Nikon D800 --> Df ?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Minäkin suhtauduin nurinkurisesti adaptereihin ja akkuvirityksiin, vaan nyt en enää. Samalla lailla saa Nikonilla viritellä akkuja jos ei hommaa sitä ykkössarjan patteriadapteria vaikka kasisatkun kaveriksi.

Lisäksi noilla adaptereilla, mikäli ne kiinnittää jalustaan, saa paketin paljon paremmin balanssiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jees, kun katsoo sun tämänhetkistä kuvauskaluston ja erityisesti kuvausrekvisiitan ym. apuvälineiden määrää (joko se Vito on tilattu?), niin yksi ylimääräinen akkupaketti ei siinä kummasti tunnu. Samalla voi antaa kännykälleenkin virtaa, minkä voi ainakin Mafferin reissuilla katsoa turvallisuuslisävarusteeksikin.

Kumma, ettei Df:ssä ole exp simulaatiota.
Sapere aude.
---
flickr
Veepee82
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veepee82 »

kohan kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Jahas, akunkesto huonompi kuin A7-sarjassa. Eiköhän tää laite ole taputeltu.
Onneksi tuon A7RII:n pystyy lataamaan ja kuvaamaan samaan aikaan liittäen USB porttiin vaikka tällaisen power packin.
http://www.ebay.com/itm/121684927818
Parista ebayn powerbank/packista kokemuksia ja nuo 50000mAh lukemat ei pidä paikkaansa. Nämä muutamat ovat olleet luokkaa 5000-7000 mAh todellisuudessa.

Maffer, Voin ostaa df:n pilkkahintaa pois jos oikein alkaa ahistaa :)
Maffer
Viesti:

Live view exposure simulation:

Mä luulen että se on siellä, mutta Nikon on laiskuudessaan jättänyt sen mappauksen pois kokonaan. Noissa muissa Nikoneissa mitä on ollut on OK-nappula erikseen mistä tämä asetus on liveviewissä laitettu päälle/pois, mutta Df:stä puuttuu koko nappi.

Se on 99% varmuudella softassa vaan ei ole mapattu sitä mihinkään.
Maffer
Viesti:

Veepee82 kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Jahas, akunkesto huonompi kuin A7-sarjassa. Eiköhän tää laite ole taputeltu.
Onneksi tuon A7RII:n pystyy lataamaan ja kuvaamaan samaan aikaan liittäen USB porttiin vaikka tällaisen power packin.
http://www.ebay.com/itm/121684927818
Parista ebayn powerbank/packista kokemuksia ja nuo 50000mAh lukemat ei pidä paikkaansa. Nämä muutamat ovat olleet luokkaa 5000-7000 mAh todellisuudessa.

Maffer, Voin ostaa df:n pilkkahintaa pois jos oikein alkaa ahistaa :)
Pistin sulle YV:tä asiasta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:Live view exposure simulation:

Mä luulen että se on siellä, mutta Nikon on laiskuudessaan jättänyt sen mappauksen pois kokonaan. Noissa muissa Nikoneissa mitä on ollut on OK-nappula erikseen mistä tämä asetus on liveviewissä laitettu päälle/pois, mutta Df:stä puuttuu koko nappi.

Hyvin mahdollista. Näinhän Df:stä on karsittu myös video.

Akunkestosta en ole samaa mieltä kanssasi. Minun kokemus on, että Df:n akku kestää suurinpiirtein siinä kuin D-satasarjan Nikonien akut. Ei ainakaan huomattavaa eroa ole. Tämä siitäkin huolimatta, että akku on tonnisarjasta kokoisin, siis kooltaan pienempi.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sori OT:
Veepee82 kirjoitti:Parista ebayn powerbank/packista kokemuksia ja nuo 50000mAh lukemat ei pidä paikkaansa. Nämä muutamat ovat olleet luokkaa 5000-7000 mAh todellisuudessa.
Noi mAh-merkinnäthän ei oikeasti kerro mitään niin kauan kun ei ole tiedossa powerbankin sisäisen akun jännitettä. Ulostulosjännitehän voi olla ihan jotain muuta kuin akun jännite (ja varmaan onkin).

Jos ajatellaan että tollasia monissa koteloiduissa LiIon-akuissa käytettyjä 3,7V 18650-koon kennoja (tyypillisesti 2400-3600 mAh) on powerbankin sisällä vaikka 5 tai 6 kpl niin kapasiteetti on 12000 - 21600 mAh. Mulla on Anker-merkkinen "13000 mAh" mainostettu powerbank ja tuo laskelma täsmää siis hyvin, kotelon sisään mahtuisi ehkä 6 noita kennoja jos mitään muuta ei olisi, mutta luultavasti siellä on 5 kpl.

Vastaavan kokoiselta näyttäviin http://www.ebay.com/itm/121684927818 kuoriin ei vaan noilla akuilla mitenkään mahdu tuota 50000 mAh.

Äkkiä tietysti ajattelisi, että tuollainen 13000 mAh kuitenkin riittää sopivasti esim. mun vanhan iPad:in 11560 mAh akun lataamiseen, mutta eihän se oikeasti lataa kuin reiluun puoleen väliin koska häviöitä tulee väistämättä molemmissa päissä.

Ite raahaisin siis mukana mieluummin lisää akkuja kameraan kuin powerbank:iä jolla ladata kameraa reissussa. Mutta jos mukana on jo luuris ja muuta pientä rekvisiittaa niin eihän tuo ero tietenkään enää sitten ole merkittävä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viesti:

nomad kirjoitti:

Akunkestosta en ole samaa mieltä kanssasi. Minun kokemus on, että Df:n akku kestää suurinpiirtein siinä kuin D-satasarjan Nikonien akut. Ei ainakaan huomattavaa eroa ole. Tämä siitäkin huolimatta, että akku on tonnisarjasta kokoisin, siis kooltaan pienempi.
Varmasti kestääkin jos etsimen kautta naputtelee menemään. Liveviewin kautta sommittelua näyttää kestävän huonosti ja vielä vähemmän kylmää kelilä. Eilen lämpötila putos nollaan ja akku meni 2/3 täydestä nollaan n. 10min liveview-käytön jälkeen.
nomad

Maffer kirjoitti:
nomad kirjoitti:

Varmasti kestääkin jos etsimen kautta naputtelee menemään. Liveviewin kautta sommittelua näyttää kestävän huonosti ja vielä vähemmän kylmää kelilä. Eilen lämpötila putos nollaan ja akku meni 2/3 täydestä nollaan n. 10min liveview-käytön jälkeen.
Tuo ei ole normaalia. Konkreettisena esimerkkinä, jos olen tähtiä tai reposia kuvaamassa, niin vaihdan akkua uuteen yleensä silloin kun alkaa palella. Eli kuvaustahdista riippuen 1-2h mennään sillä ekalla akulla. Pakkaskelissäkin se 1h. Tähän tietysti vaikuttaa moni asia. Voisin arvata että esim pitkän valotuksen kohinanpoisto suurinpiirtein tuplaa akun kulutuksen (suhteessa kuvamäärään).

Etsimen kautta kuvatessa akku kestää käytössäni suurinpiirtein aktiivisen kuvauspäivän, eli minulle 500-600 kuvaa.

Kyllä Df:ssä paljon merkittävimpiäkin huonouksia on kuin akunkesto ;-) Toisaalta en vakavasti ajatellut vaihtoa vaikka huomasinkin Df <-> D810 ilmoituksesi. D810 on varmasti tietyllä tapaa "paras" Nikon, mutta olen mieltynyt Df:n kuvanlaatuun - se vaan näyttää jotenkin niin hyvältä. Lisäksi tyylilläkin on jotain merkitystä kun liikutaan ihmisten keskellä.
Maffer
Viesti:

Onks tos joku asetus mikä vie paljon akkua? En käyttänyt tossa tilanteessa LENR-toimintoa.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Maffer kirjoitti:Onks tos joku asetus mikä vie paljon akkua? En käyttänyt tossa tilanteessa LENR-toimintoa.
Valotuksenmittauskennon päälläolo ainakin syö kasisatasen akun aika nopeaan. Df:ssä näkyy olevan vähempipikselinen mittauskenno, mutta kyllä sekin virtaa vie.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
nomad

Df:lle muuten luvataan parempi akunkesto (CIPA) kuin D800/810 malleille. Syynä taitaa tosin olla, se että Df hyötyy testissä kun siinä ei ole yhdysrakenteista salamaa.

Toisaalta normaalikuvauksessa kun satoja kuvia otetaan, niin pelkkä datan prosessointikin vie huomattavasti sähköä. Tässä suhteessa Df selviää huomattavsti helpommalla kuin 36mpx monsterit.

Kumpikaan noista asioista ei ole keskeisiä kun Maffer ottaa sitä maagista pitkän valotuksen maisemakuvaansa :-)
Veepee82
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veepee82 »

Päästin mafferin kiusauksesta ja df tuli taloon. Tuli juuri otsikon mukaisesti d800:n tilalle. Ensi fiiliksenä sanottakoon että kyllä d800 tuntuu mukavammalta kädessä mutta eiköhä tohon totu. Rullissa vielä totuttelemista.
nomad

Hiton maffer kun sait huomionikiinnitettyä siihen yökuvauksessa tummaksi menevään näyttöön!! Jotenkin olin tähän saakka ajatellut, että tälläistähän tämä on, yömaisemat sommitellaan etsimen kautta ja takanäytön tehtävä on toimia lähinnä keinohorisontin näyttönä. Mutta eihän se toki niin ole :-/

Sensijaan akkujuttua en ymmärrä. Kun ottaa huomioon akun koon, niin aivan poikkeuksellisen hyvin Df:ssä riittää virta. Tuossa suhteessa ei mitään ongelmaa.

Mutta mitäs mieltä jengi on kohinan lisääntymisestä kun otetaan paljon pitkän valotusajan kuvia peräjälkeen. Sanotaan vaikka, että kuva minuutissa tahtiin. Nämä revontuliyöthän on houkutelleet varsin spontaaniin räiskintään... Melkein väittäisin, että kun tarpeeksi kovaa kuvaa, niin ainakin aukonverran huononevat herkkyysominaisuudet.
Maffer
Viesti:

Kyllä huononee. D810 lämpeni itsellä Kuusamossa siten että kolmen tunnin kuvaamisen jälkeen oli selvästi havaittavissa suhinaa jo. Samoin Df kohisi jonkin verran enemmän ihan takanäytöltä katsottuna pitkän valotuksen jälkeen (se 17min luuriskuva esim.)

Takanäytön käyttökelpoisuudessa D810A on todennäköisesti kuuminta hottia siinä olevan "Virtual Preview" -toiminnon takia. Kattokaa ny tota: http://imaging.nikon.com/lineup/microsi ... age02.html

Hohhoijaa, ihan hyvin teknisesti onnistuisi myös D4:n sensorilla.
Vastaa Viestiin