Mikä laiskalle? Peilitön järkkäri?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
adapteri
Viesti:

Mikä laiskalle? Peilitön järkkäri?

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Nyt minua laiskottaa (ja on pari muutakin syytä), joten haluaisin ensi viikolla käyttöön pienen kameran. Sen pitäisi melkein mahtua taskuun. Laiskuus ei siis nyt koske kameran hankintavaihetta vaan aikajaksoa, jolloin pitää kaksi päivää kantaa kameraa, eikä kameralaukku mahdu mukaan.

En vaan löydä sellaista, mikä täyttäisi vaatimukset:
- kuvaan hämärässä käsivaralta. Valovoima pitää joko olla 1.4 tai kameran pitäisi sietää yli 10000 ISO-arvo.
- kennovakaaja voisi kompensoida tuosta em kohdasta osan.
- zoomi olisi tarpeen, mutta laajakulmapäässä pitäisi päästä kinovastaavuudelta alle 20 millin. Sopiva pitkä pää zoomissa voisi olla 70-85 millin paikkeilla.

Pokkari voisi olla sopiva, mutta en löydä riittävän laajakulmaista, jossa olisi lisäksi joku vakaaja.

Peilittömiä järkkäreitä en tunne, mutta taitaa kaikki ne, joissa on pullistuma päällä, jäädä pois laskuista koon vuoksi.

Sonyssa ei taida olla vakaajaa ja laajakulmalla ne ovat isoja, myös A6000-sarja.

Panasonicia ja Olympusta en tunne, mutta kumpaankin tuntui olevan vaikea löytää laajakulma.

Voisiko siis joku Lumixin tai Olyn pienikokoisten mallien käyttäjä kehua omia kameroitaan? Kertokaa myös, mistä löydän laajakulmazoomin.

Vaihtoehtona on tietysti nykyisistä rungoistani joku, mutta se koko on vähän liian iso.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Elmokki

Viesti Kirjoittaja Elmokki »

Lieköhän sopivaa kameraa olemassa?

En ole niin kauhean kokenut MFT-puolesta, mutta täysin sopivaa zoomia ei ole (ts. 10-35mm). Melko lähelle päästään tosin: Löytyy 7-14mm f/2.8 ja 12-35mm sekä 12-40mm f/2.8. Ensimmäinen jää pidemmästä päästä kauas (28mm FF vastaavuus) ja jälkinmäiset lyhyestä (24mm FF vastaavuus). Molemmat ovat myös tarpeeksi isoja, ettei ainakaan ihan joka taskuun mene pienemmässäkään rungossa ilman että objektiivin ottaa irti. Toki jos tasku on tarpeeksi paksu jotta linssi on taskussa kulkusuunnan mukaisesti, nuo voivat mahtuakkin linssin kanssakin.

Omassa kamerassani, Olympuksen E-PL6, on vanhempi ja huonompi kuvanvakautus kuin tuoreemmissa ja yhtä vanhoissa kalliimmissa malleissa. Aukolla f/2.8 hämäränpuoleisemmassa olohuoneessani aperture priority herkkyydellä ISO 1600 tarjoaa jo sen verran hitaita suljinaikoja, ettei suoranaisesti huvittaisi kuvailla. Jos olisi pakko, nostaisin herkkyyttä 3200 asti tai napsisin useamman kuvan ja toivoisin parasta, mutta tuo 1600 on ihan syystä auto-ISO:n oletusyläraja. Toki tarkoituksestahan tämäkin riippuu, mutta minulla on ihan suosiolla 25mm f/1.7 ja 45mm f/1.8 primet hämärämpään.
adapteri
Viesti:

Kiitos. Olen tullut samaan tulokseen noitten objektiivien suhteen, mutta oletin olevani väärässä. Joudun siis tyytymään 12-xx zoomiin.

Ostan tietysti lelut kivijalkakaupasta, mutta siellä on liian tehokkaat myyjät. Jos menen sinne tietämättä, mitä haluan, he myyvät minulle jotain muuta. Siksi vähän pitää kysellä omituisia.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

lx100, rx100, canon gx7...?

Mutta tosiaan kohtalaisen kovat vaatimukset, vielä kuu taivaalta kytkynä? :-)
adapteri
Viesti:

moonshine kirjoitti:lx100, rx100, canon gx7...?

Mutta tosiaan kohtalaisen kovat vaatimukset, vielä kuu taivaalta kytkynä? :-)
Kyllä minä noitakin katselin, mutta jokaisessa jokin ominaisuus on pielessä.

En minä kuuta taivaalta kaipaa. Sen sijaan tietysti olisi mukavaa, jos joku menisi puolestani neuvotteluihin. Jos minun ei tarvitse keskittyä niihin, voisin ottaa kunnon kameran ja keskittyä valokuvaamiseen.
Humminbird

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Tuo hämärässä kuvaaminen on aika merkittävä rajoite jos kompaktia kameraa hakee. Miten olisi sen sijaan taskukokoinen jalusta siihen tarpeeseen? Esim. Manfrotto PIXI.

Toisaalta ISO 12800 menee ihan mukavasti monella kameralla jos skaalaat kuvan 2 megapixelin kokoon, eli normaali 1080p resoluutio. Riittää kaikkeen webissä tapahtuvaan jakeluun ja 15x10-tulosteisiin. Mielestäni tämä olisi helpoin kompromissi.

Alle 20mm kinovastaavuuksia saa kompakteista kameroista hakemalla hakea, ei tule itselleni mitään mieleen. Ei löydy m4/3-järjestelmästäkään mitään kompaktia ratkaisua tuohon, paitsi 9mm kalansilmärunkotulppa aukolla f/8. 21mm onnistuu Ricoh GR + laajakulma-adapteri, mutta tarvitset sitten 2 taskua niille.

Nikon DL 18-50mm olisi varmaan se kamera joka tähän hommaan parhaiten sopisi, mutta eipä ole vielä kaupassa sitä.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

adapteri kirjoitti:Kyllä minä noitakin katselin, mutta jokaisessa jokin ominaisuus on pielessä.
Eikö sulla ollut jo tuo rx100? Osta siitä uusin versio, tiedät kuitenkin että se on oikein hyvä kompromissi :-}
--------
Aves!
adapteri
Viesti:

Sakke_K kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Kyllä minä noitakin katselin, mutta jokaisessa jokin ominaisuus on pielessä.
Eikö sulla ollut jo tuo rx100? Osta siitä uusin versio, tiedät kuitenkin että se on oikein hyvä kompromissi :-}
RX100 ei ole kamera, kun ei siinä kerran ole etsintäkään.

RX100M4 olisi melkein sopiva, kunhan siinä olisi ETSIN. ISO:t loppuvat kesken, laajakulmapää on hiukan pitkä. Hyvä valovoima hiukan helpottaa.

Jos ostan tällä viikolla RX100M4:n, paljonko siitä saa käytettynä 4.10.? Siihen mennessä kuvia on otettu alle 700.
Eihän tuolla nimittäin tee mitään sen reissun jälkeen.
Vastaa Viestiin