Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kohan kirjoitti:Videokuvauksessa kuvanopeus ja suljinaika on sidottu toisiinsa. Valokuvauksessa ei näin ole. Voit kuvata sarjalla ja suljinnopeus vaikka 3200 ja poimia siitä sopivan ruudun. Videota kuvaat paljon matalemmilla suljinnopeuksilla jotka eivät sovellu toimintakuvaukseen.
Juu ja ei. Siihen aikaan kun taatto kuvasi 24 fps IRL, niin homma oli juurikin niin kuin kuvasit. Nyt kun on kaikenlaisia muitakin kuvausnopeuksia, kuin se 24 (29) fps, niin aletaan olemaan aika lähellä sarjavalokuvaamista. Varsinkin jollain 4K/8K-resolla.
Totta kai joku 1/500 suljinaika on 24 fps nopeudella melko kökön näköistä, kun liike jatkuu pätkittäin. Mutta mitäs jos framerate onkin 240 fps?
Oottelen tässä niitä ryyderikupin oosommii-kuvia...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
kohan kirjoitti:Videokuvauksessa kuvanopeus ja suljinaika on sidottu toisiinsa. Valokuvauksessa ei näin ole. Voit kuvata sarjalla ja suljinnopeus vaikka 3200 ja poimia siitä sopivan ruudun. Videota kuvaat paljon matalemmilla suljinnopeuksilla jotka eivät sovellu toimintakuvaukseen.
Juu ja ei. Siihen aikaan kun taatto kuvasi 24 fps IRL, niin homma oli juurikin niin kuin kuvasit. Nyt kun on kaikenlaisia muitakin kuvausnopeuksia, kuin se 24 (29) fps, niin aletaan olemaan aika lähellä sarjavalokuvaamista. Varsinkin jollain 4K/8K-resolla.
Totta kai joku 1/500 suljinaika on 24 fps nopeudella melko kökön näköistä, kun liike jatkuu pätkittäin. Mutta mitäs jos framerate onkin 240 fps?
Oottelen tässä niitä ryyderikupin oosommii-kuvia...
Jotta video näyttää hyvältä niin fps 30 kuvataan 1/60 nopeudella ja siitä kaapattu ruutu ei ole kauhean liiketarkka. Lopputulos on suttu 8bit jpg.
Fps 240 on nykyvehkeillä nopeutettu video ilman ääntä siitä tosin saa kaapattua ruudun mutta normioloissa 1/500 ajalla. Ei sekään liikkeen kuvauksessa kauhean tarkka 8bit jpg.
Mutta A9 sarjakuvaus on tarkkaa laatukamaa ja raw. Taitava kuvaaja osaa käyttää kameran edut siihen oikean hetken vangitseemiseen.
Kunnon vehkeessä on vapaasti valittava suljinaika videokuvassa ja se kompensoidaan tarpeeksi suurella määrällä ruutuja sekunnissa jos 30 nopeeta ruutua toisiinsa sulautettuna softalla ei toimi. 1/3200s kompensoidaan siis 3200 ruudulla sekunnissa. Ei se sen vaikeempaa ole.
No siis tokihan videoidessa voi sen ”suljinajan” valita miten lystää. Joskushan se on ihan tykki tehokeinokin. Samppelina nyt vaikka joidenkin leffojen toimintakohtaukset. Pidempi suljinaika toimii ihan samalla tavalla ku valokuvauksessa; tulee liike-epäterävyyttä. Se taas näkyy pehmoisempana liikkeenä.
Iso ongelma on vaan se kuvanlaatu. Ellei mennä johonkin Blackmagiceihin tai RED:eihin, mitkä kuvaavat raw-videota, niin videon kuvanlaatu on aika karseeta. Sonyista ny jonnin verran kokemusta niin niistä voin kertoa. Voi olla että menee pätemisen puolelle ja on osastoa ”kaikkihan tän tietää” mutta ite kopautin ilkeesti polveni tähän ongelmaan tovi sitten. Eli Sonyt pakkaa videokuvan jo valmiiksi. Näin varmaan tekee myös kaikki muut hybridikamerat. En tiedä millä standardilla ne pakataan, mutta vaikuttaa hyvin pitkälti H264 standardilta. Siinä arvotaan aina tyylin kymmenen framen välein että mitäs sinne tuli ja jollekin pikseli joukolle heitetään joku keskiarvo. Se näkyy helvetin rumana kohinana ja semmosina kokkareina. Etenkin alueet missä on valon tasojen vaihtelu pientä ne kokkareet voi olla järkyttävän kokoisia. Tummapää on todella arka tälle. Lisäksi videon dynamiikka on aivan olematonta. On tukossa, tumma, keskiharmaa, valoisa, kirkas, ja puhki. Siinäpä ne karrikoidusti. Resoluution nostaminen ei vaikuta tähän oikeastaan mitenkään. Se on vain resoluutiota. Slog kuvaprofiilit on skidisti kusetusta. Joo, se näyttää mukavasti että ei pala puhki ja tummassa päässä löytyy, mutta kun rupeet greidaamaan sitä, totuus paljastuu. Niiden alueiden välissä ei ole oikein mitään jäljellä mitä työstää. Valottaminen on äärimmäisen tarkkaa ja hyvin vaikeeta. Valokuva sen sijaan antaa anteeksi ja on muutenkin täysin eri asia. Kielikuvilla (ja toivon ettei tästä nyt lähdetä keksimään seuraavia hauskoja juttuja) puhuttuna voisi sanoa että valokuva on runsas leivos kaikkine kosteine kerroksineen, päällyksineen, pohjineen, tomusokerineen jne. Videokuva on sen sijaan kuivan käppynen pipari.
Näiden hybridikameroiden suurin etu verrattuna kunnon videokameroihin on että ne on kevyitä ja halpoja. Täähän nyt ei liity A9:ään muuten kuin että taitaa samaa pakattua videota puskea sieltäkin. Joten pahoittelut OT:sta.
Maffer kirjoitti:Kunnon vehkeessä on vapaasti valittava suljinaika videokuvassa ja se kompensoidaan tarpeeksi suurella määrällä ruutuja sekunnissa jos 30 nopeeta ruutua toisiinsa sulautettuna softalla ei toimi. 1/3200s kompensoidaan siis 3200 ruudulla sekunnissa. Ei se sen vaikeempaa ole.
Jos hullu lähtökohta on kuvata videota josta saa tarkkaa ruutua poimittua samalla niin ei ainakaan vielä ole sellaista vehjettä jolla kuvaisi 1600fps 6k suljinajalla 1/3200. Ei ongelma ole ruuvata hyvässä valossa 1/3200 suljinta mutta jotta video näyttäisi sujuvalta ja audio mukana niin kuin normi videossa niin 1600 fps on aikamoinen veku.
Ottaa A9 ja vetelee 20fps sarjoja niin sillä saa oikean hetken paremmin taltioitua haluamallaan suljinajalla eikä tarvitse videoista välittää.
Ei ne 25fps -> valotusaika 1/50 -> ja sillä nopeudella on mentävä säännöt ihan päde. Tai siis ainakaan mä en niitä tottele. Todella useasti teen niin että kuvaan 50fps ja nostan nopeuden 200%:iin leikatessa jos haluan norminopeuteen. Täydestä menee ku väärä raha. Kuvituskuvaa käyttäessä käytän joskus ihan mitä sattuu 175%, 250% jne. nopeuksia. Kunhan saan vaan groovea leikkaukseen. Täydestä menee ku väärä raha taas. Ei se mun kokemuksen perusteella ihan niin justiinsa. Nopeuttaa voi aina, jopa väliarvoja. Hidastaminen on sen sijaan aika vaikeeta. Esim. vedet ja bokehit on ohjelmien todella vaikeeta laskea.
Edit. Tähän väliin lienee hyvä mainita et mulla lopputuote on aina 25fps. Eli kun tuon 50fps, 100fps tai 250fps kamaa premiereen ihan karskisti sanon sille että nyt oot muuten 25fps. Sen jälkeen sit nopeutetaan tarvittaessa.
Jos taas mulla ei satu olee suotimia mukana ja joutuis himmaa kirkkaassa valossa ni kyllä mä käytän nopeampia aikoja. Laittaa jälkeenpäin motion blurria ja taas menee läpi. Sitä pystyy jälkityöstössä aika paljon kikkailee. Mut dynamiikkaa ei saa lisää tai pakkausta poistettua.
Mut miks ei sit aina kandee kuvata 50fps, jos sitä pystyy nopeuttaa? Sen on just se dynamiikka. 25fps ja 50 fps videoilla Mb/s (vai miten ikinä toi nyt olikaan) on sama. Eli nopeampi framerate on puolet hoikempaa kamaa. Tähänkään 4K ei vaikuta millään tavalla. Se vaan jeesaa sen et voi tehdä kroppauksia kuvan sisään rankemmalla kädellä kuin fullHD kamassa. Kyllä mä aika usein fullHD:takin kroppaan ja ränklään eikä se siitä juuri suutu.
Isoin syy minkä takia sisällä kuvatessa käytän 1/25, 1/50 ja 1/100 aikoja on sähkövalot. Etenkin haastattelut on niin rauhallista meininkiä että ulkona kuvatessa sitä ei oikein erota mitä aikaa on milloinkin käyttänyt. Paitsi siitä että on voinut käyttää isoa aukkoa.
Sorryt OT:sta.
Viimeksi muokannut nsamppa, Marras 03, 2017 22 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin se piti vielä mainita että suljinajalla ja frameratella ei oikein mitään sidosta oo. Ainoo vaan että liian hitaasti ei voi valottaa tai se menee mössöks.
Ääni pysyy kyllä nipussa filussa ihan kiltisti ja jos ulkoisella mikillä on äänet otettu niin auto-syncillä nappia painamalla ne saan synkattua.
nsamppa kirjoitti:Niin se piti vielä mainita että suljinajalla ja frameratella ei oikein mitään sidosta oo. Ainoo vaan että liian hitaasti ei voi valottaa tai se menee mössöks.
180 asteen suljin on vanha elokuvapuolen sääntö.
Ja esim 50Hz maissa on 25fps, 50fps jne automaatisesti käytössä keinovalon taajuuden ja välkkymisen eliminoimiseksi.
nsamppa kirjoitti:Niin se piti vielä mainita että suljinajalla ja frameratella ei oikein mitään sidosta oo. Ainoo vaan että liian hitaasti ei voi valottaa tai se menee mössöks.
180 asteen suljin on vanha elokuvapuolen sääntö.
Ja esim 50Hz maissa on 25fps, 50fps jne automaatisesti käytössä keinovalon taajuuden ja välkkymisen eliminoimiseksi.
Kyl kyl. Niin mäkin olen kuullut että kerrotaan ja pääsääntöisesti sitä tottelenkin. Sitä on vain aika usein paikkoja milloin voi sääntöjä rikkoa ja päästä kuin koira veräjästä. Tarvittaessa voi ihan hyvin käyttää 25fps 1/25 aikaa vaikka sen ”pitäis” olla 1/50. Päinvastoin taas ulkona voi ihan hyvin käyttää vaikka 1/1000 aikaa jos liike ei oo hirveen nopeeta. Tai ainakin niin mä teen eikä se mun silmään käy pahasti.
Siinä mulla koko idis oli että leikin suljinajalla. Toi skanneri kun perustuu siihen että se jollain taajuudella lähettää noita eri valoja. Tuolloin ei paljon ollu aikaa ja nopsaan keksin siihen että minäpä vain leikin tuolla suljinajalla ja teen siihen discon. Framerateks veikkaisin 50fps mikäli omia metkujani ollenkaan tiedän. Kyllä mä usein uhraan mieluummin kuvanlaadun (=25fps ja parempi dynamiikka) ku paremman mahdollisuuden saada videon groove kuosiin.
Siinä mulla koko idis oli että leikin suljinajalla. Toi skanneri kun perustuu siihen että se jollain taajuudella lähettää noita eri valoja. Tuolloin ei paljon ollu aikaa ja nopsaan keksin siihen että minäpä vain leikin tuolla suljinajalla ja teen siihen discon. Framerateks veikkaisin 50fps mikäli omia metkujani ollenkaan tiedän. Kyllä mä usein uhraan mieluummin kuvanlaadun (=25fps ja parempi dynamiikka) ku paremman mahdollisuuden saada videon groove kuosiin.
Niinpä pitää tietää säännöt että voi niitä rikkoa.
kohan kirjoitti:
180 asteen suljin on vanha elokuvapuolen sääntö.
Ja esim 50Hz maissa on 25fps, 50fps jne automaatisesti käytössä keinovalon taajuuden ja välkkymisen eliminoimiseksi.
Kyl kyl. Niin mäkin olen kuullut että kerrotaan ja pääsääntöisesti sitä tottelenkin. Sitä on vain aika usein paikkoja milloin voi sääntöjä rikkoa ja päästä kuin koira veräjästä. Tarvittaessa voi ihan hyvin käyttää 25fps 1/25 aikaa vaikka sen ”pitäis” olla 1/50. Päinvastoin taas ulkona voi ihan hyvin käyttää vaikka 1/1000 aikaa jos liike ei oo hirveen nopeeta. Tai ainakin niin mä teen eikä se mun silmään käy pahasti.
Itse olen myös kuvannut 25fps:llä Taekwondoa. Suljinaikaa voi huoletta kokeilla, että mikä on sopiva/näyttää parhaalta. Eikä tarvitse murehtia mitään sääntöjä, 1/50 - 1/200 väliltä voi käyttää mitä vaan. Tuosta nopeammilla ajoilla liike näyttää jo hieman pätkivältä.
Shuko kirjoitti:Eikä tarvitse murehtia mitään sääntöjä, 1/50 - 1/200 väliltä voi käyttää mitä vaan. Tuosta nopeammilla ajoilla liike näyttää jo hieman pätkivältä.
Keinovalolla ilmeisesti kuitenkin 50Hz vaikuttaa suljinaikoihin.
aikaarska kirjoitti:En pidä ihmeenä. A7RIII houkuttelee monia. A9 ainoa selkeä valtti on nopeus. Eikä A7RIII ole sekään mikään hidas etana, mutta siinä on 42mp kenno...
Eikös A9:n pitänyt olla se ultimate-pröö -runko? En usko, että D5:sta on siirtymää D850:een. Sen verran eri käyttöön suunniteltuja ja rakennettuja.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
aikaarska kirjoitti:En pidä ihmeenä. A7RIII houkuttelee monia. A9 ainoa selkeä valtti on nopeus. Eikä A7RIII ole sekään mikään hidas etana, mutta siinä on 42mp kenno...
Eikös A9:n pitänyt olla se ultimate-pröö -runko? En usko, että D5:sta on siirtymää D850:een. Sen verran eri käyttöön suunniteltuja ja rakennettuja.
Joo, no, ei varmaan kaikki A9 omistajat ole vaihtamassa. Riippuu vähän minkä takia ovat A9 hankkineet. Mikään Ultimate Pro runko se ei ole. Varsinkin jos kuvaaja kaipaa resoja.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Sahaaja kirjoitti:Olisiko a7r iii myynyt hyvin kun Rajalassa a7ii ja a7rii malleja käytettyjen hyllyt notkuu.
Tai sitten d850 syynä.......
Sekä että. Ehkä enemmän kuitenkin a7r3. Koko järjestelmän vaihtaminen on kuitenkin aika kallista ja Nikon-leiristä ei myöskään ole niin helposti siirrytty Sony-leiriin objektiivien huonon adaptoitavuuden vuoksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi