Pentaxin uutuuksista huhuja

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hkoskenv kirjoitti:CaNikonin vaihtoehdot, tonnin hintainen hieman kevyempi 24-105/4 ja painavampi ja kalliimpi mutta valovoimainen 24-70/2.8 ovat ihan toimivia. Varmaan muovizoomeja tarvitaan sitten kun kinorunkojen hinnat painuvat selvästi alle tonnin.
Minä suhtautuisin varauksella myös tuohon canonin 24-105/4:ään, oman kokemuksen perusteella. Hankin sen kitin mukana, mutta ei se riittänytkään oikein mihinkään. Myin sen pois jonkun aikaa käytettyäni, ehkä nelisen sataa siinä (kokeilussa) meni hukkaan. Minusta senkin oikea hinta olisi uutenakin lähempänä 400 euroa kuin 1000 euroa. Eihän siinä halvempi/rimpulampi objektiivi olisi minua ainakaan yhtään auttanut.

Eli, jos normaalizoom on tärkeä, niin kannattaa hankkia suoraan 24-70/2.8. Ja jos raha on tiukassa, niin sitä paremmalla syyllä suoraan tuo ilman välivaiheita.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tehodia

aikaarska kirjoitti:sen enempää väittelemättä uskoisin, että tarpeeksi hyvälaatuisen sääsuojatun 28-105 f/5.6 zuumin tuottaminen ei olisi Pentaxille ongelma. Nykyinen croppi 18-55WR on ihan välttävä perusjuttuihin, varsinkin räntäsateissa yms. kurahommissa. Ainakin joillekin meistä.
Mielestäni noissa on normaalikäytössä ongelma juuri valovoima. Ainakin omalle kohdalle sattunut 18-55 wr oli oikeinkin hyvälaatuinen. Mutta, kun heikko valovoima rajoittaa suuren osan kuvaustilanteista, niin eihän sellainen käy. Sellaiselle, joka kuvaa hyvässä valossa maisemia, niin riittää varmaan hyvinkin pitkälle, siis tietty kroppikennoisen kanssa.

Voisin sokkovertailuttaa canon 24-105/4:sella kinokennoisella ja pentaxin 18-55 wr:llä kroppikennoisella otetuilla kuvilla, eivätkä useimmat huomaisi eroa. Tottahan niissä eroja on, mutta jokaisen on sitten omlla kohdallaan pääteltävä, mikä eron merkitys on käytännössä.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

tehodia kirjoitti:Eli, jos normaalizoom on tärkeä, niin kannattaa hankkia suoraan 24-70/2.8. Ja jos raha on tiukassa, niin sitä paremmalla syyllä suoraan tuo ilman välivaiheita.
Olen samaa mieltä itse, mutta noilla pienemmillä ja kevyemmillä on oma kannattajakuntansa. 24-70/2.8 on melkoisen iso järkäle.
Kumpi näistä siis olisi todennäköisesti parempi kuvanlaadultaan?

Pentax 18-55/3.5-5.6 wr vai

Pentax 24-70/2.8
Hintalappu kertoo siitä enemmän kuin valovoima. Olet siinä mielessä oikeassa, että tuollaisissa zoomeissa 2.8:t on yleensä tehty laadukkaiksi. Mutta esimerkiksi huippuvalovoimaisissa objektiiveissa on usein tingitty terävyydestä (mikä on monille sama kuin kuvanlaatu) bokehin parantamiseksi.
Hannu
hkoskenv

tehodia kirjoitti:Mielestäni noissa on normaalikäytössä ongelma juuri valovoima. Ainakin omalle kohdalle sattunut 18-55 wr oli oikeinkin hyvälaatuinen. Mutta, kun heikko valovoima rajoittaa suuren osan kuvaustilanteista, niin eihän sellainen käy.
Jos kuvaa noin valovoimapainotteisesti, kannattaa harkita kiinteäpolttovälisiä. Niillä saa helposti ylivoimaisen valovoiman ja bokehin mihinkään zoomiin verrattuna, ja yleensä halvemmalla kuin valovoimainen normaalizoom maksaa.
Hannu
tehodia

hkoskenv kirjoitti:Olen samaa mieltä itse, mutta noilla pienemmillä ja kevyemmillä on oma kannattajakuntansa. 24-70/2.8 on melkoisen iso järkäle.
Mitä tässä vertaisit keskenään? Tällä hetkellä Pentaxilla ei oikein ole vertailukohtaa tuolle 24-70/2.8:lle. Esim. Canonilla puolestaan kokoero on aika pieni, joten se ei välttämättä olisi valinnan peruste.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

tehodia kirjoitti: Kumpi näistä siis olisi todennäköisesti parempi kuvanlaadultaan?

Pentax 24-70/2.8
24-70:sta löytyy loputtomiin arvosteluja ja sampleja googlaamalla "Tamron 24-70/2.8 VC".
Viimeksi muokannut PekkaSav, Helmi 11, 2016 21 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tehodia

hkoskenv kirjoitti:Jos kuvaa noin valovoimapainotteisesti, kannattaa harkita kiinteäpolttovälisiä. Niillä saa helposti ylivoimaisen valovoiman ja bokehin mihinkään zoomiin verrattuna, ja yleensä halvemmalla kuin valovoimainen normaalizoom maksaa.
Sehän se on aina valinnassa huomioitava. Jos kokee tarvitsevansa zoomia, niin sitten katsoo mahdollisimman valovoimaisen kyvyt. Jos siltikin haluaa valovoimaisemman, niin sitten voi joutua luopumaan zoomista ja hankkimaan kiinteäpolttovälisen. Jonkinlaisen kompromissinhan tuossa joutunee joka tapauksessa valitsemaan, kun valovoimaisemmastakin voi sitten loppua terävyysalue kesken.

Toisaalta Pentaxiltahan(kin) on aiempaan verrattuna parempaa luvassa. Kinokennoisessahan voi huoletta käyttää paria aukkoa korvaavaa suurempaa herkkyyttä.

Omat objektiivini ovat tällä hetkellä Pentaxiin vain kiinteäpolttovälisiä. Ja seuraavakin on melko varmasti kiinteäpolttovälinen. Canoniin on sitten yksi zoom, ja sillä yhdistelmällä kuvaan 90% kaikista kuvistani.
tehodia

PekkaSav kirjoitti:
tehodia kirjoitti: Kumpi näistä siis olisi todennäköisesti parempi kuvanlaadultaan?

Pentax 24-70/2.8
24-70:sta löytyy loputtomiin arvosteluja ja sampleja googlaamalla "Tamron 24-70/ VC".
Mitähän tällä tarkoitat? Tuossahan oli kyse siitä, että tuskin kukaan vakava harrastaja, puoliammattilainen tai ammattilainen kuvittelisi saavansa loistavan normaalizoomin, jos valovoiman kohdilla lukee 5.6.

Ja vielä oli kyse siitä, minkälaisen kitin Pentax tekisi. Tottahan jokainen kauppias voi rakentaa omanlaisensa kitin myös noista "yleismerkkisistä" objektiiveistä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tässä esimerkkejä valmistajien dumppaamista kiteistä:

http://www.rajalacamera.fi/nikon-d750-a ... 4g-vr.html

http://www.rajalacamera.fi/sony-a7-fe-28-70-kit.html

https://www.topshot.fi/product/10320/pe ... 5mm-wr-kit

https://www.topshot.fi/product/10015/pe ... 8-50mm-kit

(huom. nämä molemmat Pentaxin kitit ovat varustettu sääsuojatulla WR zuumilla, vaikka erilaiset objektiivit. Edullinen mutta toimiva sääsuojaus on yksi Pentaxin valteista)

Yhteistä näissä valmistajien tarjoamissa kiteissä on se, että kitin mukana zuumin saa huomattavan edullisesti, mutta erikseen ostettuna sama kittilasi usein huomattavan kallis suhteessa laatuun.

Jos tulevassa kinopentaxissa on 4K video, niin se tarkoittaa, että Pentax on tosiaan panostanut videopuoleen ja saattaa hyvinkin tarjota 28-105 tyyppistä peruszuumia hiljaisella AF tarkennuksella. ja jota olisi muutenkin optimoitu videokuvaukseen enemmän.

http://pentaxrumors.com/2016/02/08/pent ... lens-info/

Monet harrastajat saattavat hyvinkin ostaa kinorungon halvalla kitillä varustettuna, ja hommata paremman myöhemmin jos tarvitsevat.
Ammattilaiset tuskin ensimmäisenä Pentaxia hommaavat, vaikka onkin kino.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
EcQEb4S

pentax

Viesti Kirjoittaja EcQEb4S »

Voiskohan ilmiömäisten kuvien saamisen esteenä olla enemmän kuvaajan taidot, kun joku tietty kamera tai tötterö. Itse olen ainakin havainnut moista ongelmaa tämän harrastuksen parissa. Vehkeitä on kaapit pullollaan, mutta kuvat on kaikki samaa moskaa. Nyt taidan katsoa syvälle peiliin ja jättää uudet vehkeet hankkimatta. Keskityn oleelliseen!

Kehotan muitakin katsomaan syvälle peiliin.
myynnissä 16/1.4 Zeiz tout 12mm 2.8, 35/1.4, 90/2.0
hkoskenv

tehodia kirjoitti:Mitä tässä vertaisit keskenään? Tällä hetkellä Pentaxilla ei oikein ole vertailukohtaa tuolle 24-70/2.8:lle. Esim. Canonilla puolestaan kokoero on aika pieni, joten se ei välttämättä olisi valinnan peruste.
Canonilla EF 24-70/2.8 painaa 805 g, EF 24-70/4 600 g ja EF 24-105/4 670 g. Aika pieniä erot ovat, mutta niin olen kuullut monen sanovan, että 24-105:n keveys tai lisäulottuvuus ajaa yli 2.8:n valovoimasta. Ja tietenkin yksi tärkeä asia on reilu hintaero noiden välillä. Kaikki eivät kuvaa samalla tavalla ja arvosta valovoimaa.
Sehän se on aina valinnassa huomioitava. Jos kokee tarvitsevansa zoomia, niin sitten katsoo mahdollisimman valovoimaisen kyvyt. Jos siltikin haluaa valovoimaisemman, niin sitten voi joutua luopumaan zoomista ja hankkimaan kiinteäpolttovälisen.
Miksi kirjoitat, että on pakko luopua, jos sinullakin on normaalizoom ja saman polttovälialueen kiinteitä? Minusta 24-70 ja 50 on erinomainen yhdistelmä. Normaalizoomilla saa dokumenttikuvaa ja zoomi antaa säätövaraa tilanteisiin, joissa ei pysty sijoittumaan optimaalisesti tai ehdi miettiä kuvakulmia. 50 millinen toimii bokehfiilistelyihin ja on minullakin selvästi vähemmän käytetty. Kohtuullisen 50/1.4:n saa muutamalla satasella, joten se ei ole edes budjettikysymys (jos on, niin kannattaa miettiä antaako kroppirunko tai käytetty kinorunko paremman kokonaishyödyn).

Objektiivivalinnat ovat mielipideasioita, mutta jos nyt olisi pakko valita, niin kuvaisin ennemmin 24-70/4:llä ja 50 millisellä kuin pelkällä 24-70/2.8:lla. Luultavasti olisin ostanutkin halvemman normaalizoomin, jos olisin omistanut siinä vaiheessa hyvän 50 millisen. Normaalizoomin 2.8:lla on minulle aika vähän käyttöä. 70-200/2.8:lla enemmän mutta kalliita kuvia nekin ovat.
Hannu
hkoskenv

Re: pentax

EcQEb4S kirjoitti:Kehotan muitakin katsomaan syvälle peiliin.
Kokeilin. Sieltä vahtaa joku ruma karvanaama. Mutta ei se kertonut minulla miten otetaan hyviä kuvia, vaikka miten maanittelin. Hitto, minulla on kai huono peili. Ei kun peilikauppaan. Osaatko suositella jotain hyvää peiliä, joka iskostaa päähäni valokuvauksessa vaadittavan visuaalisen lahjakkuuden vain syvälle katsomalla? Sitäkään en panisi pahitteeksi, jos se kuvauksen salat opettava ihmishahmo olisi joku nätti kaunotar, mutta en minä maksa siitä ylimääräistä.
Hannu
tehodia

Re: pentax

EcQEb4S kirjoitti:Voiskohan ilmiömäisten kuvien saamisen esteenä olla enemmän kuvaajan taidot, kun joku tietty kamera tai tötterö. Itse olen ainakin havainnut moista ongelmaa tämän harrastuksen parissa. Vehkeitä on kaapit pullollaan, mutta kuvat on kaikki samaa moskaa. Nyt taidan katsoa syvälle peiliin ja jättää uudet vehkeet hankkimatta. Keskityn oleelliseen!

Kehotan muitakin katsomaan syvälle peiliin.
Minulla tuntuu, että kaikki minun kuvat ovat ilmiömäisiä. Mutta tässähän keskustellaan siitä teknisestä puolesta. Onko kuvaajan taidot huonot, jos kahdella täysin erilaisella ja eritasoisella laitteistolla ei saa ihan samanlaisia kuvia. Miksi nimenomaan ammatilaiset käyttävät tuhansia euroja laitteisiin, jos pelkällä parin sadan Ixuksella saisi ihan samanlaisia kuvia.

Minulla kaapit eivät pullota vehkeitä, ja vanhinkin kamera on jo yli 20 vuotta vanha. Tarpeettomat laitteet ovat lähteneet pian myyntiin, jos niille ei ole käyttöä. Kaikkein tarpeettomimpia en ole edes hankkinut.
tehodia

hkoskenv kirjoitti:Miksi kirjoitat, että on pakko luopua, jos sinullakin on normaalizoom ja saman polttovälialueen kiinteitä? Minusta 24-70 ja 50 on erinomainen yhdistelmä. Normaalizoomilla saa dokumenttikuvaa ja zoomi antaa säätövaraa tilanteisiin, joissa ei pysty sijoittumaan optimaalisesti tai ehdi miettiä kuvakulmia. 50 millinen toimii bokehfiilistelyihin ja on minullakin selvästi vähemmän käytetty. Kohtuullisen 50/1.4:n saa muutamalla satasella, joten se ei ole edes budjettikysymys (jos on, niin kannattaa miettiä antaako kroppirunko tai käytetty kinorunko paremman kokonaishyödyn).
Täsmennän, ettei minulla ei ole normaalizoomia. Sellaisen olen kyllä aina "saanut kaupanpäälle", kun olen kitin ostanut, mutta pian se on lähtenyt eteenpäin. Ainoa zoomini on 70-200.

Myös 50/1.4 minulla oli Canoniin, mutta senkin käyttö jäi niin vähäiseksi, että luovuin siitä. Siinä saattoi olla myös vikaa, kun sen jälki ei oikein miellyttänyt missään vaiheessa, toisin kuin esim 40/2.8:n. Ja hiukan tarvetta olisi nyt vielä laajakulmaisemmalle, 24 ja/tai vielä laajemmalle.
Nitrok
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nitrok »

Digicame-info:ssa speksejä: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
- Number of pixels: effective 36.4MP
- Sensor Size: 35.9 x 24.0mm
- Continuous shooting: 6.5 frames / sec.
- ISO range: 100-204800
- GPS built-in
- Media: SD, SDHC, SDXC
- Size: 136.5 x 110 x 85.5mm
- Weight: 925g
Tiedä sitten ovatko miten luotettavia tietoja.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Nitrok kirjoitti:Digicame-info:ssa speksejä: https://translate.google.com/translate? ... rev=search
- Number of pixels: effective 36.4MP
- Sensor Size: 35.9 x 24.0mm
- Continuous shooting: 6.5 frames / sec.
- ISO range: 100-204800
- GPS built-in
- Media: SD, SDHC, SDXC
- Size: 136.5 x 110 x 85.5mm
- Weight: 925g
Tiedä sitten ovatko miten luotettavia tietoja.
Toivottavasti pitävät paikkaansa, koska ovat ainakin parin tonnin kinorunkoon kovia juttuja.
Myös koko vaikuttaa hyvältä melkein 1 cm pienempi niin leveys, korkeus kuin syvyys-suunnassakin kuin Nikon D810.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No mitä hyvää on taas yhdessä pienessä kinorimpulassa? D810 on oikein hyvän kokoinen.
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Pentaxfoorumin vuotajien mukaan osa noista tiedoista pitää paikkansa, osa sinnepäin ja osa ei sinnepäinkään.. että ei kai auta kun odotella vielä hetki, että varmuus tulee.

Melkoinen paksubertta kyseessä jos mitat pitää paikkansa. Muuten kyllä kompaktit mitat ja korkeus sellainen ettei akkukahvaa luultavasti tarvitse välttämättä. Olisi kevyempi kun meitin K-5IIs kahvan kanssa (n. 1100g). Sama akku kuulemma kävisi, hyvä.

On tää hieman alkanut kuumottamaan pakko myöntää.. 6 kiinteää lasia ois käypää tohon suoraan mulla ja loput kroppimoodissa.. kattellaan :) . Jos ei miellytä niin oottelen seuraavaa croppirunkoa, josko siihen saisivat kääntyvän näytön myös ja paremman AF-C:n..

Eniten tuossa uutukaisessa kiinnostaa etsin.. että mitä erikoista sieltä löytyy vaiko mitään. 3 noista mun FF laseista on manuaalisia, joten tarkennusavut olisivat tarpeen.. sekä tietysti toisaalta taas AF-järjestelmän uudistukset.

Toisaalta olis toivonut, että hinta olisi ollut lähempänä 3000e.. ei ois tarvinnu edes miettiä moista. ;)
Pentax/Ricoh
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

6,5fps SD-korteilla. Niin varmaan... :) Tai sitten on melkoinen buffer parin tonnin runkoon.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Vaikuttaako Nikonin hintoihin laskevasti jos tuo Pena joskus myyntiin asti tulee?
Vastaa Viestiin