Croppi- ja täyskennoisen kameran eroavaisuudet?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
bugi

Re: Croppi- ja täyskennoisen kameran eroavaisuudet?

Viesti Kirjoittaja bugi »

goju1 kirjoitti: Täyskennoinen on ilmeisesti paljon parempi kun se kerran maksaa niin paljon enemmän.
...
Videokuvaus tulee olemaan iso osa kameran käyttöä ja siksi valitsin tuon 70D:n, kun siinä on kääntyvä näyttö.
...
Olisin myös kiinnostunut videokuvaukseen kahdesta eri linssistä, mutta arvosteluja lukiessa ja youtubesta katsoessa en saa mitään selkeää kuvaa muovattua itselleni, että kumpi minun tarkoitukseeni olisi parempi linssi. Linssit ovat: Canon 17-55 mm f2.8 IS USM ja Sigma 18-35 mm f1.8 HSM
Täyskennoinen ei ole parempi hinnan vuoksi. Hintaa nostaa se, että itse kenno on kalliimpi valmistaa, vaikka olisi muuten tasan yhtä hyvä kuin kroppi-kenno. Ja kun yksi osa on kalliimpi, niin yleensä tupataan sitten laittamaan muitakin ominaisuuksia pykälää paremmiksi, jolloin kokonaisuus (eli se valmis kamera) on sitten usein paljonkin kalliimpi.

Ja paremmuus riippuu siitä mitä on tarkoitus kuvata. Esim. makro-kuvaukseen hyvässä valaistuksessa studiossa saattaisin ottaa jonkin laatupokkarin pienellä kennolla, niin ei tarvitse tehdä 10 kuvan fokus-stackiä :P (Niinkuin Sakke_K:kin jo asiasta mainitsi.)

70D:n _se_ juttu videokuvaukseen ei ole kääntyvä näyttö, niitä on muillakin, vaan se "Dual Pixel CMOS AF".

Sen ja kääntyvän näytön kun vielä yhdistää STM-linsseihin niin muista järkkäreistä ei vastaavaa saa edes isolla rahalla. (Toki muista järkkäreistä löytyy joitain muita parempia ominaisuuksia, ei se 70D mikään täydellinen ole.) Niin ja ei ihan kaikki STM-linssit ole niiiin äänettömiä ja nopeita (niissäkin on oikeasti eri ratkaisuja vaikka samaa STM-titteliä kantavatkin), eli kannattaa kokeilla kaupassa tai kysellä kokemuksia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

JKyytinen kirjoitti:
emerik kirjoitti:Tuskin kukaan kiistää etteikö nykyisellään kroppikennoiset olisi todella hyviä kameroita ja sangen edullisesti niihin saa toimivat objektiivit niin miksi niitä sitten sorsimaan?
Päivänvalossa cropit ovat kyllä niin hyviä, ettei kovin moni löydä kuvanlaadusta pahaa sanottavaa. Minä kuvaan lähinnä yöllä, jolloin laatuero on huomattavampi.
Ai jaa, mitä tuolta sun linkistä katselin niin oliko edes puolet yöllä kuvattu? ;-)

Mun mielestä tässä hieman oikaistaan asiassa kun jollekin sanotaan vain suoraan "kuvanlaatu parani huomattavasti kun vaihdoin täyskennoon"... no esim. minä kuvaan sellaisissa olosuhteissa, että ehkä 2%:ssa kuvissa vois olla selkeät erot. Joku voi tuollaisista hehkutuksista luulla, että täyskäri on jotenkin ihan eri maata kuin croppikennoinen.

On toki hieman parempi, mutta kuinka paljon...
--------
Aves!
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Sakke_K kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti: Päivänvalossa cropit ovat kyllä niin hyviä, ettei kovin moni löydä kuvanlaadusta pahaa sanottavaa. Minä kuvaan lähinnä yöllä, jolloin laatuero on huomattavampi.
Ai jaa, mitä tuolta sun linkistä katselin niin oliko edes puolet yöllä kuvattu? ;-)
No, syysyöt vasta tulivat.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sakke_K kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
emerik kirjoitti:Tuskin kukaan kiistää etteikö nykyisellään kroppikennoiset olisi todella hyviä kameroita ja sangen edullisesti niihin saa toimivat objektiivit niin miksi niitä sitten sorsimaan?
Päivänvalossa cropit ovat kyllä niin hyviä, ettei kovin moni löydä kuvanlaadusta pahaa sanottavaa. Minä kuvaan lähinnä yöllä, jolloin laatuero on huomattavampi.

Mun mielestä tässä hieman oikaistaan asiassa kun jollekin sanotaan vain suoraan "kuvanlaatu parani huomattavasti kun vaihdoin täyskennoon"... no esim. minä kuvaan sellaisissa olosuhteissa, että ehkä 2%:ssa kuvissa vois olla selkeät erot. Joku voi tuollaisista hehkutuksista luulla, että täyskäri on jotenkin ihan eri maata kuin croppikennoinen.

On toki hieman parempi, mutta kuinka paljon...
Totta, autoonkin halutaan hevosia, vaika Suomessa ei saa ajaa kuin sataakahtakymppiä, ja harva edes kehtaa lähteä valoista kuten auto lähtisi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

JKyytinen kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Täyskennon isoin etu on mun mielestä syväterävyysalueen hallinnan paremmuus, sitä ei millään pysty kompensoimaan... jos nimittäin haluaa kapeaa doffia.
Minulla ainakin selviten vaihdossa nousi esiin kuvanlaatu. Sen muutos oli huomattavasti suurempi, kuin syväterävyyden.
Terävyyden osalta sillä FFllä ei ole mitään sen kummempia edellytyksiä olla parempi. Eri asia on sitten verrataanko yhtä hyviä objektiivi/runko -yhdistelmiä. Usein ei.

Kuten tuossa jo aiemmin mainittiin on minustakin terävyysalueen hallinta FF:llä helpompaa (ja tietenkin yli 40v kuvanneena sitä kautta tutumpaa).

Tarpeeksi laukkuja kannelleena valitsisin luultavimmin kroppikennoisen varsinkin kun mukana pitäisi pyöriä joku 80-200 vastaava tai sitä pienpi polttovälinen. Laajakulmissa suosin isompaa kennoa.
Less Is More
eki666

Viesti Kirjoittaja eki666 »

Oikeissa olosuhteissa croppikennolla saa yhtä hyviä kuvia kuin täysikennoisella. Kalliimmat kamerat sisältävät usein toimintoja jotka mahdollistavat työskentelyn hankalissa olosuhteissa ja niillä saa hyviä kuvia silloin kun hieman vaatimattomalla kalustolla kuvat jäisivät ottamatta. Itse olen kuvannut 450D:llä seitsemän vuotta ja se on edelleen käytössä kakkosrunkona mutta tämänhetkisen ykkösrungon eli 6D:n hankin juuri siitä syystä että pystyisin laajentamaan harrastustani mm. tähtikuvauksen puolelle. Aivan mahtava kuvanlaatu korkeilla herkkyyksillä ja vanhaa kameraa parempi dynamiikka avaavat uusia näkökulmia valokuvaukseen. Minun croppirunko on tietysti jo niin vanha että siitä ei kannata puhua edes samana päivänä näiden uusien sata- ja kymppisarjalaisten kanssa mutta halusin vaan sanoa aloitteleville kuvaajille että hyvät kuvat ei aina ole kamerasta kiinni.
goju1

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Kiva kuulla, että myös noilla kropeilla saa aikaan ihan hyviä otoksia. Tässä asioista hieman selvää ottaneena olen tullut siihen tulokseen, että kun omista kuvista iso osa tapahtuu joko osittain tai välillä hyvinkin hämärässä, niin joudun varmasti myöhemmin ostamaan täyskennoisen kameran saadakseni kuvista parempia huonossa valaistuksessa. Kuvanlaatu 70D:ssä on tällä hetkellä vielä itselleni ihan mieluisa, mutta uskallan väittää että tulevaisuudessa kaipaan myös parempaa kuvanlaatua ihan yleisestikin. Nyt tyydyn pari kolme vuotta opiskelemaan tuolla rungolla, jotta saan/osaan ottaa täysikennoisesta kalliista kamerasta sitten kaiken irti. Tällä hetkellä se olisi itselläni hieman turha ainakin tämän ensimmäisen pari vuoden ajan.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Nyt en tiedä mikä tilanne on, mutta aijemmin kinokennokameraa suosi muutamat jutut: sen kokoiseen formaattiin ol jo objektiiveja hallussa, kinokenoisen etsin oli kroppiin verrattuna iso ja valoisa, varhaiset kroppietsimet olivat mustia putkia joisa keskellä pieni kuva. Lisäksi knokennokamerat oli takoitettu aijemminkin kuvanneille, joten ote, massa ja säätimet oli ajateltuja. Ei myöskään haitannut että pikselitiheus oli pienempi ja yksittäisten pikselien koko suurempi, ne näkyivät parempana kohinansietona.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Nefertiti

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

eki666 kirjoitti:Oikeissa olosuhteissa croppikennolla saa yhtä hyviä kuvia kuin täysikennoisella. Kalliimmat kamerat sisältävät usein toimintoja jotka mahdollistavat työskentelyn hankalissa olosuhteissa ja niillä saa hyviä kuvia silloin kun hieman vaatimattomalla kalustolla kuvat jäisivät ottamatta...
Vastasit juuri omaan kysymykseesi aivan oikein ja perustellusti.
'Nalle Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta ei osannut sanoa sitä, koska hän on niin pieniaivoinen karhu'
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Ei studiokuvaaminen tai taustan blurraaminen kinokennoa tarvitse. Hyödyt tulevat lähinnä kuvanlaadussa (dynamiikka & korkeammat ISO herkkyydet) sekä suurempi etsinkuva.

Ja kapamaa kompaten, kuvaan tai voisin kuvata suuren osan kuvistani zoomeilla.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Guzmo kirjoitti:Ei studiokuvaaminen tai taustan blurraaminen kinokennoa tarvitse. Hyödyt tulevat lähinnä kuvanlaadussa (dynamiikka & korkeammat ISO herkkyydet) sekä suurempi etsinkuva.

Ja kapamaa kompaten, kuvaan tai voisin kuvata suuren osan kuvistani zoomeilla.
Studiohommelit riippuu käytettävistä salamoista ja heijastimista.....ja silloin kun kuvataan kunnon studiosalamoilla.
Eihän lyhyt terävyysalue ole usein tarpeen, mutta kun kuvaa kovilla valoilla niin eipä ole kovin paljon vaihtoehtoja.
Osein on ollut kovilla kuvatessa kinokenno, ISO 50 ja Elinkan RX 300:n pienin teho käytössä. Objektiivin eteen en oikein mielellään laita mitään ylimääräistä häiriötekijää.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin