Riimukaariputous

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Maffer
Viesti:

Riimukaariputous

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Keskiviikosta näytti tulevan tylsä sateinen rohjake. Noh vettä on tullut siihen malliin että päätinpä käydä sittenkin katsomassa perinteistä putousta. Sielläpä kökin tunnin kaatosateessa, mutta tunnelma metsässä oli aika jänskä, sumua ja usvaa leijaili ylävirrassa suurin määrin ja värjäsi ympäristöä sinertävään hämyyn.

Kuva

Kuva

Veden määrä oli aivan massiivinen verrattuna edelliseen vierailuun. Volyymit n. 3-4x mitä sunnuntaina. Valotusajat nyt on mitä on, 30sek-1min ilman nd-suotimia käyttöaukolla f/11.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hattumies

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Kyllävaan, kyllävaan.

Kakkonen nousee ykköseksi hieman väljemmällä tilallaan. Hienot on olleet sävyt, sateisuudesta huolimatta. Vihreä sammal oikein hehkuu. Hyvä idea, että vesi laskee kuvan alalaitaan, eli kastuiko lenkkarit?

Tuollaiset löydökset lämmittää aina mieltä.
0201346
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 0201346 »

huh, ompa huiman näköistä jälkeä taas kerran mafferilta! vetää sanattomaksi...
tsekkaa--->Kuvat.fi
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Mitä ihmeen valkoista möhnää tuolla valuu?

Kapa
Maffer
Viesti:

Kapa hyvä, metsässä oli jo pimeää kun saavuin paikalle. ISO:n nostaminen ei olisi tehnyt mitään järkevää. Kokeilin, mutta tarvittava kohinanpoisto kadotti vedestä virtauksen.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

0201346 kirjoitti:huh, ompa huiman näköistä jälkeä taas kerran mafferilta! vetää sanattomaksi...
Mulle puolestaan ei aukea näiden kuvien viehätys (siis ylipäätään laajiksella otettujen purolirukuvien). Varmasti hieno mesta, mutta kuvat eivät tee tunnelmalle oikeutta. Mössöytynyt vesi + risut eivät vaan ole kovin voittava yhdistelmä.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

moonshine kirjoitti:
0201346 kirjoitti:huh, ompa huiman näköistä jälkeä taas kerran mafferilta! vetää sanattomaksi...
Mulle puolestaan ei aukea näiden kuvien viehätys (siis ylipäätään laajiksella otettujen purolirukuvien). Varmasti hieno mesta, mutta kuvat eivät tee tunnelmalle oikeutta. Mössöytynyt vesi + risut eivät vaan ole kovin voittava yhdistelmä.
Mulla ei ole mitään purokuvia vastaan, mutta risukko laajakulman läpi vaan yleisesti tahtoo tuhota tällaiset kuvat. Mielestäni tuo eka on kunnioitettava saavutus kun ottaa paikan huomioon. Johtuu tuon ylikaartuneen puun kehystävästä vaikutuksesta ihan niinkuin siinä edellisellä kierroksella Kryptoksen postaamassa kuvassakin. Siinä mielessä samoilla jäljillä että ei tää ehkä kuitenkaan ihan parasta ole mitä mafferilta on nähty.
Maffer
Viesti:

Jees. Näiden ruutujen idea oli tulviva metsäpuro takatalven jäljiltä. Saa olla tykkäämättä risuista, mutta yksi toive mulla olisi - esittäkään jokin suomalainen vesiputous joka ei ole jossain helvetin pöpelikössä. Pohjoissuomen puuttomien alueiden "putouksia" ei lasketa mukaan.

Ottakaa myös kuva niin että se on kuvattu telellä. Aivan, siellä ei paljon telellä kuvata mikäli ei kuvaa jotain yksittäistä kiveä tai detailia putouksessa.

Ylipäätänsä näyttäkää omalla kuvalla mitä tarkoitatte. Toimikaa, tehkää, kuvatkaa. Kai teillä kuitenkin kamera on?
moonshine

Ymmärsin kyllä kuvien pointin. Oli vaan pakko tarttua yllä olevaan kommenttiin, ei niinkään kritisoida kuvia sinänsä.

Jos paikka ja olosuhteet ovat mitkä ovat, sille ei voi mitään, muttei se myöskään nosta valokuvan arvoa pätkääkään. Tässä genressä huippuruutuja ei voi tulla kuin muutama vuodessa. Oppia tulee varmasti reissulta kun reissulta, mutta tässä ketjussa arvioidaan lopputulosta, jossa kuvaaja ja kalusto ovat kohtalaisen pienessä roolissa.

Tässä on hyvä esimerkki, miksi kommentit ovat kuvista monesti kovin yksisuuntaisia. Jos ei ole selkääntaputtelua luvassa, parempi jättää vaan postaamatta, kun siitä seuraa väärintulkintaa ja kuittailua.
0201346
Viesti:

ite ymmärrän ton paikan haastavuuden, kun kävin kuvaamassa ruokolahdelle vesiputousta/koskea, josta kuvat postasinkin tuossa aiemmin (keväinen myllykoski). sielläkin tosiaan tuota risukkoa oli eikä oikein ilkeä käydä siivoamaan paikkaa mikä on tekeytyn vuosikymmenien ajan, mielestäni se vain kuuluu osaksi tuota maisemaa ja osaksi noita kuvia.
asia on sitten erikseen tykkääkö kuka kuvista vai ei, enemmän ehkä tärkeä että miellyttää omaa silmää. mut tosiaan ite oon ainakin sitä mieltä et omista kuvista saa julkaista mielipiteen, oli se positiivinen tai negatiivinen kun se kerran jaetaan tänne kaikkien nähtäville.
ite henkilökohtaisesti tykkään erityisen paljon tuollaisesta vahvasaturaatioisista jogurttipuroista :)
tsekkaa--->Kuvat.fi
Maffer
Viesti:

Tottakai saa olla pitämättä, ei ole siitä kyse. On kyse siitä, että tämä korpimaa ei ole mikään Norja, missä on vähintään yksi Hepoköngäs (tai suurempi) joka kylässä. Risuista ei pääse mihinkään jos ei itse siivoa, en itsekään viitsi heiluttaa kirvestä ja sahaa jonkun toisen metsässä vaikka ne mukana aina ovatkin.

Tämä on yksi oudoimpia luonnontilaisia putouksia koko maassa ja sille antaa sinetin tuo oksien muodostama kuvio ensimmäisessä ruudussa. Itse ainakin nautin tunnelmasta ja se on kai tärkeintä.
puuhapete

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Joko Mafferkin alkaa ymmärtämään miksi joskus olen kritisoinut täällä saamaani "kritiikkiä" ;)
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

puuhapete kirjoitti:Joko Mafferkin alkaa ymmärtämään miksi joskus olen kritisoinut täällä saamaani "kritiikkiä" ;)
Ja seuraavassa ketjussa kritisoinut kritiikin puutetta. Penteleen hankalaa :)
puuhapete

paaton kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:Joko Mafferkin alkaa ymmärtämään miksi joskus olen kritisoinut täällä saamaani "kritiikkiä" ;)
Ja seuraavassa ketjussa kritisoinut kritiikin puutetta. Penteleen hankalaa :)
Eikö se elämä ole aika hankalaa kun ymmärryksen taso on sillä tasolla että ei tajua asiayhteyksiä? :)

www.hvahamaa.com
0201346
Viesti:

Maffer muute jos liikut etelä-karjalassa päi ni tuo kannattaa käydä taltioimassa ehdottomasti:

https://www.google.fi/maps/place/Myllyk ... ee730ad4c2

(toivottavasti pelaa toi linkki ku herjannut itsellä toi linkkien laitto muutaman kerran)

varsinkin keväällä vettä virtaa melkoisen paljon tuosta läpi, kesällä ilmeisesti hiukkasen vähemmän.
tsekkaa--->Kuvat.fi
moonshine

Maffer kirjoitti:Tottakai saa olla pitämättä, ei ole siitä kyse. On kyse siitä, että tämä korpimaa ei ole mikään Norja, missä on vähintään yksi Hepoköngäs (tai suurempi) joka kylässä. Risuista ei pääse mihinkään jos ei itse siivoa, en itsekään viitsi heiluttaa kirvestä ja sahaa jonkun toisen metsässä vaikka ne mukana aina ovatkin.

Tämä on yksi oudoimpia luonnontilaisia putouksia koko maassa ja sille antaa sinetin tuo oksien muodostama kuvio ensimmäisessä ruudussa. Itse ainakin nautin tunnelmasta ja se on kai tärkeintä.
Minäkin tarkoitin olosuhteiden hyväksymistä ja niiden kunnioittamista. Kun lehteä alkaa pukkaamaan ja matalalta tuleva valo siivilöityy puroon, näkymä voi olla hyvin toisenlainen.

Tärkeintähän se tietenkin on, että itse nauttii. Se, että panostaa johonkin kuvaan ja toinen vilkaisee intterwebissä 1000 pix kuvaa muutaman sekunnin ei voi olla vaikuttamatta tulkintaan.

Ja vaikka pete täällä piipittää, olen sitä mieltä, että jos kuva ei herätä mitään kritiikkiä, on se vähintään epäilyttävää. Todennäköisesti yhdentekevä tai klisee.
Maffer
Viesti:

Jep kyllä tuonne parempaa valoa aivan varmasti saa. Taitaa vaan olla koko sivuhaara kuollut parin viikon päästä kun sitä lehteä pukkaa. Tai sitten ei, toivottavasti...

Viime syksynä tämä puoli oli aivan täysin kuivunut ja päähaarakin vaivainen lörö.
puuhapete

Ja mun mielestä "kuunsäde" voit pitää ne mielipitees ihan omanas ja mennä hopeanuolen kanssa halaamaan vaikka puita :)

www.hvahamaa.com
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

puuhapete kirjoitti:Ja mun mielestä "kuunsäde" voit pitää ne mielipitees ihan omanas ja mennä hopeanuolen kanssa halaamaan vaikka puita :)
No ehkä toi kehuu sana on väärä....tarkoitin yleensä ottaen kommentointia. Tosin kommentoinnin sävy on suhteellisen positiivissävytteistä ja varovaista.

Nyt ei pidä sotkea tähän aikaisempaa kritiikkiäni joihinkin omien kuvieni kommentointeihin. Tämä fiilis on syntynyt tässä viimeaikoina kun olen seurannut sivusta galleriaosiota pelkästään katsojana. Ja en ota tällä kantaa millään muotoa esillelaitettujen kuvien laatuun vaan siihen kommentoinnin kasaantumiseen pienen joukon kesken sekä sen sävyyn versus foorumin yleinen linja.
puuhapete

Ja seuraava koira älähtää...tässä sen hyvin taas näkee... alentumalla vähän provoamaan niin sama pieni eläkkeen ja haudan välissä oleva porukka käy koukkuun kiinni :)

www.hvahamaa.com
Vastaa Viestiin