Valokuvausopas aloittelijalle
-
Valokuvausopas aloittelijalle
Useissa aloittelijalle suunnatuissa vastauksissa suositellaan tutustumista valokuvauksen oppikirjoihin. Mitä kirjoja olette itse lukeneet uranne alkutaipaleilla ja mistä kirjoista olette saaneet eniten apua (kirjan nimi ja tekijä, ehkä myös isbn)?
-
- Viesti:
Itselle ei tule kirjoja mieleen mutta olen kahtonut Karl Taylorin opetus-dvd:t ja muistelisin että oli varsin asiallista meininkiä. Mulla on tämä paketti:
https://www.karltaylorphotography.com/p ... 2-deal.htm
Toi on todella innostava kaveri ja selostaa asiat hyvin :)
https://www.karltaylorphotography.com/p ... 2-deal.htm
Toi on todella innostava kaveri ja selostaa asiat hyvin :)
-
Mulla löytyy hyllystä kaksi perusteosta. John Freemanin Digijärjestelmäkamera tehokäytössä on noista kahdesta ehkä parempi. Scott Kelbyn Digikuvauskirja on muuten ihan jees, mutta Kelbyn lennokas ADHD-tyyli puree itseään nilkkaan, mitä pitemmälle tuota lukee. Onhan se kiva lukea hiukan rennompaakin juttua välillä, mutta ihan joka kappaleeseen ei ole pakko tunkea jotain vitsintynkää tai muuten vaan värikästä kielenkäyttöä. Siihen turtuu, silleen huonolla tavalla. Mutta molemmat siis mielestäni ihan hyviä opuksia vasta-alkajille. Ihan ulkomuistista vedän, että nuo on kirjoitettu ehkä hiukan enemmän laitteistopainotteisesti kuin ihan puhtaasti valokuvauksen teorian kannalta. Jos ei siis omista järkkäriä, noissa on hiukan sellaistakin, joka ei ihan kaikkia kiinnosta.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
Löysin kirpputorilta jokunen vuosi sitten tosi halvalla: John Hedgecoe, Valokuvaajan Uusi Käsikirja. Hyvää asiaa, vaikka se onkin vuodelta 1987 ja kameroiden tekniikka on sen jälkeen vähän kehittynyt.
Aika hiljattain heräteostin halpiskirjamyymälästä: Mikko Hietaharju, Kuuntele kuvaa - Näkökulmia valokuvan tulkintaan.
Hannu Hautalan (ja Pekka Punkarin) Luontokuvausopas löytyy minulta myös. Se tuli ostettua kirjakaupasta ihan täydellä hinnalla.
Aika hiljattain heräteostin halpiskirjamyymälästä: Mikko Hietaharju, Kuuntele kuvaa - Näkökulmia valokuvan tulkintaan.
Hannu Hautalan (ja Pekka Punkarin) Luontokuvausopas löytyy minulta myös. Se tuli ostettua kirjakaupasta ihan täydellä hinnalla.
-
Tyypiltä on suomennettu varmaan 12 erilaista opusta melko samanlaisin nimin ja hyvyyskäyrä oli laskeva. Ylivoimaisesti paras oli ensimmäinen:jari_jkl kirjoitti:Löysin kirpputorilta jokunen vuosi sitten tosi halvalla: John Hedgecoe, Valokuvaajan Uusi Käsikirja. Hyvää asiaa, vaikka se onkin vuodelta 1987 ja kameroiden tekniikka on sen jälkeen vähän kehittynyt.
Suuri valokuvauskirja
ISBN: 9510093963
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
- Viesti:
Joskus tuli luettua kaikki mahdollinen, mitä käsiin sai aiheesta. Mutta luulen, että alkutaipaleelta on jäänyt eniten mieleen Jussi Aallon: Kohteena ihminen. Sitä saa edelleen uusittuna painoksena. Lähinnä tuosta kirjasta on alkuvaiheessa jäänyt mieleen valon suunnan ja pehmeyden merkitys kuvaukselle, varsinaiset henkilökuvausjutut on sitten iskostuneet myöhemmin.
Myöhemmin jokainen Michael Freemanin kirja on ollut jonkin asteinen ahaa-elämys. Ja toinen mihin lukeminen on lähes pääsääntöisesti siirtynyt ovat kuvaajien kuvia ja toimintatapoja esittelevät valokuvakirjat.
Kuvien sisältöä ja sen tekemistä on oppinut paljon kirjoista. Valokuvauksen ja kameran tekniikka on kuitenkin parhaiten tullut opittua tekemällä. Ja varsin usein jollain kurssilla tai työpajalla on saanut asiasta kiinni, kun joku on ensin näyttänyt ja sitten saman tien kommentoinut itse tehtyä suoritusta. Vaikka asioita opettelisi kirjoista, niin niitä on paras heti mennä itse kokeilemaan käytännössä.
Myöhemmin jokainen Michael Freemanin kirja on ollut jonkin asteinen ahaa-elämys. Ja toinen mihin lukeminen on lähes pääsääntöisesti siirtynyt ovat kuvaajien kuvia ja toimintatapoja esittelevät valokuvakirjat.
Kuvien sisältöä ja sen tekemistä on oppinut paljon kirjoista. Valokuvauksen ja kameran tekniikka on kuitenkin parhaiten tullut opittua tekemällä. Ja varsin usein jollain kurssilla tai työpajalla on saanut asiasta kiinni, kun joku on ensin näyttänyt ja sitten saman tien kommentoinut itse tehtyä suoritusta. Vaikka asioita opettelisi kirjoista, niin niitä on paras heti mennä itse kokeilemaan käytännössä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
-
Tärkeintä teosta tässä ei olekkaan vielä mainittu ja se on kameran käyttöohjekirja, joka kannattaa opetella melkein ulkoa.
Sen jälkeen kun hallitset täydellisesti kamerasi asetukset ja näppäimet+eri kuvaustilat voit lukea näitä muita teoksia.
Ei se ole turhaan kameran mukana, mutta eihän suomalainen mies tahi nainenkaan käyttöohjeita ikinä lue, mutulla mennään ja kysellään eri palstoilla mitä mikäkin asetus tekee..
Sen jälkeen kun hallitset täydellisesti kamerasi asetukset ja näppäimet+eri kuvaustilat voit lukea näitä muita teoksia.
Ei se ole turhaan kameran mukana, mutta eihän suomalainen mies tahi nainenkaan käyttöohjeita ikinä lue, mutulla mennään ja kysellään eri palstoilla mitä mikäkin asetus tekee..
-
Vaikka valmistuin jo 1975 valokuvaajaksi Lahdesta ja olen sen jälkeen elättänyt itseni alalla, niin kun taloon tulee uusi kamera, on ensimmäinen tehtävä mennä peiton alle illalla käyttöohjeen kanssa, eikä nukuta, ennen kuin se on luettu läpi. Sitten alkaa vasta tutustuminen itse vehkeeseen Akku latautuu sopivasti tuota opusta lukiessa (ovan nykyisin melkoisen sivumäärän sisältäviä).hassel kirjoitti:Tärkeintä teosta tässä ei olekkaan vielä mainittu ja se on kameran käyttöohjekirja, joka kannattaa opetella melkein ulkoa.
Kapa
-
Lainasin ensimmäiseksi kirjastosta jonkun vanhan Hedgecoen kirjan. Samat jutut niissä on, ainakin mitä olen selaillut. Minä pidän enemmän 80-luvun vakavammasta tyylistä kuin nykyisestä ADHD-hehkutuksesta.
Sen jälkeen on hyllyyn jäänyt:
Jussi Aalto, Kohteena ihminen.
Nimi kertoo kaiken oleellisen, hyvä perusteos muoto- ja muille ihmiskuvaajille.
Tiina Puputti, Valo ja valaisu.
Studiovalaisun perusteos. Ei ihan alkuun, vaan siihen vaiheeseen, kun hankitaan studiosalamasetti ja taustakanvas.
Bryan Peterson, Vaativa valokuvaus.
Ihan OK kirja niille, jotka pelkäävät teknistä jargonia. Nimi on vain suomennettu räikeästi väärin. "Valotuksen alkeet" olisi linjassa kirjan sisällön kanssa.
Sitten oli vielä joku, jota en muista enkä voi tsekata koska olen lainannut kirjan kaverille.
Sen jälkeen on hyllyyn jäänyt:
Jussi Aalto, Kohteena ihminen.
Nimi kertoo kaiken oleellisen, hyvä perusteos muoto- ja muille ihmiskuvaajille.
Tiina Puputti, Valo ja valaisu.
Studiovalaisun perusteos. Ei ihan alkuun, vaan siihen vaiheeseen, kun hankitaan studiosalamasetti ja taustakanvas.
Bryan Peterson, Vaativa valokuvaus.
Ihan OK kirja niille, jotka pelkäävät teknistä jargonia. Nimi on vain suomennettu räikeästi väärin. "Valotuksen alkeet" olisi linjassa kirjan sisällön kanssa.
Sitten oli vielä joku, jota en muista enkä voi tsekata koska olen lainannut kirjan kaverille.
Hannu
-
Itse kun sain ensimmäisen järkkärin, niin ei ollut koko ohjekirjaa mukana. Kamera käteen ja siitä vain räpsimään. Tuota tapaa on tullut harrastettua sen jälkeenkin, eli kamera vain käteen ja ulos kuvaamaan.kapama-7 kirjoitti:Vaikka valmistuin jo 1975 valokuvaajaksi Lahdesta ja olen sen jälkeen elättänyt itseni alalla, niin kun taloon tulee uusi kamera, on ensimmäinen tehtävä mennä peiton alle illalla käyttöohjeen kanssa, eikä nukuta, ennen kuin se on luettu läpi. Sitten alkaa vasta tutustuminen itse vehkeeseen Akku latautuu sopivasti tuota opusta lukiessa (ovan nykyisin melkoisen sivumäärän sisältäviä).hassel kirjoitti:Tärkeintä teosta tässä ei olekkaan vielä mainittu ja se on kameran käyttöohjekirja, joka kannattaa opetella melkein ulkoa.
Kapa
-
+1 Hedgecoelle. Itse opettelin herran kirjoista valokuvauksen perusasiat aikanaan. Ja filmiajan opus ensin, niin oppii perusasiat. Nykykamerat ovat täynnä automatiikkaa, mutta eihän se automatiikkakaan muuta tee kuin säätää arvoja, jotka ovat myös valokuvaajan itsensä säädettävissä. Aukko, valotusaika, herkkyys, tarkennus, polttoväli on valokuvauksen peruspilarit olleet ennen, ja sitä ne ovat myös nyt. Noiden merkityksen kun ymmärtää niin voi vasta alkaa opiskelemaan erilaisia automaattisia tapoja noiden asettamiseksi, niinkuin matriisimittaus, pistemittaus, servotarkennus, aihe-ohjelma, jne jne hienouksia mitä nykylaitteista löytyy. Käyttöohjeen ensin lukemalla tulee vaan informaatioähky moisista. Sitten kun peruskäsitteet ymmärtää, niin kameran ohjekirja on erinomainen katsoa vaikka ohjeet sille, että miten jätän valotusajan kameran päätettäväksi ja päätän itse muista arvoista.
-
-
Langfordin Basic Photography ja Advanced Photography olivat ne perusteokset, jotka kuuluivat lukea tentteihin. Mies toimi ammattikuvaajana ja opettajana (valokuvausosaston johtajana) Lontoossa muistaakseni The Royal Gollege of Artsissa. On jo edesmennyt, mutta näitä kahta perusteosta on päivitetty hänen kuolemansa jälkeen. Ovat siis käypää tavaraa digikuvaajillekin. Ei ehkä kevyttä diipadaapaa, mutta asiaa selkeästi esitettynä, ja Basic soveltuu hyvin normiharrastajallekin. Advanced menee jo spesiaalialueille.
Miellyttävä herrasmies, tapasimme hänet ekskursiolla Lontoossa. Minulla on hänestä ottamani muotokuva jäljellä.
Kapa
Miellyttävä herrasmies, tapasimme hänet ekskursiolla Lontoossa. Minulla on hänestä ottamani muotokuva jäljellä.
Kapa
-