Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Veikkaan, että se nykyinen 12-14 fps, mihin sekä Canon että Nikon ovat lippulaivoissaan päässeet, on peilietsinvehkeen maksimi. Ainakin nykykonstruktioilla. Siinä on paitsi niin monta liikkuvaa osaa, niin myös niin monta pakotettua viivettä, ettei nopeampaan päästä.
Eli nyt max? Prätkät kiertää 16000 mutta tuohon ei saa lisää.. 16omiin kyl ihan bueno
Toivottavasti nimenomaan tulee ainakin Nikonilta ja niinhän se huhu kertoo, että sieltä olisi tulossa Z-mount. Ihan hyvä juttu. F-mount on palvellut kunniakkaasti aikansa, mutta joutaa jo mennä.
Ei oo kyl hyvä, koska ei huippu lasit mee, ja adabteri leikit on suoraa rektaalista. Sonyssa ei toimi, -17 asteen pakkasella näytti e-koodia ja leikki loppu siihen(lunta kyl sato). NikoD810 ja 200400 f4 vr2 kanssa uutelassa sai aallon päälle (kuvaajakin kastui läpi) eikä moksikaan. Kuivattelin hetken kun kesä oli ja sit taas kuvattiin.. Itseä ihmetyttää miksi peilitön pitää olla semmonen rimpula, laatu lasikin iso mikä kiinitetää semmoseen kaulakoruun. Ei näin... kamera pitää olla omii tarkotuksiin jo vähä isompi. A7ii tykittäny ja tuntuu et puolet kourasta kameran ulkopuolella. Ite teen kaikki valinnat kamera turvalla, en haluu laskea ja tehä muutos johonkin toiseen ja taas kuvata. Muuten mulla ei ole väliä mikä kamera peilitön tai ei. Mutta ei ne viel pitkään aikaan lopu. Nikon d850 myydyin runko niin tyhmä se olisi tähän lopettaa. Kakkos sarjana mulla on peilitön..
Veikkaan, että se nykyinen 12-14 fps, mihin sekä Canon että Nikon ovat lippulaivoissaan päässeet, on peilietsinvehkeen maksimi. Ainakin nykykonstruktioilla. Siinä on paitsi niin monta liikkuvaa osaa, niin myös niin monta pakotettua viivettä, ettei nopeampaan päästä.
Eli nyt max? Prätkät kiertää 16000 mutta tuohon ei saa lisää.. 16omiin kyl ihan bueno
Sit varmaan pitää kuvata prätkällä...
Mutta jos puhutaan kuvaamisesta peilietsinkameralla siten, että peili myös käy joka kerta ylhäällä (eli ei mitään livevjuuta), niin aika nopeasti siellä tulee fysiikan rajat vastaan.
loratsu kirjoitti:kyllähän moni mekaaninen tekniikkaa kestää valtavia kierroksia, niin tyhmää väittää että se peili on tiellä/15-20 ruutu sekunnissa max
Veikkaan, että se nykyinen 12-14 fps, mihin sekä Canon että Nikon ovat lippulaivoissaan päässeet, on peilietsinvehkeen maksimi. Ainakin nykykonstruktioilla. Siinä on paitsi niin monta liikkuvaa osaa, niin myös niin monta pakotettua viivettä, ettei nopeampaan päästä.
Sitten kun nikon/canon tekee kunnon peilittömän niin toivottavasti ei tuu uusi mountti.
Toivottavasti nimenomaan tulee ainakin Nikonilta ja niinhän se huhu kertoo, että sieltä olisi tulossa Z-mount. Ihan hyvä juttu. F-mount on palvellut kunniakkaasti aikansa, mutta joutaa jo mennä.
Mitä varten muuten kameroiden pitää kuvata noilla ruutunopeuksilla? Missä sovelluksessa saavutetaan hyötyjä tällä hetkellä kuvausnopeutta nostamalla? Suurin osa valokuvauksen alueista - urheilu mukaanlukien - ei kuitenkaan hyödy juurikaan siitä, että väärään aikaan laukaistuja kuvia tulee 15-kertaisella nopeudella, kun viisinkertainenkin riittää mainiosti. Mutta sitten sellaisia lajeja kuvatessa, kuten nyrkkeily tai taekwondo, jossa liikkeet lähtevät nopeasti ja ennalta aavistamattomasti, 4K-mjegiä kuvaava videokamera voisi olla kaikkein kätevin. Jos haluaa siis poimia kuvia videolta, niin se onnistuu esimerkiksi motionjpeggiä käyttävissä kameroissa.
niffe kirjoitti:Mutta sitten sellaisia lajeja kuvatessa, kuten nyrkkeily tai taekwondo, jossa liikkeet lähtevät nopeasti ja ennalta aavistamattomasti
Olympuksen uudet peilittömät pyörittävät RAW-kuvia välimuistissa edeltäviltä sekunneilta, kun laukaisin on puolessa välissä. Kun laukaisimen painaa pohjaan, kuvanotto alkaa ja myös edeltävien sekuntien RAW-kuvat välimuistista tallentuvat kortille.
niffe kirjoitti:Mutta sitten sellaisia lajeja kuvatessa, kuten nyrkkeily tai taekwondo, jossa liikkeet lähtevät nopeasti ja ennalta aavistamattomasti
Olympuksen uudet peilittömät pyörittävät RAW-kuvia välimuistissa edeltäviltä sekunneilta, kun laukaisin on puolessa välissä. Kun laukaisimen painaa pohjaan, kuvanotto alkaa ja myös edeltävien sekuntien RAW-kuvat välimuistista tallentuvat kortille.
Juu, oli näissä jossain muissakin rungoissa näemmä rinnakkaiskuvaumahdollisuus. Tuo on järkevä tapa verrattuna muistinkortin täyttämiseen roskalla ja video on ehkä kaikkein rennoin tapa.
niffe kirjoitti:Mutta sitten sellaisia lajeja kuvatessa, kuten nyrkkeily tai taekwondo, jossa liikkeet lähtevät nopeasti ja ennalta aavistamattomasti
Olympuksen uudet peilittömät pyörittävät RAW-kuvia välimuistissa edeltäviltä sekunneilta, kun laukaisin on puolessa välissä. Kun laukaisimen painaa pohjaan, kuvanotto alkaa ja myös edeltävien sekuntien RAW-kuvat välimuistista tallentuvat kortille.
Juu, oli näissä jossain muissakin rungoissa näemmä rinnakkaiskuvaumahdollisuus. Tuo on järkevä tapa verrattuna muistinkortin täyttämiseen roskalla ja video on ehkä kaikkein rennoin tapa.
tää on just sitä mitä peilittömät tuo tullessaan. uusia mahdollisuuksia. käytännössä kamera voi tallentaa kuvaa lähes koko ajan puskuriin, ja kun kuvaaja ottaa kuvan niin tosiaan edeltäviltä hetkiltä voi metsästää sitä täydellistä hetkeä. sen loistavan valokuvan nappaamisen todennäköisyys nousee dramaattisesti. Ei tartte kuvata edes sarjaa. Tietysti esim salamalaitteiden kanssa ei onnaa tämä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Omassa kuvauksessa voisin ajatella peilittömiin täydellistä siirtymistä, jos sieltä saisi todella reilusti parempaa kuvanlaatua. Joku keskari olis kiva, mutta se hinta...
Maffer kirjoitti:Millainen käyttötapaus se on kun seuraat videoitavaa? Olisiko siitä hyötyä että keskittyisit katsomaan kohdettasi ja kamera hoitaisi loput jollain esiehdoilla (valotus, aukko jne...)? Se mitä kerroit on juurikin ihmisen ongelma - rajoittunut kognitio.
Näin, mutta nimenomaan tässä on vaikea ymmärtää miten se Eye AF stillien kanssa jotenkin muuttuu pahaksi asiaksi, kun siitä vapautuu ihan kivasti niitä kognitiivisia resursseja muiden juttujen ihmettelyyn eli kohteen seurantaan/ohjaukseen framinging, taustan jne. ihmettelyyn.
Eye-AF voi johtaa helposti siihen että kamera alkaa vilkuttaa nuolia ruudulla että käännä tonne niin saat osumia 500px palvelussa. Ja kuvankin se sitten ottaa itsekseen.
Haen tässä kontrollin pitämistä kuvaajalla että sinä katsot, sinä käännät ja laukaiset. Kaiken muun skeidan voikin automatisoida siitä välistä. Eye-AF tai Butt-AF:n voi toki pitää päällä mutta niin että kuvaajan katse hakee ensin sen yksilön mihin sitten tarkennellaan. Näin voisi kuvata mitä tahansa yksittäistä kohdetta massasta säheltämättä monipisteiden kanssa. Vaikka sitä yhtä lunnia parvesta.
Ei tarvi sillä tikkarilla söheltää pisteitä. Pupillista katseen seuranta on tänään hieman eri tasolla kun EOS3:n aikaan.
Eipä tuo Sony nyt hirveän hyvin arvoaan pidä. Flaamit saa tuosta vielä satasen pois ja ALV:kin taitaa olla vähemmin kuin sen 24% (mikä on tuossa hinnassa mukana).
mremonen kirjoitti:Eipä tuo Sony nyt hirveän hyvin arvoaan pidä. Flaamit saa tuosta vielä satasen pois ja ALV:kin taitaa olla vähemmin kuin sen 24% (mikä on tuossa hinnassa mukana).
Käytettynä maksaisin ehkä 400 €. Jos kenno on puhdistettu.
Ootsä iha sekaisin. V. 2013 julkaistu kamera, jota rajala myy vieläkin. 999e hintaan! Nää camera.nuur on on oma juttunsa, ja vielä enemmän oma juttunsa paljon sä maksaisit siitä käytettynä, kenno putsattuna. Ja nyt aamuvirtsalle.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Ktllä helepotti! Juuh, kyllä mä tiedän nää cameraNuut ja muut, tarkoitin tietty, että jos mmailmalta lähetään metästämään sitä halvinta hintaa, niin löytyyhän sieltä kaikenlaista etsivälle.
Erityisesti ansiokasta sonille tässä on, että mk1 A7 klassikko vuodelta 2013 on edelleen kurrantti kamera ja toimii hienosti kinorunkona v. 2018!! Eli jos tälläsen hyväkuntosen käytetyn saa 600 eurolla, niin aivan loistava vaihtoehto kelle tahansa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
temama kirjoitti:
Erityisesti ansiokasta sonille tässä on, että mk1 A7 klassikko vuodelta 2013 on edelleen kurrantti kamera ja toimii hienosti kinorunkona v. 2018!! Eli jos tälläsen hyväkuntosen käytetyn saa 600 eurolla, niin aivan loistava vaihtoehto kelle tahansa!
Ei nyt sentään kenelle tahansa loistava vaihtoehto, mutta kyllä tuo on hintansa väärti esim maisemiin. Tai vanhojen optiikoiden kanssa kuvaamiseen, minkä ympärille tuntuu A7:n myötä syntyneen jopa jonkinmoinen kultti.
Maisemiin sitä ihan viimeksi kannattaa ostaa...ei mitään tolkkua. Paskottu jpg-RAW ei vain toimi siinä hommassa. 199e on oikea hinta tuolle sirvilälle ja D600:ssa sama kenno mikä sentään toimii siinä missä pitää.
A7:ssa on lisäksi erittäin huono vastavalon sieto.
Maffer kirjoitti:Maisemiin sitä ihan viimeksi kannattaa ostaa...ei mitään tolkkua. Paskottu jpg-RAW ei vain toimi siinä hommassa. 199e on oikea hinta tuolle sirvilälle ja D600:ssa sama kenno mikä sentään toimii siinä missä pitää.
A7:ssa on lisäksi erittäin huono vastavalon sieto.
Kaikella kunnioituksella, oliko tuo maisemakuva ;-)
Näin tämä kuitenkin menee. Noi A7 alkuperäisen perusmallin rajoitteet eivät ole mikään ongelma sillä alueella missä tätä kameraan normaalisti käytetään. Käy kokeilemassa miten esim Olympus OM tai Canon FD optiikat kiinnittyy Nikoniin - palataan asiaan sen jälkeen.
nomad kirjoitti:Näin tämä kuitenkin menee. Noi A7 alkuperäisen perusmallin rajoitteet eivät ole mikään ongelma sillä alueella missä tätä kameraan normaalisti käytetään. Käy kokeilemassa miten esim Olympus OM tai Canon FD optiikat kiinnittyy Nikoniin - palataan asiaan sen jälkeen.
Örr... miksi ne pitäisi Nikoniin kiinnittyä? Eipä ole juuri tullut vastaan tilannetta, etteikö Nikonin listalta löydy natiivilasia. Päin vastoin kuin Sonyllä oli tilanne eritoten 2013.
Mutta voihan sitä vaikka yrittää ladan jarrulaikkoja sovittaa ferrariin, jos ahistaa.
BTW. Missä a7:aa "normaalisti käytetään"?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
nomad kirjoitti:.. minkä ympärille tuntuu A7:n myötä syntyneen jopa jonkinmoinen kultti.
Paremminkin voi puhua sonysta tässä yhteydessä. Sen verran uskonnollisia piirteitä tämä merkki tuntuu aiheuttavan dc:ssä. Eihän täällä ole mitään muuta keskustelua nykyään. Uusia kameroita julkaistaan kuten vaikka Panasonicilta, mutta yllättäen mitään keskustelua ei niistä löydy. Ei ihme että aikoinaan kameralaukku.com syntyi..
nomad kirjoitti:.. minkä ympärille tuntuu A7:n myötä syntyneen jopa jonkinmoinen kultti.
Paremminkin voi puhua sonysta tässä yhteydessä. Sen verran uskonnollisia piirteitä tämä merkki tuntuu aiheuttavan dc:ssä. Eihän täällä ole mitään muuta keskustelua nykyään. Uusia kameroita julkaistaan kuten vaikka Panasonicilta, mutta yllättäen mitään keskustelua ei niistä löydy. Ei ihme että aikoinaan kameralaukku.com syntyi..
jonkinlainen kultti on syntynyt vaan ihan factojen ansiosta, eli suht halpa, kompakti peilitön KINO kennolla johon saa kiinni melkein mitä lasia tahansa (adaptersseilla). helppo tarkentaa ja ampua.
Kameralaukku.com ei syntynyt sen takia, että DC.netissä olisi ollut yksipulista keskustelua, ainakaan Sonin takia. Sony keskustelu on vilkastunut vasta muutaman viime vuoden sisällä, ja johtuen vaan siitä että soni on tuonut markkinoille niin julmetun mielenkiintoisia ja sexikkäitä kameroita!
Siitä vaan ihan vapaasti kuulkaash heittämään läppää Panassonicista yms, vai pitääkö kaikki olla valmiina kun manulle illallinen?!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini