aika jysys mahtoi olla. siinä ois voinu pääst hengestäänkin.Maffer kirjoitti:Mulla oli vauhtia jotain 70 km/h kun matka tyssäs puuhun, Canonit kesti, niska ei...turvavyö vetäs kylkiluun poikki.pera8x kirjoitti:jos jatketaan tällä äkkipysäytys linjalla, niin autokoulun 2 vaiheessa pääsi sellaseen "testipenkkiin", mikä oli siis auton penkki, jossa turvavyöt. se oli sellasilla kiskoilla, mikä liukuu alamäkeen pari metriä. kiskojen päässä oli stoppari, mihinkä penkki sitten stoppaa. tällä oli tarkoitus siis havainnoida äkkipysäyksen voimaa. jos en ihan väärin muista, niin tuo kiihtyi n.7km/h vauhtiin ja stoppasi sitten todellakin äkkipysäksenä. tuokin vauhti rysäytti jo ihan mukavasti.
tosin ei ihan vertailukelpoinen, koska autot painuu kasaan ja äkkipysäytys ei ole ihan vastaava. jos autolla ajaa 7km tunnissa vaikka puuhun, niin se jysäys on paljon pienempi. puskurit ja nokka painuu kasaan. mitä kovempaa sen enemmän. no, kuitenkin että jos tulee äkkipysäytys, niin neljänkympinkin vauhti on jo melko kovaa.
mää oon kerran vetänyt mettään. sillon auto pysähtyi puihin. sopivasti ranteenvahvusta lepikkoo, niin oli aika pehmonen lasku, vaikka vauhtia n. 100. sinne se jyräs menemään auton mentävää polkua arviolta 25 metriä. kännykkä ja muu roina lenteli pitkin autoa. auto meni rikki, mutta mulle ei käynyt mitenkään. oli vielä paku alla. sinänsä hyvää säkää, että meni lampputolpan ja ison koivun välistä. koivun puolelta meni sen verta läheltä, että lähti peili käveleen. lampputolpan puolelta meni sen verta vierestä, että vanne meni ihan joikkeliin, kun otti tolpan juuressa olleeseen betonivaluun. ei siinä montaa senttiä sivuille jäänyt ylimäärästä. metri jompaan kumpaan suuntaan sivulle, niin olis voinu käydä huonosti.