JyrkiS kirjoitti:
Avain tässä taitaa olla aukko. Sen pitää olla jotain muuta kuin objektiivin maksimiaukko (itsellä ainakin 8-10 toimi). Ihan kuin AF:lle vaihtaessa objektiivi himmentäisi joko valittuun aukkoon, tai ainakin pienemmäksi, kuin missä se on manuaalitarkennuksella.
Sekin on toki selvää, että exposure previewissä tulee jossain rajat vastaan, kun suljinaikaa riittävästi nostaa, mutta tässä on nyt kyse jostain muusta.
Joo olit oikeassa: aukolla on vaikutusta ja mä luulen selvittäneeni mistä tässä on kysymys. XT-2:ssa tarkennuksen vaihtaminen manuaaliseksi aukaisee aukon levälleen. Himmennys tapahtuu vasta kun laukaisunappia painetaan puoliväliin. Jos sama tapahtuu muissakin evf -kameroissa, niin niistä pitäisi löytyä sama ilmiö.
Tästä aiheutuu seuraava (jos arvaan oikein): evf:n virkistystaajuus on 100hz, eli kamera joutuu ottamaan 100 kuvaa sekunnissa päivittääkseen evf:ää. Jos suljinaika on pidempi kuin tuo 1/100, niin kamera joutuu vahvistamaan evf:n kuvaa oman ISO kyvykkyytensä rajoissa.
Oletetaan, että:
- suljinaika 32/100 (5 aukkoa yli tuon virkistystaajuuden).
- ISO 800 (5 aukkoa alle max ISO 25400:n)
- valittu aukko on f11 ja maksimiaukko f2.0 (5 aukkoa enemmän)
Kamera joutuu siis tässä tapauksessa linssin ollessa himmennettynä vahvistamaan ottamaansa kuvaa 5 aukkoa näyttääkseen realistisen esikatselukuvan. AF -moodeissa kameralla ei ole enää mitään keinoa lisätä evf:n kirkkautta vaikka suljinaikaa pidentäisikin. Sen sijaan jos tässä tapauksessa vaihtaa manuaalifokukselle, niin aukko levähtää auki ja kameralle tulee yhtäkkiä 5 aukkoa lisävaraa simuloida valotusta. Ja tästä oli nimenomaan kyse noissa meidän havaituissa kummallisuuksissa: me oltiin tuolla himmennetyn aukon simulointikyvyn ulkopuolella ja manuaalimoodiin siirtyminen avasi aukon ja kirkasti takatöllön/evf:n kuvaa.
Jos tää mun teoria on oikea, niin erittäin kirkkaissa paikoissa paikoissa saman homman pitäisi toimia toisinpäin: AF moodeissa kameralla on enemmän simulointivaraa kuin M moodissa.