Oikealla oleva vino torvi syöttää tavaraa seulalle ja jokainen verkko alaspäin mentäessä on aina tiheämpi. Keskellä pyörii rautainen epäkesko joka saa koko jutun vibraamaan kuin horkkatautisen ufon.
Jokainen verkko syöttää oman karkeuden mukaisen jauhon omaan poistorööriin ja jatkojalostukseen.
Olikohan se näin...
No ainakin sinnepäin, mut varmistan asian vielä joskus mylläriltä. :)
Hihnavetoset systeemit on aina hyviä luurisaiheita :D Tuossa kohtaa mylly on näköjään päässyt jo repsahtamaan. Huomionarvoista on taiteellinen spiraalimainen ratas tuolla taustalla. Nykyään sellaisia ei missään nimessä enää valmistettaisi.
Juu, Luuris tuli mieleen jo ekalla käynnillä. Olis vaikka mitä kehitellä Luuriksen kanssa samaan kuvaan :D
Hihnapyörät metallia tai rautaa niin menneisyyden suunnittelu näkyy kaikissa niissä. Kunhan kerkee niin yksityiskohtia pitää yrittää poimia myllyltä.
Tiiä sitten onko niillä mitään historiallista painoarvoa.....
No ei miun ajatukset ihan pielessä ole olleet. Aikoja sitten jo mietin liittyykö tuo puolien muoto esim. siihen kun kuormitus on kovimmillaan vaikka konetta käynnistettäessä.
Kestäähän valurauta sun muutkin seos- ja täysteräkset rääkkiä melkoisesti mutta äkkikuormitus ja pitkäaikainen rasitus ehkä paremmin hallittavissa vaikka puolien muotoilulla.
Brittein saarilla moisia muotoja näki usein höyry- sun muissa vanhoissa masiinoissa.
Mut nyt kamat autoon ja pikitietä pitkin Hesan kautta Turkkuseen!
Hieno aihe. Entisajan puukonerakentajat olivat varsin neuvokkaita, kuin kylien pienmetallivalimotkin. Vielä kun näkisi Myllärin koti/yritysarkiston kuvia. Hienoa, että paikat ovat säilyneet entisellään koskemattomin.
jos tulee syksyllä uusi laajis hankittua niin sitten ehkä parempaa kuvaa esille. Käsityön jälki tuolla huokuu jokapaikasta, puu kun on ollut päämateriaali.
Myllärin kuvia menneiltä ajoilta pitääkin joskus kysellä.
Myllyltä muutama aiemmin kuvattu kuva lisää, kovolla viikonlopun otokset vielä katsomatta. Fisusilmällä tuli otettua kokeilukuvia, tiiä kestääkö näytille laittaa...
Tämä viimeisin kuva on minusta tämän sarjan helmi.
Mukavaa valon ja varjon leikkiä ja "oven" karmit toimivat hyvin kehyksenä ja kutsuvat kurkistamaan kuvan sisään.
Itse olisin ehkä hieman pakittanut ja yrittänyt saada yläosan ja alaosan karmista mukaan, jos sellaista oli.
Näinkin varsin bueno :D
Ei ole ovi kyseessä vaan myllyn rakenteet rajaa sivuilta kuvaa. Mutta seuraavan kerran pitää tarkastella saako kattorakenteista aikaan "ovelle" kamanan. ;)
Lattian osalta yhtä samaa jauhoa koko alue.