OskuK kirjoitti:Tämä "enää dokumentoinnista" pisti silmään. Milloin valokuvaus sitä on? Aika pirun harvoin.
Tällä hetkellä naapurisäikeessä keskustellaan asuntokuvauksesta - sen ainakin pitäisi olla enemmän dokumentaarista. Tosin helposti lähtökohdaksi tulee "kuinka kuvaa voi käyttää huijaamaan ostajaehdokasta".
Mä olen lukenut ja katsellut kuvia lähinnä teknisistä ja tieteellisistä lähteistä. Joten mun elämän on täyttäneet dokumentaariset kuvat.
Taitaa olla aika paljon ihmisen elinpiiristä kiinni vastaus sun kysymykseen. Ainakin jos kuvien kuluttajan näkökulmasta asiaa tarkastellaan.
Valokuvat voisi jakaa kolmeen kategoriaan:
1. Dokumentääriset kuvat.
2. Taiteellisia päämääriä tavoittelevat kuvat.
3. Huijauskuvat jotka viestittävät olevansa jompaa kumpaa y.o. ryhmistä. Tai kumpaakin.
Mainoskuvathan kuuluu eittämättä viimeiseen ryhmään. Josta tulee mieleen, että nykymaailmassa pitäsi ihmisiä kouluttaa valokuvanlukutaitoon.
Tällä foorumilla näkee taas paljon kuvia, joissa tavoitteet on kahtaanlaiset: Toisaalta tavoitellaan taidekuvan statusta, mutta mukana on vahvasti myös laitteiston ja kuvaajan teknisten kykyjen dokumentointi. Samassa kuvassa.
Minusta tällaiset kuvat sopii hyvin tämän foorumin piiriin.
Suurin osa kuluttajien ottamista kuvistahan on dokumentäärisia tarinoita perheen, suvun tai yhteisön historiasta. Usein maustettuna ripauksella ideaalia, jota tavoitellaan.