Samyang 14mm täyskennoon
-
Samyang 14mm täyskennoon
http://www.digitarvike.fi/samyang_14mm_ ... ical_nikon
Onko raatilaisilla kokemuksia kyseisestä lasista. Hankinnassa olisi revontuli/tähti ym maisemiin laajis täyskennoon. Edullinen hinta houkuttaa mutta kannattaako?
Onko raatilaisilla kokemuksia kyseisestä lasista. Hankinnassa olisi revontuli/tähti ym maisemiin laajis täyskennoon. Edullinen hinta houkuttaa mutta kannattaako?
Terv. Juha
-
- Viesti:
Onhan tästä kokemusta varmasti monillakin, myös allekirjoittaneella.
Puhutaan nyt siitä uudemmasta UMC mallista.
+Erinomainen kuvanlaatu nurkkiin asti, myös täydellä aukolla.
+Hinta
-Hankala käyttää suotimia koska mulkosilmä
-Laatuvaihtelut, tämä näkyy usein siinä ettei tarkennusasteikko pidä paikkaansa. Ääretön saattaa olla 1m tai 3m kohdalla tms.
Kuulemma myös optisia laatueroja on ilmennyt.
-Hankala viiksivääristymä, korjattavissa toki esim Lightroomiin saatavalla linssiprofiililla.
Muuten kyllä, tuohon hintaan ehdottomasti suositeltava ostos.
Puhutaan nyt siitä uudemmasta UMC mallista.
+Erinomainen kuvanlaatu nurkkiin asti, myös täydellä aukolla.
+Hinta
-Hankala käyttää suotimia koska mulkosilmä
-Laatuvaihtelut, tämä näkyy usein siinä ettei tarkennusasteikko pidä paikkaansa. Ääretön saattaa olla 1m tai 3m kohdalla tms.
Kuulemma myös optisia laatueroja on ilmennyt.
-Hankala viiksivääristymä, korjattavissa toki esim Lightroomiin saatavalla linssiprofiililla.
Muuten kyllä, tuohon hintaan ehdottomasti suositeltava ostos.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
-
Tuon tarkennusasteikon paikkaansa pitämättömyyden ottaisin vielä miinuksista pois, se on helppo kolme ruuvia aukasemalla tarkennuskierän kumin alta säätää kohdilleen.
Tein tuon säädön, jonka jälkeen tein omia tutkimuksiani täyden aukon terävyydestä ja tulin siihen lopputulokseen, että täys aukko on minun yksilössäni aivan yhtä terävä kuin f/4. Tämä tuli hienoisena yllätyksenä, zoomailin 100% suurennoksia, 38Mpix-kennon kuvista. Eli passeli lasi revontuli/tähtihommiin siis! Muutenhan tuo 14mm on laajuudessaan äärettömän tylsä polttoväli.. Jos jotain haluaa korostaa etualalla, niin kohteen koosta riippuen sen joutuu joskus linssiin kiinni änkeämään, joka tietysti aiheuttaa mittasuhteitten vääristymistä.
Tein tuon säädön, jonka jälkeen tein omia tutkimuksiani täyden aukon terävyydestä ja tulin siihen lopputulokseen, että täys aukko on minun yksilössäni aivan yhtä terävä kuin f/4. Tämä tuli hienoisena yllätyksenä, zoomailin 100% suurennoksia, 38Mpix-kennon kuvista. Eli passeli lasi revontuli/tähtihommiin siis! Muutenhan tuo 14mm on laajuudessaan äärettömän tylsä polttoväli.. Jos jotain haluaa korostaa etualalla, niin kohteen koosta riippuen sen joutuu joskus linssiin kiinni änkeämään, joka tietysti aiheuttaa mittasuhteitten vääristymistä.
-
- Viesti:
Ei onnistu kaikissa tuo tarkennuksen säätö siitä tarkennuskierän alta, vaan bajonetin alle joutuu laittamaan shimmejä.
Kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe joten kyllä se kuuluu ehdottomasti miinuksiin!! Sillä ei ole merkitystä saako joku jonkun vian itse korjattua vai ei.
Kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe joten kyllä se kuuluu ehdottomasti miinuksiin!! Sillä ei ole merkitystä saako joku jonkun vian itse korjattua vai ei.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
-
- Viesti:
En muista että tuosta olisi kauheasti haittaa ollut, mutta esim. tässä kuvassa tuo ongelma kai näkyy vasemmassa ylänurkassa ja vasenta alanurkkaa olen muistaakseni korjannut tuon suhteen. Tässä taas en muista korjanneeni mitään, mutta oisko rajautunut pois.rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
Yleensä kuvannut vain f/8-f/11 välillä ja piirtoon olen ollut tyytyväinen, esim. tässäkin kuvassa, jossa toki reilusti terävöintiä myös.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
Eikä laatu häpeä myöskään 8x kalliimmalle Canon-vastineelle.nomad kirjoitti:Samyangin 14 millisestä on paha valittaa koska objektiiville ei ole kilpailijoita samassa hintaluokassa.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
-
Rockford kirjoitti:En muista että tuosta olisi kauheasti haittaa ollut, mutta esim. tässä kuvassa tuo ongelma kai näkyy vasemmassa ylänurkassa ja vasenta alanurkkaa olen muistaakseni korjannut tuon suhteen. Tässä taas en muista korjanneeni mitään, mutta oisko rajautunut pois.rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
Yleensä kuvannut vain f/8-f/11 välillä ja piirtoon olen ollut tyytyväinen, esim. tässäkin kuvassa, jossa toki reilusti terävöintiä myös.
Mitä järkeä on laittaa rahansa tuollaiseen ***kaan?Maffer kirjoitti:Mulla on ollu 4 yksilöä joista yksi loistava, yksi OK ja kaksi täyttä kakkia. Kahdessa noista oli tonskuluksen mainitsema shimmiongelma - ääretöntä ei löytynyt mistään kohtaa tarkennuskierää.
-
- Viesti:
Kyllä tässä parempi todennäköisyys onnistaa on kuin lotossa. Minulla ainakin ihan hyvä yksilö osunut.Jappee kirjoitti:Rockford kirjoitti:En muista että tuosta olisi kauheasti haittaa ollut, mutta esim. tässä kuvassa tuo ongelma kai näkyy vasemmassa ylänurkassa ja vasenta alanurkkaa olen muistaakseni korjannut tuon suhteen. Tässä taas en muista korjanneeni mitään, mutta oisko rajautunut pois.rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
Yleensä kuvannut vain f/8-f/11 välillä ja piirtoon olen ollut tyytyväinen, esim. tässäkin kuvassa, jossa toki reilusti terävöintiä myös.Mitä järkeä on laittaa rahansa tuollaiseen ***kaan?Maffer kirjoitti:Mulla on ollu 4 yksilöä joista yksi loistava, yksi OK ja kaksi täyttä kakkia. Kahdessa noista oli tonskuluksen mainitsema shimmiongelma - ääretöntä ei löytynyt mistään kohtaa tarkennuskierää.
Jesse Kyytinen
-
-
- Viesti:
http://mattihelin.kuvat.fi/kuvat/Maisemat/Samyang/
Siinä muutama. Hyvä vekotin, mutta laatuvaihtelua tosiaankin löytyy. Jos massia olisi, käytössä olisi varmasti 14-24.
Siinä muutama. Hyvä vekotin, mutta laatuvaihtelua tosiaankin löytyy. Jos massia olisi, käytössä olisi varmasti 14-24.
-