Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71 kirjoitti:Nyt tuli pieni ongelma, kun salama pitäisi saada irti kamerasta johdolla ja löytää sopivan kevyt salama makroiluun ja satunnaiseen lähikuvaukseen (mm tuotekuvaus). Tässä A7II rungossa on vaan joku piirilevy/liitin jäänyt suunnittelijalla näkyviin tuonne salamakengän sisään, niin miten tää homma oikein hoidetaan?
Ihan sopivalla kaapelilla vain, vaikka tälläisellä:
No nyt, kun tuo tuli puheeksi, niin eihän siinä vielä kaikki. Se salaman vastakappale on myös uskomaton insinöörityönnäyte, jonka tekninen ikä tullee tuskin olen kymmenesosaakaan CaNikonin vastaavasta. Ohuita muovisiipiä ja taivasalla olevia kuparisilmukoita. Lisäksi sitä saa aina kitkutella irti, kun noissa muissa irtoaa pikalukituksella ja liukuu ulos ilman ähräystä kakeen vaihdettaessa. Miksi ne ovat tuollaisen tehneet?
niffe kirjoitti:No nyt, kun tuo tuli puheeksi, niin eihän siinä vielä kaikki. Se salaman vastakappale on myös uskomaton insinöörityönnäyte, jonka tekninen ikä tullee tuskin olen kymmenesosaakaan CaNikonin vastaavasta. Ohuita muovisiipiä ja taivasalla olevia kuparisilmukoita. Lisäksi sitä saa aina kitkutella irti, kun noissa muissa irtoaa pikalukituksella ja liukuu ulos ilman ähräystä kakeen vaihdettaessa. Miksi ne ovat tuollaisen tehneet?
Ehkäpä olen Sony käyttäjänä sitten vain naiivi optimisti, mutta minulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmia Sonyn salamakengän kanssa, eikä salaman asettamisessa asettamisessa siihen - eikä myöskään poistettaessa.
Ainut nega menee niihin multi-kontakteihin, jotka voisivat olla paremmin suojattuja säätä/kosteutta vastaan. Tosin ei niistäkään ole tullut ongelmaa kun olen suojannut niitä uittamiselta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Mulla nyt ei mitään ongelmaa sen salamakengän kanssa oo ollu, mut tähän liittynee hyvin vahvasti se että ainoo mitä oon siihen kiinnitelly on ulkoinen näyttö :)
nsamppa kirjoitti:Mulla nyt ei mitään ongelmaa sen salamakengän kanssa oo ollu, mut tähän liittynee hyvin vahvasti se että ainoo mitä oon siihen kiinnitelly on ulkoinen näyttö :)
Ei mitään ongelmaa salamankaan kanssa, mutta liittynee vahvasti siihen, että olen käyttänyt sitä Sony yhteensopivalla Nissin salamalla ;-)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Jos ohjeluku on 27 ja hinta 200, niin joku ei täsmää.
Toi GN 27 verkkiksen sivuilla on salamapää 35 mm asennossa, useinhan GN ilmoitetaan esim. 105 mm asennossa, jolloinu Nissin i40 on GN on tyyppimerkinnan mukainen 40. Vertailun vuoksi esim. Canonin 650 Eur lippulaiva eli 600EX on 35 mm asennossa GN 36.
Jos Nissineihin lähtee niin ottaisin i60:n: siinä on paremmin ruutia, "salamazoomi" 200 mm asti ja sisäinen Nissin Air-järjestelmän radiovastaanotin. Lähtee alle 250 Eur. Air 1 kontrolleri on myös mukavan halpa eli alle satasen. Mulla on Nissin Air 1, i60 ja pari Di700A:ta. Air 1 järjestelmän ainut suurempi huono puoli on rear sync:in puuttuminen radiolla käytettäessä.
T71 kirjoitti:Jos ohjeluku on 27 ja hinta 200, niin joku ei täsmää.
Toi GN 27 verkkiksen sivuilla on salamapää 35 mm asennossa, useinhan GN ilmoitetaan esim. 105 mm asennossa, jolloinu Nissin i40 on GN on tyyppimerkinnan mukainen 40. Vertailun vuoksi esim. Canonin 650 Eur lippulaiva eli 600EX on 35 mm asennossa GN 36.
Kannattaa myös tarkistaa mille ISO-arvolle GN on ilmoitettu. Pelkkä GN-luku ei kerro salamasta yhtään mitään ja siksi sitä ei studiosalamissa käytetäkään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
tn1krr kirjoitti:
Jos Nissineihin lähtee niin ottaisin i60:n: siinä on paremmin ruutia, "salamazoomi" 200 mm asti ja sisäinen Nissin Air-järjestelmän radiovastaanotin. Lähtee alle 250 Eur. Air 1 kontrolleri on myös mukavan halpa eli alle satasen. Mulla on Nissin Air 1, i60 ja pari Di700A:ta. Air 1 järjestelmän ainut suurempi huono puoli on rear sync:in puuttuminen radiolla käytettäessä.
Pitäisi saada 2 salamaa: pieni makroiluun ja isompi miljööseen ison softarin kanssa käytettäväksi.
Pienelle riittää kaapeli ja isolle radio. Nyt käytössä Canoneissa EX 270II, joka toimii johdon kanssa oikein hyvin, mutta kun Sonylle ei tuntunut löytyvän sellaista pomminvarmaa settiä, jonka saisi kulkemaan kevyesti rigissä mukana maastossakin ja olisi edes jotenkin sääsuojattu, jos on kosteutta ilmassa.
Tuo i60 on ihan kiinnostava ja pitää tutkia noita speksejä, mutta myös Godox tarjoaa muutamaa tehokasta isoa salamaa oikeasti halpaan hintaan. Mikä näistä sitten on hyvä ja suosittu (ja miksi), se jää tässä vaiheessa arvoitukseksi.
Macroiluun Nissinin MF-18 on erittäin hyvä (en ole kovin kokenut makroilija, mutta tuolla onnistui heti). Nissiniltä löytyy myös hyvä kauko-ohjattu käsisalama selkeine kaukosäätöineen. Toinen vaihtoehto on sitten Godox, jolla on kaikkea vastaavaa rompetta studiolamppuihin ja led-paneeleihin asti.
niffe kirjoitti:Macroiluun Nissinin MF-18 on erittäin hyvä
Toi on rengassalama ja se on hyvä ehkä hammaslääkärille hampaiden kuvaamiseen, mutta muuten se on valoltaan lattea. Pieni irtosalama pikkuisella softarilla on ihan toiselta planeetalta.
niffe kirjoitti:Macroiluun Nissinin MF-18 on erittäin hyvä
Toi on rengassalama ja se on hyvä ehkä hammaslääkärille hampaiden kuvaamiseen, mutta muuten se on valoltaan lattea. Pieni irtosalama pikkuisella softarilla on ihan toiselta planeetalta.
oho. sää Tj71 tiedät yllättävän paljon kun ottaa huomioon miten paljon sulla on kymysyksiä! luulisi sulle olevan melko helppo homma löytää sony maailmassa korvaajaa sille rupuselle Cänön tuikulle, piuhoista puhumattakaan. soniin löytyy nykyään helposti lisävarustetta, on niin kovin suosittu kameratus.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
niffe kirjoitti:Macroiluun Nissinin MF-18 on erittäin hyvä
Toi on rengassalama ja se on hyvä ehkä hammaslääkärille hampaiden kuvaamiseen, mutta muuten se on valoltaan lattea. Pieni irtosalama pikkuisella softarilla on ihan toiselta planeetalta.
Saahan noiden valoa vähän fiflailtua ja voi siinä käyttää muita valaisimia vielä lisäksi, ettei tarvitse ihan lattavalon maailmanmestaruuskisoihin kuvata...
niffe kirjoitti:Macroiluun Nissinin MF-18 on erittäin hyvä
Toi on rengassalama ja se on hyvä ehkä hammaslääkärille hampaiden kuvaamiseen, mutta muuten se on valoltaan lattea. Pieni irtosalama pikkuisella softarilla on ihan toiselta planeetalta.
oho. sää Tj71 tiedät yllättävän paljon kun ottaa huomioon miten paljon sulla on kymysyksiä! luulisi sulle olevan melko helppo homma löytää sony maailmassa korvaajaa sille rupuselle Cänön tuikulle, piuhoista puhumattakaan. soniin löytyy nykyään helposti lisävarustetta, on niin kovin suosittu kameratus.
On yllättävän vaikeaa löytää kevyt ja toimiva makrovalosetti, joka menee repussa pieneen tilaan ja on simppeli kasata. Canon EX270II ja siirtojohto on Canonissa luotettava ja tosi helppo setti ja toivon Sonyyn vastaavaa. Joitakin Meiken pikkutuikkuja näkyy löytyvän n 50-60 eurolla, mutta johto on tosiaan kallista.
niffe kirjoitti:
T71 kirjoitti:
niffe kirjoitti:Macroiluun Nissinin MF-18 on erittäin hyvä
Toi on rengassalama ja se on hyvä ehkä hammaslääkärille hampaiden kuvaamiseen, mutta muuten se on valoltaan lattea. Pieni irtosalama pikkuisella softarilla on ihan toiselta planeetalta.
Saahan noiden valoa vähän fiflailtua ja voi siinä käyttää muita valaisimia vielä lisäksi, ettei tarvitse ihan lattavalon maailmanmestaruuskisoihin kuvata...
Rengasvalon tulosuunta on aina suht sama ja valokuvauksessa on kyse juuri siitä, että käyttää vallitsevaa ja itse lisättyä valoa kohteen pintojen ja rakenteen esilletuontiin tavalla, jota haluaa korostaa. Rengassalama ei siihen käy, mutta toimii helppohin juttuihin ja siihen, että valoa ylipäätään on. Rengassalamissa pitää kuitenkin olla todella lyhyt välähdysaika kuten pikkusalamassakin, mutta lähelle viety EX270II on pienelle kohteelle kuin iso tasovalo studiossa, jolloin mahdollisuudet tehdä omanlaista valoa on aika rajattomat ja tärinät pysähtyy paremmin.
Joo-o. Rengassalama ei oo vaihtoehto, se ei vaan ole hyvä VALOkuvaukseen, dokumenttiin ihan ok. Itellä on käytössä Canonin 270EX, loistava pikkutuikku magic armin päässä ja johdolla kiinni kameraan. Kevyt, rakenne yksinkertainen, ehkä kestäisi Mafferillakin, en ole varma. Meiken 300 tai 310 lie hyvä korvike, mutta se johto maksaa jos on canon to sony. Saattaa löytyä natiiviakin kantaa, tiedä en. Makrokuvauksessa ei tuikun tehoja useinkaan paljon tarvita, riittää että saa sen 1/32 tai vastaavan tehon pihalle ja se on siinä. Enimmäkseen tappelen salaman liiallisen tehon kanssa kuin puutteellisen. Kattokaas jostain kuollut leppäkerttu ja kuvatkaa se salamalla ilman heijastumia.
tn1krr kirjoitti:
Jos Nissineihin lähtee niin ottaisin i60:n: siinä on paremmin ruutia, "salamazoomi" 200 mm asti ja sisäinen Nissin Air-järjestelmän radiovastaanotin. Lähtee alle 250 Eur. Air 1 kontrolleri on myös mukavan halpa eli alle satasen. Mulla on Nissin Air 1, i60 ja pari Di700A:ta. Air 1 järjestelmän ainut suurempi huono puoli on rear sync:in puuttuminen radiolla käytettäessä.
Air 1 toiminee muuten myös i40 kanssa. Selailin nettiä, ja näin näyttäisi olevan. Laitoin tänään tilaukseen pelkän Air1 conrollerin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'