Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
PeCa kirjoitti:Tuo 50mm on kyllä hemmetin hidas. 85mm on vähän nopeampi, mutta ei välttämättä sekään tarpeeksi nopea.
Kannattaa kuvata kaikki vaan 24-70 millisellä. Säästyy aika tarkennuksessa ja myös objektiivinvaihdossa.
24-70 2.8 on liian kallis ja hieman pimeä käyttööni.
nomad kirjoitti:
Varmista kuitenkin, että kameran tarkennusjärjestelmässä laukaisun preferenssi on tarkennus. Muutoin kamera voi hätäisesti käytettäessä laueta vaikkei tarkennus vielä ole kohdallaan.
TiRy kirjoitti:Mutta jos meinasit, että se tarkentaa 10m päässä paikkallaan olevaan ihmiseen 20-30cm eteen, niin tarkennuksen hienosäätöön vaan ja toivo, että pelivara siinä riittää.
Itse en jaksaisi kovin isoja tarkennuksen heittoja katsella vaan toimittaisin kalut huoltoon niin kauan kuin takuuta riittää.
Mistä tietää että tarkennusjärjestelmässä laukaisun preferenssi on tarkennus?
Pitää koittaa riittääkö säätövara, huoltoon ei viitsisi kamoja taas lähettää kun koko ruska-aika meni ohi pitkittyneen huollon takia.
emerik kirjoitti:
DX runko + 70-200mm 4.0 VR
DX runkoon ei kyllä tee mieli palata, mutta Tamronin 70-200 2.8 kyllä himottaisi hankkia...
Vinkkasin 24-70 millisen koska siinä on nopea tarkennus. Ei jää tarkennuksen osuminen objektiivin nopeudesta kiinni. Ihan vaan esimerkkinä, vrt. käyttämäsi 50mm/1.4.
Thom Hogan kirjoitti:But I’m betting that the only difference in the sensor package is this: the AA filter. The D610 seems to use Nikon’s more traditional approach, and anti-aliases data in both axes. The D750 does not. It appears that it is the first stage of the D800E type filtration: e.g. one axis filtered, not both.
Jos haluat hyvän Nikonin minkä liveview toimii pimeässä niin hommaa se D810A. Muuten joku vanha Sony kiinni, vaikka a7s1 missä ei ole taivaan blurrausmoodia asennettu.
No joo... Mutta noita seiskapuolikkaita saa kaksi 810A:n hinnalla...
Katsellaan. Vähän vaan tekis mieli uutta ykkös/kakkosrunkoa.
Tästä syystä en ole innostunut vaihtamaan merkkiä, vanhat laukaisimet, akut ja kuvankäsittelyn työnkulut yms muuttuisivat.
Viimeksi muokannut Matti_JH, Touko 14, 2017 18 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt on kuvattu liki 1000 ruutua D750. Tänään taas alkoi ärsyttämään valottamisen vaikeus. Alkoi ihmetyttää kun myötävalossa päivällä kamera on alkanut alivalottamaan. Pitää pistää välillä aukko tai jopa kaksi plussaa niin histogrammi alkaa siirtymään tarpeeksi keskelle. Välillä enemmänkin. Otin sitten kuvan jalkakäytävästä kun muuta lähellä keskiharmaata keksinyt. Histogrammi vasemmalla ja liian tumma. Editori ei näytä valotuksenkorjausta, mutta ruudussa missä se oli muistaakseni 0 piti nostaa editorissa valotusta melkein 1,5 EV. Siihen olen tottunut, että iltakuvissa pitää olla 0,7 tai enemmän miinusta valotuksessa ja WB auto2 että säilyy edes vähän illan tunnelma. Tämän hintaluokan kameralla pitäisi pystyä päivällä myötävalossa räpsimään huoletta kuvia automaatilla.
Sakke K. kirjoitti:Nyt on kuvattu liki 1000 ruutua D750. Tänään taas alkoi ärsyttämään valottamisen vaikeus. Alkoi ihmetyttää kun myötävalossa päivällä kamera on alkanut alivalottamaan. Pitää pistää välillä aukko tai jopa kaksi plussaa niin histogrammi alkaa siirtymään tarpeeksi keskelle. Välillä enemmänkin. Otin sitten kuvan jalkakäytävästä kun muuta lähellä keskiharmaata keksinyt. Histogrammi vasemmalla ja liian tumma. Editori ei näytä valotuksenkorjausta, mutta ruudussa missä se oli muistaakseni 0 piti nostaa editorissa valotusta melkein 1,5 EV. Siihen olen tottunut, että iltakuvissa pitää olla 0,7 tai enemmän miinusta valotuksessa ja WB auto2 että säilyy edes vähän illan tunnelma. Tämän hintaluokan kameralla pitäisi pystyä päivällä myötävalossa räpsimään huoletta kuvia automaatilla.
Sakke K. kirjoitti:Nyt on kuvattu liki 1000 ruutua D750. Tänään taas alkoi ärsyttämään valottamisen vaikeus. Alkoi ihmetyttää kun myötävalossa päivällä kamera on alkanut alivalottamaan. Pitää pistää välillä aukko tai jopa kaksi plussaa niin histogrammi alkaa siirtymään tarpeeksi keskelle. Välillä enemmänkin. Otin sitten kuvan jalkakäytävästä kun muuta lähellä keskiharmaata keksinyt. Histogrammi vasemmalla ja liian tumma. Editori ei näytä valotuksenkorjausta, mutta ruudussa missä se oli muistaakseni 0 piti nostaa editorissa valotusta melkein 1,5 EV. Siihen olen tottunut, että iltakuvissa pitää olla 0,7 tai enemmän miinusta valotuksessa ja WB auto2 että säilyy edes vähän illan tunnelma. Tämän hintaluokan kameralla pitäisi pystyä päivällä myötävalossa räpsimään huoletta kuvia automaatilla.
Eikö sen nää etsimestä... ai niin, sorry.
LOLlikkaa!! juuh, ei ole d750 peilitön järkkäri ei.
huikasen kyllä ihmettelen tämmöisiä probleemeja. miten Niikkon nyt yhtäkkiä muka töpeksii valotuksen kanssa. onhan ne nyt sentään tehenyt dslr peililäpsyjä hyvän tovin!!??
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
750:n valotusmittari joo helposti tasapäistää tunnelmat... välillä vähän oudolla logiikalla. Jos toiminta kuitenkin muuttuu yhtäkkiä niin veikkaisin samaa kuin edellinen, eli jotain kontaktivikaa tms. kannattaa etsiä. Moodi, oliko se nyt "valotus huippuvaloja painottaen" vai mikä olikaan, on käyttökelpoinen tietyissä tilanteissa. Ja tietty RAW... ;-)
Sakke_K kirjoitti:750:n valotusmittari joo helposti tasapäistää tunnelmat... välillä vähän oudolla logiikalla. Jos toiminta kuitenkin muuttuu yhtäkkiä niin veikkaisin samaa kuin edellinen, eli jotain kontaktivikaa tms. kannattaa etsiä. Moodi, oliko se nyt "valotus huippuvaloja painottaen" vai mikä olikaan, on käyttökelpoinen tietyissä tilanteissa. Ja tietty RAW... ;-)
Huippuvaloja painottava valotus ei taida edes pyrkiä visuaalisesti oikeaan valotukseen, vaan datan keräämiseen teknisesti parhaalla tavalla. Aika vaihtelevaa palautetta tuo valotustapa on kuitenkin saanut.
Valotuksen yllättävä vaihtelu on kuitenkin toinen asia. Laitevika varmaan.
Yksikään peilitön ei ainakaa ratkaise tuota ongelmaa. Se EVF kuva on laskettu jostain vatun jiipekistä ja ihan metsissä jos haluaa ETTR RAW valotuksen. Sonyllä suurinpiirtein oikein saa niin että seeprat 100+ ja siihen päälle 1.5-2EV lisää.
Maffer kirjoitti:Yksikään peilitön ei ainakaa ratkaise tuota ongelmaa. Se EVF kuva on laskettu jostain vatun jiipekistä ja ihan metsissä jos haluaa ETTR RAW valotuksen. Sonyllä suurinpiirtein oikein saa niin että seeprat 100+ ja siihen päälle 1.5-2EV lisää.
Tällä tavalla säätämällä A7rII profiilia saa etsimen näyttämään oikein valotuksen ja zeeprojen suhteen.
kohan kirjoitti:Lisätään tähän kuinka olen kameran näytön ja etsimen asettanut voidakseni tarkemmin arvioida valotuksen tavoitellen ETTR tyyliin.
Liittyy siis kameran asetuksiin ennen kuvaamista niin kuin kustompainikkeetkin.
Valkotasapainoksi UniWB
-otat siis kuvan runkotulpasta ja asetat siitä CustomWB
Näillä asetuksilla etsin on mustavalkoinen ja siitä pystyy arvioimaan hyvin zebrojen avulla valotuksen määrän max ennen värikanavien leikkautumista. Mv -kuva auttaa arvioimaan paremmin tarkennuksen säätöä jos on tarve.
Jep ja tolla tavalla kuvasta ei saa enää mitään tolkkua. Ihan kamalan näköistä huttua siinä etsimessä/näytöllä. RAW histogrammi puuttuu mitä ei valitettavasti kierretä millään poppakonstilla. Ja toisaalta, EVF ei ratkaise yhtään mitään ennen kuin se etsinkuva vastaa suunnilleen kunnollista HDR toteutusta että näkee kirkkaatkin oikein kuten optisesta katsoisi.
Jos joku suomentaisi mitä tarkoittaa ETTR RAW. Itsekin mietin jos himmennin ei liiku. Toki jos pistemittaus tai se uusi huippuarvoja painottava on päällä voi tulla virheitä. Mutta myötävalossa pitäisi automatiikan osata. Paljonko JAS pyytää valotuksen tarkistuksesta? Katsoin yhtä kuvaa. Iltapäivä, puolipilvistä - aurinko pilven takana. Kamera valotti 1/640 s f5.6 iso 200. Oikea valotus olisi 1/160 tai 1/200 s. Sentään uusi kamera. Jokainen joka joskus on kuvannut käsisäädöllä muistaa mikä on hyvä aika aurinkoisena päivänä myötävaloon. Muistaakseni filmin ohjelappusessa luki f8 1/125 s iso 100.
Sakke, eikös se ole sitä, että valoitetaan sen mukaan että saadaan kyseisiin vallitseviin olosuhteisiin nähden optimaalinen signal-to-noise-ratio. Eli että rawissa ois optimaalisesti pelimerkkiä niin tummaan kuin kirkkaaseen päähän?
Itse ole sitä mieltä että valikuvauksen ydin on menetetty jos kuvaottohetkellä tämä on primääri tavoite.
Valokuvaus on edelleen taiteenlaji niinkuin musiikkikin.