Hannu KH kirjoitti:Suurennuskoneen väripää ylösalaisin suurennostasolle, nega filminpitimeen ja kamera kamerasovitteella tolppaan kiinni.
Helppoa.
Minkälainen on tuo suurennuskoneen filminpidin?
Mulla on ajatuksena sitoa toi laatikko kolmijalan jalkojen väliin (jottei liikahda kameraan nähden pienestä tönäisystä). Kun suurennuskonetta mulla ei ole.
Laatikon pintaan olen ajatellut kiinnittää liuskan johteeksi (alumiinilatan/puuriman/paksun kartongin), jota vasten negaa on helppo siirtää/liu'uttaa seuraavan ruudun kohdalle, asentonsa säilyttäen.
Tai en minä negaa siirrä sellaisenaan, vaan teen mustasta kartongista jigin, jonka kyydissa negatiivi siirtyy, ilman että raapeutuu valolaatikkoon. Jigiin olisi sitten saatava sydeemi, joka painaa negan suoraksi, jos sellaiseen on tarvetta.
Kävisikö toi suurennuskoneen filminpidin jigiksi?
Rockford kirjoitti:Itse olisin huolissani siitä miten negan saa tarpeeksi tasaisena tuon aukon yli jos aukossa ei ole lasia.
Erityisesti Newtonin renkaiden takia ylimääräinen lasi ei ole hyvästä. Jos negan saisi riittävän suoraksi ilman lasia, ni sit sillai.
Mutta itse asiaan: Eikö tosta mun valolaatikosta ole sen kummempaa sanottavaa. Ei mitään ylimääräistä, mitään puutu, tai edes pielessä? Onks se sit hyvä:)
Mun ensimmäinen approksimaatio oli tämä:

Mutta tuossa on:
- Kinofilmi ja diat sopii suoraan. Tosin filmiä siirtäessä liu'uttamalla raappeutumistodennäköisyys on ... luulisin aika suuri. Avamalla taas filminpidin, tulee hommasta tosi hankalaa.
- CoCa-Cola-kameran negat (13mm x 17mm) tietysti mahtuu tonne sisään, mutta vaatii jonkin jigin tekemistä esimerkiksi kartongista.
- Mun 6 x 6 keskiformaattikuvia tällä ei saa ollenkaan.