SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
rolsen

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Toivottavasti temama et joudu koskaan koeponnistamaan Sonyn takuuta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: ja sitäpaitsi, samoja ohjeita on myös muilla valmistajilla; JOS kennoa kosketetaan fyysisesti, niin takuu on vaarassa. Tämä siis kaikilla merkeillä, ja yhtä haataralla pohjalla käytännön kannalta, silti kukaan ei jaksa lähteä vääntämään siitä jotain periaatteellista väittelyä.
Ei ole Suomessa tullut muita esimerkkejä vastaan Sonyn lisäksi.
Jos netistä luit jonkun keissin, niin se on sen kirjoittajan asia jossain hevonkuusessa.

Jokainen varmaan tajuaa, että jos asiakas itse naarmuttaa kennon, niin ei sitä mikään korvaa. Mutta Sony menee askeleen pitemmälle, ja mitätöi ilmoituksensa mukaan KOKO HELVETIN TAKUUN, jos menet pyyhkimään kennoa puhdistuslastalla.
Vttu miten absurdia toimintaa...
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: ja sitäpaitsi, samoja ohjeita on myös muilla valmistajilla; JOS kennoa kosketetaan fyysisesti, niin takuu on vaarassa. Tämä siis kaikilla merkeillä, ja yhtä haataralla pohjalla käytännön kannalta, silti kukaan ei jaksa lähteä vääntämään siitä jotain periaatteellista väittelyä.
Ei ole Suomessa tullut muita esimerkkejä vastaan Sonyn lisäksi.
Jos netistä luit jonkun keissin, niin se on sen kirjoittajan asia jossain hevonkuusessa.

Jokainen varmaan tajuaa, että jos asiakas itse naarmuttaa kennon, niin ei sitä mikään korvaa. Mutta Sony menee askeleen pitemmälle, ja mitätöi ilmoituksensa mukaan KOKO HELVETIN TAKUUN, jos menet pyyhkimään kennoa puhdistuslastalla.
Vttu miten absurdia toimintaa...
Väärin. Jos lukee varoituksia kuin piru raamattua, niin esimerkiksi myös Canon ja Nikon kieltää kennoon koskemisen millään!! takuun menettämisen uhalla. vain valtuutettu huolto saa sen tehdä. silti totuus on toinne kuten tiedämme. hyvin moni DSLR ja peilitön käyttäjä märkäputsaa kennonsa, kuten tiedämme. ei kannata ottaa kaikkea niin vakavasti. olet nyt vain löytänyt idioottimaisuuksia sonyn takuujorinoissa ja niiden asiakspalvelijoiden jorinoista, ja käytät sitä hyväksesi pitkittämään tätä ketjua!! Epäilen tarkoitusperiäsi, tai sitten sulla on vaan helevetinpaljon liikaa vapaaikaaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: Väärin. Jos lukee varoituksia kuin piru raamattua, niin esimerkiksi myös Canon ja Nikon kieltää kennoon koskemisen millään!! takuun menettämisen uhalla. vain valtuutettu huolto saa sen tehdä. silti totuus on toinne kuten tiedämme. hyvin moni DSLR ja peilitön käyttäjä märkäputsaa kennonsa, kuten tiedämme. ei kannata ottaa kaikkea niin vakavasti. olet nyt vain löytänyt idioottimaisuuksia sonyn takuujorinoissa ja niiden asiakspalvelijoiden jorinoista, ja käytät sitä hyväksesi pitkittämään tätä ketjua!! Epäilen tarkoitusperiäsi, tai sitten sulla on vaan helevetinpaljon liikaa vapaaikaaa.
Kaiva ne Canonin ja Nikonin jutut sitten tähän samaan ketjuun. Nehän liittyy jopa aiheeseen, kerrankin.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Moi ;-)

Anteeksi keskeytys 'viihtyisään' jutusteluun.

Minusta tämä ketju ei oikein mene enää eteenpäin, mutta sen sijaan myrkyttää foorumin ilmapiiriä taas vaihteeksi.

Olisiko paikallaan laittaa hieman jäitä hattuun ja kirjoitella lisää sitten kun oikeasti tulee jotakin uutta tietoa alkuperäiseen aiheeseen?

Seuraavaksi vaiheeksi voisin suositella kirjoittamaan viestin Brian Smithille. Paitsi ansioitunut valokuvaaja, hän on avulias kaveri Sony yhteisössä ja varmasti kommentoi takuuasiaa, koska kertoo blogissaan kuinka mm. puhdistaa lastalla ja nesteillä Sonyn peilittömien kennoja. Hänellä on myös käsittääkseni melko suorat yhteydet Sonyyn. Tällä tavalla voisi saada uusia työkaluja miten purkaa tätä ainakin ajatuksentasolla ongelmaksi kehkeytynyttä pattitilannetta.

http://briansmith.com/5-simple-steps-ca ... -cleaning/" onclick="window.open(this.href);return false;

..Tuossa linkissä on Brianin viimeisin vastaus viikko sitten, joten hän todella vastaa kysymyksiin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Tässä vielä yksi mielenkiintoinen kuvakulma tähän asiaan.

___________________________________________________________________________________

https://www.sony.fi/electronics/support ... lean-alpha" onclick="window.open(this.href);return false;

Miten puhdistat kameran ilmaisimen (ja optisen alipäästösuotimen sen edessä)

Sony hyväksyy vain yhden asiakkaiden suorittaman puhdistustavan, joka on manuaalisen, kumipuhaltimen käyttö.* Muiden menetelmien käytössä on vaarana ilmaisimen tai ilmaisimen edessä olevan alipäästösuotimen vahingoittaminen, mistä aiheutuu kameran takuun raukeaminen.

___________________________________________________________________________________

Tämän edellisen lauseen sisältö on se, että lastapuhdistusta ei hyväksytä, mutta tässä ohjeessa ei suoraan ja selvästi kerrota, että lastapuhdistus on se syy, miksi takuu raukeaa. Fiksumpi voisi tästä jopa ymmärtää, että kennon tai alipäästösuotimen vahingoittaminen on se juttu, josta se takuu lähtee.

Laitoin Sonyn asiakaspalveluun kysymyksen, että selvittävät nyt miksi Infocare ja Rajala antavat ristiriitaista tietoa.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Minusta tämä ketju ei oikein mene enää eteenpäin, mutta sen sijaan myrkyttää foorumin ilmapiiriä taas vaihteeksi.
Kukahan täällä oikein riehuu ja mellastaa? ;)
Pitäisikö lopettaa asiallinenkin kirjoittelu siksi, että joku on vaan niin fanaattinen sonyn omistaja, ettei kykene hillitsemään itseään?
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

T71 kirjoitti:
Laitoin Sonyn asiakaspalveluun kysymyksen, että selvittävät nyt miksi Infocare ja Rajala antavat ristiriitaista tietoa.
Hyvä juttu. Mielenkiintoista kuulla mitä vastaavat. Tällä tavalla asia menee oikeatsi eteenpäin. Minä laitoin kysymyksen myös Brian Smithille. Saas nähdä mitä vastaa...
Minulle ei henkilökohtaisesti ole tällä asialla väliä, koska puhdistan Sonyn kennot itse jokatapauksessa. Mutta koska juttu on nyt saanut tässä ketjussa niin valtavavat mittasuhteet (eikä näy loppua), niin ihan huvin&hyödyn vuoksi haluaisin että jutulle saadaan hyvä loppu.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama

voevoevoevoevoe!!! voe-leissons kun temis-papa joutuu hoitaa kun foorumin lapset vaan huuta ja kiukuttelee!
uusin voimin temis-papa kuulkas veti huopatossut jalkaan ja meni vähän louskuttamaan leukojaan naapureille, eli soittelemaan Canonille ja Nikonille! jop hassulle nassu JASsille!!
Nikonilla sai treenauttaa vaihteexi oikein rallienglantia, siellä kun kuulkaas ei saanut palvelua edes suomeksi! ei se mittään, kyllä mä suoriuduin. Ne sano,siellä Niikkonilla kuulkaas, etteivät suosittele Nikonin kennon puhdistamista lastalla ja nesteellä, ja että se voi vaikuttaa takuuseen!! että kannattaa kiikuttaa Niikkon valtuutettuun Nikon huoltoliikkeeseen.
Samanytyyppistä sanomaa tuli myös naapuri Canonilta! Siellä taas oli joku kohtelias mutta ei kovin tietäväinen Caanon asiakaspalvelija. sellainen, että tuli 15sec puhelun jälkeen fiilis että olis lyönyt päöätä seinään. Se lähetti mulle tälläisen oikeen ;

Finland*support.canon-europe.com

Tässä viestissä tietoa liittyen kameran puhdistamiseen ja takuuseen.

Voitte puhdistaa itse kameran kuvakennon käyttämällä kameran olevaa kamerassa olevaa automaattista kennon åuhdistusta.

Asetuksissa menkää kohtaan kennon puhdistus ja painakaa set-painiketta

Valitkaa puhdista nyt ja painakaa set-painiketta.

Valitkaa OK ja paina set-painiketta

Näyttöön pitisi tulla ilmoitus että kennoa puhdistetaan. Puhdistuksen aikana kuuluu sulkimen mekaaninen ääni, mutta kuvaa ei oteta.

Automaattisen kennon puhdistuksen voitte poistaa käytöstä tekemällä samat vaiheet kuin aiemmin mutta vaiheessa menkää 2. automaattinen puhdistus ja valitkaa pois. Tämän jälkeen kennoa ei puhdisteta kun virtakytkin asetaan On tai Off asentoon.

Mikäli aiotte puhdistaa kennon manuaalisesti suosittelemme ottamaan yhteyttä Canonin viralliseen huoltoliikkeeseen JAS-tekniikkaan, puh. 010 292 3000.

Mikäli teille tulee lisää kysyttävää älkää epäröikö ottaa yhteyttä uudelleen Canon asiakaspalveluun
.
[en kylläkään pyytänyt tälläisiä palikkaohjeita, vaan kunnon miehistä toimintamallia kennon märkäpuhdistukseen ]

Sitten soitin JASsille.

He kertoivat, että putsaavat niin Canonin, Nikonin ja Sonyn kennoja.

Ja kuulemma vastaavat luonnollisesti kämmeistä jos onnistuvat sellaisia tekemään puhdistuksen yhteydessä.

JASsin asiakaspalvelija oli tietäväisen oloinen ja kun kysyin esimerkin vuoksi Nikonin takuusta, niin hän kertoi, että takuupolitiikka on nykyisin erittäin tiukkaa, ja että ne siellä JASsin huollossa todella tutkivat tarkkaan suurinpiirtein mikroskoopilla että voiko vaikka kennoa olla vahingoitettu jollakin diy putsauksella jos vika vähänkään viittaa kennon ongelmaan!

missään paikassa tänään ja aikaisemmin ei ole minulle kerrottu, että sony mitätöisi koko kameran takuun jos olet koskenut putsauslastalla kennoon, jos varsinkaan vika ei edes ole mitenkään kennojohdannainen!!

näin ollen tulen hyvin johdonmukaisesti loppupäätelmään, joka olisi elvä jo alusta saakka, että Sonyn takuupolitiikka on hyvin samanlainen kuin muillakin järkkärimerkeillä. Ainut ero, että sonyn takuu huolto on ruotsissa ja JASsilla NiikkonCanonin. Jos joudut lähettämään postissa CaaNiikkonin JASsille, eli et asu lähellä niiden huoltopistettä, niin loppujen lopuksi aika sama, lähetätkö sen Ruottiin!!
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: missään paikassa tänään ja aikaisemmin ei ole minulle kerrottu, että sony mitätöisi koko kameran takuun jos olet koskenut putsauslastalla kennoon, jos varsinkaan vika ei edes ole mitenkään kennojohdannainen!!
Kannattaisiko jo soittaa sinne Sonylle?
Soittelet ympäri maakuntaa, mutta et sinne mistä sen tiedon saa.
temama kirjoitti:näin ollen tulen hyvin johdonmukaisesti loppupäätelmään, joka olisi elvä jo alusta saakka, että Sonyn takuupolitiikka on hyvin samanlainen kuin muillakin järkkärimerkeillä. Ainut ero, että sonyn takuu huolto on ruotsissa ja JASsilla NiikkonCanonin. Jos joudut lähettämään postissa CaaNiikkonin JASsille, eli et asu lähellä niiden huoltopistettä, niin loppujen lopuksi aika sama, lähetätkö sen Ruottiin!!
Nämä päätelmät on sinun ihan omia päätelmiä ja mielipiteitäsi.
Täällä saa esittää mielipiteitä, se on totta, mutta älä tule väittämään, että se mitä esität mielipiteenäsi on totta.

Totuus on se, että Sony on kirjallisesti ilmoittanut, että jos sinä, JAS, Foka tai Rajala tai Suomessa yhtään kukaan koskee puhdistuslastalla Sonysi kennoon, niin ne mitätöi (tilaisuuden tullen) kamerasi takuun!
temama

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti:näin ollen tulen hyvin johdonmukaisesti loppupäätelmään, joka olisi elvä jo alusta saakka, että Sonyn takuupolitiikka on hyvin samanlainen kuin muillakin järkkärimerkeillä. Ainut ero, että sonyn takuu huolto on ruotsissa ja JASsilla NiikkonCanonin. Jos joudut lähettämään postissa CaaNiikkonin JASsille, eli et asu lähellä niiden huoltopistettä, niin loppujen lopuksi aika sama, lähetätkö sen Ruottiin!!
Nämä päätelmät on sinun ihan omia päätelmiä ja mielipiteitäsi.
Täällä saa esittää mielipiteitä, se on totta, mutta älä tule väittämään, että se mitä esität mielipiteenäsi on totta.

Totuus on se, että Sony on kirjallisesti ilmoittanut, että jos sinä, JAS, Foka tai Rajala tai Suomessa yhtään kukaan koskee puhdistuslastalla Sonysi kennoon, niin ne mitätöi (tilaisuuden tullen) kamerasi takuun!
höpö höpö. itseasiassa nämä eivät ole vain minun päätelmiä vaan oikeastaan olen tehnyt enemmän duunia tän syuin ketjun aiheen ympärillä kun sinä. sinä olet vaan näsäviisastellut lähinnä sonyn asiakaspalvelun kertomien takuuhuvittavuuksien saralla.

minä olen ihan huvikseen kartoittanut asiaa paljon laajemmalti, myös muiden merkkien osalta!!

jätän sut kituuttamaan nyt omaan poteroosi, vaikka taidat salaa nauttia tilanteesta enemmän kuin kärsiä. selvitä omat huoltoprobleemasi itse, äläkä vingu täällä sivutolkulla!!
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: höpö höpö. itseasiassa nämä eivät ole vain minun päätelmiä vaan oikeastaan olen tehnyt enemmän duunia tän syuin ketjun aiheen ympärillä kun sinä. sinä olet vaan näsäviisastellut lähinnä sonyn asiakaspalvelun kertomien takuuhuvittavuuksien saralla.

minä olen ihan huvikseen kartoittanut asiaa paljon laajemmalti, myös muiden merkkien osalta!!

jätän sut kituuttamaan nyt omaan poteroosi, vaikka taidat salaa nauttia tilanteesta enemmän kuin kärsiä. selvitä omat huoltoprobleemasi itse, äläkä vingu täällä sivutolkulla!!
Ei se ole mikään höpö höpö, kun asiat on kysytty Sonylta moneen kertaan, mutta aina ilmestyt tänne vänkäämään ja väänkäämään vastaan.

Mitäpä temama jos lopettaisit tämän häiriköinnin?
Parin puhelun soittaminen ei tee susta vielä mitään asiantuntijaa, jolla on varaa jakaa käskyjä mitä kukakin saa tehdä ja kirjoittaa.

Suuri osa tästäkin ketjusta alkaa olla sinun älyttömien kommenttien korjailua, kun et kerta kaikkiaan pysy nahoissasi, jos joku kertoo Sonysta yhtään mitään ikävää.
Menisit muualle riitelemään... täällä ei ole mikään pakko osallistua, jos kerran asiallinen
keskustelu on noin vaikeaa.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Voisiko ajatella, että tämä alkaa olla loppuun kaluttu luu puolin ja toisin?
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jep, T71 voisi laittaa kommenttia sitten, kun Sonyn vastaus alkaa konkretisoitua ja Temama vetää syvään henkeä sen aikaa.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

niffe kirjoitti: Jep, T71 voisi laittaa kommenttia sitten, kun Sonyn vastaus alkaa konkretisoitua ja Temama vetää syvään henkeä sen aikaa.
Tämähän konkretisoituu parhaillaan:
Sonyn Asiakastuki kirjoitti: Hei,

Kiitos kärsivällisyydestänne. Olen saanut vastauksen esimieheltä joka hoitaa vastaavia tapauksia. Emme valitettavasti pysty toimittamaan yksittäisiä lausuntoja. Alla on linkki meidän takuuehtoihimme, kts. 4.4.5.

http://services.sony.fi/support/fi/warranty/general" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvää alkanutta viikkoa!

Ystävällisin terveisin,

(asiakaspalvelijan nimi)
Sony Asiakastuki
http://www.sony.fi/support/fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja nyt katsotaanpa sitä mihin tämä Sonyn "Asiakastuen" kanta oikein perustuu:

Sonyn takuuehdot kuluttajatuotteille

Ehdot

4. Tämä takuu ei kata seuraavia tapauksia:

4. tuotteessa ilmenevät viat tai muutokset, jotka johtuvat

5. valtuuttamattoman huoltoliikkeen tai myyjän tekemät korjaukset tai korjausyritykset.

Jep.

Nyt jos pidätätte henkeä siihen asti kun Sonyn "Asiakastuki" vastaa lähettämiini jatkokysymyksiin, niin tämä saattaa jopa johtaa johonkin.
temama

T71 kirjoitti:[
Jep.

Nyt jos pidätätte henkeä siihen asti kun Sonyn "Asiakastuki" vastaa lähettämiini jatkokysymyksiin, niin tämä saattaa jopa johtaa johonkin.
ju8uh, vedetään vaan henkeä, huuuu-ohhh.

Elä T71 väheksy minun tekemään soittelu ja email työtä!! Olen sentään laaja-alaisesti ollut yhteyksissä eri firmoihin, ja eri järkkärimerkkien edustajiin!

Ja voin sanoa, että siinä vaiheessa kun vaikkap Nikonilta kysyy yksityiskohtaisia takuuehdoista, niin siellä muuttuu sävy hyyyyvin varovaiseksi. Melkein sanoisin, että olet saanut ihan hyvin ongittua tietoa Sonylta. Yritän vaan sanoa, että jos koet että sonilla ei olla selkeästi kerrottu jotain asioita sulle, niin ihan sama tyyli jos rupeat samaan Nikonin kanssa.

Nikonilla & Canonilla on vaan se etu, että ne voi ohjata sujuvasti sut JAS tekniikan piiriin kun taas se Sonyn käyttämä Ruotsin huolto on muodostunut jonkinlaiseksi kirosanaksi sulle, vaikka se ei välttämättä ihan niin kehno huolto olekaan!

Oletan, että kysyt yksityishenkilönä näitä asioita sonylta (??) Että saako joku muu kuin Sonyn ruotsin huolto putsata kennoa ilman että se vaikuttaa takuuseen.
Minusta asian hoitaminen sujuisi tehokkaammin jos joku iso jälleenmyyjä ottaisi hoitaakseen tämän. Ekaksi tulee mieleen Rajala, koska se on iso Sony jälleenmyyjä ja he itse suosittelevat muitta mutkitta Fokan huoltoa sonyn kennoputsaukseen, ja kertovat vielä, ettei se vaikuta takuuseen!!

Nyt jos saat sonylta taas jonkun idioottiehdottoman vastauksen, että kennoa ei saa putsata ketään muu kuin heidän valtuuttama Ruotsin huolto (mikä sen legendaarisen Ruotsin huollon oikea toiminimi muuten on??), niin silloin voisi ottaa Rajalaan voimakkaasti yhteyttä, ja kertoa homman juju!! Rajala voisi selvittää tilanteen kennopuhdistuksen osalta, ja ehkä jopa vaikuttaa Sonyn politiikaan Suomen osalta! Yksityishenkilön on hyvin vaikea saada muutosta toimintaperiaatteeseen.

Kennopuhdistushomma menee oikeasti nyt seuraavasti (Sonyn osalta);

Kennon voi puhdistaa itse tai kameran voi jättää vaikkapa Fokan tai JASsin putsattavaksi.

Se ei vaikuta takuuseen jos kameralle ei ole aiheutunut vahinkoa kennopuhdistuksen takia.
Sony ei ole kiinnostunut tutkimaan onko kennoa puhdistettu mahdollisesti itse, ellei vika ole sellainen, että se olisi voinut tulla kennopuhdistuksen takia tai että kenno olisi saanut iskua jostakin kontaktista. Tämä sama koskee myös Nikonia ja Canonia, kysyin sitä JASsista.

Ja tähän on muuten olemassa porsaanreikä, jos haluaa olla nokkela! ; Käytät kameran yhden kerran Sonyn valtuuttamassa huollossa kennopuhdistuksessa. Tämän jälkeen voit suorittaa tulevaisuuden kennopuhdistukset itse . Jos kameraan tulee joskus takuun alainen vika, ja huolto jostakin syystä kertoisi, että kennoahan on putsattu, niin voit sanoa, että JOO, NIIN ON, TEIDÄN HUOLLOSSA.Et edes valehtelisi. Jättäisit vaan kertomatta, että olet myös itse putsannut kennoa. Tämä oli tälläinen varokeino jota varovainen käyttäjä, kuten T71 voisi käyttää mielenrauhan saamiseksi.

Jos JAS tai Foka onnistuu vahingoittamaan kennoa puhdistuksensa takia, niin huoltofirma vastaa tästä vahingosta (ainakin JAS kertoi minulle vastaavansa vahingosta jos kamera vahingoittuu heidän kennopuhdistuksensa takia, myös Sony).

Jos itse vahingoitat kennoa puhdistuksen takia, niin kukaan ei vastaa siitä ja menetät kameran takuun.

Tämä oli siis arkielämän käytäntöä, jota varmaan lähes me kaikki sonystit noudattaa. Ja hyvin on mennyt vuosia, ilman ongelmia!! Monet sonistit putsaavat kennonsa itse tai antaa jonkun Fokan tai JASiin ym.. tehdä sen. Aina ei tartte nus*ia pilkkua jonkun takuupolitiikan kanssa.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Huoh. Laitoin yksärin. Koita kestää.
temama

T71 kirjoitti:Huoh. Laitoin yksärin. Koita kestää.
vastasin, toveri hyvä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: Ekaksi tulee mieleen Rajala, koska se on iso Sony jälleenmyyjä ja he itse suosittelevat muitta mutkitta Fokan huoltoa sonyn kennoputsaukseen, ja kertovat vielä, ettei se vaikuta takuuseen!!
Tiedoksi temamalle:
Molemmat firmat on saman Helmisen perheen omistamia yrityksiä.
Samat perheenjäsenet istuu Fokan ja Rajalan hallituksissa.
Tottakai ne suosittelee toisiaan.
Pitää olla tosi tyhmä, jos käyttää tätä todisteena siitä, että Sony hyväksyy Fokan tekemiä töitä.

https://www.finder.fi/Valokuvaustarvikk ... dot/969469" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.finder.fi/Valokuvaustarvikk ... dot/183355" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten en jaksa enää kommentoida noita ihme käsityksiä mitä sulla on.
temama

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: Ekaksi tulee mieleen Rajala, koska se on iso Sony jälleenmyyjä ja he itse suosittelevat muitta mutkitta Fokan huoltoa sonyn kennoputsaukseen, ja kertovat vielä, ettei se vaikuta takuuseen!!
Tiedoksi temamalle:
Molemmat firmat on saman Helmisen perheen omistamia yrityksiä.
Samat perheenjäsenet istuu Fokan ja Rajalan hallituksissa.
Tottakai ne suosittelee toisiaan.
Pitää olla tosi tyhmä, jos käyttää tätä todisteena siitä, että Sony hyväksyy Fokan tekemiä töitä.

https://www.finder.fi/Valokuvaustarvikk ... dot/969469" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.finder.fi/Valokuvaustarvikk ... dot/183355" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten en jaksa enää kommentoida noita ihme käsityksiä mitä sulla on.
se on oikeastaan ihan hyva ettei jakseta. koska ei tää ole oikeastaan jaksamiskymysys. en mäkään jaksa tankkaa samaa kokoajan.
en kuiteskaan ymmärrä miten Rajalan ja fokan omistusasiat liittyvät sonyn kennopuhdistukseen, ja siihen liittyvään mahdolliseen takuuproblematiikkaan. kerroin vain edellisessä pitkässä viestissäni, että tälläistä periaatteelista kankeaa keissiä olisi hyvä lähteä purkamaan jonkun Rajalan tyyppisen ison firman kautta, ja vierittää heille tavallaan osa vastuusta, kuin että yksilö yrittää vääntää tuulimyllyä vastaan.

muutenkin jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, niin kantsii lukea toi edellä mainittu pitkä viestini kunnolla, koska siinä on muutama hyvä pointti joita kannattaa funtsia.
Vastaa Viestiin