Kuvankäsittelyohjelmat
-
Kuvankäsittelyohjelmat
Hei!
Olen kuvannut nyt vuoden verran enimmäkseen lapsia, eläimiä ja sisäkuvia.
Työnantajalla käytössä Adobe acrobat Reader joten sain sitä kautta ladattua kännykkään lightroom mobilen, jolla olen saanut tehtyä peruskäsittelyä kuville. Usein kuvat päätyvät sitä kautta sitten sosiaaliseen mediaan.
Nyt kuitenkin puhelimen vaihdon myötä tuo lightroom lopetti toimintansa. Välittää vain että trial expired. Ymmärsin että minun pitäisi päivittää tuo ja hankkia creative cloud jäsenyys.
En kuitenkaan haluaisi sitoutua kuukausimaksuihin.
Olen katsonut tuota lightroomin pc-versiosta joka maksaisi sen 130€. Mutta jos sen ostan niin toimiiko silloin myös puhelimen LR? Vai miten saan siirrettyä kuvat esim. Instagramiim? Tuom 130€ olen valmis sijoittamaan koska välillä tuon lightroom mobilen rajat tulevat vastaan...
Olen kuvannut nyt vuoden verran enimmäkseen lapsia, eläimiä ja sisäkuvia.
Työnantajalla käytössä Adobe acrobat Reader joten sain sitä kautta ladattua kännykkään lightroom mobilen, jolla olen saanut tehtyä peruskäsittelyä kuville. Usein kuvat päätyvät sitä kautta sitten sosiaaliseen mediaan.
Nyt kuitenkin puhelimen vaihdon myötä tuo lightroom lopetti toimintansa. Välittää vain että trial expired. Ymmärsin että minun pitäisi päivittää tuo ja hankkia creative cloud jäsenyys.
En kuitenkaan haluaisi sitoutua kuukausimaksuihin.
Olen katsonut tuota lightroomin pc-versiosta joka maksaisi sen 130€. Mutta jos sen ostan niin toimiiko silloin myös puhelimen LR? Vai miten saan siirrettyä kuvat esim. Instagramiim? Tuom 130€ olen valmis sijoittamaan koska välillä tuon lightroom mobilen rajat tulevat vastaan...
-
- Viesti:
Re: Kuvankäsittelyohjelmat
Tarkoittanet 130€ PC-versiolla vanhaa Lightroom 6:sta, joka on edelleen myynnissä vaikka siihen ei tule enää päivityksiä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... uvausohjel" onclick="window.open(this.href);return false;
Mun ymmärryksen mukaan Ligthroom Mobilea ei enää ole olemassa, vaan puhelimissakin on vain Lightroom CC, mikä tarkoittaa uutta pilvipohjaista versiota jonka saat vain tilauspohjaisesti.
Mun ymmärryksen mukaan Ligthroom Mobilea ei enää ole olemassa, vaan puhelimissakin on vain Lightroom CC, mikä tarkoittaa uutta pilvipohjaista versiota jonka saat vain tilauspohjaisesti.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Lightroom:n tärkeimmät ominaisuudet:
LR:n mobile-versiota en ole käyttänyt koskaan.
Mun näkemyksiä tilanteesta:
Mun skenaarioita Lightroom:n jättämisaikataulun suhteen:
- Osaa muuntaa raw-kuvatiedoston "katsottavaan" muotoon (tehdä senseleistä pikseleitä)
- Osaa pitää yllä kuvien järjestystä ja hakea monipuolisesti haluttuja kuvia tietokannastaan
- Omaa (kevyet) kuvankäsittelyominaisuudet, jotka ei tuhoa alkuperäistä kuvaa
LR:n mobile-versiota en ole käyttänyt koskaan.
Mun näkemyksiä tilanteesta:
- Kohdan 1 ohjelmia (raw-muunnin) on pilvin pimein markkinoilla. Parhaita ovat kameran mukana tulevat muuntimet. Myös ilmaisohjelmia löytyy.
- Kohdan 2 ohjelmia (kuvat järjestykseen) on ja par'aikaa kehitetään lisää kovalla tohinalla, kun Adobe on jättänyt markkinaraon (menemällä kuukausimaksujärjestelmään). Näitä löytyy aivan spesialisoituneista, kevyet kuvankäsittelyominaisuudet omaaviin.
Jos kuvia on paljon, järjestys ja haku on ensiarvoisen tärkeät - ja digikameraikana kuvia on nopeasti harrastajalla "paljon". Mun lisäksi moni muukin alottelija on päätynyt tilanteeseen, jossa kuvia löytyy joka puolelta kovalevyjä, eikä mitään löydä millään kun tarvitsisi. - Kohdan 3 ohjelmia (kuva-editori) on myös markkinoilla paljon ja useita erittäin hyviä (mutta suuri osa tekee muutokset alkuperäiseen kuvaan- siis tuhoaa sen). Kun halutaan raskaampaa käsittelyä kuin LR:ssä, niin Photoshop (Hankala oppia kunnolla), Affinity Photo (helppokäyttöinen Photshopin uusi kilpailija) on arvioimisen arvoisia. Edellisissä on myös kohdan 1 raw-muunnin sisään rakennettuna. Toki muitakin hyviä on. Affinity Photo:n jokin versio taitaa toimia myös joissain puhelimissa (Apple iPhone?).
Mun skenaarioita Lightroom:n jättämisaikataulun suhteen:
- Kun Lightroom ei enää toimi jossain mun uudessa käyttöjärjestelmässä, niin korvaavien työkalujen on oltava jo opiskeltuna.
- Kun Lightroom ei kykene enää raw-muuntamaan mun jonkin tulevan uuden kameran raw-tiedostoja, niin jonkin aikaa saatan jatkaa kameran oman raw-konvertterin avulla (raw -> dng tai 16-bittinen tif, Lightroom osaa käsitellä 16-bittisiä dng ja tif-muotoisia kuvatiedostoja)
- Raw-muunnos ja kuvankäsittely menee jo hankkimallani Affinity Photo ohjelmalla, joka on kuvankäsittelyominaisuuksiltaan monipuolisempi kuin LR (Affinity Photo vastaa Photoshoppia).
- Kohdan 2 ohjelma joka pitää kuvat järjestyksessä on vielä hakusessa. Sen kanssa ei ole toistaiseksi kiirettä (LR tekee tuon yhä) ja testailen uusia aina kun niitä markkinoille tulee.
- Haen myös kuva-editoria, joka ei varaa levytilaa uudelle kuvalle, vaan pitää tehdyt editoinnit muistissa (tietokannassa tai "sidecar"-tiedostossa) ja osaa peruseditoinnit. (Lightroom osaa tämän)
-
Hieman lisätietoa Lightroom:sta:
Adobe:lla on ollut muutama vuosi tarjolla kaksi Lightroom-versiota:
https://commerce.adobe.com/anyware/chec ... B&mv=other
Adobe:lla on ollut muutama vuosi tarjolla kaksi Lightroom-versiota:
- Lightroom CC (Osa Creative Cloud:a, kuukausimaksullinen käyttölupa)
syksystö 2017 alkaen: Lightroom Classic CC
Tulossa on versio 7, jos ei ole jo julkaistukin - Lightroom 6 (standalone, päättymätön käyttölupa/perpetual license)
Viimeisin versio on 6.14
- 135,16 € täydellistä käyttöoikeuttakohti (perpetual license)
- 76,88 € Käyttöoikeuden päivitys vanhasta versiosta (perpetual license)
https://commerce.adobe.com/anyware/chec ... B&mv=other
-
Lightroom korvaajaksi on edellä mainitun raakakuvaeditori Affinity Photo:n lisäksi muutama hyvä ehdokas (näitä on kyllä enemmänkin markkinoilla):
- RawTherapee
- Capture One
- On1 Photo Raw 2018
- IMatchin Digital Asset Management Software made by photools.com
- Apple Photos (Free) [iPhone, iPad, or iPod touch, Mac, Windows 7 or later]
- Google Photos (Free) [Android, iOS, web]
- Shotwell (Free) [GNOME desktop environment for Linux]
- Darktable (Free) [Linux, Macintosh OS X, Windows]
- Rapid Photo Downloader + digiKam + RawTherapee (Free) [Linux]
- Adobe Lightroom ($10 per month, standalone $150) [Windows 7, Mac OsX 10]
- Phase One Media Pro ($200) [Windows, Mac]
- Phase One Capture One ($300) [Windows, Mac OsX]
- Corel Media One ($50) [käyttöjärjestelmä ?]
- Corel Aftershot Pro (90€) [Windows, Mac, Linux]
- Daminion Server ($100-$1000), stand-alone version (free up to 15000 images, $100) [Windows]
- Adobe Bridge (available in Adobe Creative Cloud subscription $10 per month) [Windows 7, Mac OsX 10]
- Photo Mechanic ($150 per license) [Mac OS X, Windows]
- XnView MP (26.00 € per license) [Windows, Mac OS X and Linux / 32 and 64 bit versions]
- ACDSee (Standard $60, Professional $100, Ultimate Ultimate $150) [Windows, Mac OS X, iOS]
- NeoFinder {aik. CDFinder} (Hinta ?) [Mac OS X,iOS iPhone or iPad]
- Macphun Luminar 2018 ($70) [Mac and Windows]
- Zoner Photo Studio X ($50) [Windows]
- abeMeda (aik. CDWinder) (29€) [Windows]
- Extensis Portfolio (pricing available only upon request) [Windows, Android, iPhone/iPad, Mac, Web-based]
- Canto Cumulus (start at $30K per year) [macOS, Windows, Linux]
- ResourceSpace (open source: Free?) [web based: PHP, MySQL]
- Libris ($5000/yr.)
- MomaPIX DAM, MomaPIX ONE
- Pics.io
- Design Wizard
- Photo Supreme
- Apple's iPhoto (discontinued, replaced 2015 with Apple Photos application)
- Apple's Aperture (discontinued, replaced 2015 with Apple Photos application)
- Google Picasa ( discontinued 2016, cloud-based Google Photos as its successor)
-
- Viesti:
Jaava on tuossa luetellut paljon ohjelmia, mutta taitaa aika suuri osa olla sellaisia jotka siis pyörivät tietokoneessa, eivät kännykässä.
Kiinteähintainen Lightroom 6 ei taida olla vastaus, koska Lightroom Mobile on tosiaan lopetettu ja sen on korvannut kuukausihintainen Lightroom CC. LR6:n mukana ei tule mitään mobiiliversiota. CC:stä saa eniten etua, jos tekee hommia myös Windows tai Mac -puolella, jolloin samoja kuvia voi käsitellä myös tehokkaammalla koneella ja samaan hintaan tulee täysi Photoshop.
Jokunen kysymys:
- Millä kuvaat (kännykkä, pokkari, järjestelmä)?
- Jos muu kuin kännykkä, niin kuvaatko Raw-kuvaa?
- Haluatko jotenkin erityisesti arkistoida kuviasi, muutenkin kuin vain kännyssä säilössä?
- Käsitteletkö kuvia myös tietokoneella?
Jotenkin tuo kännykällä käsittely kuulostaisi siltä, että kaipaat vaan jonkinlaista peruskuvankäsittelyä puhelimeen jpeg-kuville. Tällöin löytyy kyllä muitakin ihan hyviä ja edullisia ohjelmia. Adobe itse suosittelee "Aviary Photo Editor" -ohjelmaa, jonka valmistajan se hankki joku aika sitten. Ohjelma on ilmainen. Toinen Adoben vaihtoehto on myös ilmainen Photoshop Express.
Itse pidän Googlen Snapseed -ohjelmasta, joka on helppo ja nopeakäyttöinen ja tarjoaa peruskuvansäädön lisäksi monenlaisia säädettäviä suodattimia. Itse käytän tätä kun haluan nopeasti reissussa säätää jotain kuvaa, vaikka kuvaan järkkärillä. Siirrän kuvan kamerasta tablettiin käsiteltäväksi. Sitten varsinaisen käsittelyn teen Lightroomilla kotona. Snapseed on myös ilmainen, eikä sisällä edes mainoksia.
Tämän tyyppisiä kuvankäsittelyohjelmia on paljon muitakin ja lisäksi myös sellaisia, jotka toimivat itse asiassa selaimen kautta, eivätkä varsinaisesti kännykässä itsessään.
Tässä on esitelty joitakin vaihtoehtoja:
https://www.engadget.com/2018/01/15/bes ... ting-apps/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tässä lisää androidille:
https://www.androidauthority.com/photo- ... id-337494/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiinteähintainen Lightroom 6 ei taida olla vastaus, koska Lightroom Mobile on tosiaan lopetettu ja sen on korvannut kuukausihintainen Lightroom CC. LR6:n mukana ei tule mitään mobiiliversiota. CC:stä saa eniten etua, jos tekee hommia myös Windows tai Mac -puolella, jolloin samoja kuvia voi käsitellä myös tehokkaammalla koneella ja samaan hintaan tulee täysi Photoshop.
Jokunen kysymys:
- Millä kuvaat (kännykkä, pokkari, järjestelmä)?
- Jos muu kuin kännykkä, niin kuvaatko Raw-kuvaa?
- Haluatko jotenkin erityisesti arkistoida kuviasi, muutenkin kuin vain kännyssä säilössä?
- Käsitteletkö kuvia myös tietokoneella?
Jotenkin tuo kännykällä käsittely kuulostaisi siltä, että kaipaat vaan jonkinlaista peruskuvankäsittelyä puhelimeen jpeg-kuville. Tällöin löytyy kyllä muitakin ihan hyviä ja edullisia ohjelmia. Adobe itse suosittelee "Aviary Photo Editor" -ohjelmaa, jonka valmistajan se hankki joku aika sitten. Ohjelma on ilmainen. Toinen Adoben vaihtoehto on myös ilmainen Photoshop Express.
Itse pidän Googlen Snapseed -ohjelmasta, joka on helppo ja nopeakäyttöinen ja tarjoaa peruskuvansäädön lisäksi monenlaisia säädettäviä suodattimia. Itse käytän tätä kun haluan nopeasti reissussa säätää jotain kuvaa, vaikka kuvaan järkkärillä. Siirrän kuvan kamerasta tablettiin käsiteltäväksi. Sitten varsinaisen käsittelyn teen Lightroomilla kotona. Snapseed on myös ilmainen, eikä sisällä edes mainoksia.
Tämän tyyppisiä kuvankäsittelyohjelmia on paljon muitakin ja lisäksi myös sellaisia, jotka toimivat itse asiassa selaimen kautta, eivätkä varsinaisesti kännykässä itsessään.
Tässä on esitelty joitakin vaihtoehtoja:
https://www.engadget.com/2018/01/15/bes ... ting-apps/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tässä lisää androidille:
https://www.androidauthority.com/photo- ... id-337494/" onclick="window.open(this.href);return false;
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Kiitos kaikille!
Tosiaan kuvaan järjestelmällä ja en kuvaa raw-kuvaa(vielä). Haluaisin opetella...
En ole käsitellyt kuvia koneella koska en ole ollut mitään ohjelmaa. Käytännössä siirrän osan kuvia koneelle "säästöön" ja osan sitten tuonne lightroomiin jossa käsittelen ne. Snapseedia kokeilinkin mutta en tykännyt, koska säädöt rajallisemmat kuin lightroomissa.
Miten käytönnössä sitten kävisi tuolta kiinteähintaisesta Lightroomista siirto esim. Instagramiim?
Täytyy kokeilla noita adoben suosittelemia ohjelmia...
Tosiaan kuvaan järjestelmällä ja en kuvaa raw-kuvaa(vielä). Haluaisin opetella...
En ole käsitellyt kuvia koneella koska en ole ollut mitään ohjelmaa. Käytännössä siirrän osan kuvia koneelle "säästöön" ja osan sitten tuonne lightroomiin jossa käsittelen ne. Snapseedia kokeilinkin mutta en tykännyt, koska säädöt rajallisemmat kuin lightroomissa.
Miten käytönnössä sitten kävisi tuolta kiinteähintaisesta Lightroomista siirto esim. Instagramiim?
Täytyy kokeilla noita adoben suosittelemia ohjelmia...
-
- Viesti:
En ole tietoinen että LR6 tukisi mitenkään kuvien julkaisua Instassa, mutta voin toki olla väärässäkin. Itse exporttaan säädetyt RAW-kuvat JPEG-muotoon LR6:ssa ja siirtelen ne Bluetoothilla PC:ltä puhelimeen, josta sitten postaan instaan. Vähän turhan mutkikastahan tuo kyllä on.Maria87 kirjoitti:Miten käytönnössä sitten kävisi tuolta kiinteähintaisesta Lightroomista siirto esim. Instagramiim?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Tämä Luminar 2018 on myös aika helppo oppia ja sieltä suora jako mm Flick, Smugmug 500px, viesteihin, emailiin.
-
Tuosta (https://www.dpreview.com/news/496422113 ... r-computer löytyy ohjeita Windows koneille. En ole itse kokeillutMaria87 kirjoitti:Miten käytönnössä sitten kävisi tuolta kiinteähintaisesta Lightroomista siirto esim. Instagramiim?
-
- Viesti:
KUVANKÄSITTELYOHJELMISTA PÖYTÄKONEILLA
Varsinkin ADOBE on vähän omituinen. Minulla vanha kone hajosi, ja sen mukana meni mm. Photoshop ohjelma. Kun yritin asentaa sen uudelle koneelle alkuperäisellä asennuslevyllä - ei se onnistunut. Aina tuli ilmoitus, että väärä tunnistusnumero, vaikka kaikki oli täysin alkuperäistä. Tyrkytettiin sitä kuukausihintaista. En halunnut sellaiseen sopimukseen. Ostin Adoben "Adobe Photoshop Elements 14", joka on mielestäni lähes hyvä kuin varsinainen Photoshop.
Se oli halpa, toistasataa euroa. RAW kuvaukseen ryhdyin käyttämään Canonin ohjelmaa, jonka sain ilmaiseksi, kun olen aina käyttänyt Canonin kameroita. Sehän on aivan toimiva. Nyt menee näin:
1) Kuvaan Canonin kameralla Canon EOS 70D RAW-kuvana.
2) Siirrän kuvat "Canon EOS Utility" ohjelmalla tietokoneelle . Sekin on ilmainen Canon miehelle.
3) Katselen kuvia "Irfan view" katseluohjelmalla ja valikoin käsiteltävät kuvat. Ilmainen ohjelma.
4) Otan RAW kuvan käsittelyyn Canonin ohjelmalla "Digital Photo Professional". Hyvä ohjelma. Ilmainen.
5) Tallennan käsitellyn kuvan (Convert) jpg-kuvana sopivaan tiedostoon tietokoneelle.
6) Otan kuvan jatkokäsittelyyn "Adobe Photoshop Elements 14" ohjelmalla.
7) Tallennan jpg-kuvaksi.
Näin syntyy aivan kelpo kuvia. Eikä ole kuukausimaksuja. Vain se Adobe Photoshop Elements 14 on maksullinen. Ja se menee kertamaksulla. ADOBE on mennyt mielestäni omituisuuksiin - "kuukausimaksulla". Jo periaatteessa kummallista.
Esimerkkikuva: http://www.villalat.com/HaapavesiB.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Varsinkin ADOBE on vähän omituinen. Minulla vanha kone hajosi, ja sen mukana meni mm. Photoshop ohjelma. Kun yritin asentaa sen uudelle koneelle alkuperäisellä asennuslevyllä - ei se onnistunut. Aina tuli ilmoitus, että väärä tunnistusnumero, vaikka kaikki oli täysin alkuperäistä. Tyrkytettiin sitä kuukausihintaista. En halunnut sellaiseen sopimukseen. Ostin Adoben "Adobe Photoshop Elements 14", joka on mielestäni lähes hyvä kuin varsinainen Photoshop.
Se oli halpa, toistasataa euroa. RAW kuvaukseen ryhdyin käyttämään Canonin ohjelmaa, jonka sain ilmaiseksi, kun olen aina käyttänyt Canonin kameroita. Sehän on aivan toimiva. Nyt menee näin:
1) Kuvaan Canonin kameralla Canon EOS 70D RAW-kuvana.
2) Siirrän kuvat "Canon EOS Utility" ohjelmalla tietokoneelle . Sekin on ilmainen Canon miehelle.
3) Katselen kuvia "Irfan view" katseluohjelmalla ja valikoin käsiteltävät kuvat. Ilmainen ohjelma.
4) Otan RAW kuvan käsittelyyn Canonin ohjelmalla "Digital Photo Professional". Hyvä ohjelma. Ilmainen.
5) Tallennan käsitellyn kuvan (Convert) jpg-kuvana sopivaan tiedostoon tietokoneelle.
6) Otan kuvan jatkokäsittelyyn "Adobe Photoshop Elements 14" ohjelmalla.
7) Tallennan jpg-kuvaksi.
Näin syntyy aivan kelpo kuvia. Eikä ole kuukausimaksuja. Vain se Adobe Photoshop Elements 14 on maksullinen. Ja se menee kertamaksulla. ADOBE on mennyt mielestäni omituisuuksiin - "kuukausimaksulla". Jo periaatteessa kummallista.
Esimerkkikuva: http://www.villalat.com/HaapavesiB.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
-
Minulla kyllä iPhonessa ja iPadissa toimii Lightroom CC täyttä päätä. Enkä ole maksanut niistä mitään.
-
Mielenkiintoinen väite. Tarkoitit varmaankin että kömpelöimpiä ja ominaisuuksiltaan rajatuimpia ovat kameran mukana tulevat muuntimet ;)jaava kirjoitti: Kohdan 1 ohjelmia (raw-muunnin) on pilvin pimein markkinoilla. Parhaita ovat kameran mukana tulevat muuntimet.
-
Voineeko tuota sun väitettä kuitenkaan yleistää? Mä olen tutustunut vain Canon:n tuotteisiin, joten olen huono sanomaan käytettävyydestä yleisesti mitään. Canon:n ohjelmat on olleet ihan ok, vaikka niitä en jokapäiväisessä työssä käytäkään.JuhaM kirjoitti:Mielenkiintoinen väite. Tarkoitit varmaankin että kömpelöimpiä ja ominaisuuksiltaan rajatuimpia ovat kameran mukana tulevat muuntimet ;)jaava kirjoitti: Kohdan 1 ohjelmia (raw-muunnin) on pilvin pimein markkinoilla. Parhaita ovat kameran mukana tulevat muuntimet.
Omaa väitettäni ajattelin kuvan laadun kannalta: Kameran valmistajalla on parhaat mittaustulokset kennon ominaisuuksista, joita tarvitaan hyvän raw-konvertterin tekemiseen (kameran kennossa yhden kuva-anturin/senselin tuottama väritieto on vain yhdelle värille: punainen, sininen tai vihreä. Jokaiselle senselille on siten laskettava kaksi muuta väriä läheisten senselien arvoja käyttäen, jotta saadaan trikromaattinen pikseli).
Lisäksi kameran valmistaja pystyy käyttämään raw-tiedostossa olevaa pelkästään valmistajan tuntemaa dataa hyväkseen.
Toki hyviä raw-muuntimia on muillakin konvertterien valmistajilla.
-
Lightroomiin on saatavissa PlugIn, jolla voi lähettää kuvia suoraan Instagrammiin. Kokeilu ilmaista, sitten rekisteröityminen ja pieni korvaus (10$). Näyttäisi toimivan.
Nikonilla vuodesta 1975