Milonero kirjoitti:
En saa kiinni, mitä eroa esim Sonyn RX100 kamerassa on vs hx90v tai hx60v. Siis kuvan laadun ja ottamisen osalta (yhä - muut ominaisuudet eivät ole minulle relevantteja)
Hyvässä valossa eroa ei juuri ole, ellei ala pikselitasolla kyttäämään. Pienikennoisessa on aina jonkin verran kohinaa, koska ISO arvo on vähintään n. 100 mikä vastaa isompikennoisen arvoa 400. Hämärässä ero on todella suuri. Ajattele, jos sinulla on katossa 15 lamppua. RX100:lla voit kuvata yhden lampun kanssa. HX60V:llä tarvitset kaikki 15 samaan laatuun. Topi sillä voit ottaa kuvia hämärässäkin, jos kohde on paikallaan.
Lähinnä tämä kysymys heräsi minulle, koska omaan silmään Canonin SX-sarjalla ( kolmea olen testannut) ei saa miellyttäviä kuvia, se on mielestäni hidas ja hiukankin hämärässä kuvat ei ole kännykkääni parempia.
Vika voi olla kuvaajassakin. Automatiikka ei välttämättä ole ideaali hämärässä. Et myöskään spesifioi kameraa.
Eli mistä voisin arvioida - mikä vastaa lähinnä omaa tarvettani muutoin kun kysymällä käyttökokemuksia? Mitä lukuja minun tulisi verrata? tuo f-arvo jo tulikin. Mielestäni ISO arvo ei omassa käytössäni ole kaiketi niin suuressa asemassa? Ilman jalustaa tällä mennään kuitenkin - ja jos sitten joskus tähtiä kuvailen - siihen on sitten se järkkäri kaapissa.
ISO-arvot ovat keskeisessä asemassa hämärässä. Älä kuitenkaan oleta, että kamera tuottaa samaa jälkeä samalla ISO-arvolla. Pieni- ja isokennoisten ero on arvossa nelinkertainen. Jos pysyt tuossa enintään n. 500 euron hinnassa sinulla on kaksi tyyppiä, josta valita. Tämä valinta on sinun, ei siinä kukaan oikeastaan voi sinua auttaa. Ei joko otat 30 x zoomin ja pienen kennon tai 4x zoomin ja suuremman. Ideaalimaailmassa olisi sinulle sopiva vaihtoehto suoraan,mutta kun mallit ovat eriytyneet. Kalliimmassa hintaluokassa sitten on jotain, joka on tältä väliltä.
Karkeasti ota se f-arvo ja jos kyse on pienikennoisesta (polttoväli alkaa 4-5 mm) niin kerro se kahdella. Siis esim. HX90:3,5 x 2 = 7. Sitä voi verrata sitten esim. RX100:n arvoon 1,8 eli eroa on 3,9 x. Valon määrää ajatellen tämä pitää vielä korottaa neliöön: 15 x. Toki on teknisiä ratkaisuja, jotka voivat vaikuttaa tähän jonkin verran (esim. 2x). Yleensä uusissa kameroissa on parempaa tekniikkaa. Esimerkiksi RX100:n perusmallissa on vanhempi kenno kuin uudemmissa sarjan malleissa.
Kannattaa muuten katsoa niitä vanhoja kuvia kriittisellä mielellä, ettei vain aika kuulla muistoja. En näe miten joku kymmenisen vuotta vanha kamera olisi erityisen hyvä hämärässä.,