Valmistujaiskuva
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
-
- Viestit: 6516
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Ihmiskuvaajat ihan hiljaa...
Ja mie en taas osaa immeisiä kuvata lainkaan. Mutta miun mielestä kaunottarella liian vaalea tausta huomioonottaen hiusten, asun ja ihon vaaleuden.
Itse olisin sommitellut hänet ennemmin kuvan oikeaan laitaan, ainakin keskeltä poies.'
Nyt on jotenkin semmottinen enkelin ilmestymisen tuntu kuvassa.
Sorry.....
Ai nii, onnea valmistuneelle! :)
Ja mie en taas osaa immeisiä kuvata lainkaan. Mutta miun mielestä kaunottarella liian vaalea tausta huomioonottaen hiusten, asun ja ihon vaaleuden.
Itse olisin sommitellut hänet ennemmin kuvan oikeaan laitaan, ainakin keskeltä poies.'
Nyt on jotenkin semmottinen enkelin ilmestymisen tuntu kuvassa.
Sorry.....
Ai nii, onnea valmistuneelle! :)
-
- Viestit: 158
- Liittynyt: Helmi 01, 2004 14 : 33
Omasta mielestäni tämän kuvan suurimmat ongelmat ovat tuo "puuttuva" oikea käsi, jalkojen ja kasvojen täysin eri valoisuus. Myös raajat ovat oudon kulmikkaasti ja sormet avoinna ja voimakkaasti haroittaen eri suuntiin.
Mallilla kuitenkin tosi hyvä ja luonnollinen ilme joten potentiaalia todella hyvään kuvaan hänen kanssaan olisi vaikka miten paljon. Kuvaaja siis saanut hyvän ja rennon kontaktin kuvattavaan mutta ohjaus on vaan jäänyt vajaaksi.
Mallilla kuitenkin tosi hyvä ja luonnollinen ilme joten potentiaalia todella hyvään kuvaan hänen kanssaan olisi vaikka miten paljon. Kuvaaja siis saanut hyvän ja rennon kontaktin kuvattavaan mutta ohjaus on vaan jäänyt vajaaksi.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Kiitoksia kommenteista. Mukava kuulla toi "enkelin ilmestys". Vaikka tarkoitus ei ollutkaan kuvata enkelin ilmestystä niin jotain tällaista fiilistä hain.
Noi sormet on se ikuinen riesa kun kuvataan ei ammattilaisia malleja. Tässäkin tehtiin kovasti töitä noiden sormien ja käsien kanssa,mutta niin kauan kun sormet pysyivät kuosissa oli ilmeet liian keskittyneitä ja heti kun tunnelma ja ilmeet saatiin rennoksi niin sormet levisi :) Jospa sitä joskus kykenis ohjaamaan amatöörejä että pysyis kokonaisuus kasassa...
Noi sormet on se ikuinen riesa kun kuvataan ei ammattilaisia malleja. Tässäkin tehtiin kovasti töitä noiden sormien ja käsien kanssa,mutta niin kauan kun sormet pysyivät kuosissa oli ilmeet liian keskittyneitä ja heti kun tunnelma ja ilmeet saatiin rennoksi niin sormet levisi :) Jospa sitä joskus kykenis ohjaamaan amatöörejä että pysyis kokonaisuus kasassa...
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
-
- Viestit: 1515
- Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06
Mulla itsellä häiritsee tuo kasvojen/hiusten kohdalla valon puolella tapahtuva ääriviivojen menetys. Jotenkin muutenkin tuon taustaan liimauksen aistii. Onko se sitten kolmiulotteisuuden puutetta vai mitä? Ehkä malliin tuleva valo on vähän liian tasainen aitoon tilanteeseen nähden? Tuo taustalta tuleva valo myös hämää vähän; metsä näyttää mallin takana aika tiheältä, mutta valoa tulvii silti ihan älytön?
En osaisi kyllä itse parempaa tehdä, mielestäni tämä on hyvä kuvamanipulaatio. Tämä on vain harrastelijan rakentavaa palautetta, josta voisi olla hyötyä. En silti itse kyllä ainakaan maksaville asiakkaille tällaisia uskaltaisi tehdä. Niille riittää monesti ne studiopönöt tai sitten vähän luonnollisemminkin valaistut potrettimiljööt. Molemmat yhdistettynä on aika HC:tä ja virheille alttiita.
ps. nämä sun manipulaatiot on ollu järjestään mukavaa katseltavaa! Oot kyllä hyvin löytänyt oman suunnan.
En osaisi kyllä itse parempaa tehdä, mielestäni tämä on hyvä kuvamanipulaatio. Tämä on vain harrastelijan rakentavaa palautetta, josta voisi olla hyötyä. En silti itse kyllä ainakaan maksaville asiakkaille tällaisia uskaltaisi tehdä. Niille riittää monesti ne studiopönöt tai sitten vähän luonnollisemminkin valaistut potrettimiljööt. Molemmat yhdistettynä on aika HC:tä ja virheille alttiita.
ps. nämä sun manipulaatiot on ollu järjestään mukavaa katseltavaa! Oot kyllä hyvin löytänyt oman suunnan.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Kiitoksia palautteista. Nähtävästi ei nyt oikein uponnut dcnettiläisille tämä kuva. Eikä siinä mitään. Sen verran voin valottaa projektia että kyseessä ei ole yksi ja ainut kuva tästä ylioppilaasta. Sessiosta jäi tilaajalle myös perinteiset studiopönöt sekä muitakin kuvamanipulaatioita eri taustoilla. Ja tyttö sekä tytön lähipiiri olivat erittäin tyytyväisiä nimenomaan tähän esilläolevaan kuvaan. Kommentit kuvasta ovat olleet suorastaan mairittelevia joten ainakin sillä mittarilla projekti on onnistunut.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
TiRylle sen verran tuosta ääriviivoista. Ääriviivojen häivyttämisellä on nimenomaan haettu realistisuutta vastavalokuvalle. Jos ääriviivat olisi jätetty selkeimmiksi niin päälleliimauksen tuntu olisi paljon silmiinpistävämpi.
En itsekään toki ole täysin tyytyväinen kuvan realistisuuteen, mutta toisaalta en pyrkinytkään saamaan kuvasta täysin realistista niinkuin se olisi kuvattu luonnonvalolla.
En itsekään toki ole täysin tyytyväinen kuvan realistisuuteen, mutta toisaalta en pyrkinytkään saamaan kuvasta täysin realistista niinkuin se olisi kuvattu luonnonvalolla.
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
Aika epätodellista, mun mielestä... luulisi oikean kuvan olevan pitkäaikaisempi ilo. Tästä kuitenkin näkee keinotekoisuuden, ja se voi vuosien mittaan syödä kuvan arvon?puuhapete kirjoitti: Ja tyttö sekä tytön lähipiiri olivat erittäin tyytyväisiä nimenomaan tähän esilläolevaan kuvaan. Kommentit kuvasta ovat olleet suorastaan mairittelevia joten ainakin sillä mittarilla projekti on onnistunut.
No, enpä ole alalla joten turha kait avata suuta :-) Luulin kyllä, että tämä on vain omaksi iloksi harjoiteltu juttu.
--------
Aves!
Aves!
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Niin...se on jännä juttu, kuinka ne omat mieltymykset ja ajatusmaailma muokkaa omaa todellisuutta.Sakke_K kirjoitti: Aika epätodellista, mun mielestä... luulisi oikean kuvan olevan pitkäaikaisempi ilo. Tästä kuitenkin näkee keinotekoisuuden, ja se voi vuosien mittaan syödä kuvan arvon?
No, enpä ole alalla joten turha kait avata suuta :-) Luulin kyllä, että tämä on vain omaksi iloksi harjoiteltu juttu.
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
- Paikkakunta: Hämmeenlinna
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Mä mietin ja katselin tätä ruutua pitkään. Ehkä tuo tausta on aavistuksen irtonainen verrattuna malliin joka on suhteessa superterävä. Tää on vähän jökkinyt itelle muissakin vastaavanlaisissa toteutuksissa.
Ehkä tuo valoefekti myös mallin takana syö vähän illuusiota. Varjojen suuntaakin mietin. Taustalla valo tulee vasemmalta mutta mallilla on leuan alla varjo alaspäin jne.
Ehkä tuo valoefekti myös mallin takana syö vähän illuusiota. Varjojen suuntaakin mietin. Taustalla valo tulee vasemmalta mutta mallilla on leuan alla varjo alaspäin jne.
-
- Viestit: 3591
- Liittynyt: Tammi 27, 2005 8 : 24
Hyviä pointteja mafferilta. Lähtökohtahan tässä oli mennä tohon miljööseen kuvaamaan ja valaista malli salamalla. No kävin tietenkin etukäteen paikkaa silmäilemässä etsimen läpi ja totesin samalla että täällä ei todellakaan kuvata sekuntiakaan kun oli silmät ja suu täynnä ötököitä joten päädyin ottamaan miljööstä taustakuvat ja malli kuvattiin studiossa. Valaisun mietin siltä pohjalta miten olisin valaissut sen miljöössäkin. Tätä vasten noi kasvojen varjot ei sinänsä tee kuvasta luonnottomampaa kuin olisin kuvannut ja valaissut mallin miljöössä. Toinen juttu on sitten se että kuinka luomuna joka tapauksessa mallin valaisua pyrkii pitämään. Ite en oo niin tiukka sen suhteen vaan pyrin tuomaan mallin parhaat piirteet esiin...Vaikka sitten sen luomun kustannuksella
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Hyvä, kun asiakas on tyytyväinen. Se on tietenkin tärkeää. Kritiikkiäkin kannattaa tietenkin kuunnella, vaikka asiakas ja kuvaaja itsekin olisivatkin tyytyväisiä. En tarkoita, ettet kuuntelisi, mutta yleisenä huomiona.
On hienoa, että laitat esille kuviasi, joissa opettelet ymmärtääkseni kuitenkin suhteellisen hiljattain aloittamaasi kuvien komposointia. Palaute voi välillä olla mielestäni tarpeettoman töksähtelevää, mutta useimmiten palautetta ei saa lainkaan, hyvää tai huonoa.
Minunkin silmääni tässä on kehitettävää. Valo on suurin ongelma, mutta syväys on kaikkiaan hieman päälleliimatun oloinen. Ymmärrän kyllä mitä kuvassa on haettu ja ajatus on sinänsä toimiva. Mallin valaisu ja ympäristön valo eivät oikein sovi yhteen. En kommentoi auktoriteetilla, ainoastaan omien harjoitusten ja teoriaopintojen kautta, mutta onnistuneen komposiitin lähtökohta on valon yhteensopivuus mallin ja komposiitin muiden elementtien osalta. Malli pitäisi valaista kuvaustilanteessa siten, kuin valo komposiitin muissa elementeissä tulee olemaan. Muuten ristiriita on ilmeinen, eikä sitä saa korjattua jälkikäsittelyssä edes tyydyttävästi.
Taustan valo on diffuusia ja pehmeää, mutta mallissa sitä ei näy. Laskisin kokonaisvalotusta curves-säädöllä hieman. Poimisin taustasta pehmeän vaalean sävyn valosta, ja tekisin suurella, pehmeällä siveltimellä mallin päälle yhden valopallon, jonka blendaisin soft-lightilla, ja blend-if:llä rajaisin pois tummemmista sävyistä niin, että malli kylpisi valossa mutta kontrastit eivät täysin latistuisi. Se sitoisi mallia osaksi ympäristöään. Laskisin tason opasiteettia sopivasti, niin että efekti näyttäisi luonnolliselta.
Pyrkisin ehkä erottamaan mallin vasemman ja oikean laidan toisistaan tonaalisesti, niin että oikea puoli katsojasta nähden vaikuttaisi olevan aavistuksen enemmän varjossa, myötäillen oikean laidan tummempaa metsänreunaa. Vasemman säilyttäisin heleän vaaleana ja kirkkaana.
Mallin taakse voisi asettaa toisen radiaaligradientin tastausta poimitulla hieman tummalla sävyllä, blendata sen overlaylla tai soft-lightilla ja maskata siten, että se vaikuttaa vain mallin oikealle puolelle. Maskin voisi antaa varovasti läpäistä myös mallin oikealla puolella. Tämä rakentaisi taustan valoon tonaalista erottuvuutta ja mallin poseeraukseen kolmiulotteisuutta, kun oikea reuna olisi aavistuksen tummempi ja vasen katoaisi pehmeästi kirkkaaseen, diffuusiin valoon.
Poimisin hieman sävyjä sekä vihreästä aluskasvillisuudeta, että puiden rungoista ja maalaisin sitä hyvin pehmeällä siveltimellä ja 10/10 flow/opasiteetilla mekkoon ja malliin, blendaten taas soft lightilla. Pyrkisin näin sitomaan mallissa olevan valon sävyiltään paremmin ympäristöönsä.
Jalat ovat aika ikävän näköiset, tummat ja kuin zombilla. Niiden tonaalisuuteen, sävyihin ja saturaatioon kiinnittäisin lisähuomiota ja pyrkisin saamaan ne terveen näköisiksi, kuulaammiksi. Jalat myös häviävät hieman luonnottomasti aluskasvillisuuteen.
Tässä voisi kokeilla syväyksessä myös yhtenä elementtinä light-wrappiä, varsinkin koska takana on rakennettu valonlähde. Se ei korjaa valon kaikkia ongelmia, mutta perustekniikkana se voisi auttaa sulauttamaan kohteen ympäristöönsä. Tämä kuvaa tekniikan aika hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=Sl0Ajw-Kg-o
Toisaalta voisi kokeilla puhtaasti Layer Styles valinnoista taustan valosävystä poimittua Outer glow:ta hieman samaa vaikutusta hakien. Vastaavasti taustasta poimittu tumma sävy ja aavistuksen omainen Inner Shadow oikealta-vasemmalle suuntautuvassa kulmassa rakentaisi tuota varjopuolta ja kolmiulotteisemman valon tuntua malliin. Ainakin tältä minusta tuntuu, kun tuota kuvaasi tutkin.
Kirjoittelen vain pohdintoja ja kokeiluja, ei sen kummempaa. Mielenkiintoista pohtia mitä ehkä itse kokeilisi, vaikka jpg:stä ei koskaan voi kovin paljon sanoa. Tällaisesta aina kuitenkin oppii. Kiva kun jaat näitä kuviasi.
On hienoa, että laitat esille kuviasi, joissa opettelet ymmärtääkseni kuitenkin suhteellisen hiljattain aloittamaasi kuvien komposointia. Palaute voi välillä olla mielestäni tarpeettoman töksähtelevää, mutta useimmiten palautetta ei saa lainkaan, hyvää tai huonoa.
Minunkin silmääni tässä on kehitettävää. Valo on suurin ongelma, mutta syväys on kaikkiaan hieman päälleliimatun oloinen. Ymmärrän kyllä mitä kuvassa on haettu ja ajatus on sinänsä toimiva. Mallin valaisu ja ympäristön valo eivät oikein sovi yhteen. En kommentoi auktoriteetilla, ainoastaan omien harjoitusten ja teoriaopintojen kautta, mutta onnistuneen komposiitin lähtökohta on valon yhteensopivuus mallin ja komposiitin muiden elementtien osalta. Malli pitäisi valaista kuvaustilanteessa siten, kuin valo komposiitin muissa elementeissä tulee olemaan. Muuten ristiriita on ilmeinen, eikä sitä saa korjattua jälkikäsittelyssä edes tyydyttävästi.
Taustan valo on diffuusia ja pehmeää, mutta mallissa sitä ei näy. Laskisin kokonaisvalotusta curves-säädöllä hieman. Poimisin taustasta pehmeän vaalean sävyn valosta, ja tekisin suurella, pehmeällä siveltimellä mallin päälle yhden valopallon, jonka blendaisin soft-lightilla, ja blend-if:llä rajaisin pois tummemmista sävyistä niin, että malli kylpisi valossa mutta kontrastit eivät täysin latistuisi. Se sitoisi mallia osaksi ympäristöään. Laskisin tason opasiteettia sopivasti, niin että efekti näyttäisi luonnolliselta.
Pyrkisin ehkä erottamaan mallin vasemman ja oikean laidan toisistaan tonaalisesti, niin että oikea puoli katsojasta nähden vaikuttaisi olevan aavistuksen enemmän varjossa, myötäillen oikean laidan tummempaa metsänreunaa. Vasemman säilyttäisin heleän vaaleana ja kirkkaana.
Mallin taakse voisi asettaa toisen radiaaligradientin tastausta poimitulla hieman tummalla sävyllä, blendata sen overlaylla tai soft-lightilla ja maskata siten, että se vaikuttaa vain mallin oikealle puolelle. Maskin voisi antaa varovasti läpäistä myös mallin oikealla puolella. Tämä rakentaisi taustan valoon tonaalista erottuvuutta ja mallin poseeraukseen kolmiulotteisuutta, kun oikea reuna olisi aavistuksen tummempi ja vasen katoaisi pehmeästi kirkkaaseen, diffuusiin valoon.
Poimisin hieman sävyjä sekä vihreästä aluskasvillisuudeta, että puiden rungoista ja maalaisin sitä hyvin pehmeällä siveltimellä ja 10/10 flow/opasiteetilla mekkoon ja malliin, blendaten taas soft lightilla. Pyrkisin näin sitomaan mallissa olevan valon sävyiltään paremmin ympäristöönsä.
Jalat ovat aika ikävän näköiset, tummat ja kuin zombilla. Niiden tonaalisuuteen, sävyihin ja saturaatioon kiinnittäisin lisähuomiota ja pyrkisin saamaan ne terveen näköisiksi, kuulaammiksi. Jalat myös häviävät hieman luonnottomasti aluskasvillisuuteen.
Tässä voisi kokeilla syväyksessä myös yhtenä elementtinä light-wrappiä, varsinkin koska takana on rakennettu valonlähde. Se ei korjaa valon kaikkia ongelmia, mutta perustekniikkana se voisi auttaa sulauttamaan kohteen ympäristöönsä. Tämä kuvaa tekniikan aika hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=Sl0Ajw-Kg-o
Toisaalta voisi kokeilla puhtaasti Layer Styles valinnoista taustan valosävystä poimittua Outer glow:ta hieman samaa vaikutusta hakien. Vastaavasti taustasta poimittu tumma sävy ja aavistuksen omainen Inner Shadow oikealta-vasemmalle suuntautuvassa kulmassa rakentaisi tuota varjopuolta ja kolmiulotteisemman valon tuntua malliin. Ainakin tältä minusta tuntuu, kun tuota kuvaasi tutkin.
Kirjoittelen vain pohdintoja ja kokeiluja, ei sen kummempaa. Mielenkiintoista pohtia mitä ehkä itse kokeilisi, vaikka jpg:stä ei koskaan voi kovin paljon sanoa. Tällaisesta aina kuitenkin oppii. Kiva kun jaat näitä kuviasi.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Mulle tuli mieleen tästä kuvasta Pakkotoiston Siren joka teki aika päräyttävää jälkeä komposiiteilla. Mikella oli tosin joskus jyrkkääkin valoa ja dramatiikkaa sekä taustoissa ja mallissa samaan aikaa. Jostain hänkin aloitti ja koko ajan parani. Etuna hänellä on tietenkin että on itsekin raskaansarjan bodari mallien ohella ja ohjaus onnistuu sitä kautta aivan erilaisesta näkökulmasta.
Sirenillä tais vain mennä kuppi nurin täällä.
Sirenillä tais vain mennä kuppi nurin täällä.
Viimeksi muokannut Maffer, Kesä 14, 2016 15 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.