Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Meillä taitaa olla täällä oikeen sekoilijoitten kerho kun Heli Nissininen kyseli tuossa arvoisassansa editoimassaan puheenvuorossa, että onko Tapiol minä temama?
Vastaus; ei tietääkseni, tai no, ehkä meillä on oikeen kolmen kimppa AnHatuksen kanssa?
Joktapauksessa Tapiollem tiedoxi, että sehän oli AnHatus joka sitä ikää kyseli kun on vissiin vielä sellaisessa kyselyiässä. minä en kyselly, muta kiitos kuitenkin .
63 on ihan kiva ikä jos kaikki on menny elämässä hyvin. Jos ei oo menny, niin ei niin kiva ikä kun kaikki alkaa olla pikkuhiljaa ohi.
yritetään ny kuitenkin, ihan lämmöllä ja rakkauella kuiteski.
Niin joo, onhan sillä Niikkonilla tosiaan teknistä tuotantoa, tosi käsittäkseni kennotuotanto on erityisen herkkää noille maanväristyksille!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Piikiekkoleikkaamot ovat herkkiä pölylle ym. Maanjäristyksen pitää osua sitten ihan kohdalle. Tuo kuvausnopeus on kyllä oikea vitsi. Niitä sovelluksia, joissa tarvitaan yli 3 kuvaa per s. nopeuksia ei vaan tavallisen pulliaisen matkan varrelle kovin kummoisesti satu. Muutenkin tämä kameroiden speksien äärimmäisyysjumppaus on aivan naurettavaa. Vähän samanlaista keskustelua käytiin aikoinaan, kun ei osattu suhteutua prosessorien megahertseihin. Maksettiin älyttömiä hintoja jostain 200 megahertsin lisäyksestä, niin kuin sillä olisi ollut merkitystä työnteon kannalta. Korporaatioiden markkinointi sekoitti koko jengin arvostelukyvyn. Koko tarpeellisten kameraominaisuuksien kysymyksenasettelu on aivan verrattavissa siihen, että lähtiessänne ostamaan perheautoa kauppa-asioiden ja perheen harrastuslogistiikan hoitamiseen, pamahdatte ruutuun Biimerin M5:lla. Sitten jälkikäteen perustellaan ostosta sillä, että totta maar sitä täytyy olla dieseli 600 heppaa ja 500 Nm vääntöä, jos vaikka joutuu "ohitustilanteeseen". Siinä sivussa sitten saadaan auto, jonka hankintahinta on järjetön, tekninen ikä ei viritystason ja alustan epäkäytännöllisyyden vuoksi ole kuin muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ylläpitokulut ovat tolkuttomat. Puhumattakaan, ettei se sovellu siihen tarkoitukseen, mihin se on hankittu.
niffe kirjoitti:Sitten jälkikäteen perustellaan ostosta sillä, että totta maar sitä täytyy olla dieseli 600 heppaa ja 500 Nm vääntöä, jos vaikka joutuu "ohitustilanteeseen". Siinä sivussa sitten saadaan auto, jonka hankintahinta on järjetön, tekninen ikä ei viritystason ja alustan epäkäytännöllisyyden vuoksi ole kuin muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ylläpitokulut ovat tolkuttomat. Puhumattakaan, ettei se sovellu siihen tarkoitukseen, mihin se on hankittu.
Ei taida 600 hp ja 500 Nm:n dieseleitä olemassa. Enemmin ne on sellaisia 300 hp ja 600 Nm ja suhde pysyy samanlaisena siitä etiäppäin. Bensakoneissa sitten voi löytyä noita. Ja kyllä, ohituskiihtyvyys on hyvä ja soveltuu erinomaisesti siihen mihin se on hankittu.
Hankintahintakaan ei ole sen järjettömämpi kuin 5k€:n kameranrunko, kun jo tonnin rungolla pääsee samaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
mremonen kirjoitti:Ei taida 600 hp ja 500 Nm:n dieseleitä olemassa. Enemmin ne on sellaisia 300 hp ja 600 Nm ja suhde pysyy samanlaisena siitä etiäppäin. Bensakoneissa sitten voi löytyä noita. Ja kyllä, ohituskiihtyvyys on hyvä ja soveltuu erinomaisesti siihen mihin se on hankittu.
Jep. Joskus tuossa koeajoin Audi SQ7:n jossa 435hv 900Nm dieseli ja sekin soveltuis kyllä mitä mainioimmin noihin niffen käyttötarkoituksiin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen kirjoitti:Ei taida 600 hp ja 500 Nm:n dieseleitä olemassa. Enemmin ne on sellaisia 300 hp ja 600 Nm ja suhde pysyy samanlaisena siitä etiäppäin. Bensakoneissa sitten voi löytyä noita. Ja kyllä, ohituskiihtyvyys on hyvä ja soveltuu erinomaisesti siihen mihin se on hankittu.
Jep. Joskus tuossa koeajoin Audi SQ7:n jossa 435hv 900Nm dieseli ja sekin soveltuis kyllä mitä mainioimmin noihin niffen käyttötarkoituksiin.
Paljonko sen 435hv dieselin päästöt on? Saakohan sillä vielä ensi vuosikymmenelläkin ajaa Berliinin keskustaan?
Sillä kysyn päästöistä kun reportaasityyppisessä kuvaamisessa on tärkeä vähentää ei-toivottua tauhkaa. Harrastaja saattaa innostua 56mpx iedoston ominaisuuksista, jopa siitä kun kohina saadaan kuriin downsämpläämällä kuvaa pienemmäksi. Nopeasti kuviaan eteenpäin toimittava repparikuvaaja taas haluaa että tiedoston jokaisella bitillä on merkitys ja informaatio. Sen takia 20mpx kennon pikselin laatu ajaa ohi 56mpx kennon hulppeasta resoluutiosta.
Intomielisille harrastajille sekä suuria tulosteita verkkaisesti kuvaaville ammattilaisille mahdollisimman korkea resoluutio on varmaan nannaa. En kuitenkaan jaksa uskoa, että 36mpx, 42mpx tai 56mpx ero on lopulta yleiskuvaamisen kannalta merkittävä. Laskekaapa huviksenne montako prosenttia kuvan pitkä sivu kasvaa esim 36mpx -> 42mpx lisäyksessä.
niffe kirjoitti:Sitten jälkikäteen perustellaan ostosta sillä, että totta maar sitä täytyy olla dieseli 600 heppaa ja 500 Nm vääntöä, jos vaikka joutuu "ohitustilanteeseen". Siinä sivussa sitten saadaan auto, jonka hankintahinta on järjetön, tekninen ikä ei viritystason ja alustan epäkäytännöllisyyden vuoksi ole kuin muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä ja ylläpitokulut ovat tolkuttomat. Puhumattakaan, ettei se sovellu siihen tarkoitukseen, mihin se on hankittu.
Ei taida 600 hp ja 500 Nm:n dieseleitä olemassa. Enemmin ne on sellaisia 300 hp ja 600 Nm ja suhde pysyy samanlaisena siitä etiäppäin. Bensakoneissa sitten voi löytyä noita. Ja kyllä, ohituskiihtyvyys on hyvä ja soveltuu erinomaisesti siihen mihin se on hankittu.
Hankintahintakaan ei ole sen järjettömämpi kuin 5k€:n kameranrunko, kun jo tonnin rungolla pääsee samaan.
Moottorin vääntömomentti saadaan jakamalla kierrosluku teholla. Siitä seuraa, että nämä lukemat saadaan näyttämään juuri siltä kuin halutaan. Myös bensiinimoottorin voi ahtaa punahehkuiseksi, rustata sytkää ja polttoaineensyöttöä, jolloin vääntö saadaan hyvinkin dieselmäiseltä tuntuvaksi.
nomad kirjoitti:Paljonko sen 435hv dieselin päästöt on? Saakohan sillä vielä ensi vuosikymmenelläkin ajaa Berliinin keskustaan?
Ei tietoa kun en ajatellut tuota ostaa. :-) Eikös tuosta kuitenkin löydy kaikki uusin tekniikka myös hiukkas- ja NOx-päästöjen pienentämiseen, joista tämä nykyinen dieselkammo kai eniten johtuu:
With the combination of a NOx oxidating catalytic converter and a downstream SCR catalytic converter, which is integrated into the diesel particulate filter and uses AdBlue injection to reduce oxides of nitrogen, the V8 TDI has a particularly efficient emissions control system.
Itehän en dieseleillä ole ajellut kuin vuokra-autoina.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Meillä taitaa olla täällä oikeen sekoilijoitten kerho kun Heli Nissininen kyseli tuossa arvoisassansa editoimassaan puheenvuorossa, että onko Tapiol minä temama?
Vastaus; ei tietääkseni, tai no, ehkä meillä on oikeen kolmen kimppa AnHatuksen kanssa?
Joktapauksessa Tapiollem tiedoxi, että sehän oli AnHatus joka sitä ikää kyseli kun on vissiin vielä sellaisessa kyselyiässä. minä en kyselly, muta kiitos kuitenkin .
63 on ihan kiva ikä jos kaikki on menny elämässä hyvin. Jos ei oo menny, niin ei niin kiva ikä kun kaikki alkaa olla pikkuhiljaa ohi.
yritetään ny kuitenkin, ihan lämmöllä ja rakkauella kuiteski.
Niin joo, onhan sillä Niikkonilla tosiaan teknistä tuotantoa, tosi käsittäkseni kennotuotanto on erityisen herkkää noille maanväristyksille!
Ok. Vastaukseni meni siis väärälle henkilölle. My bad.
Niille, jotka arpovat mielessään monikertaisia käyttäjätunnuksia voin vai todeta, etten vaivaudu virittelemään moisia. Jos on sanottavaa, voin sanoa omalla nimimerkillänikin.
Minähän olen ihan "tuore" jäsenkin - liittynyt: 28.09.2003.
Juu - sanoin justiinsa Mafferille, kun turistiin puhelimessa matkalla vastakkaisiin suuntaan valtakuntaa, että pianhan sitten nähdään millainen D820/D850 on, kun Remonen tilaa sen ja päästään hypistelemään.
Myönnä pois, sulla on jo joku pre-order botti viriteltynä ja haistelemassa mikä on ensimmäinen putiikki, joka tarjoaa sen tilattavaksi. ;)
mremonen kirjoitti:No, paljon riippuu siitä mikä on hinta. Mihinkään viiden tonnin hölmöilyihin en lähde... puolet siitä, niin varmaan menee harkintaan.
D810 on pitänyt ihmeen hyvin hintansa jonkun verran 3ke alapuolella joten eiköhän seuraajakamera hinnoitella kalliimmaksi.
Olen pyöritellyt jonkun aikaa josko hommaisin D810:n, enkä ole oikein saanut päätöstä aikaiseksi. Kysymys ei ole pelkästään rahasta, vaan myös siitä tarvitsenko tuommoista kameraa. Olisihan se kiva kun kerran maisemia aika usein kuvaan. Mutta sitten toisaalta taas, ei nuo nykyisetkään niin huonoja ole, että se loppukuvassa näkyisi.
Jos D810 hinta tippuu likelle 2ke niin ehkäpä ostan pois. Mutta toisaalta jos se D810 seuraajakamera on käyttöominaisuuksiltaan jollakin tapaa selkeästi edistyneempi, eikä hinta ole juurikaan yli 3ke tason, niin sitten semmoinen. Kuvanlaatu ei ole enää kovin kriittinen asia kuin ehkä korkeintaan suurilla herkkyyksillä. Videotakaan en tämmöisellä kameralla kuvaa, joten 4k on aivan sama.
nomad kirjoitti:Joka tapauksessa, viimeinen dslr varmaan minulle.
Veikkaan, että näin se on täälläkin. Aika näyttää onko Nikonilla vielä henkeä siirtyä peilittömiin, vai joutuuko vaihtamaan merkkiä. Tosin siinä tapauksissa tuonne peilittömien genreen pitää tulla muutakin kuin Sonyn saippualaatikoita. Mutta kaipa nekin siitä kehittyy koko ajan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Kryptos kirjoitti:Myönnä pois, sulla on jo joku pre-order botti viriteltynä ja haistelemassa mikä on ensimmäinen putiikki, joka tarjoaa sen tilattavaksi. ;)
Ei nyt vielä. En muutenkaan ole noita pre-ordereista ostanut. D800:n tosin taisin ostaa joltain, joka oli sen ostanut itse pre-order -hinnalla. Sen hintahan nousi sitten heti noiden p-o -toimitusten jälkeen.
Pitäisiköhän ostaa sun D810...
No mikäs siinä :)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Kun katselee julkaisuhistoriaa D600 > D610 ja D800 > D810, niin tulee väistämättä mieleen odottaa, että näkee D860-mallin, jossa D850:n feelut on fiksattu :D
Ei kasisatkussa mitään showstoppereita ollut paitsi joidenkin yksilöiden reunatarkennuspisteet silloin 2012. Nekin korjattiin nopsaan. Kyllä tämä varmaan tulee tavalla tai toisella katsastettua mistä kana pissii.