Maffer kirjoitti:@scope
Elä ny ole niin välinpitämätön. Kyllä sinäkin ihmettelisit jos kennon gain on muuttunut sen verran että valotus on n. 2/3 aukkoa pimeämpi kuin ennen säätöä. En ihmettelis jos tuo on se niiden "fiksi" että alivalotetaan kuvaa ettei tulis valkotäpliä näkyviin. Sen verran leväperäistä on ollut K-1:n julkaisu kaikkinen tamron-kuplineen.
Joo ihmettelisin kyllä. Enkä tykkäis huollon tuloksesta siinä suhteessa mutten myöskään tekis siitä ongelmaa ja valittais nettifoorumeilla, vaan alkaisin käyttää tarvittavaa valotuksenkorjausta ja kas, tummuusongelma ei enää haittaa. Asennekysymys, tekeekö siitä ongelman vai ei.
Mulla on kyllä huonoja kokemuksia huolloista, jopa Leicaa koskien, mistä kerroinkin tässä ketjussa taannoin (made in Germany 10x42 Trinovid BA, ja ne huoltoreissut Saksassa olikin varsinainen murheenkryyni ennen kuin tuli kuntoon).
Esim. mun eka Pentax K10D lakkasi yllättäen toimimasta vajaan 3 vuoden jälkeen, mutta olin ottanu sille pidennetyn takuun, ja korjaus Jassilla meni sen piikkiin. Vaihdettiin päävirtapiiri ja kas, toimi lämpimässä muttei enää pakkasessa (aiemmin ei mitään pakkasongelmia). Vaihdettiin sama uudestaan, ja sen jälkeen ei vihreä nappi toiminu kuten pitää. Vielä vaihdettiin joku muu sähköosa, ja viimein alkoi toimia (olivat muuten putsanneet kennon pyytämättä ja ilmaiseksi jo ekalla kerralla).
Mutta kas, kun myöhemmin hankin erillisen salaman, sepä ei toimi K10D:ssä ollenkaan! Muillakin salamoilla ja rungoilla kokeillen on voinu varmistaa, että vika on K10D:ssä. Mutta enpä alkanu enää valittaa, kun ei ole tietoa, oliko se vika siinä ennen Jassin keikkoja vai ei (vaikka tuskin se oli sillä kohtaa alunperin viallinen). Ei haittaa, kun on muita, parempia runkoja.