Jäät murtuu ja purot solisee
-
Jäät murtuu ja purot solisee
Nyt on parasta aikaa kuvailla metsäpuroja! Lumien sulaessa vettä virtaa jo mukavasti pienissäkin puroissa.
Tänään olin kuvailemassa hieman suurempaa puroa. Joskus reilu viikko sitten se oli aivan jään peittämä putouksenkin kohdalta, mutta tänään jo hyvi auki.
Tämä viimeinen kuvattu käyttäen Sonyn Smooth Reflection appia (A7RII) . Se ottaa halutun määrän valotuksia ja yhdistää ne yhdeksi RAW kuvaksi. Kätevä lisäohjelma, jota jää kyllä kaipaamaan kun päivitän joskus uudempiin kameramalleihin.
Toinen kätevä juttu on kyllä Jobyn Gorillapod kolmijalka. Sitä on tullut käytettyä yllättävän usein . Siinähän on veikeä mekanismi jaloissa, jossa on lukuisia pikku niveliä. Voi taivutella moneen suuntaan ja asentoon.
Tänään olin kuvailemassa hieman suurempaa puroa. Joskus reilu viikko sitten se oli aivan jään peittämä putouksenkin kohdalta, mutta tänään jo hyvi auki.
Tämä viimeinen kuvattu käyttäen Sonyn Smooth Reflection appia (A7RII) . Se ottaa halutun määrän valotuksia ja yhdistää ne yhdeksi RAW kuvaksi. Kätevä lisäohjelma, jota jää kyllä kaipaamaan kun päivitän joskus uudempiin kameramalleihin.
Toinen kätevä juttu on kyllä Jobyn Gorillapod kolmijalka. Sitä on tullut käytettyä yllättävän usein . Siinähän on veikeä mekanismi jaloissa, jossa on lukuisia pikku niveliä. Voi taivutella moneen suuntaan ja asentoon.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Re: Jäät murtuu ja purot solisee
Tänään olin vähän pienemmän puron varrella...
-
Viimeinen setti. Nyt vähän isomman virran äärellä (Vanhankaupunginkosken kalaportaat). Sen verran vuolaasti virtaa vesi, että jäät on jo lähtenyt lähes kokonaan.
Tällä kertaa erikoisuus, että kuvasin Pentaxin mainiolla 645 järjestelmän objektiivilla (A 75/2.8) varustettuna shift/tilt adapterilla) , nyt käytin vain shiftiä...
Tässä pyörittelin shiftin eri asennoisa kymmenen valotusta ja yhdistin lightroomissa:
Kuvauspaikka oli hankala, en saanut kameraa suoraan joten tuli tälläinen vino esitys, mutta lähinnä testailun piikkiin meni muutenkin. Sen sijaan oli kiva nähdä miten hyvin lightroom yhdistää 10 RAW valotusta tälläiseksi monipanoraamaksi.
Näistähän tulee sellaisia järkyttävän isoja 100mp - 160mp reson kuvia...
Seuraavassa kuvassa yhdistin vain 6 valotusta, shiftin eri asennoissa:
Isompi versio:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754888" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä käytin 3 valotusta (shift yllä, keskellä/alla):
Isompi:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754889" onclick="window.open(this.href);return false;
(alkuperäinen tästä oli 82mp kuva)
Harmaasävyversio:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754686" onclick="window.open(this.href);return false;
Tällä kertaa erikoisuus, että kuvasin Pentaxin mainiolla 645 järjestelmän objektiivilla (A 75/2.8) varustettuna shift/tilt adapterilla) , nyt käytin vain shiftiä...
Tässä pyörittelin shiftin eri asennoisa kymmenen valotusta ja yhdistin lightroomissa:
Kuvauspaikka oli hankala, en saanut kameraa suoraan joten tuli tälläinen vino esitys, mutta lähinnä testailun piikkiin meni muutenkin. Sen sijaan oli kiva nähdä miten hyvin lightroom yhdistää 10 RAW valotusta tälläiseksi monipanoraamaksi.
Näistähän tulee sellaisia järkyttävän isoja 100mp - 160mp reson kuvia...
Seuraavassa kuvassa yhdistin vain 6 valotusta, shiftin eri asennoissa:
Isompi versio:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754888" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä käytin 3 valotusta (shift yllä, keskellä/alla):
Isompi:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754889" onclick="window.open(this.href);return false;
(alkuperäinen tästä oli 82mp kuva)
Harmaasävyversio:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754686" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten tuo sekä vaaka- että pystysuuntaan yhistäminen tapahtuu lightroomissa? Teetkö ensin vaakarivejä, ja sitte niitä yhistämällä, vai voipiko ne kaikki mätkästä kerralla mergen hampaisiin? Eikös siinä oo joku raja, montako kuvaa voi kerralla syöttää?
Vaakakuvia oon laittanu yhistämään, siinä ei tarvi ite tehä oikeestaan mittään, ko huolehtia kuvatessa, että kuvat on aika reilusti päällekkäin, että löytyy vastinpintaa, ja että kamera ei seilaa hirveesti ylös-alas eri kuvien välillä. Oliko se niin, että valotuksia voip korjailla yksilöistä ennen yhistämistä, jos on tarvetta?
JL Anttola
PS. Miun silmään tuo keskimmäinen, kolmen valotuksen kuva, naksahtaa hyvin! Ja omissa kokeiluissa oon huomannu, että käsivaralta kuvatessa kannattaa reunoihin jättää aika lailla leikkausvaraa. Siis miun silmällä ja kyvyillä.
Vaakakuvia oon laittanu yhistämään, siinä ei tarvi ite tehä oikeestaan mittään, ko huolehtia kuvatessa, että kuvat on aika reilusti päällekkäin, että löytyy vastinpintaa, ja että kamera ei seilaa hirveesti ylös-alas eri kuvien välillä. Oliko se niin, että valotuksia voip korjailla yksilöistä ennen yhistämistä, jos on tarvetta?
JL Anttola
PS. Miun silmään tuo keskimmäinen, kolmen valotuksen kuva, naksahtaa hyvin! Ja omissa kokeiluissa oon huomannu, että käsivaralta kuvatessa kannattaa reunoihin jättää aika lailla leikkausvaraa. Siis miun silmällä ja kyvyillä.
-
Lightroomiin voi rykäistä suoraan kaikki kuvat , ja yhdistää mergellä panoraamaksi. Se osaa yhdistää vaikka olisi sekaisin pystyyn ja vaakaan.
En ole varma kuinka monta kuvaa voi laittaa kerralla, mutta kyllä minä olen muistaakseni sellaisia 12 kuvan settejä käsitellyt.
Itse yhdistämisvaiheessa ei voi enää käsitellä yksittäistä ruutua, mutta toki aikaisemmin lightroomissa. Tosin kuvaan panoraamat aina manuaalisena, että valotus pysyy yhtenäisenä enkä lähde kikkailemaan yksittäisen otoksen kanssa ennen mergeä.
En ole varma kuinka monta kuvaa voi laittaa kerralla, mutta kyllä minä olen muistaakseni sellaisia 12 kuvan settejä käsitellyt.
Itse yhdistämisvaiheessa ei voi enää käsitellä yksittäistä ruutua, mutta toki aikaisemmin lightroomissa. Tosin kuvaan panoraamat aina manuaalisena, että valotus pysyy yhtenäisenä enkä lähde kikkailemaan yksittäisen otoksen kanssa ennen mergeä.
-
Skaalaileeko tai pakkaako se palvelin, jolla kuvat ovat, kuvia uudelleen. Näyttäisi, että kuvat ovat aivan pehmeitä? Ainakin minun näytölläni näyttää softilta.
-
Voi hyvinkin johtua tuosta dpreviewn palvelin hommasta mihin olen kuvat ladannut...jos avaat linkistä ison kuvan, näyttääkö sekin softilta?niffe kirjoitti:Skaalaileeko tai pakkaako se palvelin, jolla kuvat ovat, kuvia uudelleen. Näyttäisi, että kuvat ovat aivan pehmeitä? Ainakin minun näytölläni näyttää softilta.
-
Näyttää linkin takana paljon paremmalta. Ilmeisesti palvelinohjelmistot tekevät jossain määrin selvää kuvista.aikaarska kirjoitti:Voi hyvinkin johtua tuosta dpreviewn palvelin hommasta mihin olen kuvat ladannut...jos avaat linkistä ison kuvan, näyttääkö sekin softilta?niffe kirjoitti:Skaalaileeko tai pakkaako se palvelin, jolla kuvat ovat, kuvia uudelleen. Näyttäisi, että kuvat ovat aivan pehmeitä? Ainakin minun näytölläni näyttää softilta.
-
OK, täytyypä tehdä kokeilu, vaikka tästä kuvasta (näyttääkö tämä siis pehmeältä?):niffe kirjoitti:Näyttää linkin takana paljon paremmalta. Ilmeisesti palvelinohjelmistot tekevät jossain määrin selvää kuvista.aikaarska kirjoitti:Voi hyvinkin johtua tuosta dpreviewn palvelin hommasta mihin olen kuvat ladannut...jos avaat linkistä ison kuvan, näyttääkö sekin softilta?niffe kirjoitti:Skaalaileeko tai pakkaako se palvelin, jolla kuvat ovat, kuvia uudelleen. Näyttäisi, että kuvat ovat aivan pehmeitä? Ainakin minun näytölläni näyttää softilta.
Tämä on siis pieneksi muutettu kuva alkuperäisesta, ja tässä saman kuvan linkki:
https://g2.img-dpreview.com/ECE311E2698 ... 7415E9.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä taas saman pienen kuvan toinen latauslinkki (pieneen "original" versioon):
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3754886" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeiseksi linkki isompaan versioon:
EDIT: Sitten olisin kysynyt vinkkejä siihen miten tuollaisen isoresoluutioisen kuvan kannattaisi pienentää vaikkapa johonkin 800x1200 nettikokoon, niin, että se näyttäisi terävältä tuossa pienessä koossa? Käytän photaria. Nyt olen yleensä pienentänyt isoreso kuvan ensin puoleen, ja terävöittänyt sen, jonka jälkeen pienentänyt vielä nettikoon (eikä enää terävöitystä siihen), olen käyttänyt photarin "Bicubic (tasaiset liukuvärit) " skaalausta.
Onko parempia vinkkejä edellä mainittuun pienentämiseen nettikokoon?
Viimeksi muokannut aikaarska, Huhti 15, 2018 18 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Ainakin tuon ekan linkin takana oli paljon paremman näköinen kuva.
-
Ok...niffe kirjoitti:Ainakin tuon ekan linkin takana oli paljon paremman näköinen kuva.
-
Koko hyvä sarja huomioiden niin kakkossarjan toinen kuva kristallipalloineen eniten miun mieleen.
Vaik on tuo panokoskikin ämveenä aikas hieno.
-
Kiitoksia pjm!©pjm kirjoitti:Koko hyvä sarja huomioiden niin kakkossarjan toinen kuva kristallipalloineen eniten miun mieleen.
10 päivää myöhemmin metsäpurolla, ja johan oli erillainen meno siellä. Jäistä ei enää tietokaan, T-paita päällä kuvasin! Eli tänään...
Tämä kuva otettu Sony A7RII+ Samyang 24/3.5 T&S, kolmesta eri shiftin asennosta koostettu panoraama, vinjetointia lisätty jälkikäsittelyssä tehokeinoksi:
-
Mutta mitä nämä olisikaaan iltavalossa esim 21-22.00 jossa vähä valo osuisi tuohon virtaavaan veteen. Emme vissiin tule tuota näkemään?
-
Siinä mielessä emme, että ilta-aurinko paistaisi silloin tuolta yläjuoksun suunnasta, eikä mahdollisesti osuisi enää itse putoukseen...Mutta ehdottomasti hyvä idea. Voisi joskus käydä katsomassa miltä siellä iltasella näyttäisi.kohan kirjoitti:Mutta mitä nämä olisikaaan iltavalossa esim 21-22.00 jossa vähä valo osuisi tuohon virtaavaan veteen. Emme vissiin tule tuota näkemään?
-
Got an idea...aikaarska kirjoitti:Siinä mielessä emme, että ilta-aurinko paistaisi silloin tuolta yläjuoksun suunnasta, eikä mahdollisesti osuisi enää itse putoukseen...Mutta ehdottomasti hyvä idea. Voisi joskus käydä katsomassa miltä siellä iltasella näyttäisi.kohan kirjoitti:Mutta mitä nämä olisikaaan iltavalossa esim 21-22.00 jossa vähä valo osuisi tuohon virtaavaan veteen. Emme vissiin tule tuota näkemään?