Aloittelijan 15 tärähtänyttä kysymystä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
SGW
Viestit: 5
Liittynyt: Joulu 19, 2015 0 : 12

Aloittelijan 15 tärähtänyttä kysymystä

Viesti Kirjoittaja SGW »

Heippa kaikki!

Ostin tuossa parisen viikkoa sitten mikrojärjestelmäkameran sen ihmeemmin mitään mistään tietämättä (Olympus OM-D E-M5 elite) sekä siihen pari linssiä (Mukana tullut Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14‑42mm 1:3.5‑5.6 II R, Panasonic Lumix G 100-300 mm f/4.0-5.6 telezoomobjektiivi ja Olympus 9 mm Body Cap Lens f/8) Tätä ennen kokemusta oli vain kännykän kamerasta.

Tarkoitukseni on kuvailla lähinnä omaksi ilokseni, mutta tavoitteena tottakai kokoajan paremmat kuvat! Alkuun otin kuvia automaattiasetuksilla, mutta luin jostain, että jos niitä käyttää niin se olisi sama kuin ostaisi kalliin pokkarin..

Automaattiasetukset täyttä hepreaa, Olympuksen sivuilta tai ohjekirjasta ei ollut mitään apua! Englantikaan ei juuri onnistu...Ohjeita kyllä on, mutta kaipaisin lähinnä rautalangasta väännettyä... Tuhoon tuomittu yritys oppia kuvaamaan? :D

1. Kamerassani on kuvanvakaaja, jos myös opjektiivissa on, kumoaako ne jotenkin toisensa? Eli jos käytän pitkää teleä niin pitääkö sen kuvanvakain kytkeä pois? Jos vakaaja objektiivista löytyy, onko eroa onko se olympuksen vai jonkun muun valmistama?

2. Tarvitseeko kuvanvakain jossain tilanteissa kytkeä pois? Onko siitä ikinä haittaa? Miksi sille on niin monta eri asetusta?

3. Jos valitsen tarkennusalueen manuaalisesti (MF), mutta minulla on samalla päällä (AF) [AF+MF] niin tarkentaako kamera molempiin tarkennuksiin vai ensisijaisesti jompaan kumpaan?

4. Vierastan kameran mukana tullutta salamaa, koska luin että irrallinen salama onse juttu.. Onko se aiheellista? Mutta miksi se tulisi mukana, jos se olisi täysin hyödytön? Jotain mihin sitä voisi käyttää?

5. Miksi etsintä (siis sitä mistä tähystetään yhdellä silmällä) hehkutetaan? Mitä vikaa näytössä on?

6. Jos teleni kinovastaavuus on 300mm, se siis zoomaa ihan yhtäkauas kuin täyskennoisen 300millinen? Vaikka on lyhyempi?

7. Kameran inforuudussa näkyy esim. (1") tälle en keksinyt mitään selitystä?

8. Samoin kameran ruudussa on (F7.1) tämä ilmeisesti aukko? Mutta jos opjektiivissa mainittu suurin aukko on f/5.6, niin miten sen voi laittaa isommalle tai pienemmälle? Onko linssissä ja kamerassa molemmissa aukot? Hämää koska jos aukko pienenee kun objektiivilla zoomaa...

9. Miten kyseisessä kamerassa saa vaihdettua suljinaikaa? En löytänyt mistään 1/??? asetusta, kuin se ei myöskään näy inforuudussa? Tämä olisi tärkeää saada toimimaan.

10. Kameran asetuksissa on is1 (autom.), is2(pysty) is3(vaaka) ja off. Onko ikinä tarvetta käyttää muuta kuin automaattista?

11. Kameran tähtäyskuva? Esim. ESP, kesk. pain., piste, näytä ylivalo, näytä alivalo? Mitä nämä ovat? Missä tilanteissa pitäisi käyttää mitäkin?

12. Mitä seurantaa AF tms. pitäisi käyttää kuvatessa lentävää lintua? Sarjakuvauksella ilmeisesti kuitenkin.

13. AEL/AFL, nollaa obj, BULB/AIKA tarkennus, Tarkennus rengas, EV-askel, mittaustapa, mitä nämä ovat? Mikä asetus tulisi valita? Tarvitseeko aloittavan edes koskea noihin? Onko näille jotain selitystä jossain (Olympukselle lähetin jo viestiä asian tiimoilta)?

14. Tärähdyksen esto, kohinan vaimennus, valkotasapaino, väriavaruus, varjon komp... ÄÄH! Onko esim tärähdyksen estoa tai kohinan vaimennusta syytä pitää päällä? Varjojen kompensointi ihan hifistelyä?

15. Miksi näille ei ollut selkeitä selityksiä ohjekirjassa tai Olympuksen sivuilla? Mistä muut aloittelijat ne oppii? Kokeilin kaikkia säädellä, mutta turhautuminen iski kun en aina edes huomannut eroa asetusten välillä.

Aloittelijoiden oppaissa tuntuu olevan liian vaikeaa tekstiä tyylillä "vaihda aukon kokoa niin saat valoisampia kuvia" tämäkin varmasti hyödyllinen vinkki, jos tietäisi mistä sitä säädetään :(

Mikäli joku asioihin perehtynyt PK-seutulainen (asun Helsingissä) haluaa ottaa suojatikseen (ja vastailla lisäkysymyksiin) niin ei muutakun viestiä tähän! :)

Kiitos ja anteeksi!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Ensiksi opettele aukon ja valotusajan käsite. Tuo 1" on yksi sekunti. Se on liian pitkä käsivaralla kuvattavaksi. Älä käytä sitä Auto-tilaa vaan vähintään P:tä. Siinä voi säätää ainakin valkotasapainoa. Sitten on ajan ja aukon esivalinnat sekä käsisäätö. Suljinajassa ei käytetä merkintää "1/" vaan ne on 15, 30, 60, 125, 250 jne. Lisäksi yleensä on välimuotoja 320 jne. Opettele herkkyys.

Vakainta ei käytetä jalustan kanssa. Se voi tuoda epäterävyyttä. Toiset kamerat tosin tunnistavat ovatko jalustalla.

Kaikilla objektiiveilla voi kuvata kaukaa. Ero on siinä minkälainen kuva tulee. Sinun telesi kinovastaavuus on 200-600 mm eli kuvakulma vastaa sitä, mitä noilla polttoväleillä täyskennossa Tuo on aika pitkä zoom.


Noita muita vakaimen asentoja käytetään panoroidessa. Muuten vakain saattaa aiheuttaa nykimistä. Katso ohjeesta, mitä nuo tarkalleen tarkoittavat (onko vaaka vaakasuuntainen vakautus vai vaakapanorointi)

Etsimessä on osin kyse tottumuksesta. Etsin auttaa jonkin verran saamaan kameralle lisätukea ja auringonpiste ei häiritse sitä niin kuin näyttöä.

Lähtökohta on, että objektiivivakain on parempi kuin runkovakain. En tiedä miten ne noissa toimivat yhteen. Katso ohjeesta.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

1. Ei kumoa. Panasonic runko taisi hyödyntää kumpaakin vakainta. Olympuksesta en tiedä hyödyntääkö se objektiivin vakainta.

2. Periaatteessa ei tarvitse kytkeä pois. On kuitenkin hyvä olla mahdollisuus että sen voi laittaa pois päältä. Eri asetuksia voi löytyä joissa vakaaja toimii halutulla tavalla. Olympuksen ohjekirjasta olettaisin löytyvän tarkemmin tietoa.

3. Itse ymmärrän että MF tarkennetaan manuaalisesti haluttuun kohtaan eli en ihan tuota kysymystä sisäistänyt.

4. Ei se ole hyödytön.

5. Etsimen kautta kuvattaessa saat kamerasta vakaamman otteen kuin suorilta käsin. Kuitenkin takanäytön käyttäminen ei ole huono asia koska voit kuvata hiukan poikkeavista kuvakulmista. Myös jalustalta kuvattaessa takanäyttö on erittäin hyödyllinen.

6. Olympuksen rungolla 300mm kerrotaan 2. Eli se vastaa jos FX rungolla olisi kuvattu 600mm.

7. Vastattu.

8. Kyllä. Aukkoa voidaan pienentää objektiivissa.

9. Kääntämällä vasemmalla olevasta kiekosta S. Aukkoa voi säätää kohdasta A. Kumpaakin voit säätää sitten M tilassa.

10. Oletan että kyseessä on kameran vakaaja. Pannatessa voi esimerkiksi käyttää noita. Mutta varsin pitkälle pääsee että käyttää automaattista.

11. -

12. Kokeilemalla varmasti selviää tämä parhaiten. Sarjakuvausta voi hyödyntää luonnollisesti.

13. Kaikkea ei tarvitse heti oppia.

14. Kannattaa pitää ne oletuksena ja sitten tarvittaessa muuttaa. Suomennokset voi olla joskus erikoisia kuten tuo varjojen kompensointi.

15. Katso 13.

Erilaisia kursseja varmasti järjestetään, mutta tosiaan kannattaa lähteä vain kuvaamaan. Sitten vähitellen selvittää jos tulee asioita mieleen. Kuvaamisen ei tarvitse olla teknistä suorittamista eli koeta tehdä siitä hauska. Hiukan kuin kuvaisit pokkarilla.
jmagic
Viestit: 261
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Jos englanti ei suju, niin suosittelen suomenkielistä ohjekirjaa:

http://www.olympus.fi/site/rmt/media/co ... AL_FI..PDF
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Aikamoinen määrä kysymyksiä, ainakin on tutustuttu kameraan, kun on noin paljon kysyttävää.

Sanoisin, että aloita kuitenkin automaatilla. Jälki on parempaa kuin kännykällä ja zoomia riittää. Saat tuntumaa siihen kameraan ja asioita on helpompi opetella yksi kerrallaan. Sitten pikkuhiljaa ihmettelemään suljinajan ja aukon vaikutusta S- ja A-moodilla.

Jos yrität opetella kaiken kerralla, niin iskee vain paniikki. Ja kameran manuaali on lähinnä sitä varten, että sen avulla löytää toiminnon, JOS sitä jo osaa hyväksi käyttää. Kamera ei pysty toimintojaan juuri opettamaan.

Luulen, että sinun kannattaisi etsiä joku aloittelijaopas valokuvauksesta. Minulla on joulufiilis ja hyllyyn voisi saada lisää tilaa. Pistä osoitteesi yksityisviestillä tai maililla "olli.rinne@digifaq.info". Laitan sinulle tulemaan postissa tällaisen:
http://www.digicamera.net/vinkit/vinkki ... e_jarkkari
SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

emerik kirjoitti: 5. Etsimen kautta kuvattaessa saat kamerasta vakaamman otteen kuin suorilta käsin..
Toki, mutta suorilta käsiltä kuvaaminen on väärä tapa joka tatapauksessa.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

olli R kirjoitti:Sanoisin, että aloita kuitenkin automaatilla. Jälki on parempaa kuin kännykällä ja zoomia riittää. Saat tuntumaa siihen kameraan ja asioita on helpompi opetella yksi kerrallaan. Sitten pikkuhiljaa ihmettelemään suljinajan ja aukon vaikutusta S- ja A-moodilla.
P-automaatilla, tarkoitat varmaan?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

JKyytinen kirjoitti:
olli R kirjoitti:Sitten pikkuhiljaa ihmettelemään suljinajan ja aukon vaikutusta S- ja A-moodilla.
P-automaatilla, tarkoitat varmaan?
Ihan voi kuvata aluksi täysautomaatilla, ISO-herkkyyskään ei ole aluksi ihan selvä asia, ja sen kanssakin on helppo kämmätä. Ja E-M5 ei muistaakseni nosta salamaa automaattisesti, mikä olisi pokkarissa riesa.

Ja taas sitten kun haluaa kokeilla noita aukkoa ja aikaa, S- ja A-tilat ovat mielestäni järkevämpiä kuin jatkuvasti pyörittää P-tilassa niitä arvoja.
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Tarkennus kannattaa oppia ihan ensimmäiseksi hallitsemaan EM5:ssa, koska automaatilla se on aika rasittavan poukkoileva . Suosittelen, että laitat sen ihan ensimmäiseksi S-AF + MF kohtaan, niin voit sitten rauhassa sommitella tarkennuksen mihin haluat. Laita näyttöön myös esille Super Control Panel, niin siitä löytyy tärkeimmät toiminnot ilman menu-kaaosta.
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Viesti Kirjoittaja PeCa »

8. Esimerkiksi Olympus M.ZUIKO DIGITAL 14‑42mm 1:3.5‑5.6 II R

14mm kohdalla suurin aukko on f3.5 ja
42mm kohdalla suurin aukko on f5.6
SGW
Viestit: 5
Liittynyt: Joulu 19, 2015 0 : 12

Viesti Kirjoittaja SGW »

Hei aivan mahtavia vastauksia! :)

Huomaa että loistofoorum loistavalla porukalla kun saa näinkin ilmeisiin? kysymyksiin asiallisia vastauksia :)

Kävin kuvailemassa Laajasalossa ja näistä vinkeistä oli paljon apua

Kiitos!
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Oon kuvannut ko. kameralla viimeiset kolme vuotta. Voin opettaa valokuvauksen perusasiat ja kameran konffauksen mielelläni face-to-face. Laita yv:tä, jos kiinnostaa!
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

SuperDrive kirjoitti:Sinun telesi kinovastaavuus on 200-600 mm eli kuvakulma vastaa sitä, mitä noilla polttoväleillä täyskennossa.
...millä ei ole sinänsä mitään väliä, jos ei ole kinokameralla koskaan kuvannut -eli ei ole sitä kinoa, mihin verrata.
SuperDrive kirjoitti: Tuo on aika pitkä zoom.
No jaa, en sanoisi 3x zoomia mitenkään äärestvaltavaksi zoomiksi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

OskuK kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti: Tuo on aika pitkä zoom.
No jaa, en sanoisi 3x zoomia mitenkään äärestvaltavaksi zoomiksi.
Pituus viitta polttoväliin ei zoomauskertoimeen. Sinänsä kinovastaavuuksilla ei ole merkitystä. Ne vain on ainoa kätevä tapa verrata eri kennokokojen kameroita.
jari_jkl
Viestit: 1199
Liittynyt: Marras 11, 2006 21 : 46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aloittelijan 15 tärähtänyttä kysymystä

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

SGW kirjoitti:Heippa kaikki!

6. Jos teleni kinovastaavuus on 300mm, se siis zoomaa ihan yhtäkauas kuin täyskennoisen 300millinen? Vaikka on lyhyempi?

8. Samoin kameran ruudussa on (F7.1) tämä ilmeisesti aukko? Mutta jos opjektiivissa mainittu suurin aukko on f/5.6, niin miten sen voi laittaa isommalle tai pienemmälle? Onko linssissä ja kamerassa molemmissa aukot? Hämää koska jos aukko pienenee kun objektiivilla zoomaa...
6. Kennon erilainen koko saa tämän aikaan. Pieneltä kennolta jää kuvasta pois alueita, jotka samalla objektiivilla näkyisivät suuremman kennon kuvassa. Pienelle kennolle tulee suurennos kinokennon kuvan keskustasta.

8. Mitä pienempi F-luku sitä suurempi aukko. Objektiivissa on himmennin, jolla aukon kokoa säädellään. Voit testailla sitä kuvaamalla kameran A-tilassa. Säädät aukon itse, ja kamera säätää valotusajan sopivaksi.

Googlen avullakin voi löytyä yksittäisiin kysymyksiin selventäviä vastauksia.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

SuperDrive kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti: Tuo on aika pitkä zoom.
No jaa, en sanoisi 3x zoomia mitenkään äärestvaltavaksi zoomiksi.
Pituus viitta polttoväliin ei zoomauskertoimeen.
Nio sitten kannattaisi sanoa että pitkä objektiivi, eikä viitata siihen objektiivin zoomiin. Ei lattea juodessakaan sanota että onpa hyvää maitoa.
SuperDrive kirjoitti: Sinänsä kinovastaavuuksilla ei ole merkitystä. Ne vain on ainoa kätevä tapa verrata eri kennokokojen kameroita.
Kameran omistaja ei vain tee sillä mitään, on ihan sama mitä jonkun muun objektiivi on -oman telen suurentavuuden hän voi todeta käyttämällä sitä. Helpompaakin kuin lukea netistä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin