kameran optiseen akseliin nähden ja mitta-asteikko 45-asteessa.
Kameran kohdistan keskipisteellä tuohon valkoisen paperin tekstiosaan (tekstiä vois olla enemmänkin), josta on piirretty nuoli ylöspäin osoittamaan mitta-asteikkoa - kohtaa jonka pitäisi olla otetussa kuvassa hyvin fokuksessa.
Mitan asteikko riittää vielä 24mm f/1.4 objektiivilla näyttämään hyvin terävyysalueen kahden metrin päästä kuvattuna (vastaa melkein suositusta 50 * polttoväli = 120cm).
Kuvasin siis 2m päästä.
Sitten objektiiveja testaamaan. Kullakin kuvasin testikohteesta monta kuvaa, peili ylhäällä etälaukaisimella ja kuvien välissä käänsin fokuksen käsin epätarkaksi.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 30, 2018 15 : 32. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
Re: AF:n mittaus ja säätö kohdalleen
Aloitusviestin mittausjärjestelyllä kuvasin aluksi Canon:n 100mm makron.
Näyttää olevan objektiivissa AF-säädöt kohdallaan.
Terävä alue on mitta-asteikon lukuina 25 - 35, josta saadaan syväterävyydeksi 5cm, jonka sisälle melkein keskelle objektiivin AF aina säätää.
Näyttää olevan objektiivissa AF-säädöt kohdallaan.
Terävä alue on mitta-asteikon lukuina 25 - 35, josta saadaan syväterävyydeksi 5cm, jonka sisälle melkein keskelle objektiivin AF aina säätää.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 30, 2018 15 : 23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Sitten mittaukseen Canon 50mm f/1.8 STM pannukakku.
(Menee vähän sumeaksi, kun pienennetty kokoon 640 x 480)
Näkyyköhän tässä L:n puuttuminen, ainakin AF ajaa hieman back-fokuksen puolelle.
Minusta terävä alue alkaa kohdasta 35 ja loppuu 55:ssä (kun kamera osoittaa fokuksen kohtaan 30). Syvyysterävyys on siten 10cm ja sitä pitäisi säätää noin 5cm lähemmäs kameraa.
(Menee vähän sumeaksi, kun pienennetty kokoon 640 x 480)
Näkyyköhän tässä L:n puuttuminen, ainakin AF ajaa hieman back-fokuksen puolelle.
Minusta terävä alue alkaa kohdasta 35 ja loppuu 55:ssä (kun kamera osoittaa fokuksen kohtaan 30). Syvyysterävyys on siten 10cm ja sitä pitäisi säätää noin 5cm lähemmäs kameraa.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 30, 2018 15 : 25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Lopuksi tää mun uusin Sigma 24mm f/1.4 Art ja kriittisin AF-säädölle:
Kuten kuvasta näkyy, niin mitta-asteikkolta ei fokuksessa olevaa kohtaa löydy, mutta sen sijaan takana 60cm päässä olevat ovien nupit on tarkkoja.
Sigma on täysin kuvauskelvoton aukolla f/1.4 ja luultavasti useilla muillakin. Se on pakko säätää.
Kuten kuvasta näkyy, niin mitta-asteikkolta ei fokuksessa olevaa kohtaa löydy, mutta sen sijaan takana 60cm päässä olevat ovien nupit on tarkkoja.
Sigma on täysin kuvauskelvoton aukolla f/1.4 ja luultavasti useilla muillakin. Se on pakko säätää.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 30, 2018 15 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Säätömahdollisuuksia on:
Kohta yksi putoaa hinnan ja ajan takia heti laskuista. Kakkonen maksaa hieman (n. 50€), eikä toimi kuin Sigman objektiiveille (uusimmille).
Kohta kolme on jäljellä, mutta se täytyy tehdä kaikille kameroille, joissa objektiivia käytetään.
Nyt sitten tutkimaan kuinka EOS 6D ja 7D saadaan viritettyä oikein tarkentavaan tilaan.
- Kamerahuoltoon kamera ja objektiivi, niin ne säätävät objektiivin kohdalleen tälle kameralle.
- Ostaa Sigman USB DOCK:n, jolla pääsee säätämään AF:n ja myös päivittämään uudet ohjemaversiot (jos sellaisia julkaistaan)
- Käyttää kameran ominaisuutta säätää objektiivikohtaisesti AF
Kohta yksi putoaa hinnan ja ajan takia heti laskuista. Kakkonen maksaa hieman (n. 50€), eikä toimi kuin Sigman objektiiveille (uusimmille).
Kohta kolme on jäljellä, mutta se täytyy tehdä kaikille kameroille, joissa objektiivia käytetään.
Nyt sitten tutkimaan kuinka EOS 6D ja 7D saadaan viritettyä oikein tarkentavaan tilaan.
-
Tuo kohde mihin tarkennat on kyllä huono... vaihda tuo taso johon tarkennat ja kokeile uudestaan? Edes tuo makro ei ole ihan kuten pitäisi, mutta kuten sanottu tuo kohde johon tarkennat on aikas vaativa??
-
Vetäise edes mustalla tussilla tuohon tarkennuskohtaan leveämpi rantu, tulee selvä suurikontrastinen kohta johon tarkennus helposti nappaa kiinni.
-
Hankin itsekin juuri Sigman 35mm f1.4 Artin Nikonille. Hämmästyin, kun suoraan paketista tarkennus on metrin matkalla yli 20cm edessä. Heräsi kysymys, että miten se voi olla näin päin helv... suoraan boxista uutena? Onko Sigmalla lainkaan laadunvalvontaa? Myös testikuvat näyttivät siltä, että tuollaisenaan objektiivi on käyttökelvoton. Eihän sillä saa mistään terävää. Onnistuminen tarkentamisessa on täysin arvontaan rinnastettavaa toimintaa. Kysymys kuuluukin, että kumpaa säätöä kannattaa käyttää a) kameran rungon, jos siinä säätövara riittää vai b) Sigman Dockia?
Jälkimmäisessä metodissa minua arveluttaa se, että olen kuullut sen laukovan tolkuttomia määriä kuvia sulkimella. Pitääkö se paikkaansa? Mihin tarvitaan tuhansia testikuvia? Entä pystyykö noin alaleuatonta tarkennusvirhettä korjaamaan ohjelmallisesti? Huomenna pääsen itse testaamaan enemmän ja ajattelin aloittaa runkosäädöllä, jos se riittäisi.
Jälkimmäisessä metodissa minua arveluttaa se, että olen kuullut sen laukovan tolkuttomia määriä kuvia sulkimella. Pitääkö se paikkaansa? Mihin tarvitaan tuhansia testikuvia? Entä pystyykö noin alaleuatonta tarkennusvirhettä korjaamaan ohjelmallisesti? Huomenna pääsen itse testaamaan enemmän ja ajattelin aloittaa runkosäädöllä, jos se riittäisi.
Viimeksi muokannut niffe, Touko 30, 2018 19 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Jukra, melkein päässyt jo unohtumaan miten rattoisaa puuhastelua toi DSLR vehekeiden AF säätely voi olla!
Noh, edellinen tokaisu, ei tietty auta pulmassa. Pieni lohdutuksen sana, kyllä ne yleensä suht kohdilleen saa, jos hermot ei kyrvähdä sitä ennen!
Kait se Sigma dockin hankinta vois olla perusteltua tässä tapauksessa. Toki mikään ei estä kokeilemasta kameran rungon säätöjä. Ne voi aina paluttaa takaisin.
kuten edellä ehdotettiin, kokeile vähän selvempää tarkennuskohdetta, ettei nyt ainakaan siitä jää kiinni, että AF jää sutimaan pikkutekstin takia.
Noh, edellinen tokaisu, ei tietty auta pulmassa. Pieni lohdutuksen sana, kyllä ne yleensä suht kohdilleen saa, jos hermot ei kyrvähdä sitä ennen!
Kait se Sigma dockin hankinta vois olla perusteltua tässä tapauksessa. Toki mikään ei estä kokeilemasta kameran rungon säätöjä. Ne voi aina paluttaa takaisin.
kuten edellä ehdotettiin, kokeile vähän selvempää tarkennuskohdetta, ettei nyt ainakaan siitä jää kiinni, että AF jää sutimaan pikkutekstin takia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
USB Dock laitetaan kiinni objektiivin perään, kameraa ei tarvita mihinkään. Ohjeen kohdassa 7. sanotaan "After customization, please check the performance of the lens by test shooting. If necessary, connect the lens again to have further customization.".niffe kirjoitti:Kysymys kuuluukin, että kumpaa säätöä kannattaa käyttää a) kameran rungon, jos siinä säätövara riittää vai b) Sigman Dockia?
Jälkimmäisessä metodissa minua arveluttaa se, että olen kuullut sen laukovan tolkuttomia määriä kuvia sulkimella. Pitääkö se paikkaansa?
-
Ensin piti etsiä youtube:sta oikea nappula, millä kameran AF:n säätimen saa näkyviin (suurennuslasi ja tää "oikea" nappula ovat pahuksen saman näköiset).
Hieman jää epäilyttämään Sigman identifikaatio 6D:n valikossa "Autom.tarkennuksen hienosäätö / 2:Säädä obj. mukaan": "24mm", kun vastaava ID on Canonin 50mm objektiiville: "EF50mm f/1.8 STM".
Voiko noi mennä sekasin, kun lykkää jonkin muun 24-millisen kameraan.
Sitten kumpaankin miinusta lonkalta
Canon:n 50mm -10:
ja Sigman 24mm -20:
Kummatkin tuli liian pitkälle, niin että fokusalueen takaraja on jo tuon fokus-nuolen (tuolle tasalle kamera on tarkennettu, mitta-asteikolla 30) kohdalla.
Ei muuta kuin ruuvvataan takaisin päin jotakuinkin puoleen väliin siirretystä.
Hieman jää epäilyttämään Sigman identifikaatio 6D:n valikossa "Autom.tarkennuksen hienosäätö / 2:Säädä obj. mukaan": "24mm", kun vastaava ID on Canonin 50mm objektiiville: "EF50mm f/1.8 STM".
Voiko noi mennä sekasin, kun lykkää jonkin muun 24-millisen kameraan.
Sitten kumpaankin miinusta lonkalta
Canon:n 50mm -10:
ja Sigman 24mm -20:
Kummatkin tuli liian pitkälle, niin että fokusalueen takaraja on jo tuon fokus-nuolen (tuolle tasalle kamera on tarkennettu, mitta-asteikolla 30) kohdalla.
Ei muuta kuin ruuvvataan takaisin päin jotakuinkin puoleen väliin siirretystä.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 30, 2018 20 : 59. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
Ja sit vika iteraatio (Canonille -5 ja Sigmalle -10):
Canon 50mm:
Sigma 24mm:
Nonnii, kyllä ne on nyt paikallaan:) - jotakuinkin keskellä syväterävyysaluetta. Tai voi näillä nyt ainakin jo kuvata:)
Ja jos ei ole, niin ei ole mitenkään iso homma hieman säädellä lisää.
Mikä on muuten paras säätö? Toisessa säikeessä tuli esiin (olikos se) terävää aluetta 1/3 eteen ja loput 2/3 taakse.
Pitäsköhän nää säädöt lisätä myös tohon 7D:hen.
Jää tuo Sigman USB DOCK hommaaminen sit siihen hetkeen, kun tarvitaan ohjelmistopäivitystä.
Perhana taisin säästää ainakin viiskymppiä:))
Canon 50mm:
Sigma 24mm:
Nonnii, kyllä ne on nyt paikallaan:) - jotakuinkin keskellä syväterävyysaluetta. Tai voi näillä nyt ainakin jo kuvata:)
Ja jos ei ole, niin ei ole mitenkään iso homma hieman säädellä lisää.
Mikä on muuten paras säätö? Toisessa säikeessä tuli esiin (olikos se) terävää aluetta 1/3 eteen ja loput 2/3 taakse.
Pitäsköhän nää säädöt lisätä myös tohon 7D:hen.
Jää tuo Sigman USB DOCK hommaaminen sit siihen hetkeen, kun tarvitaan ohjelmistopäivitystä.
Perhana taisin säästää ainakin viiskymppiä:))
Viimeksi muokannut jaava, Touko 30, 2018 21 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tuo Canon:n 100mm makro reagoi huonoon kontrastiin (ei lähtenyt fokusoimaan ollenkaan, jos väänsin käsin tarkennuksen aivan poskelleen). Kaks muuta porskutti ilman ongelmia.Sakke_K kirjoitti:Tuo kohde mihin tarkennat on kyllä huono... vaihda tuo taso johon tarkennat ja kokeile uudestaan? Edes tuo makro ei ole ihan kuten pitäisi, mutta kuten sanottu tuo kohde johon tarkennat on aikas vaativa??
Mutta parempihan tuo olisi, jos kameran näkisi kontrastikkaamman kohteen mihin tarkentaa (mun valotkaan ei olleet parhaasta päästä).
Mä jäin miettimään miksi en ole huomannut tällaista (AF-epätarkkuutta) ennen. Noi kaks objektiivia näytti tarkentavan toistuvasti poskelleen, mutta tarkasti. Toi Canon 50mm f/1.8 on aika uusi, enkä ole kovin paljon kuvannut sillä, ja tää Sigmahan on ollut mulla vasta eilisestä. Canonin kanssa muistelen ihmetelleeni sumeutta kun otin panoraamoja, mutta ajattelin sen johtuneen kuvan ottajasta.
Taitaa mun muissa objektiiveissa olla sen verran vähän valovoimaa, ettei syväterävyyden paikka ole kovin tarkka.
-
Se, että suurin aukko on esimerkiksi zoomeissa f4.0, tekee sen verran syväterävyyttä tarkennusetäisyyden vähänkin kasvaessa, ettei ongelmaa pääsääntöisesti ole. Näiden suuriaukkoisten kiinteäpolttovälisten kanssa homma on näemmä aika paljon kriittisempää. Miltä etäisyydeltä kuvaat testisi? Onko siihen jotain suosituksia muutakin kuin käytetyimmältä kavausetäisyydeltä? Tarkoitan esimerkiksi polttoväli x n...
-
Täytyy nähdä se jossain, että hahmottaa mitä se oikein tekee :)rolsen kirjoitti:USB Dock laitetaan kiinni objektiivin perään, kameraa ei tarvita mihinkään. Ohjeen kohdassa 7. sanotaan "After customization, please check the performance of the lens by test shooting. If necessary, connect the lens again to have further customization.".niffe kirjoitti:Kysymys kuuluukin, että kumpaa säätöä kannattaa käyttää a) kameran rungon, jos siinä säätövara riittää vai b) Sigman Dockia?
Jälkimmäisessä metodissa minua arveluttaa se, että olen kuullut sen laukovan tolkuttomia määriä kuvia sulkimella. Pitääkö se paikkaansa?
-
Vastaan on tulleet suositukset 25 x polttoväli ja 50 x polttoväli. Sitten oli sellainen säätöön liittyvä maksimietäisyys, jossa kamera "saturoituu" ja on terävä äärettömyyteen asti.niffe kirjoitti: Miltä etäisyydeltä kuvaat testisi? Onko siihen jotain suosituksia muutakin kuin käytetyimmältä kavausetäisyydeltä? Tarkoitan esimerkiksi polttoväli x n...
Noita kuvia mä otin noin 2m etäisyydeltä ja ton 24mm objektiivin viimeisen kuvan otin hieman lähempää 1,2 - 1,5 metristä.
-
Katsoin YouTube:sta muutaman videon Sigma USB DOCK:n käytöstä ja vastaan tuli tällainen kuva:
Siinä on korjattu Sigman 150-600mm zoom objektiivia. Korjaukset voi antaa neljälle polttovälille ja kullekin neljälle etäisyydelle, siis yhteensä 16 korjaustermiä.
Nuo korjaukset näytti mielenkiintoisilta ja piirsin ne graafille (kullekin polttovälille oma käyrä):
Pahuksen yllättävä kuva! Mä olen ajatellut noiden käyttäytyvän paljon siistimmin. Eihän tuollaisia virheitä voi mitenkään korjata kameran hienosäädöllä, jossa on kiinteille polttoväleille vain 1 korjaustermi ja zoomeille toisissa kameroissa 2.
Itse graafin käyriin:
Tämä nyt poiki selkeän tarpeen testata mun Sigmaa useammilla etäisyyksillä; toimiiko se vain sillä, jolle kulloinkin kamerasta viritetty.
Niin ja miten mahtaa olla laita Canonin 50mm objektiivin kanssa - riittääkö sillekään yksi korjaustermi. Vai pitääkö viedä satasen pannukakku satasen huoltoon.
Siinä on korjattu Sigman 150-600mm zoom objektiivia. Korjaukset voi antaa neljälle polttovälille ja kullekin neljälle etäisyydelle, siis yhteensä 16 korjaustermiä.
Nuo korjaukset näytti mielenkiintoisilta ja piirsin ne graafille (kullekin polttovälille oma käyrä):
Pahuksen yllättävä kuva! Mä olen ajatellut noiden käyttäytyvän paljon siistimmin. Eihän tuollaisia virheitä voi mitenkään korjata kameran hienosäädöllä, jossa on kiinteille polttoväleille vain 1 korjaustermi ja zoomeille toisissa kameroissa 2.
Itse graafin käyriin:
- 250-600mm polttoväleillä korjauksen muutos on raju 2,6 - 6 metrissä. Lineaarinen interpolointi tuskin riittää mallintamaan fokus-käytöstä.
- Kun polttoväli muuttuu 150mm:stä 250mm, niin koko korjauskäyrän muoto vaihtaa olemustaan. Minkähänlaista approksimaatiota mahtavat tuossa käyttää.
Tämä nyt poiki selkeän tarpeen testata mun Sigmaa useammilla etäisyyksillä; toimiiko se vain sillä, jolle kulloinkin kamerasta viritetty.
Niin ja miten mahtaa olla laita Canonin 50mm objektiivin kanssa - riittääkö sillekään yksi korjaustermi. Vai pitääkö viedä satasen pannukakku satasen huoltoon.
-
Tuo kameran hienosäätö näyttää tehoavan vain jo ennestään lineaarisesti käyttäytyvälle objektiiville. Sillä voi vain asettaa objektiivin ja kameran etäisyysasetukset samalle viivalle.
Onko niin, että tuolla Sigma USB DOCK-vehkeellä säädetään objektiivi lineaariseksi (ja samalla käytetylle kameralle kohdallaan olevaksi) ja muilla objektiivia käyttävillä kameroilla passataan kameran hienosäädöllä jo lineaarinen objektiivi kohdalleen.
No tämäkään ei toimi, jos objektiivi ja kamera on edelleen vain yhden etäisyyden kohdalla halutussa fokuksessa. Virhe on toki nyt lineaarinen.
Onko niin, että tuolla Sigma USB DOCK-vehkeellä säädetään objektiivi lineaariseksi (ja samalla käytetylle kameralle kohdallaan olevaksi) ja muilla objektiivia käyttävillä kameroilla passataan kameran hienosäädöllä jo lineaarinen objektiivi kohdalleen.
No tämäkään ei toimi, jos objektiivi ja kamera on edelleen vain yhden etäisyyden kohdalla halutussa fokuksessa. Virhe on toki nyt lineaarinen.
-
Siis melkoinen matriisihan noista muodostuu, kun jokaista 16:ta kohtaa pitää testata jopa 40 eri asetuksella? Tarkistetaanko tarkennus siis säädön jälkeen aina kameran ottamalla kuvalla?jaava kirjoitti:Katsoin YouTube:sta muutaman videon Sigma USB DOCK:n käytöstä ja vastaan tuli tällainen kuva:
Aika helpolla olen siis päässyt oman kameran ja objektiivien kanssa, kun niihin on riittänyt pieni tarkistus ja säätö on ollut oikein nollassa. Hienosäätö pitää kuitenkin olla päällä, vaikka asetus onkin nollassa, kun asetus pois päältä ei ole sama kuin nolla-asetus.
-
Käytöshän on yksilöllistä eri rungoilla.
Minulla on useampi Canonin runko ja Sigmat olen säätänyt yhdelle kohdalleen Dock:lla ja muissa sitten korjannut rungon omalla säädöllä sitä perusheittoa.
Ja kyllä nuo zuumit voivat heitellä polttovälistä ja tarkennusetäisyydestä riippuen "epäloogisesti". Myös muut kuin Sigmat.
Rungon säädöt Sigman Dock voittaa tietysti mennen tullen koska se mahdollistaa paljon tarkemman parametroinnin. Vaan onhan siinä työmäärääkin.
Minulla on useampi Canonin runko ja Sigmat olen säätänyt yhdelle kohdalleen Dock:lla ja muissa sitten korjannut rungon omalla säädöllä sitä perusheittoa.
Ja kyllä nuo zuumit voivat heitellä polttovälistä ja tarkennusetäisyydestä riippuen "epäloogisesti". Myös muut kuin Sigmat.
Rungon säädöt Sigman Dock voittaa tietysti mennen tullen koska se mahdollistaa paljon tarkemman parametroinnin. Vaan onhan siinä työmäärääkin.
Zone VI