fami kirjoitti:Sanokaas nyt suadana :D
Saisin vaihdettua omat kamppeet, eli..
Pena k-1
15-30
24-70
Näihin..
Sonyn a7rii
35 zeiss
55 zeiss
Joku pikku perverssi minussa vissiin asuu koska vaihto houkuttaa :D
Joten vapaata keskustelua puolesta ja vastaan.
Paha vertailu. Molemmat omalla tavallaan hyviä kameroita ja systeemejä. Mutta myös hieman erilaisia, kuten varmasti tiedät.
Minulla on ollut A7RII ja nyt Pentax K-1.
Pentax (K-1) on tavallaan huolettomampi kamera. Se on jykevämpi, ja sitä vaivaton käyttää. Akkukin kestää puolet pidempään. K-1:ssä myös näitä erikoisominaisuuksia, joita ei muista löydy. Pixel shift on oikeasti aika kova ominaisuus.
Sony (A7RII) on kiva kamera ottaa mukaan kun on selkeästi pienempi ja kevyempi. EVF etsimessä on etunsa, sillä saa idioottivarman tarkennuksen manuaalisesti, nopeasti. Video-ominaisuudet on Sonyssa ylivertaiset verrattuna Pentaxiin. Eli jos videota harrastat, niin ei kahta sanaa kumpi kannattaa valita.
42mp Sony kinokenno on hyvä. Mutta pitkissä (yli 30sec) valotuksissa K-1 36mp kennonsa kanssa on parempi. Silti A7RII ei ole missään nimessä huono myöskään pitkissä valotuksissa.
Rajussa kelissä Pentax K-1:een on helpompi luottaa kuin Sonyyn.
Vaikea valinta tämä tosiaan on.
Itse olen tykästynyt K-1:n tasapainoiseen kokonaisuuteen. Se ei ole liian iso kamera, vaikka peilijärkkäri onkin.
Oikeastaan ainut asia jota selkeästi kaipaan A7RII rungosta, on manuaalitarkentamisen helppous....Ja jos kuvaisin videota, niin sitä kaipaisin taatusti Sonysta myös. Toki olen kaivannut myös erilaisten objektiivien sovittamismahdollisuutta. En voi myöskään väittää, etteikö kompaktimpi koko olisi joskus suotavaa (eli A7RII:n pienempi koko on etu tietyissä tilanteissa)...
...Jos nyt joutuisin luopumaan K-1:stä ja vaihtaa A7RII:een takaisin, niin saattaisin kaivata Pentaxista: Paremmin kääntyilevää takanäyttöä, tukevampaa otetta (ilman lisäkahvoja), tukevampaa rakennetta tietyissä tilanteissa parempaa akkukestävyyttä, kameran omaa valaistusta pimeässä, kahta muistikorttipaikkaa, pixel shiftiä, GPS:ää (astrotrackeria)...