Sony A7III

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71

Re: Sony A7III

Viesti Kirjoittaja T71 »

Oletteko laittaneet jonkun pikanapin taakse sellaisen kuvaustilan, jossa vakaaja on pois päältä vai jumppaatteko aina siellä menussa sen asennosta toiseen?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

T71 kirjoitti:Oletteko laittaneet jonkun pikanapin taakse sellaisen kuvaustilan, jossa vakaaja on pois päältä vai jumppaatteko aina siellä menussa sen asennosta toiseen?
Minä jumppaan vakaajan pois päältä. Ei se jalustakuvaus muutenkaan ole mitään action hommaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti:
T71 kirjoitti:Oletteko laittaneet jonkun pikanapin taakse sellaisen kuvaustilan, jossa vakaaja on pois päältä vai jumppaatteko aina siellä menussa sen asennosta toiseen?
Minä jumppaan vakaajan pois päältä. Ei se jalustakuvaus muutenkaan ole mitään action hommaa.
Makroilussa se vakaaja on kätevä, mutta välillä mennään jalustalle ja nopeasti. Ei siinä ehdi mitään jumppaamaan.
Toinen hyvä syy on huono muisti. Oikeasti kuka sitä nyt muistaa joka kerta vetää sen vakaajan sitten takaisin päälle, jos vaikka laittaa 21mm loxian. Sillä ei saa käsivaralta mitään terävää A7R3 rungolla, jos ajat on jotain 1/125 tai alle, mutta kuka muistaa tarkistaa takanäytöltä joka välissä, että ne kuvat on teräviä. Siis teknologianhan pitäisi helpottaa elämää, mutta ei ilmeisesti koske Sonyn omistajaa tämä...
aikaarska

T71 kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Makroilussa se vakaaja on kätevä, mutta välillä mennään jalustalle ja nopeasti. Ei siinä ehdi mitään jumppaamaan.
Toinen hyvä syy on huono muisti. Oikeasti kuka sitä nyt muistaa joka kerta vetää sen vakaajan sitten takaisin päälle, jos vaikka laittaa 21mm loxian. Sillä ei saa käsivaralta mitään terävää A7R3 rungolla, jos ajat on jotain 1/125 tai alle, mutta kuka muistaa tarkistaa takanäytöltä joka välissä, että ne kuvat on teräviä. Siis teknologianhan pitäisi helpottaa elämää, mutta ei ilmeisesti koske Sonyn omistajaa tämä...
Kannattaa kokeilla miten se vakaaja yleensä vaikuttaa kuvaan jos et kuvaa mitään erityisen pitkiä valotuksia. Esim. kaikki alle 1sec valotukset voivat mennä ihan hyvin vaikka vakaaja on päällä.
Mutta tosi juttuhan se on, että olisi kiva jos vakaaja menisi automaattisesti pois päältä, esim. kun käyttää 2sec timeria (kuten Pentaxissa menee).

Mulla on joskus jäänyt vakaaja päälle kun olen kuvannut jalustalta, enkä ole huomannut mitään erityistä lopputuloksissa.

Mutta saahan sen vakaajan myös oman nappinsa taakse ohjelmoitua.

Nyt muuten kyssäri kaikille sony tietäjille:

Mitä tarkoittaa vakaaja toimintojen (A7RII, en tiedä onko myös muissa malleissa) "steadyShot-säätö"?
Sen voi valita joko "adj. AUTO" tai "adj. MANUAL"...Mitä tässä nyt säädellään?
Viimeksi muokannut aikaarska, Maalis 04, 2018 0 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

T71 kirjoitti: Siis teknologianhan pitäisi helpottaa elämää, mutta ei ilmeisesti koske Sonyn omistajaa tämä...
Koska Sonylla voi tehdä kaikenlaista hauskaa.
Ota vaikka tyhmä optiikka adapterilla kiinni niin joudut laittamaan steady shot manuaali moodiin ja valitsemaan itse polttovälin. Sitten kun käytät FE optiikoita niin muistat vaitaa jälleen auto moodiin. Tietenkin jalutalta ilman Steady shot ja silleen...
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kokeiltavahan tuo on. Pitää kuitenkin lukea huolellisesti nuo manuaalit, kun siellä on niin tavattoman paljon asiaa. Osa on vielä ilmaistu niin hankalasti, että pitää katsoa lopulta videolta mitä siinä tarkoitetaan.
Tää Sonyn ostaminen on kyllä ihan oma harrastuksensa...
kohan kirjoitti:
T71 kirjoitti: Siis teknologianhan pitäisi helpottaa elämää, mutta ei ilmeisesti koske Sonyn omistajaa tämä...
Ota vaikka tyhmä optiikka adapterilla kiinni niin joudut laittamaan steady shot manuaali moodiin ja valitsemaan itse polttovälin. Sitten kun käytät FE optiikoita niin muistat vaitaa jälleen auto moodiin. Tietenkin jalutalta ilman Steady shot ja silleen...
Mulla meni itsestään takaisin automoodiin (kait?), mutta koko ajan unohdin asettaa sinne polttovälin manuaalilasille. Vetelin 8mm asetuksilla ja katselin, että heiluupa hemmetisti se suurennos siinä etsimessä... ;)
aikaarska

kohan kirjoitti:
Mites näin? Minulla on yhden pikanapin takana aina "steadyshot polttoväli" manuaaliobjektiiveja varten, silti steadyshot-säätö: adj. AUTO!?

Eli en ole koskenut lainkaan tuohon steadyshot-säätö hommaan, manuaaliobjektiiven kanssa valitsen suoraan polttovälin vain...

Osaako adj.AUTO huomioida esimerkiksi jos valitsee 2sec timerin niin ottaa vakaajan pois päältä automatic?

Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pois päältä vakaaja. Se paskoo kuvat saman tien jalustalta. Petnaksilla tosiaan menee pois päältä kahden sekunnin laukaisulla vaikka olisi pika-asetuksista päällä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Pois päältä vakaaja. Se paskoo kuvat saman tien jalustalta. Petnaksilla tosiaan menee pois päältä kahden sekunnin laukaisulla vaikka olisi pika-asetuksista päällä.
Mites monopod? Meinasin kokeilla kuvata hämärässä monopodilla (A7R3 +21mm), kun noi on niin helppo kuljettaa.
kohan

T71 kirjoitti: Mulla meni itsestään takaisin automoodiin (kait?), mutta koko ajan unohdin asettaa sinne polttovälin manuaalilasille. Vetelin 8mm asetuksilla ja katselin, että heiluupa hemmetisti se suurennos siinä etsimessä... ;)
Ei mene vaan se on menun kautta muistettava tehdä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

kohan kirjoitti:
T71 kirjoitti: Mulla meni itsestään takaisin automoodiin (kait?), mutta koko ajan unohdin asettaa sinne polttovälin manuaalilasille. Vetelin 8mm asetuksilla ja katselin, että heiluupa hemmetisti se suurennos siinä etsimessä... ;)
Kyllä A7II ainakin osasi tyhmän adapterin + Leican ja manuaalisäädön jälkeen käyttää 100mm ZE Zeissin kanssa vakaajaa. Siellä oli joku automaattiasetus pohjalla kait?
aikaarska

kohan kirjoitti:
ei tarvitse jos asettaa yhden toimintanapin steadyshot polttovälille, toimii myös vaikka steadyshot-säätö olisi asennossa adj.AUTO...

kohan

aikaarska kirjoitti: Mites näin? Minulla on yhden pikanapin takana aina "steadyshot polttoväli" manuaaliobjektiiveja varten, silti steadyshot-säätö: adj. AUTO!?
Kokeilin A9:llä ja se ei suostu vaihtamaan polttoväliä jos on seady shot AUTO
aikaarska kirjoitti:Eli en ole koskenut lainkaan tuohon steadyshot-säätö hommaan, manuaaliobjektiiven kanssa valitsen suoraan polttovälin vain...

Osaako adj.AUTO huomioida esimerkiksi jos valitsee 2sec timerin niin ottaa vakaajan pois päältä automatic?
Ei vaihda se on tehtävä itse.
kohan

T71 kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Kyllä A7II ainakin osasi tyhmän adapterin + Leican ja manuaalisäädön jälkeen käyttää 100mm ZE Zeissin kanssa vakaajaa. Siellä oli joku automaattiasetus pohjalla kait?
Kyllä se vakaajaa käyttää mutta mistä se tietää Leican polttovälin.
aikaarska

kohan kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Mites näin? Minulla on yhden pikanapin takana aina "steadyshot polttoväli" manuaaliobjektiiveja varten, silti steadyshot-säätö: adj. AUTO!?
Kokeilin A9:llä ja se ei suostu vaihtamaan polttoväliä jos on seady shot AUTO.
Kyllä vaihtaa jos käytät manuaaliobjektiivia. Silloin se ei herjaa AUTO asennosta, kokeile ihmeessä. Tuo sentään toimii loogisesti, käytän sitä kokoajan.

aikaarska

kohan kirjoitti:
T71 kirjoitti:
sen polttovälin täytyy vain syöttää itse. minulla se on pikanapin takana C4 (A7RII)...

kohan

Steady shot löytyy Function menusta jos et ole sitä muualle muuttanut.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

kohan kirjoitti:
Leicaa se luuli aina 8mm lasiksi ja se piti säätää, mutta sen jälkeen se toimi normaalisti 100mm ZE /EF lasilla tai enhän mä kyllä tiedä jäikö sinne käyttöön sen Leican polttovälin mukainen vakautus, mutta exif tiedossa lukee 100mm ja Leican tiedoissa ei lue mitään, ellei se ole jossain exif tietojen syövereissä. ZE lasin jälkeen oli taas se 8mm ja piti säätää uudelleen.
Olis ihan kiva kokeilla tota nyt uudelleen, mutta kun kamerat on huollossa.
aikaarska

T71 kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Leicaa se luuli aina 8mm lasiksi ja se piti säätää, mutta sen jälkeen se toimi normaalisti 100mm ZE /EF lasilla tai enhän mä kyllä tiedä jäikö sinne käyttöön sen Leican polttovälin mukainen vakautus, mutta exif tiedossa lukee 100mm ja Leican tiedoissa ei lue mitään, ellei se ole jossain exif tietojen syövereissä. ZE lasin jälkeen oli taas se 8mm ja piti säätää uudelleen.
Olis ihan kiva kokeilla tota nyt uudelleen, mutta kun kamerat on huollossa.
Jos on tyhmä adapteri ilman minkäänlaisia sähköjä, niin kamera muistaa vain sen manuaalisäädön mikä siinä on viimeksi ollut.

kohan

aikaarska kirjoitti: Jos on tyhmä adapteri ilman minkäänlaisia sähköjä, niin kamera muistaa vain sen manuaalisäädön mikä siinä on viimeksi ollut.
Voi olla mutta manuaali lasien kanssa Steady shot valinta Manual ja sitten annetaan oikea polttoväli muuten vakaaja ei toimi oikein.
Vastaa Viestiin