Sigma C vai Tamron 150-600mm,kumpi parempi?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Jovala kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Entä miksi VC on päällä jalustalta kuvattaessa?
Onko siitä erityistä haittaa.
Se on vähän kuin pitäisi tehokkaan punasilmäpoiston päällä, vaikkei kuvaa salamalla.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

JKyytinen kirjoitti:
Jovala kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Entä miksi VC on päällä jalustalta kuvattaessa?
Onko siitä erityistä haittaa.
Se on vähän kuin pitäisi tehokkaan punasilmäpoiston päällä, vaikkei kuvaa salamalla.
Tähän sisältyy jotain, mutta se ei aukene mulle. En tunne algoritmeja, tai mekanismeja, jolla noi obkektiivit VC:n toteuttaa. Sillä siis on haittapuolensakin?
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

karpaasi68 kirjoitti:Minä olen kanniskellut aika paljon jalustapannasta.Siitä saa hyvän otteen kun on aika iso.
Mitään suodinta en ole ostannu kun vastavalosuoja on ihan tarpeeksi iso
Tämä. Usein kyllä on olo kuin armeijassa: Maastopuku päällä. Objektiivissa hihna, joka menee yli olan. Vasen käsi kiinni objektiivissa ja oikea kamerassa, etusormi liipasimella.
JKyytinen
Viesti:

Jovala kirjoitti:Tähän sisältyy jotain, mutta se ei aukene mulle. En tunne algoritmeja, tai mekanismeja, jolla noi obkektiivit VC:n toteuttaa. Sillä siis on haittapuolensakin?
No mietipä, että objektiivi yrittää vakauttaa käsiesi tärinää, jota ei ole
Jesse Kyytinen

spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Hel_NiS kirjoitti:
karpaasi68 kirjoitti:Minä olen kanniskellut aika paljon jalustapannasta.Siitä saa hyvän otteen kun on aika iso.
Mitään suodinta en ole ostannu kun vastavalosuoja on ihan tarpeeksi iso
Tämä. Usein kyllä on olo kuin armeijassa: Maastopuku päällä. Objektiivissa hihna, joka menee yli olan. Vasen käsi kiinni objektiivissa ja oikea kamerassa, etusormi liipasimella.
Joko Heli alat nyt itse käsittämään, että luonnonvalokuvauksella ja sodankäynnillä on paljon yhteistä? Tosin itse käytän maastopuvun sijasta yleensä kultaisin Nikon-logoin koristeltua, valkoista marsalkan univormua luonnossa liikkuessani.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Jovala

JKyytinen kirjoitti:
Jovala kirjoitti:Tähän sisältyy jotain, mutta se ei aukene mulle. En tunne algoritmeja, tai mekanismeja, jolla noi obkektiivit VC:n toteuttaa. Sillä siis on haittapuolensakin?
No mietipä, että objektiivi yrittää vakauttaa käsiesi tärinää, jota ei ole
Onko sillä väliä, tuleeko värinä käsistä vai jalustasta.

Katsoin noita mukana tulleita käyttöohjeita ja siellä kyllä ehdotetaan olemaan käyttämättä VC:tä jos kuvataan jalustalta. Mutta miksi?

Onko tossa objektiivissä kiihtyvyysanturit, jotka antaa hieman virheellisiä lukemia?
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Objektiiveissa on kiihtyvyysanturit juu, x ja y akselille. Jalustalla voi joissakin tilanteissa vakaaja seota ja lisäksi pitkillä valotusajoilla vakaajanlinssit saattavat siirtyä valotuksen aikana vaikka kamera olisi tukevasti jalustalla -> epäterävä kuva.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Jovala

tonskulus kirjoitti:Objektiiveissa on kiihtyvyysanturit juu, x ja y akselille. Jalustalla voi joissakin tilanteissa vakaaja seota ja lisäksi pitkillä valotusajoilla vakaajanlinssit saattavat siirtyä valotuksen aikana vaikka kamera olisi tukevasti jalustalla -> epäterävä kuva.
Onneksi tuli esiin täällä - olipas hyvä, että pistin ton älyttömän kuvan ketjuun:).
Mun ainoa objektiivi, jossa on IS, on Canonin 15 - 85 zoom, ja sillä tulee kuvattua jotakuinkin vain käsivaraisesti.

Mä olisin kuvannut mailman tappiin tolla tammukalla VC päällä:)

Nöyrin kiitos JKyytinen ja tonskulus. Jos satutaan joskun samoille kuvauspaikoille, niin tarjoan kahvit.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Minä olen roikottanut tammukkaa jalustapannasta tälläisellä http://www.sun-sniper.com/en/sniper-str ... l-489.html
Ja olen luottanut vastavalosuojaan,kyllähän kauppias yritti myydä jotain satasen suojasuodinta,en ostanut.Ei tuota kovin kauan viitsi käsissä pitää ojennuksessa,yksijalka on ehdoton jos pitää jotain väijyä valmiina.Tälläinen http://www.digitarvike.fi/sirui_ty-lp70 ... teensopiva levy niin ei tarvitse hihnaa irrottaa kun laittaa jalalle.
spege

Itse olen kantanut jaloa Nikon D810 + Tamron 150-600 sorsavalokuvausasettani ihan perinteisesti kameran omasta originaalihihnasta kantaen. Tietysti tässä pitää ottaa huomioon se tosiasia, että olen vahvasti perinteisiä preussilaisia sotilasarvoja kannattava, jäykkäniskainen valokuvamarsalkka. :)
Jovala

Tässä testikuva, jossa säädetty valkotasapainoa ja tones:ta:
Kuva
Ja nyt oli VC pois päältä kun kuvasin jalustalta. Käsivaraisesti en ole uskaltanut vielä edes yrittää. Mutta kyllä se vaikuttaa vaikealta 600 millillä, kun jo jalustallakin pitää hetki odottaa aukon säädön jälkeen, että rauhottuu.
Täytyy yrittää nostaa tuota ISO arvoa. Tää EOS 30D ei vaan kauheasti siedä.

Itse kuva on dng muodossa (siinä on myös esikatselukuva mukana)
https://www.dropbox.com/s/amprsegxj8s4i ... y.dng?dl=0

Minusta näyttää siltä kuin kuvan vasen puoli piirtyisi paremmin kuin oikea. Onko se vaan tsygolookinen harha.

PS. Kokeilin ladata ton dng-fileen ja katsoin sen IrfranView:llä: Se näyttää melkoisen hailakan kuvan, aivan kuin se olisi säätämätön. Exporttasin kuitenkin ton LightRoom 5.7:stä dng-muotoon ennen uppausta DropBox:iin.
Jovala

KTH kirjoitti:Minä olen roikottanut tammukkaa jalustapannasta tälläisellä http://www.sun-sniper.com/en/sniper-str ... l-489.html
Tavasin valmistajan brosyyreitä ja ilmeni että tuo yllä oleva on speksattu kestämään 1,5kg painoa.
Mutta heillä on toinenkin malli (74€), jossa painonsieto on jo 3kg:
SNIPER-STRAP THE "PRO-II" with STEEL-BEARING-CONNECTOR and STEEL WIRE, black
Hinta: 74,00 EUR
http://www.sunsnipershop.com/THE-PRO-II ... 10cji9kf97
The SNIPER-STRAP "PRO-II" is designed for a camera weighing up to 3 kilograms.
KTH kirjoitti:Tälläinen http://www.digitarvike.fi/sirui_ty-lp70 ... teensopiva levy niin ei tarvitse hihnaa irrottaa kun laittaa jalalle.
Tämä olis kätevä! Mulla vaan on jo Manfrotton kääntöpäitä ennestään pari kappaletta, enkä viitsisi monenlaiseen ryhtyä.

Avasin uuden ketjun " Digicamera.net - Valokuvausfoorumi Foorumin päävalikko -> Muut" osioon, niin ei mene aivan plörinäksi tämä säie. Siis nimeltään "Kuljetus: Kamera+super telexoom":
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 00#1192200
spege

Ei siitä pääse yli eikä ympäri, kyllä Tamron 150-600 varustettuna kunnon FF-kamerarungolla on melkoisen kova sana luonnonvalokuvaustyöskentelyssä. Vai mitä kansa sanoo tästä yli 100 metrin etäisyydeltä, käsivaralta ammutusta valkosorsakuvasta.

Nikon D810, Tamron 150-600, polttoväli 600 mm ja täysi aukko f/6,3.
Rajaamaton (36 mp) kuva.
Kuva

Tässä samaa kuvaa rajattu niin, että kaikki neljä valkosorsaa täyttävät kuva-alan.
Kuva

Ja lopuksi vielä 100% croppi samasta valokuvasta.
Kuva

:)
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Lämpöväreily on teleellä kuvaavan pahimpia vihollisia, tuossa ilmiö näkyy hyvin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Jovala

Voi voi, on siinä kroppimahdollisuuksia kun kamera ottaa 36 mp kuvia.
EOS 30D:llä on päästävä rajaamaan jotakuinkin jo kuvanottotilanteessa.

Miten ihmeessä sä saat kameran pysymään paikoillaan käsivaralla 600mm polttovälillä *ällistelee*. Onks pakko syödä jotain betasalpaajia (eiks niillä lähde tutinat).
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Voi voi, taas on hyvän kuvan vaikutelma pilattu turhalla selittelyllä ja rajaamiselle :-( Jos spege ymmärtäisi liittyä paikalliseen AC-kerhoon (Anonymus Cropper), niin ehkä vielä olisi toivoa...
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Taitavat olla muovisorsia. Etummaisen kiinnitysnarukin näkyy.
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Hel_NiS kirjoitti:Taitavat olla muovisorsia. Etummaisen kiinnitysnarukin näkyy.
Ei helvetti, oli tupa täyn asiakkaita ja repesin ihan kunnolla äänee :D Käänty vähä päät kattomaan.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
spege

jyrbba kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Taitavat olla muovisorsia. Etummaisen kiinnitysnarukin näkyy.
Ei helvetti, oli tupa täyn asiakkaita ja repesin ihan kunnolla äänee :D Käänty vähä päät kattomaan.
Et kai vaan kyrbba kirjoita tätä viestiä mielisairaalan potilaiden yhteiskäytössä olevalta tietokoneelta?

Vakavasti puhuen, jos kansalaiset eivät itse uskalla julkaista 100% croppeja omista valokuvistaan, niin ei pitäisi liikaa huudella! Ja minkä minä mahdan sille, kun Nikon D810 tuottaa kaikista mainospuheista huolimatta välillä niin maan perkeleen kohinaisia RAW-kuvia!

Ja yleisesti tiedoksi kansalle, että pyrin säätämään 100% croppini LR:ssä niin, että ne vastaavat laadullisesti suurin piirtein Heli Nissisen taidevalokuvia. :)
JKyytinen
Viesti:

spege kirjoitti:
Vakavasti puhuen, jos kansalaiset eivät itse uskalla julkaista 100% croppeja omista valokuvistaan, niin ei pitäisi liikaa huudella!
Haluatko, että laitan esille, miten veitsenterävästi minun 1000€ tele piirtää ilman yliterävöintiä jopa crappikennolle.
Jesse Kyytinen

Vastaa Viestiin