Käytät siis kameroissa objektiivejä jotka antavat saman kuvakulman. Vai vertaatko keskenään m43 teleobjektiivia ja 654 laajista?Tapiol2003 kirjoitti:nomad kirjoitti:
Eli teoriassa sama ei olekaan ihan sama jos nostetaan perssi nojatuolista ja lähdetään valokuvaamaan ;-)
Ahaa, ei nojatuolista saa kovin vaihtelevia kuvia -luulen.
Kuten testiasettelussa mainitsin, otetaan se isompi kamera jalustoineen ja kävellään kauemmaksi kohteesta kunnes kuva-alat ovat yhteneviä. Silloin myös terävyysalueet ovat hämmästyttävän samanlaisia kun käytetään samaa aukkko/aika-yhdistelmää molemmissa rungoissa.
Näitten hommien punainen lanka on se, että kaikki vaihtelevat elementit eliminoidaan mahd. pitkälle. Siksi ei käytetä kahta eri optiikka eri aukoilla, koska vertaillaan vain runkoja. Vaan eipän sitä suurta miletä ole vertaillakaan u4/3 ja 645 keskenään. Ei varsinkaan, kun alkuperäinen ajatus koski DX- ja FF-kennoisia laitteita.
Croppi vs täyskenno kuvanlaadussa?
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Tapiol2003 kirjoitti: Optiikan täytyy olla sama yksilö ja himmeninaukon sama.
- Joko kuvataa samasta paikasta ja verrataan FF-rungosta vain DX-vastaavaa, rajattua aluetta (ihan riittävä käytännön elämän kannalta), tai:
- Siirretään FF-runkoa niin paljon taaemmas, että kuvautumisalat ovat samat. Silloin myös terävyysaluekysmykset tasautuvat.
DoF-mittareista ei ole apua, sillä DX-kameroille laskentaperuste on CoC 0,019mm ja FF-kameroille CoC 0,03mm /0,033mm (Tämä viimemainittu mitta on muinaisjäänne, eikä perustu mihinkään sen suurempaan tekniseen raja-arvoon.)
Kaikkinainen aukkokertoimien käyttö voidaan unohtaa.
CoC -vertailu on muutenkin huono tapa. Jos sitä käytetään, pitäisi ottaa lähtökohdaksi tietyn kokoinen printti ja laskea paljonko CoC saisi olla kummallakin kennolla jotta ko. printti voisi olla terävän oloinen (joka on pitkälti sopimusasia koska silmät ovat erilaisia).
Toinen CoC -ajattelun ongelma on syväterävyyden muutoksen nopeus. Lyhyemmällä polttovälillä terävyys heikkenee hitaammin. Vaikka tietylle CoC:lle laskettu terävyysalue olisi molemmissa sama, näyttää se käytännössä pienemmällä kennolla suuremmalta.
Tuo testi olisi kyllä mielenkiintoinen.
Zone VI
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
- Paikkakunta: Espoo
Ymmärtääkseen miksi täysikokoinen kenno on _kuvan laadun_ kannalta parempi kuin pienempi kenno voi miettiä seuraavia tapauksi:
1: Rajatapaukset, jos toinen kenno on yhden neliömillimetrin ja toinen 10 neliösenttiä ei ilmeisesti ole epäselvyyttä että isommalla kennolla saa parempilaatuisen kuvan. Ellei kyseinen ero riitä tee pienemmästä kennosta vaikkapa sadasosan kokoinen.
Kysy itseltäsi missä vaiheessa pienempi kenno saavuttaa/ohittaa isomman kennon tuottaman kuvan laadun? Pääset (mahdollisisti) ymmärrykseen itsesi kanssa, että kuvan laatu lähestyy ison kennon kuvanlaatua ja saavuttaa sen samlla kun saavuttaa isomman kennon koon. Jos yhtymäkohta on aiemmin niin on syytä miettiä miski se olsii aiemmin.
2: käyttö, isolle kennolle voidaan aina tehdä pienempi kenno kennoelementin keskelle. Eli isosta kennosta saadaan aina pienemmän kennon kuva käyttämällä vain osa isomman kennon pinta-alasta. On aika selvää, että ylimääräisellä pinta-alalla saadaan etua pienempään nähden.
3: Valon kvanttiluonne, valon käyttäytyminen fyysisesti isommissa mitoissa on "siistimpää" kuin pienemmissä. Pienemmät pikselit vaativat aina parempaa optiikkaa ja jossain vaiheessa fysiikan rajat tulevat kuitenkin vastaan.
Nämä pohdinnat olen itse tehnyt havaittuani empiirisesti että isompi kenno on tuottanut paremman näköistä kuvaa kuin pienempi kenno.
Eri sukupolvien kennoista voi "keskustella" vaikka kuinka kauan, se ei kuitenkaan poista tosiasiaa että isommalla kennolla on mahdollista saada parempi kuvanlaatu kuin pienemmällä.
1: Rajatapaukset, jos toinen kenno on yhden neliömillimetrin ja toinen 10 neliösenttiä ei ilmeisesti ole epäselvyyttä että isommalla kennolla saa parempilaatuisen kuvan. Ellei kyseinen ero riitä tee pienemmästä kennosta vaikkapa sadasosan kokoinen.
Kysy itseltäsi missä vaiheessa pienempi kenno saavuttaa/ohittaa isomman kennon tuottaman kuvan laadun? Pääset (mahdollisisti) ymmärrykseen itsesi kanssa, että kuvan laatu lähestyy ison kennon kuvanlaatua ja saavuttaa sen samlla kun saavuttaa isomman kennon koon. Jos yhtymäkohta on aiemmin niin on syytä miettiä miski se olsii aiemmin.
2: käyttö, isolle kennolle voidaan aina tehdä pienempi kenno kennoelementin keskelle. Eli isosta kennosta saadaan aina pienemmän kennon kuva käyttämällä vain osa isomman kennon pinta-alasta. On aika selvää, että ylimääräisellä pinta-alalla saadaan etua pienempään nähden.
3: Valon kvanttiluonne, valon käyttäytyminen fyysisesti isommissa mitoissa on "siistimpää" kuin pienemmissä. Pienemmät pikselit vaativat aina parempaa optiikkaa ja jossain vaiheessa fysiikan rajat tulevat kuitenkin vastaan.
Nämä pohdinnat olen itse tehnyt havaittuani empiirisesti että isompi kenno on tuottanut paremman näköistä kuvaa kuin pienempi kenno.
Eri sukupolvien kennoista voi "keskustella" vaikka kuinka kauan, se ei kuitenkaan poista tosiasiaa että isommalla kennolla on mahdollista saada parempi kuvanlaatu kuin pienemmällä.
Primet rulaa!
-
- Viestit: 22695
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 6406
- Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
- Paikkakunta: Takapajula
- Viesti:
Minusta 6*7 olisi parempi sommittelun kannalta. Kuvan laadun kannalta 4/3 on muuten vaan susi.Maffer kirjoitti:Jos ajatellaan sommittelun kannalta niin kroppareissa 4/3 on täyskennoa edellä. Kuvasuhteella 4:3 vs. 3:2 on iso merkitys ihan siinä kuvan ottamisen hetkellä. Jälkikäteen kroppaaminen on husimista parhaillaan.
Koko 3:2 kuvasuhde joutaisi jorpakkoon.
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44
Siinä tapauksessa joudut miettimään suhdettasi hieman enemmänkin sillä olet kovin ristiriitainen..Alex kirjoitti:Ymmärtääkseen miksi täysikokoinen kenno on _kuvan laadun_ kannalta parempi kuin pienempi kenno voi miettiä seuraavia tapauksi:
Paitsi jos yhtäkkiä pienempi kenno kykenee 100Mpix ja isompi kenno 0,1Mpix. Kumpi on parempi? Onko siis tarkempi kenno aina huonompi kuin suuremmat pikselit omaava?1: Rajatapaukset, jos toinen kenno on yhden neliömillimetrin ja toinen 10 neliösenttiä ei ilmeisesti ole epäselvyyttä että isommalla kennolla saa parempilaatuisen kuvan. Ellei kyseinen ero riitä tee pienemmästä kennosta vaikkapa sadasosan kokoinen.
Kennothan eivät ole identtisiä muilta osiltakaan (ei edes APS-C vs. FF), älä unohda tätä tosiseikkaa.
Onko Nikon D4 vai D810 tuottama kuva parempaa? Saman kokoinen kenno. Jos valitset jälkimmäisen, niin edellinen kohtasi meni aikalailla jorpakkoon.Kysy itseltäsi missä vaiheessa pienempi kenno saavuttaa/ohittaa isomman kennon tuottaman kuvan laadun?
Ja jos valitsit jälkimmäisen, onko se mielestäsi teoreettinen maksimi parannukselle, vai voisiko sitäkin tarkempi tuottaa vielä parempaa kuvaa? Meneekö vaikka 5DSr sitten jo reippaasti huonommaksi?
Kumpi tuottaa parempaa kuvaa, parempi pikselitiheys vai parempi herkkyys? Eikö ollutkaan yksinkertaista Kyllä/Ei vastausta?
Kennon fyysinen koko ei ole tae mistään muusta kuin kennon fyysisestä koosta. Ks. pikselitiheys, edelliset kohdat.Pääset (mahdollisisti) ymmärrykseen itsesi kanssa, että kuvan laatu lähestyy ison kennon kuvanlaatua ja saavuttaa sen samlla kun saavuttaa isomman kennon koon.
Tämä ei pidä nykyisillä valmistustekniikoilla paikkaansa vaan on ihan puhdasta hölynpölyä. Pienempien kennojen vaatimat pikselit on vaikeampia valmistaa ja sen takia niitä tuotetaan vain pienemmälle pinta-alalle onnistuneesti (ja tästä tullaan sitten ongelmiin mitä tulee yieldeihin).2: käyttö, isolle kennolle voidaan aina tehdä pienempi kenno kennoelementin keskelle. Eli isosta kennosta saadaan aina pienemmän kennon kuva käyttämällä vain osa isomman kennon pinta-alasta.
Pienemmällä pinta-alalla on itseasiassa suuria etuja mitä tulee valmistukseen.On aika selvää, että ylimääräisellä pinta-alalla saadaan etua pienempään nähden.
Koska sekoitit samaan kappaleesen (eli samaan ajatukseen lukijan kannalta) optiikat ja valosähköisen ilmiön, niin en ole aivan varma ymmärrätkö mitä yritit sanoa.3: Valon kvanttiluonne, valon käyttäytyminen fyysisesti isommissa mitoissa on "siistimpää" kuin pienemmissä.
Pienemmät pikselit vaativat aina parempaa optiikkaa ja jossain vaiheessa fysiikan rajat tulevat kuitenkin vastaan.
Emme ole kuitenkaan pikselikoossa vielä lähelläkään valosähköisen ilmiön photonien pinta-alaa, ensimmäiseksi ongelmaksi tulee kyllä diffraktio. Mutta emme ole vielä siinäkään.
Ja kvanttitietokoneilla on mahdollista käsitellä asioita joita ei nykyinen transistoripohjainen pystyisi (kuten osa NP-ongelmista). Vaan yhtä ainoata esimerkkiä lukuunottamatta tämäkään ei toteudu nykymaailmassa. Käytäntö on aika bitch.kuitenkaan poista tosiasiaa että isommalla kennolla on mahdollista saada parempi kuvanlaatu kuin pienemmällä.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 22695
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
Tämä on toki hyvä tietää, mutta se on perusteeton itse kameroiden vertailulle, koska ei ole pakko himmentää sitä. Toinen seikka on piirtokyky etenkin keskellä. FF antaa enemmän anteeksi siinä. Lisäksi parhaat objektiivit tehdään FF:lle.digikuva81 kirjoitti: Sivuutatte jatkuvasti sen burmanmin ajatuksen, että verrataan croppikennolla esim. aukolla f/2 otettua kuvaa full framen 1 1/3 aukkoa siitä himmenetyllä otettuun eli aukolla f/3.2 otettuun..
Tässä on FF:lle objektiivi, joka on aukon valovoimaisempi, kennokoko huomioon ottaen 2,3 aukkoa. Huomaa: hinta ja koko ei ole argumentti tuota vastaan, koska kaikki tietävät, että kroppi, etenkin peilitön, on halvempi ja pienempi.Nikonilla tuota ajatusta voi olla vaikeampi löytää/ymmärää, mutta koska Canon EOS M3, Canonilla päästään lähemmäs..
Jos nyt tuo huhu toteutuu:
Canon EOS M3 (löytyy jo)
EF-M 15mm f/2 STM
http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-24- ... tiivi.html
Normaalia löytyy Canonilla f/1,2:een asti. Taas sama ero. Kolmeviitostakin löytyy f/1,4:ään asti.EF-M 22mm f/2 STM (löytyy jo)
EF-M 35mm f/1.8 STM
http://www.canonrumors.com/more-mention ... enses-cr1/
Eipä oikein voi. Ensinnäkin zoom on aina kätevämpi. Toiseksi tuossa on vakain, mikä tietää n. kahden aukon etua liikkumattomille kohteille. Kolmanneksi tuo selvästi pidempi pitkästä päästä. Kun vielä katsoo kameroiden kohderyhmät niin zoomin etu korostuu. FF-käyttäjä vaihtaa objektiiveja lennosta muutamassa sekunnissa. Kroppikäyttäjä ei välttämättä koskaan ole ottanut objektiiviaan irti.Niin silloinhan voit verrata tuota settiä esim. tähän:
Canon EOS 5D Mark III
Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
4:3 on pystykuviin parempi, mutta 3:2 vaakakuviin. Se vastaa paremmin nykyisiä näyttöjä. Ei kuitenkaan ole turhan leveä paperitulosteisiin. Nykykameroissa voi lisäksi usein vaihtaa kuvasuhdetta.Maffer kirjoitti:Jos ajatellaan sommittelun kannalta niin kroppareissa 4/3 on täyskennoa edellä. Kuvasuhteella 4:3 vs. 3:2 on iso merkitys ihan siinä kuvan ottamisen hetkellä. Jälkikäteen kroppaaminen on husimista parhaillaan.
Koko 3:2 kuvasuhde joutaisi jorpakkoon.
Minä kuvaan pokkareillakin 3:2:ta, jos mahdollista.
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Mutta kun Nikonilla ei ole sitä APS-C kennollista peilitöntä - siksi Canonin leirissä pysyminen antaa enemmän vaihtoehtoja liittyen aloittajan kysymykseen.SuperDrive kirjoitti:Huomaa: hinta ja koko ei ole argumentti tuota vastaan, koska kaikki tietävät, että kroppi, etenkin peilitön, on halvempi ja pienempi.
-
- Viestit: 6406
- Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
- Paikkakunta: Takapajula
- Viesti:
Eikös kysymys olekaan siitä, kummassa on parempi kuvanlaatu, kropissa vai FF:ssä? Minä olenkin ihmetellyt, miksi joku sekottaa asiaan muutakin kuin kennoja. Eräiden arvaukset kropin laadusta ovat ihan utopiaa, jos verrataan kennoja. Jos verrataan vanhaa runkoa ja uutta kennoa vaikka minipokkarissa, niin siinähän vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin kennon koko.
Jos kennon koko olisi se merkittävä asia, vain KenRockwelliin ja luomiskertomukseen uskovat voivat uskoa pienemmän olevan parempi. FF:n kuvan laadusta saa tietysti aina huonomman, jos siinä käyttää zuttuzoomia ja kropissa laatuprimeä, mutta silloin ei vertaillakaan kennoja.
Jos kennon koko olisi se merkittävä asia, vain KenRockwelliin ja luomiskertomukseen uskovat voivat uskoa pienemmän olevan parempi. FF:n kuvan laadusta saa tietysti aina huonomman, jos siinä käyttää zuttuzoomia ja kropissa laatuprimeä, mutta silloin ei vertaillakaan kennoja.
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44
Ihan mielenkiinnosta, kuinka usein kuvaat täydellä aukolla jossain 1,4/1,8? Itse en ainakaan melkein koskaan. Harvemmin kaikki kiinnostava on niin pienellä tarkkuusalueella. Eli kyllä himmennys aika usein on tärkeää.SuperDrive kirjoitti:Tämä on toki hyvä tietää, mutta se on perusteeton itse kameroiden vertailulle, koska ei ole pakko himmentää sitä.
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44
Itseasiassa kenno ei ole ainoa joka siihen kuvanlaatuun vaikuttaa (muuten Sonyn ja Nikonin pitäisi tuottaa identtistä kuvaa monissa tilanteissa), mutta tässä on edelleen kysymys siitä, kumpi tekee parempaa kuvanlaatua, parempi tarkkuus vai parempi herkkyys?adapteri kirjoitti:Eikös kysymys olekaan siitä, kummassa on parempi kuvanlaatu, kropissa vai FF:ssä? Minä olenkin ihmetellyt, miksi joku sekottaa asiaan muutakin kuin kennoja.
Jälkimmäisessä FF on ylivoimainen, ensimmäisessä APS-C (näitä kahta kokoa verrattaessa). Suuntaus FF kameroissa on nimenomaan pienemmät pikselit ja suurempi tarkkuus, joka ei sovellu tähän autuaaseen totuuteen yhdestä ainoasta oikeasta mielipiteestä. Koska tätä menoa uusilla FF:llä otetaan kuvia aivan yhtä pienillä pikseleillä kuin nykyiset APS-C kamerat (ja luultavasti APS-C:llä sitten vielä pienemmillä tulevaisuudessa, jos nyt markkinaa riittää kummallekin koolle tulevaisuudessa).
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Täällä vertaillaan usein aivan suoraan hinnan perusteella - esim. vähän aikaa sitten luin täällä:adapteri kirjoitti:FF:n kuvan laadusta saa tietysti aina huonomman, jos siinä käyttää zuttuzoomia ja kropissa laatuprimeä, mutta silloin ei vertaillakaan kennoja.
Eihän kameroissa Sony α7 ja Canon EOS 6D paljon muuta yhteistä ole kuin suunnilleen sama hintaluokka.iomix kirjoitti:Rahalassa on karvalakki-A7 aika maukkaassa tarjouksessa. EF-makroilijalle ja maisemakuvaajalle kääntyvä näyttö yhdistettynä kinokennon olisi jotain sellaista, mitä Canonilla ei ole tarjolla. Hintaakin olisi 500 € vähemmän kuin 6D:llä. Mutta vähän arveluttaa tuo syntilista:...
Juuri tuon Canon EOS M3 edullisen hinnan vuoksi sitä ei voi sivuuttaa tässä keskustessa.
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
- Paikkakunta: Luopioinen
- Viesti:
-
- Viestit: 971
- Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
- Paikkakunta: Espoo
Ettekö te osaa keskustella lainakaan asiallisesti?burmanm kirjoitti:Siinä tapauksessa joudut miettimään suhdettasi hieman enemmänkin sillä olet kovin ristiriitainen..Alex kirjoitti:Ymmärtääkseen miksi täysikokoinen kenno on _kuvan laadun_ kannalta parempi kuin pienempi kenno voi miettiä seuraavia tapauksi:
[
Mieti hieman itse vastauksiasi ja sitä mitä kirjoitin. Etkö ole samaa mieltä esimerkiksi siitä, että kymmenen neliösentin kennolle on mahdollista valmistaa parempi sensori kuin yhden neliömillin kennolle?
Kyllä minäkin päissäni keksin kaikennäköisiä näsäviisauksia, ne eivät vain kuulu asialliseen keskusteluun, minun mielestäni
ellei ole aisallista kommentoitavaa voisi antaa ketjun olla ja jättää kommantointi niille jotka asiaa ymnmärtävät.
--
Primet rulaa!
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Miksi burmanm antaisi olla, jos ei Canonkaan ; )Alex kirjoitti:ellei ole aisallista kommentoitavaa voisi antaa ketjun olla ja jättää kommantointi niille jotka asiaa ymnmärtävät.
--
APS-H-size*1 CMOS image sensor that delivers an image resolution of approximately 120 megapixels (13,280 x 9,184 pixels), the world's highest level*2 of resolution for its size.
http://www.canon.com/news/2010/aug24e.html