Tietämätön kysyy: Objektiivit m43 kameroissa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
iikkoo

Tietämätön kysyy: Objektiivit m43 kameroissa

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Ovatko noilla omat bajonetit jne kuten esim. Nikon/Canon ja jos, toimiiko adaptereilla sähköineen vai vain manuaalisena?

edit korjattu 3/4 =>
Viimeksi muokannut iikkoo, Maalis 02, 2018 22 : 12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jopisalo

Re: Tietämätön kysyy: Objektiivit 3/4 kameroissa

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Voisitko jäsennellä kysymyksesi hieman täsmällisemmin: Minkä merkkinen objektiivi mihin kameraan?
Tarkoitatko vanhempaa 4/3 (olympuksen) järjestelmää vaiko nyt varsin suosittua m4/3 systeemiä =olympus ja panasonic ja lukuisia optiikan valmistajia?
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Niinkuin tuosta jopisalon vastauksestakin selviää, et ole saanut vastauksia kysymykseesi siksi, että tuollaista 3/4-järjestelmää ei tunne kukaan. Kyllä täällä apua saa, kunhan päästään selville, mitä kysyt.

4/3 on Olympuksen järjestelmä, siihen ei enää uusia kameroita eikä objektiivejä valmisteta. Käytettyjä laseja liikkuu kyllä markkinoilla. 4/3-järjestelmän objektiivit ovat liitettävissä kaikkiin m43-järjestelmän kameroihin adapterin avulla, mutta kaikkia automaattitoimintoja ei saa käyttöön kaikissa kameroissa. Olympuksen kalleimmat rungot osaavat käyttää suurinta osaa omista automaattitoiminnoistaan noidenkin objektiivien kanssa.

m43 on uudempi standardi. Sen järjestelmän kamerat, objektiivit ja salamat käyvät ristiin (lähes) rajattomasti. Tuo lähes tulee siitä, että uusimpien ja kalleimpien kameramallien erikoistoiminnot - esimerkiksi Olympuksen Pro Capture tai rungossa olevan vakaajan ja objektiivissa olevan vakaajan yhteistyö - toimivat vain tiettyjen objektiivien kanssa. Nettipalstojen mukaan Olympuksen ja Panasonicin runkojen sääsuojaukset eivät ole aivan tarkasti samalla kohdalla, eli sääsuojauksen sanotaan olevan parempi silloin, kun sääsuojattu kamera on liitetty saman merkkiseen sääsuojattuun objektiiviin.

Automaattivalotukseen liittyvät yhteydet ja automaattiseen tarkennukseen liittyvät yhteydet pitäisi toimia täysin ongelmitta m43-järjestelmän kameroiden ja objektiivien välillä merkistä riippumatta. m43-standardi määrittelee bajonetin sekä fyysisesti että sähkökontakteiltaan, eli kaikki m43-objektiivit kiinnittyvät kaikkiin m43-kameroihin ilman adapteria.

Peilittömään - ainakin m43 - kameraan on rekisterietäisyydestä johtuen mahdollista liittää adapterin kanssa lähes mitä tahansa vanhaa (peilikameroiden) optiikkaa; väliin voi ja pitää laittaa lisää tavaraa, että peilikameran objektiivi on oikean matkan päässä peilittömän kennosta. Noita adaptereita on markkinoilla melkein mitä vain objektiiveja varten. Niissä on sitten sekä sokeita että sähköliitännöillä olevia. Sokeat eivät maksa juuri mitään, mutta silloin sekä aukon että tarkennuksen säätö on käsin tehtävä. Sähköiset yhteydet siirtävä adapteri on hieman hinnakkaampi. Adapterit ovat objektiivimerkkiin ja aikakauteen/mallisarjaan sidottuja, eivät yleismallisia, vaikka se kameranpuoleinen pää onkin vakio.

Jos olen hyvästä yrityksestä huolimatta tässä kirjoittanut puuta-heinää, toivottavasti joku oikea asiantuntija kipi-kapi kiirehtii korjaamaan!

JL Anttola
iikkoo

Terve jopisalo,
Kiitos huomautuksestasi. Tarkoitan näitä uudempia 4/3 kameroita ja niihin sopivia laseja. En näe kirjoittaessani enkä edes lukiessakaan huomaa omia virheitäni ;(

Mietin, jos vaihtaisin nykyisen Canon 5d mk2 kalustoni johonkin kevyempään ja kohtalaisen edulliseen järkkäriin, esimerkiksi Olympus. Sinullahan on jo hyvä käsitys näistä laitteista?

Mitähän varsinaista eroa kameran käytössä ja sitten raw-kuvissa on näissä, nettiä selatessani en ole oikein saanut selvää niiden eroista; E-M10 MarkII, E-M10 MarkIII ja E-M5 MarkIII, -vain hiukan ulkonäköä ja rahassa pari, kolmesataa.
Tarkentaessa olen tottunut peukalonappia, onnistuuko noissa samoin. Isompiin sateisiin en aio enää kuvailla, kunhan meren rannoilla kamera kestäisi.

Lasit, mulle riittänee pari zoomia, jotain 12-40 mm ja 40 -150mm nurkilla. Olen näistä aika ulkona noiden lasien ominaisuuksien suhteen, olivat sitten uusia tai käytettyjä.
iikkoo

Re: Tietämätön kysyy: Objektiivit m43 kameroissa

Jl Anttola, kiitos hyvästä selvityksestä!
JL Anttola

Olin tuonne toiseen topiikkiin menossa, mutta avaampa taas sanaisen arkkuni tässä...

Tuo vitonen on vasta mk2 versiossa menossa, mk3 versiota odotellaan.

EM10 sai kakkosversion korvaajaksi kolmosversion äskettäin, kakkostakin löytyy edelleen uutena. Kympit eivät ole sääsuojattuja, vitoset ja ykköset ovat. EM1 perusversiota - siitähän mk2 tuli reilu vuosi sitten - liikkuu käytettynä varsin edullisesti, ja se olisi ehkä lähempänä tuon canonisi luokkaa oleva kamera?

Kympin päivitys kakkosesta kolmoseksi oli monen käyttäjän mukaan askel taaksepäin; 4K video tuli uutta, mutta aika monta ominaisuutta poistui. Kohderyhmäksi lienee ajateltu kännykästä järkkäriin siirtyjät? Tyttärelleni toi joulupukki sellaisen, ja minusta siinä on aika moni asia kohdallaan tällaiselle tumpelolle ukolle; helpommat valikot ja enemmän automaattisia ohjelmia erilaisiin tilanteisiin.

Olympuksen Pro-zoomit 12-40 ja 40-150 ovat aivan loistavia laseja missä vaan mittapuussa, mutta eivät ole ilmaisia eivätkä aivan pieniä ja keveitä. Halvempia, pienempiä ja keveämpiä zoomeja löytyy moneen väliin sekä Olympuksen että Panasonicin leiristä. Keveitä, pienikokoisia, ja suhtkoht edullisia kiinteän polttovälin objektiiveja löytyy vaikka kuinka paljon, puutteita tai niukempaa valinnanvaraa on enää pidempien teleobjektiivien tarvitsijoille.

Olympuksen suunnilleen kaikki nappulat ovat ymmärtääkseni jo tuossa vitosessa - ainakin ykkösissä on - melkein rajattomasti ohjelmoitavissa tai muutettavissa itselleen mieleisiksi. Voisi sanoa että jopa liikaakin, niitten kanssa on mahdollista jäädä luuppiin säätämään, ja jää kuvat ottamatta...

Minun mielestäni runkovakaaja on uskomattoman hyvä, ja nuo valikot joskus vähän turhauttavat. Niillä on sama taipumus kuin autotallin työkaluilla - eilenhän se vielä oli tässä...

Jopisalolta saat varmaan parempaa tai kokeneempaa tietoa, kuhan kirjoittelin taas.

JL Anttola
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys taas.
Pappa Anttolasta sovittaa kovin isoa viittaa kapeille harteilleni...
Tarkoitatko sovittaa nykyisiä optiikoitasi mikrojärjestelmään? Itsellä ei kinokennoisista ole mitään tuntumaa mutta näin sivullisena katsellen tuntuu hölmöltä ostaa joku sähköt välittävä metabones sovitin hyvän tsuumin hinnalla ja istuttaa siihen ISO kino-obiska, kokohyöty häipyy nopeasti eikä toimivuus ole parhaimmillaan.
Jos mainitsemiasi malleja arvot niin onhan tuo em-5 jonkinverran monipuolisempi, jollei ruuasta joudu pihistämään hinnaneroa...
Itsellä ei ole zuumeista kokemusta kuin panan 45-150 ja 100-300. Edellinen on mielestäni todella hyväpiirtoinen, ei varmaan ihan Olyn pro 40-150 luokkaa, mutta hyvin tyytyväinen olen. Mekaanisesti parempi kuin Olyn vastaava kittizuumi ja vv suoja tulee mukana. 12-40 Pro:sta ei ole kokemusta, olen kyllä sitä itsekin harkinnut, Superkuvassa melko käypään hintaan, pakettina voi olla vielä edullisempi.
!00-300 on sitten jo aikalailla iso mötikkä ja kaipaamasi alueen ulkopuolella. Nimimerkki villaristi on silläkin saanut aikaan varsin kelpoa kuvaa.
Itsellä pl-5 ja em-1 ja kumpaankin 3 akkua, kahdella olisi hyvin pärjännyt tähän asti vaan kun elämäntapana on kaikenmoinen varautuminen.
iikkoo

Tuli käytyä kylän putiikissa, oli katsottavissa ja kokeiltavassa kaikki kiinnostavat, EM10 II, EM5 II ja myös tietysti kallein, Em1 mkII, jota vain katsoin (lievästi himoiten). EM5 II voi olla minulle käypänen.
Oli hiljainen hetki ja aika paljon selvisikin, oli oikein kunnon myyntiesittelijä, ei pakkomyyjä.
Kyllähän nuo tuntuivat kovin pieniltä käsiini, mutta kotona kaivoin vanhan kinarijärkkärini käsille, yhtäkkiä totesin, että ei ne Olympukset siihen verrattuna niin paljoa pienempiä olekaan, hyvin silloin istui sekin käteeni, kymmenien vuosien jälkeen.
Huomasin, että vielä huomenna on Kuva ja kamera-messut, pitenee kömpiä sinne.
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Jos vanhoja laseja aiot sovittaa m4/3 runkoihin, niin kannattaa ottaa huomioon että polttoväli kaksinkertaistuu eli 50millisestä tulee 100millinen. Kannattaa myös miettiä mitä kuvailee eli jos aiot kuvata paljon liikkuvia kohteita, suosittelen testaamaan ensin sopiiko kyseinen kamera kuvaustarkoituksiin. Tuolla kameralaukku.comin puolella on ollut aika pitkiä keskusteluja Olympuksen eri mallien tarkennuksesta. Omistan itse alkuperäisen E-M5:n, mutta alussa meinasi hermot mennä tarkennnuksen kanssa ennenkuin oivalsin mitä kyseiseltä kapineelta voin vaatia ja mitä en...
iikkoo

ruutu kirjoitti:Jos vanhoja laseja aiot sovittaa m4/3 runkoihin, niin kannattaa ottaa huomioon että polttoväli kaksinkertaistuu eli 50millisestä tulee 100millinen. Kannattaa myös miettiä mitä kuvailee eli jos aiot kuvata paljon liikkuvia kohteita, suosittelen testaamaan ensin sopiiko kyseinen kamera kuvaustarkoituksiin. ...
No, sitten pian on mullakin menossa hermot ;) Taidan jättää itselleni vanhan Kanuunan ja sille pienen tykin, silloin on siitä apua, jos/kun alkaa hämärissä tai liikkuvassa kohteessa tuntua siltä, että täytyy hamuta diapamipurkkia ;(
Kyllä minulla oli tiedossa, siitä kertoi jopa kylän kaupan myyjäkin, jolla on ko. laite huvikäytössä, => itse kuvailen huviksi itselleni ja joskus vaimolle+lapsille. Pitäähän eläkeläiselle olla ajankulua ;)
Katsotaan, tuleeko hankittua adapteri ja kokeiltua jäljellä olevia filmilaseja. Ainakin nekin ovat "suhtellisen" pieniä :)
Sain tarjouksen messuilla, josta en kehdannut lähteä pois korvat luimussa, eli reppuun meni Em5 mk2, zuiko 12-40 2.8 pro, zuiko 17 1.8, lisäakku ym pientä. Nyt vasta ladataan akkuja... :D
JL Anttola

Onnea ja menestystä uudelle kameralle! Toivottavasti olet siihen tyytyväinen jatkossa, kun lievästi tunnen osasyyllisyyttä merkin valintaan... Muutama vuosi sitten, kun itse nettiopiskelun tuloksena päädyin Olympukseen, oli suunnitelmissa juuri tuo yhdistelmä, eli EM5mk2 ja 12-40 Pro-zoomi. Ostin kuitenkin rungoksi EM1:n, kun sen sai silloin aivan uutena halvemmalla kuin vitosen. Tarkennus - varsinkin hämärässä ja liikkuvaan kohteeseen - ja ISO-arvon noston tuoma kohina ovat varmasti ne alueet, joissa luultavasti tuo 10 vuotta vanha canuuna pesee Olyt mennen tullen, mutta jossakin muussa asiassa taas voi olla toisinkin päin. Ainakin repun painossa. Se tarkennuskin kertakuvauksessa toimii loistavasti, etenkin jos jaksaa tehdä kokeiluja siihen vaikuttavien säätöjen kanssa. Kuvan käsittelyn kanssa olen itse aivan noviisi, ja joskus vielä tuntuu, että kamerasta jpeg:nä tulevat kuvat ovat kohinattomampia kuin mihin pääsen RAW-kuvasta Lightroomilla itse työstäen, johtunee osaamattomuudesta. LR:n arkistointi vain pitää minut siinä kiinni, on se niin kätevä. Kun vaan jaksaa tägätä kuvat heti laittaessa.

Kerro kokemuksiasi ja laittele kuvia esille, kun niitä alkaa tulla!

JL Anttola, eläkeläinen myös. Ja läheisiään hirmuisilla kuvakavalkaadeilla jatkuvasti kiusaava...
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Juu, kokemuksia vaan kehiin. Itselläkin aikomuksena joskus päivittää oma em5 uudempaan malliin. Makrokuvauksessa olen tykännyt olysta tykännyt, kun tarkennuksen näkee suurennettuna eloktronisesta etsimestä.
Vastaa Viestiin