Sony Roketti Rollaa!!!!!!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

iomix kirjoitti:Pitääkö sitä A-seiskaa nuolla etu- vai takapuolelta, jotta pääsee samanlaiseen Sony-psykoosiin kuin aloittaja?

(Ihan hyvät naurut tästä kyllä sai, jatka temama vain samaan malliin.)
Ei tarvitse! Eikä pidä! Sony kameroita tulee käsitellä kuin sivistynyt herrasmies. Riittää kun hivelee aistikkaasti Aseiskan nättiä pikku kahvaa. Painaa silmänsä hellästi kiinni sulokkaasti vilkkuvaan EVFään , ja tarkentelee soljuvasti edestakaisin jollakin tyylikkäällä manuaaliprimella. Saatanpa jopa joskus painaa suljinpainikkeen pohjaan saakka, jolloin kamerasta kuuluu ihana lurps, ja tämä laukeaminen tuntuu miellyttävältä luissa ja ytimissä saakka.

kauniita ja unohtumattomia kohtaamisia päivästä toiseen. Eikös sopivasta kumppanistakin sanota, ettei sellaiseen kyllästy koskaan!

tämän ketjun aiheena on sonyn ennennäkemätön menestys kameramarkkinoilla menneellä vuodella, enkä usko tahdin hiipuvan hetkeen. niin kivoja vehkeitä nää vaan on!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

temama kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:
temama kirjoitti:Mutta Sonyn meiningissä on sellaista innovatiivisuutta josta pidän!
Eikä?
Höpö. Eikö sinustakin? Kai sullakin oli joku järkisyy miksi valitsit sonyn?
Njoo, järki ja järki. EVF, linssien adaptoitavuus ja video-ominaisuudet. Ihan ok kompromisseja noi sonyismit mulle on ku usein mä töissäni pystyn sen sonyveron maksamaan. Jos taas tarttisin kameran mikä toimii varmasti, niin kiertäisin kyllä nää. Taas lainaisin tähän sitä mafferin legendaarista "parhautta ja paskuutta" heittoa.

Mut joo, ihan hauskaa toi sun teutarointis on en mä sillä. Oikeastaan jännityksellä tässä vaan varrotaan koska alkaa temama:n sonykenraalikunnan kerääminen. Vähän sama tuoksu jutuissa tuntuu olevan. Good luck, general!
temama

nsamppa kirjoitti:
temama kirjoitti: Höpö. Eikö sinustakin? Kai sullakin oli joku järkisyy miksi valitsit sonyn?
Njoo, järki ja järki. EVF, linssien adaptoitavuus ja video-ominaisuudet. Ihan ok kompromisseja noi sonyismit mulle on ku usein mä töissäni pystyn sen sonyveron maksamaan. Jos taas tarttisin kameran mikä toimii varmasti, niin kiertäisin kyllä nää. Taas lainaisin tähän sitä mafferin legendaarista "parhautta ja paskuutta" heittoa.
juuh, ihan järkeenkäypää. onhan noilla soneilla rajoituksensa vielä nykyään, joka mielestäni sidoksissa lähinnä kokoon. Eli kompromisseja. Mut mulla sama juttu, että nää kompromissit pystyy sietämään omissa jutuissani vallan mainiosti, ja edut painavat paljon vaakakupissa. Kun "parhautta ja paskuutta" miettii niin parhaudet todella saavat sony kuvauskokemuksen rokkaamaan, kyllä sen huomaa kun kuvaa välillä duunin peilijärkkäreillä.
nsamppa kirjoitti:Mut joo, ihan hauskaa toi sun teutarointis on en mä sillä. Oikeastaan jännityksellä tässä vaan varrotaan koska alkaa temama:n sonykenraalikunnan kerääminen. Vähän sama tuoksu jutuissa tuntuu olevan. Good luck, general!
Kiitos. Olen aikaisemmin kirjoittanut että vedän usein kieli poskessa näitä juttuja kun tunnelma uhkaa käydä tylsäksi. Toki mulla Sony sympatiat siellä taustalla vaikuttaa, eikä esim. tän ketjun aloituksessa ollut mitään valheellista. Mun mielestä on ihan hauskaa, että Sony nokittelee näitä vanhoja pelureita. Ja kokoajan Sony näyttää kehittyvän peilittömiensä kanssa. Malli mallilta juttu paranee, ja objektiiveja tulee lisää.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti:ja objektiiveja tulee lisää.
Paitsi että APS-C -segmentti unhoittui huumassa tyystin.

Ei sillä että varsinaisesti kaipaisinkaan sinne uusia laseja. 99% kuvista tulee Sonilla otettua tuolla 24-millisellä sony-zeiss -tekeleellä, joka on varsin hyvä. Mutta tuo onkin tuollaisen näppäilykameran roolissa mulla tuo soni.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:
temama kirjoitti:ja objektiiveja tulee lisää.
Paitsi että APS-C -segmentti unhoittui huumassa tyystin.

Ei sillä että varsinaisesti kaipaisinkaan sinne uusia laseja. 99% kuvista tulee Sonilla otettua tuolla 24-millisellä sony-zeiss -tekeleellä, joka on varsin hyvä. Mutta tuo onkin tuollaisen näppäilykameran roolissa mulla tuo soni.
Yep. Wanha A-mountin (Minolta A) unohtui ensin ja nyt myös APS-C E-mount linja on jäänyt vähän varjoon.
Vanhana A-mount käyttäjänä hiukan ärsyttää, mutta minkäs teet. Nippu ihan hyviä A-mount laseja on jäänyt ilman nykyaikaista runkoa. Sony ohjaa A-mount omistajia käyttämään peilittömiä adaptereilla. Osaksi tämän takia halusin kokeilla A7RII runkoa. Katsotaan mihin siitä olisi A-mount lasien kanssa. Ainakin Minolta AF 35-105/3.5-4.5 näyttäisi pelaavan erittäin mainiosti, optisesti.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
samux0r

Viesti Kirjoittaja samux0r »

Itsehän vaihdoin juuri oman Sony A7 "klassikon" (mitä *sensuroitu*?) takaisin pelikameraan, Nikonin D800. Sonyn A7:sta ei jäänyt kuin *sensuroitu* rahastuksen maku suuhun. Onneton objektiivivalikoima ja runko tuntui betatestaukselta. Jos pitää verrata D800:n ja Sonyn käyttöergonomiaa, niin nuo kaksi kameraa ei ole edes samalla sivulla. Ja jos mietin kumpi kamera on enemmän mukana, niin Nikon ylivoimaisesti. Ei painon vuoksi, vaan siksi että Sonylla kuvaaminen aiheutti usein vaan vitutusta huonon käytettävyytensä vuoksi.
temama

samux0r kirjoitti:Itsehän vaihdoin juuri oman Sony A7 "klassikon" (mitä *sensuroitu*?) takaisin pelikameraan, Nikonin D800. Sonyn A7:sta ei jäänyt kuin *sensuroitu* rahastuksen maku suuhun. Onneton objektiivivalikoima ja runko tuntui betatestaukselta. Jos pitää verrata D800:n ja Sonyn käyttöergonomiaa, niin nuo kaksi kameraa ei ole edes samalla sivulla. Ja jos mietin kumpi kamera on enemmän mukana, niin Nikon ylivoimaisesti. Ei painon vuoksi, vaan siksi että Sonylla kuvaaminen aiheutti usein vaan vitutusta huonon käytettävyytensä vuoksi.
heheh. Ai ne ei ollutkaan samankokoisia runkoja sitten? A7 vissiin aavistuksen verran pienempi fyysisiltä mitoiltaan.
Itse en enää jaksaisi noita antiikkihirmuja, en sitten millään.
Rahastusta A7 kamerasta ei saa sitten mitenkään. Sitähän saa nykyisin varsin kohtuullisella rahalla. Ja luulisi jo tässä vaiheessa tietävän minkälaista runkoa on ostamassa kun peilitöntä hankkii. Samoin objektiivivalikoima pitäisi olla tiedossa.
Onneksi kuluttajalla on vielä vapaus valita melko kivasta valikoimasta erillaista valokuvausvehjettä. Omituista, mutta peililäpsyttäjillekin löytyy vielä ostajia. Samoin kun Dressmann XL myymälöihin asiakkaita.
samux0r

temama kirjoitti:
samux0r kirjoitti:Itsehän vaihdoin juuri oman Sony A7 "klassikon" (mitä *sensuroitu*?) takaisin pelikameraan, Nikonin D800. Sonyn A7:sta ei jäänyt kuin *sensuroitu* rahastuksen maku suuhun. Onneton objektiivivalikoima ja runko tuntui betatestaukselta. Jos pitää verrata D800:n ja Sonyn käyttöergonomiaa, niin nuo kaksi kameraa ei ole edes samalla sivulla. Ja jos mietin kumpi kamera on enemmän mukana, niin Nikon ylivoimaisesti. Ei painon vuoksi, vaan siksi että Sonylla kuvaaminen aiheutti usein vaan vitutusta huonon käytettävyytensä vuoksi.
heheh. Ai ne ei ollutkaan samankokoisia runkoja sitten? A7 vissiin aavistuksen verran pienempi fyysisiltä mitoiltaan.
Itse en enää jaksaisi noita antiikkihirmuja, en sitten millään.
Rahastusta A7 kamerasta ei saa sitten mitenkään. Sitähän saa nykyisin varsin kohtuullisella rahalla. Ja luulisi jo tässä vaiheessa tietävän minkälaista runkoa on ostamassa kun peilitöntä hankkii. Samoin objektiivivalikoima pitäisi olla tiedossa.
Onneksi kuluttajalla on vielä vapaus valita melko kivasta valikoimasta erillaista valokuvausvehjettä. Omituista, mutta peililäpsyttäjillekin löytyy vielä ostajia. Samoin kun Dressmann XL myymälöihin asiakkaita.
Olenko jossain välissä yrittänyt jollain tavalla väittää, että kokoeroa ei ole? Tuonhan nyt tajuaa idioottikin, että kokoeroa on. Suoraan voi katsoa numeroita, jolloin tieto perustuu pelkkään faktaan. Sinä selvästi olet nyt jotenkin ottanut rooliksesi tuon Sonyn tuoman kokoedun sanansaattamisen. Mielestäni tuo kokoetu noissa vehkeissä on itseasiassa häviävän pieni. Runko tulee aina olemaan hieman kookkaampi noissa peilillisissä pro-rungoissa, mutta optiikan kohdalla kokoeroa ei sitten oikeastaan enää olekaan. Ja mielestäni juuri tämä otpiikan koko on tämän kokoedun suurin juju.

Mielestäni A7 on siinä mielessä rahastusta, että runko on niin keskeneräinen, että sitä ei olisi pitänyt päästää edes markkinoille. Niinkuin sanoin: betatesti kuluttajalla.

Peililäpsyttjille tulee löytymään aina käyttäjiä. Hyvä, että on valinnanvaraa. Itse pysyn noista Sonyn vehkeistä kyllä mahdollisimman kaukana. Niinkuin Maffer taisi jossain vaiheessa sanoa, niin kolmijalalla ja päiväsaikaan ihan menettelevä vehje, kun kuvataan paikalla olevaa kohdetta.

Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa kantaa noin 500 grammaa enempää kamerakalustoa mukana, kun valokuvaan. Mukavaa taas on se, että yhdellä akulla läpsyttää sitä peiliä noin 1000 kertaa. Sonylla 200 kuvan jälkeen alkaa akku välkyttää punaista. Kukin tietysti tykkää mistä tykkää.

Mutta kiva juttu, että saat noin paljon mielihyvää Sonyn awardseista :). Itse keskityn mieluummin valokuvaamiseen.
temama

samux0r kirjoitti:Olenko jossain välissä yrittänyt jollain tavalla väittää, että kokoeroa ei ole? Tuonhan nyt tajuaa idioottikin, että kokoeroa on. Suoraan voi katsoa numeroita, jolloin tieto perustuu pelkkään faktaan. Sinä selvästi olet nyt jotenkin ottanut rooliksesi tuon Sonyn tuoman kokoedun sanansaattamisen. Mielestäni tuo kokoetu noissa vehkeissä on itseasiassa häviävän pieni. Runko tulee aina olemaan hieman kookkaampi noissa peilillisissä pro-rungoissa, mutta optiikan kohdalla kokoeroa ei sitten oikeastaan enää olekaan. Ja mielestäni juuri tämä otpiikan koko on tämän kokoedun suurin juju.

Mielestäni A7 on siinä mielessä rahastusta, että runko on niin keskeneräinen, että sitä ei olisi pitänyt päästää edes markkinoille. Niinkuin sanoin: betatesti kuluttajalla.

Peililäpsyttjille tulee löytymään aina käyttäjiä. Hyvä, että on valinnanvaraa. Itse pysyn noista Sonyn vehkeistä kyllä mahdollisimman kaukana. Niinkuin Maffer taisi jossain vaiheessa sanoa, niin kolmijalalla ja päiväsaikaan ihan menettelevä vehje, kun kuvataan paikalla olevaa kohdetta.

Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa kantaa noin 500 grammaa enempää kamerakalustoa mukana, kun valokuvaan. Mukavaa taas on se, että yhdellä akulla läpsyttää sitä peiliä noin 1000 kertaa. Sonylla 200 kuvan jälkeen alkaa akku välkyttää punaista. Kukin tietysti tykkää mistä tykkää.

Mutta kiva juttu, että saat noin paljon mielihyvää Sonyn awardseista :). Itse keskityn mieluummin valokuvaamiseen.
Joo ei kannata keskittyä awardseihin silloin kun Nikon ei niitä saavuta.

Toi Sony beta-testaus läppä on oikeastaan aika kehno, koska se ei perustu kunnolla mihinkään faktaan. Sony ensimmäinen kinopeilitön A7 oli ihan valmis kamera ja on sitä edelleenkin. Ei siinä mitään erityisiä bugeja ollut. Jos se ei perinteisiin peililäpsyttäjiin iske, niin se ei välttämättä ole kameran vika. A7 ei vain ole kamera heille.

Dprevien perusteellisen testauksen on läpikäynyt satoja järkkäreitä näiden vuosien aikana (samoin The Camera Store, DigitalRev, Imaging Resource, Camera Labsin). Eivät he ihan huvikseen jakele niitä pisteitä Sony kameroille.

Ihmiset tykkää niin erilaisista asioista. Toiset esim. saavat mielihyvää siitä, että akku kestää 1000 laukausta. Toisissa tämä taas ei herätä suuria tunteita vaan he valokuvaavat ja vaihtavat akun silloin kun mittari välkyttää punaista.

Olet aivan oikeassa siinä, että peilijärkkärit tulevat aina olemaan isompi kokoisia kuin vastaavalla kennolla varustetut peilittömät. Johtuu siitä peilin tarvitsemasta tilassa välissä, jonka takia myös rekisterietäisyys on pidempi. Mutta ei hätää, ei niitä enää montaa vuotta valmisteta. Kukaan uudemman sukupolven ihminen ei jaksa enää 10 vuoden kuluttua tihrustella optisen etsimen läpi. EVF mahdollistaa niin paljon enemmän.

En tiedä mitä "jujua" ajat takaa, mutta yksinkertaistaen: mitä isompi kenno, niin suhteessa isompaa optiikkaa tarvitaan. Tätä on kuitenkin turha käyttää tekosyynä sille miksi kameroista täytyisi tehdä suhteettoman isoja möhköjä.

Mitä tohon jalustalta päivänvalossa läppään tulee, niin se on, vain läppä. A7 rungot objektiiveineen kelpaa ihan mihin vaan. Tietty on alueita joissa jotkut peilijärkkärit tekevät paremmin, kuten AF nopeille kohteille (tämäkin paranee kokoajan Sony malleissa, ja muissa peilittömissä) ja sitten sellaiset ulkoiset olosuhteet joissa pienikokoisen peilittömän rakenne on liian heppoinen.

Sitten on tilanteita joissa peilitön on selkeästi parempi valinta kuin perinteinen peililäpsy. Listaa en jaksa tähän nyhertää, siitä tulisi liian pitkä.

mut näistä on turha tässä lätistä. Tän ketjun aloituksessa on kaikki oleellinen joka puhuu puolestaan.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Valovuotobajonetti, pakattu "raw" ja shutter shock eivät ole keskeneräisyyttä vaan uniikkeja ominaisuuksia.
temama

Hel_NiS kirjoitti:Valovuotobajonetti, pakattu "raw" ja shutter shock eivät ole keskeneräisyyttä vaan uniikkeja ominaisuuksia.
Eivät keskeneräisyyksiä eikä uniikkeja ominaisuuksia. marginaalisia juttuja. eivät häiritse suurinta osaa kuvaajia.
burmanm

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Kyllä ja huono akunkesto varmistaa ettet pidä sormia liian pitkään samassa asennossa, ettei tule veritulppia. Sitä en voi ymmärtää miksi Sony meni korjaamaan ensimmäisen mallin shutter-napin paikkaa, se toimi aivan mainiona ratkaisuna etusormen venytysharjoituksiin ja kertoi nopeasti jos reuma on iskemässä.

Sitä paitsi objektiivivalikoiman puutteet mahdollistavat taiteellisen ajattelutavan uusista perspektiiveistä kun vaihtoehtoja ei ole.
temama

burmanm kirjoitti: Sitä paitsi objektiivivalikoiman puutteet mahdollistavat taiteellisen ajattelutavan uusista perspektiiveistä kun vaihtoehtoja ei ole.
hö? miten voi kirjoittaa noin??!!

objektiivivalikoiman puutteet kamerassa johon saa toimivasti kiinni lähestulkoon kaiken mahdollisen!!

Sony peilittömien kinojärkkäreiden käytöstä voidaan kerrankin sanoa hyvällä syyllä, ettei niillä valokuvaamista rajoita kun luovuuden puute!
samux0r

temama kirjoitti: Joo ei kannata keskittyä awardseihin silloin kun Nikon ei niitä saavuta.
Eiku ihan oikeasti. Mulla ei kiinnosta minkä awardin kamera on saanut. Kamerani voisi olla ihan yhtä hyvin myös Sony tai vaikka Canon, jos se vain olisi yhtä hyvä käyttää. Canonin peilivehkeet ovat hyviä käytössä. Samoin myös Olympus peilittömistä. Sonya vain ei ole suunniteltu käyttäjä mielessä ja taitaa olla kaiken lisäksi varustettu täysin alimitoitetulla prosessorilla, ehkäpä sen takia jotta saisi edes sen 200 kuvaa otettua sillä akullisella.
temama kirjoitti: En tiedä mitä "jujua" ajat takaa, mutta yksinkertaistaen: mitä isompi kenno, niin suhteessa isompaa optiikkaa tarvitaan. Tätä on kuitenkin turha käyttää tekosyynä sille miksi kameroista täytyisi tehdä suhteettoman isoja möhköjä.
Voin vääntää rautalangasta. Oletetaan nyt, että otetaan tämä sinun erittäin pieni Sony A7 -sarjan kamera, jolla saavutetaan aivan mahtavat kokoedut. Haluan mennä esimerkiksi metsään kuvailemaan vaikka vähän maisemaa ja lintuja. Jos otetaan huomioon, että optiikka on kuitenkin kutakuinkin samankokoista, niin monen objektiivin setillä mielestäni tuo mainostamasi kokoetu systeemissä on vähintäänkin kyseenalainen. Ainiin, eihän tuohon järjestelmään ole pitkää teleä. Otetaan vaikka Canonin 300mm ja lyödään siihen adapteri väliin. Kuinka paljon saat painoeroa näille?

Täytyy kyllä tähän loppuun vielä vähän ihmetellä, että miten ihmeessä jokin ihmisyksilö voi saada noin paljon nautintoa siitä, kun mitä ilmeisimmin itsensä omistama KAMERAMERKKI menestyy internetin testissä.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Timelapse rutkutuksessa etenkin A7II on varsin ratkiriemukas. Monesti sarjan keskellä kamera on vaan seonnu ja siitä vaan asettamaan aikoja ja päiviä. Sen kun tekee tarpeeksi monta kertaa niin kyllähän se. Se on sitä Sonyveroa.
temama

samux0r kirjoitti: Täytyy kyllä tähän loppuun vielä vähän ihmetellä, että miten ihmeessä jokin ihmisyksilö voi saada noin paljon nautintoa siitä, kun mitä ilmeisimmin itsensä omistama KAMERAMERKKI menestyy internetin testissä.
Itseni kohdalla en tiedä nautinnosta erityisesti jos KAMERAMERKKI menestyy internetin testissä mutta toki nautin Sonylla kuvaamisesta muuten.
Yleisemmällä tasolla luulen, että puhut samantyyppisestä nautinnosta kun mitä mahdollisesti saavat ne ihmispoloiset jotka tarkoituksellisesti dissaavat jotakin tiettyä KAMERAMERKKIÄ foorumeilla.
En tiedä, täytyis varmaan konsultoida jotakin käyttäytymistieteen ammattilaista, että saataisiin tähän arvoitukseen tolkkua.
temama

nsamppa kirjoitti:Timelapse rutkutuksessa etenkin A7II on varsin ratkiriemukas. Monesti sarjan keskellä kamera on vaan seonnu ja siitä vaan asettamaan aikoja ja päiviä. Sen kun tekee tarpeeksi monta kertaa niin kyllähän se. Se on sitä Sonyveroa.
Liittyikö tämä pakkasessa kuvaamiseen? Jos ei, niin kannattaisi kokeilla toisenlaista muistikorttia. Tai sitten vain toimittaa kamera takuuhuoltoon.
samux0r

temama kirjoitti:
samux0r kirjoitti: Täytyy kyllä tähän loppuun vielä vähän ihmetellä, että miten ihmeessä jokin ihmisyksilö voi saada noin paljon nautintoa siitä, kun mitä ilmeisimmin itsensä omistama KAMERAMERKKI menestyy internetin testissä.
Itseni kohdalla en tiedä nautinnosta erityisesti jos KAMERAMERKKI menestyy internetin testissä mutta toki nautin Sonylla kuvaamisesta muuten.
Yleisemmällä tasolla luulen, että puhut samantyyppisestä nautinnosta kun mitä mahdollisesti saavat ne ihmispoloiset jotka tarkoituksellisesti dissaavat jotakin tiettyä KAMERAMERKKIÄ foorumeilla.
En tiedä, täytyis varmaan konsultoida jotakin käyttäytymistieteen ammattilaista, että saataisiin tähän arvoitukseen tolkkua.
Kyllä tuo sinun ketjun aloitusviesti huokuu melkoista riemua. Aika moni täällä tuntuu kertovan vain omia käyttökokemuksiaan Sonyn vehkeistä. Itse olen Sonyn vehkeet kokeillut ja responsiivisia, pienikokoisia sekä käyttäjäystävällisiä niistä ei tule millään, vaikka ne saisi kaikki maailman awardit.
temama

samux0r kirjoitti:olen Sonyn vehkeet kokeillut ja responsiivisia, pienikokoisia sekä käyttäjäystävällisiä niistä ei tule millään, vaikka ne saisi kaikki maailman awardit.
No onnex tänne mielipiteitä mahtuu. hyvä niin. Minulle Sony tehnyt vallan mainioita kameroita. A7 kanssa olen löytänyt kuvaamisen iloa uudelleen.
Stomp

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Minusta tuntuu näitä lukiessa, että kameramerkit on uusia jeesuksia. Nikonia varsinkin jos erehtyy haukkumaan, niin "uskovaiset" pillastuu hiiteen.
Mulla on sekalainen setti ja kaikille oma tarkoituksensa. Nikoniin en uskalla koskea, kun en usko siihen.
Askelkin vielä niin liikut
Vastaa Viestiin