Nikon D500

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

PekkaSav kirjoitti:
emerik kirjoitti: Tuo objektiivin juttu minkä mainitsit, niin se on hyvä pointti. Pirun hieno kamera, mutta tuohan ihan huutaa jotain 17-35mm 1.8 (VR?) tyylistä Nikkoria.
Pöh. Tuohon käyttöön on D810 + 14-24/24-70. Mä ajattelin hankkia tämän pelkästään 300/2.8:n kaveriksi.
D500:n myyntimäärät lienevät kuitenkin paljon aika paljon suuremmat kuin 300mm 2.8:n :-) Jäljelle jää niitäkin poloisia D500:n omistajia jotka tarvitsevat valovoimaista normizoomia kameransa nokalle.

300mm PF:n omistajana en voi ajattelematta, että sekin olisi hyvä pari D500:n kanssa, voisi heittää 1.4x jatkeen mäkeen. Joissain D500:n markkinointikuvissakin 300mm PF taisi esiintyä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Mä en näe tätä yleisrunkona. Peruskäyttöön riittäviä DX- ja jopa FX-runkoja saa halvemmalla. Veikkaan, että 7D2:sistakin suurin osa on myyty teleputkien jatkeeksi.

Jos Nikonilta tulee 24-70/2.8:aa vastaava croppizoomi, se on varmasti yhtä kallis ja painava.
Viimeksi muokannut PekkaSav, Tammi 08, 2016 21 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Rockford kirjoitti:
bpixels kirjoitti:
jyrbba kirjoitti:Itselleni tilasin jo D500:sen :) Laitettiin myös kova ennakkotilaushinta sivuille jos jotain muutakin hotsittaa kyseinen häkkyrä.
"Kova" on kyllä totta.
Rahalan ennakkotilaushinta näkyi olevan 150.00€ enemmän ja verkkiksen 140.90€ enemmän.
Digitarvikkeessa 2295e.
nomad kirjoitti:
jyrbba kirjoitti:
chiefl kirjoitti:

Vähän jo ihmettelinkin, että sulla se on jo myynnissä kun just äsken juttelin Nikonin edustajan kanssa puhelimessa, eikä heillä ole antaa siitä edes ostohintaa : ) Sitähän ei ole edes esitelty Suomen Nikonin sivuilla vielä.
Samaa ihmettelin itsekkin ettei Nikonin reppa osannut antaa hintaa kameralle :) Sai sen kuitenkin muualta.
Eiköhän noi hinnat kuitenkin hyvin äkkiä valahda D750 tasoon. Yli 2ke tuntuu kermankuorinnalle, mutta mikäs siinä jos joillakin on kiire. Lintukuvauskausi painaa päälle jne.
Luulisi että tuon D750 hinta nyt jo alkaisi tippua oikeasti alaspäin kun kuitenkin tuo D500 on ihan omaa luokkaa. Noin muutenkaan noita ihan heti kannata ostaa, kun tietää Nikonin laadunvalvonnan. Hyvä jos hinta hiukan kerkeää laskemaan.
PekkaSav kirjoitti:
emerik kirjoitti: Tuo objektiivin juttu minkä mainitsit, niin se on hyvä pointti. Pirun hieno kamera, mutta tuohan ihan huutaa jotain 17-35mm 1.8 (VR?) tyylistä Nikkoria.
Pöh. Tuohon käyttöön on D810 + 14-24/24-70. Mä ajattelin hankkia tämän pelkästään 300/2.8:n kaveriksi. Vaikkei D810:n tarkennus nyt hirveästi hidastukaan 1.4 TC:n kanssa, niin eiköhän tämä kuitenkin ole eri luokkaa AF:n osalta, kun telejatkeen saa jättää pois ja tarkennusjärjestelmä on täysin uusi.
No itse kuitenkin tyytynyt vain 35mm + 85mm. Siltä pohjalta pohdin että 85mm vielä olisi hyvä DX rungolla, mutta 35mm ei taaskaan. Joku 17-35mm + 85mm yhdistelmä olisi voinut toimia itsellä. Nyt kun tuota D750 on pitkään odottanut, että sen hinta on laskenut järkeväksi niin se muuttuikin vanhentuneeksi. Kun taas mielenkiintoisessa D500 puuttuu se sopiva Nikkor. Hyvä syy taas sanoa, etten osta mitään.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

"Nyt kun tuota D750 on pitkään odottanut, että sen hinta on laskenut järkeväksi niin se muuttuikin vanhentuneeksi. Kun taas mielenkiintoisessa D500 puuttuu se sopiva Nikkor. Hyvä syy taas sanoa, etten osta mitään."

Tuskin D750 tuostaan huononee vaikka muut paraneekin.

Hinnan laskuun en kuitenkaan usko, ehkä joku max.100e, ei muutkaan mallit norm. hinnoilla juurikaan ole halventuneet, luulen.
PekkaSav

emerik kirjoitti: No itse kuitenkin tyytynyt vain 35mm + 85mm. Siltä pohjalta pohdin että 85mm vielä olisi hyvä DX rungolla, mutta 35mm ei taaskaan.
Onhan noita 24mm laseja, jos tuo riittää.
emerik kirjoitti:Nyt kun tuota D750 on pitkään odottanut, että sen hinta on laskenut järkeväksi niin se muuttuikin vanhentuneeksi.
Jos lasivalikoima on pari lyhyehköä primeä, niin oletan ettet mitään isompaa actionia kuvaa. D750:n tarkennus on varmasti riittävä, enkä jaksa uskoa, että D500:n kuvanlaatu olisi parempi.
emerik

PekkaSav kirjoitti:
emerik kirjoitti:Nyt kun tuota D750 on pitkään odottanut, että sen hinta on laskenut järkeväksi niin se muuttuikin vanhentuneeksi.
Jos lasivalikoima on pari lyhyehköä primeä, niin oletan ettet mitään isompaa actionia kuvaa. D750:n tarkennus on varmasti riittävä, enkä jaksa uskoa, että D500:n kuvanlaatu olisi parempi.
Kuvanlaatu riittää molemmissa. Nyt lähdetään siitä että D750 saa lähteä alta 1500e jos edes sittenkään enää kiinnostaa. D500 vaikuttaa todella hyvältä paperilla ja kuitenkaan FX kennolle en niin hirveästi arvoa laita. Eikä itsellä nyt kiirettä ole mihinkään, kun tietää että kamerakuume varsin nopeasti vaihtuu nopeasti toiseen. Kohta miettimässä Leica Q tai jotain muuta..

Ps. Mitä vähemmän Nikkoria, niin sitä vähemmän välineurheilua.
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

Sitä ei käy kieltäminen, etteikö speksien valossa d500 ois todella hyvä kamera, mutta onhan se hieman outo asetelma, että halvemmalla saa yhden markkinoiden parhaista täyskennosista; d750;sen....

Mitä tarkennukseen tulee, niin arvata saattaa, että moisten välillä valtaosalla ootiikoista ei mitään eroa edes huomaa normi valoissa. Voi olla, etä -4ev tuo sitten pienen edus hämärään... mutta jos pimeässä af on kaikki kaikessa niin sitten katse on suunnattava sonyn leiriin.

Kuvanlaadussa d750 varmaan pesee, mutta tuskin isoja eroja on kuitenkaan... kuvakulma toki seiskan etuna.

sarja bufferin koolla ei minulle mitään merkitystä.
Viimeksi muokannut kostaja!, Tammi 08, 2016 23 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PekkaSav

emerik kirjoitti:Ps. Mitä vähemmän Nikkoria, niin sitä vähemmän välineurheilua.
Mulla on Zeissejä, Tokinoita ja Sigmoja käynyt laukussa, G-Nikkorit ovat jääneet. Ainoa ei-Nikkor on tällä hetkellä 35/1.4 Sigma.
emerik

PekkaSav kirjoitti:
Mulla on Zeissejä, Tokinoita ja Sigmoja käynyt laukussa, G-Nikkorit ovat jääneet. Ainoa ei-Nikkor on tällä hetkellä 35/1.4 Sigma.
Nikkor 35mm ja 85mm täällä. Muita ei huolita ellei sitten kameran merkkiä vaihdeta.
kostaja!

emerik kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Nikkor 35mm ja 85mm täällä. Muita ei huolita ellei sitten kameran merkkiä vaihdeta.
Mulla ainoastaan 135 Zeiss. Muut on matkannut maille makoisemmille...
emerik

kostaja! kirjoitti:Sitä ei käy kieltäminen, etteikö speksien valossa d500 ois todella hyvä kamera, mutta onhan se hieman outo asetelma, että halvemmalla saa yhden markkinoiden parhaista täyskennosista; d750;sen....

Mitä tarkennukseen tulee, niin arvata saattaa, että moisten välillä valtaosalla ootiikoista ei mitään eroa edes huomaa normi valoissa. Voi olla, etä -4ev tuo sitten pienen edus hämärään... mutta jos pimeässä af on kaikki kaikessa niin sitten katse on suunnattava sonyn leiriin.

Kuvanlaadussa d750 varmaan pesee, mutta tuskin isoja eroja on kuitenkaan... kuvakulma toki seiskan etuna.

sarja bufferin koolla ei minulle mitään merkitystä.
Itse kokisin eduksi myös tuon tarkennuspisteiden sijainnin. Onhan tuossa nyt monia muitakin hyviä puolia, siis D500. Runkona vaikuttaa täydelliseltä.
emerik

kostaja! kirjoitti:
emerik kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti: Mulla on Zeissejä, Tokinoita ja Sigmoja käynyt laukussa, G-Nikkorit ovat jääneet. Ainoa ei-Nikkor on tällä hetkellä 35/1.4 Sigma.
Sonylla kuvaat ilmeisesti vielä. Olisin olettanut että olisit laittanut hyvä laatuisen pokkarin (FF) itselle.
kostaja!

emerik kirjoitti:
kostaja! kirjoitti:
emerik kirjoitti: Nikkor 35mm ja 85mm täällä. Muita ei huolita ellei sitten kameran merkkiä vaihdeta.
Sonylla kuvaat ilmeisesti vielä. Olisin olettanut että olisit laittanut hyvä laatuisen pokkarin (FF) itselle.
Olen toki laittanut 135;sen rinnalle hyvälaatuisen pokkarin ;)
emerik

kostaja! kirjoitti:
emerik kirjoitti:
kostaja! kirjoitti: Mulla ainoastaan 135 Zeiss. Muut on matkannut maille makoisemmille...
Olen toki laittanut 135;sen rinnalle hyvälaatuisen pokkarin ;)
Jotenkin muistelin näin (tai arvasin). ;)
kostaja!

No kieltämättä vaikuttaa erittäin hyvältä pelikameralta, vaikka en peilikameroiden fani olekaan. Eipä nikon tuohon paljoa parantamisen varaa jättänyt, kaikki kortit on nyt pöydällä.
Crop on ainoa asia joka kenkää hieman hiertää, muuten tuossa on nikon jonka melkeen voisin ostaa.

// edit; mutta tosiaan, optiikka saralla makunystyröitä nikonin leirissä ei kyllä herätä juuri mikään... ainoa johon hieman sytyn on 58 nikkor. Se vois olla kieltämättä oiva peli d500;Sen nokallekin, vaikka vaatisi mielummin täyden kennon.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kostaja! kirjoitti:No kieltämättä vaikuttaa erittäin hyvältä pelikameralta, vaikka en peilikameroiden fani olekaan. Eipä nikon tuohon paljoa parantamisen varaa jättänyt, kaikki kortit on nyt pöydällä.
Crop on ainoa asia joka kenkää hieman hiertää, muuten tuossa on nikon jonka melkeen voisin ostaa.

// edit; mutta tosiaan, optiikka saralla makunystyröitä nikonin leirissä ei kyllä herätä juuri mikään... ainoa johon hieman sytyn on 58 nikkor. Se vois olla kieltämättä oiva peli d500;Sen nokallekin, vaikka vaatisi mielummin täyden kennon.
Olet yhäkin sillä linjalla, että 58mm on ainoa kelvollinen Nikkor ;-) Ja että Nikon ei tee kunnollista täyskennoista kameraa mihin sen voisi kiinnittää? Odota vuosi, niin D810 on uusittu. On sitten täyskennossakin nämä flip flap kosketusnäytöt ja SnapBridge-wifit mitä ilmeisesti kaipaat.
kostaja!

Minä nyt vain satun tykkäämään tietyn charachterin omaavista optiikoista ja minun mielestäni Nikon saisi sillä saralla petrata. Nikonilla on monta hyvää FF runkoa, joista 750 kiinnostaa kovadtikin 810 puhumattakaan...
PekkaSav

Jos sen bukeeeen lisäksi kiinnittää huomionsa myös kontrastiin ja värientoistoon, niin osaa arvostaa muitakin Nikkoreita. AF on myös ihan kiva plussa. 18mm Zeississä ei puute haitannut, mutta terävyysalueen muoto oli vähän turhan taiteellinen yberlaajikselle.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Jokohan enimmät kontrastitarkennus tulevaisuudet on kuopattu, kun nikon viimein sai julkaistua kokonaan uuden af järjestälmän?

Jos kontrasti af olisi ollut toimvia, niin se olisi takuulla ympätty uuteen vitoseen. Vähän epäilen, että uuden af:n tuleminen kesti juurikin sen vuoksi, että odoteltiin toimivaa kontrasti, tai kontrasti/vaihe tarkennusta. Hienoa kuitenkin, ettei nikon toimi testaajana näiden runkojen kanssa, vaan jättää sen sonyn tehtäväksi.

Ja temeteman sony hehkutuksen sammutukseen riittää pelkästään tämä lainaus.
But specs aside, how does the new 153-point system work in the real world? Shooting with the Nikon D500, when ambient light conditions called for ISO 12800 and above, the AF of the D500 crushed it, even with moving, low contrast subjects in dim lighting (AKA live music photography). When I photograph musicians, they are almost in constant motion — rocking back and forth, moving up to a mic stand to sing and then shifting back to shred — and this kind of action often happens in very low lighting. A typical show might require an exposure of ISO 6400 at f/2.8 and 1/500, and in this type of lighting, AF has to perform or you go home without the shot. The Nikon D500’s AF nailed these kinds of challenges with ease.
http://www.ishootshows.com/2016/01/05/s ... d-sb-5000/

Kun tälläinen af yhdistetään kontrasti tarkennuskella tapahtuvaan automaattiseen hienosäätöön, niin nikon on tosiaankin tehnyt innovaation, johon ei kyllä moni uskonut.
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

kostaja! kirjoitti: Crop on ainoa asia joka kenkää hieman hiertää, muuten tuossa on nikon jonka melkeen voisin ostaa.
Miksi se hiertää? Nikonilla on ihan sama tarjonta kuin Canonilla, löytyy niin FF:ää kuin croppiakin. Mitä vikaa tossa D5:ssä on? Jos haluaa FF:n niin sitten valitaan se FF siitä tarjonnasta. Hiukan sama kuin kuolaisi jotain 2-paikkaista urheiluautoa, mutta karsastais sitä vain siksi, ettei siinä ole takapenkkejä.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Vastaa Viestiin