Teema: sisäpalloilua

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Maffer kirjoitti:
eetu1978 kirjoitti:
Onko se Sigma nyt sitten NIIN huono..
Mä tarkoitin pelkästään tota 50-150mm zoomia, en mitään muuta. Muista Sigman zoomeista ei ole kokemusta. Paitsi 10-20mm laajiksesta.
Mulla on ollut siitäkin pari yksilöä, toinen vanhempi, joka oli huono, toinen uudempi, joka oli tosi hyvä. Voin kaivaa kuvia esille jahka ehdin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Dailunch kirjoitti:
Suosittelisin yhden pisteen kanssa kuvausta sekä Lightroomin kanssa värkkäystä.
Tuo tarkennuksen valinta on ollut pitkään testeissä. About 5 viimeisintä ottelua ollut tuo 1:n pisteen tarkennus jatkuvana käytössä. Jenkkien sisäpelikuvaajat pitivät ihan ehdottomana juttuna takatarkennusta. Isonenäisenä tarkennus takanapista on minulle hankala juttu ja D7000 on nyt normaalissa laukaisunapin tarkennuksessa ja D7100 on varustettu patterikahvalla jossa tarkennusnappi helpommin käytettävissä.

Kuvien kanssa on se TänneNytHeti-juttu usein käytössä. Joskus jopa hallilta tai bussista lähetettynä kun jollain on niin kiire. Seuraavana päivänä tai illalla kuvat menevät sitten tuon Capture NX-D:n kautta joka on ainakin minulle ollut toistaiseksi riittävä Nikonin NEF-fileksiin. Isoin juttu Capturessa on mielestäni se, että voit kopioida kuvaan tehdyt muutokset/säädöt ja sitten klikata jonosta ne kuvat joihin haluat liittää samat muutokset ja säädöt. Kuvasäätöjä sieltä löytyy huomattavasti enemmän kuin osaan edes toivoa saati sitten käyttää :-)
Täällä saadun palautteen mukaan kuvat eivät ole kuitenkaan riittävän kirkkaita.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Oletko tarkistanut mihin se Sigma osuu? Useissa kuvissa tarkennus oli tosiaan jossain muualla kuin pelaajissa.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Maffer kirjoitti:Oletko tarkistanut mihin se Sigma osuu? Useissa kuvissa tarkennus oli tosiaan jossain muualla kuin pelaajissa.
Tätä on jo aiemminkin ehdotettu. Eikös tuon D7100 kanssa pysty tarkistaa tarkennuksen kätevästi takatelkkarin avulla.
onninpoika

Maffer kirjoitti:Oletko tarkistanut mihin se Sigma osuu? Useissa kuvissa tarkennus oli tosiaan jossain muualla kuin pelaajissa.
Olen laittanut sen Sigman nikonin tarkennuksen hienosäädöllä kohdalleen. Minulla on käsittämätön kyky tumpuloida kuvatessa jonka avulla usein voitan jopa japanin insinöörien osaamisen :-) Tuossa aiemmin oli kuva jota kritisoit: "Fokus on tuolla kilpailevassa kuvaajassa. Millä näyttää olevan valovoimasta Nikonia tarjolla." Kyseinen kuva oli sarjasta jossa pelaaja 13 kuljetti kentän halki ja melkeinteki korin. Tuossa esimerkissä tarkennus on pelaajan 13 kasvoissa. Kauneus on katsojan silmässä ja sinä löysit sieltä kuvaajan.
Sen myönnän, että nämä esimerkit eivät ole olleet "oikeita" urheilukuvia vaan kuvia henkilöistä urheilemassa.

Otan joka matsista myös oikeita urheilukuvia. Siis sellaisia joissa on tilanne kentällä, tietty sponsorit näkyy, hyvää hallifiilistä jne.
Jokaisesta urheilijasta otan myös "virallisen" pelaajakuvan=turha pönötys. Tuon jälkeen tukka auki ja pelaajalle itselleen kunnollisia pelaajakuvia joissa pallo, poseerauksia ja ennen kaikkea hymy/nauru.
Meillä on seuran- ja henkilökohtaiset sponsorit. Omalle sponsorille tulee usein kuvasetti tyttö+tuote jota sitten käyttävät omiin tarpeisiinsa.
canon-av1

Tarkennus; Nikon

Viesti Kirjoittaja canon-av1 »

Autofocusing Modes - Making use of AF-C Autofocus Mode and 9-Point Dynamic-Area AF Area Mode to track and capture a moving subject

http://cameratico.com/articles/nikon-d7 ... nd-tricks/

Laukaisimen Mode; ensin Focus ja sitten vasta Release

"takanappiin" AF-ON ja peukulla tarkennus "päällä koko ajan"

Jos vain keskipiste käytössä ei ehdi pelaajia seurata kun vaihtavat suuntaa ja usein tarkennus piste osuu pelaajien välistä tyhjyyteen

ja tietenkin objetiivin+kameran tarkennus pitää olla kohdalla
Maffer
Viesti:

Mulla tuo Sigma 50-150 toimi sillee, että kun yhdelle polttovälille sai kohdalleen niin kaikissa muissa oli päin persettä. Runko oli Pentax K20D, mutta säätö oli siinäkin ja toimi aina yhdessä polttovälissä.
mongooli

Viesti Kirjoittaja mongooli »

onninpoika kirjoitti:
mongooli kirjoitti: Jos nuo pallo hukassa kuvat kuuluvat tähän kategoriaan, niin onhan nuo ihmeellisen värisiä, tunkkaisia ja jotenkin kontrastittomia. Hämmentävää on myös valon epätasaisuus, verrattuna noihin kilpailevan kuvatoimiston kuviin, samasta paikasta.
Värit
Minulla on käytössä aina kyseisessä salissa kentällä olevan valkoisen paperin avulla käsin säädetty WB. Käsittääkseni tämä on se juttu jolla värien pitäisi olla kohdallaan. Ottelun jälkeinen pressitilaisuus on eri tilassa joten sinne mennessä käännän WB:n auto asentoon. Omalla monitorilla värit näyttää hyvältä ja puhelimessakin ihan ok. Mitä tuossa voisi värien kanssa tehdä?

Tunkkaisuus
Tuon tunnustan. Avaan kuvasetin Capture NX-D:llä ja paiskaan n 2/3 kuvista roskiin. Loput noin 50-100 kuvaa säädän yhdessä - kolmessa ryhmässä valojen osalta "kohdalleen". Kun setti näyttää Capturessa hyvältä, niin veivaan ne jpg:ksi ja laitan picasaan. Picasan croppi työkalu on se jolla rajaan. Olisiko syytä nostaa valoa vielä nykyisestä jotta saisi tunkkaisuutta pois?

Kontrasti
Tuo on asia jota täytyy tutkia. Yksi huomionarvoinen tekijä MINUN kuvauksessa on se, että kuvaan pelaajille. Selkeä naama epäterävien ihmisten ympäröimänä on valokuvana usein sen naaman omistajalle mieluinen. Tämä on asia jota tutkailen netistä ja ohjeistus täällä kelpaa avuksi.

Valon epätasaisuus
Tämä on ongelma useissa halleissa. Omassa hallissa jossa tuo toinenkin kuvatoimisto operoi on tasaiset hyvät valot. Yleisellä tasolla koriksessa on loistavat valot verrattuna juniorijääkiekkoon :-)
Ehkä suurempi tarkkuus tuossa kuvien ekassa tuunauksessa saisi valon tasaisemmaksi.

Tämä koskee siis kokonaisuutena noita jälkikäsiteltyjä kuvia. Heti ottelun jälkeen jaetut "pikakuvat" kameran kakkoskortilta ovat ihan eri juttu. Seuran kuvasaitti näytti juuri "315 450 näyttökertaa" joten joku on noita suttujakin tiiraillut.

Tuossa viimeinen taisto:
https://plus.google.com/117842779453624 ... 3624280257
Yksi kikka millä pelastaa monesti likaisen keltaisia jpegejä on hue/saturationin rukkaaminen vain keltaisen osalta. Ainakin photarissa löytyy lightness -kohta, jonka tappiin nostaminen muuttaa ko. värin valkoiseksi. Saa kohtalaisen hyvällä prosentilla kirkastettua. Toki se keltainen lähtee muualtakin, mutta monesti löytää kompromissin.

Linkin takaa olevista kuvista tosiaan selviää, että ihan suotta yrität pitää sitä herkkyyttä tonnin kieppeillä tai alle. Ja melko pienellä aukollakin näyttää olevan kuvia.
Olin näkevinäni, että 50mm kiinteällä oli jotain kuvia. Sillä on hyvä harjaannuttaa tarkennuspisteiden käyttöä, koska lopputulos on hyvin suurella todennäköisyydellä joko totaalisen suttua tai taulutasoa terävyyden puolesta. Tuolla kun alkaa tulemaan osumia, voit olla varma, että muillakin laseilla tulee.

Kokeile vaikka seuraavassa matsissa laittaa 50mm kiinni, 1600 isoa aukon esivalinta ja vaikka f/2, tai alle, ja valotusta +0.7EV. Pitäisi tulla jotain 1/500 kieppeille tai yli suljinajaksi.
OlyT 75

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Itsellä ei ole mitään sanomista kenenkään kuviin. Mutta olen samaa mieltä, että noissa on tiettyä pehmeyttä ja tukkoisuutta. Joko tarkennus on lipsahtanut ohi tai tulee liike-epäterävyyttä, jotain siellä on. Painiskelen itse vahvasti juuri tarkennusten ja syväterävyyden kanssa koko ajan. Vertailen mitä muut saavat aikaan vastaavalla kalustolla, eikä vaan meinaa tulla kevättä. Ja kuvaan sentään paikallaanpysyviä kohteita..

Mutta ota tosiaan palaute positiiviselta kantilta. Se tekniikka on kuitenkin helpoin korjata! Selvittää sitten vaikka muiden avustuksella pähkäilemällä missä voi parantaa, mikä siellä välillä mättää ja korjailee omaa toimintaa sen mukaan. Tekniikan hioutuminen ei vie kuvien sielusta mitään pois, päinvastoin vain korostaa onnistumisia.

Vaikeampaa olisi sitten jos joutuisi opettelemaan tilannetajua tai näkemystä. Sitä kun ei voi kaupasta ostaa.

Tsemppiä!
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

onninpoika kirjoitti: Kontrasti
Tuo on asia jota täytyy tutkia. Yksi huomionarvoinen tekijä MINUN kuvauksessa on se, että kuvaan pelaajille. Selkeä naama epäterävien ihmisten ympäröimänä on valokuvana usein sen naaman omistajalle mieluinen. Tämä on asia jota tutkailen netistä ja ohjeistus täällä kelpaa avuksi.
Kuva

Meillä on sitten tosiaan iso käsitys ero selkeistä naama kuvista.

Ota ihmeessä heti käyttöön se peukalo tarkennus. Seuraa pelaaja yhdellä pisteellä vähän aikaa, ennen kuin nappaat kuvan. Kun tarkennus ei satu, eikä aika riitä pysäyttämään liikettä, niin jälki on vaan huonoa.
Turmio

Viesti Kirjoittaja Turmio »

hmm..
Ei tuo koris ainakaa nopeutensa puolesta ole vaikea kuvattava..
Hitaallakin lasilla saa ihan kohtuu jälkeä.
Itse räpsytellyt juoksevaa koiraa Nikonin 85mm f1.8 mikä on tunnetusti aika hidas lasi.

Joku tossa tarkennuksessa on pielessä.
Onko tossa sarjassa yhdessäkään tarkennus kohdallaan.
Kuitenkin käytetty eri laseja.
Onko runko täysin kunnossa?
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Pakko kai olla jos käytetään kahta runkoa...
paaton

Millaisella näytöllä onnipoika katselee kuvia? Jos käytät vaikkapa vanhempaa televisiota, niin se selittäisi paljon vaatimustaso eroja.
onninpoika

Maffer kirjoitti:Mulla tuo Sigma 50-150 toimi sillee, että kun yhdelle polttovälille sai kohdalleen niin kaikissa muissa oli päin persettä. Runko oli Pentax K20D, mutta säätö oli siinäkin ja toimi aina yhdessä polttovälissä.
Tämä avasi silmäni. Olin laittanut lasin kameran säätöihin jollan millimäärällä enkä edes miettinyt toimiiko zoomatessa. Nyt tein testit ja ylläri oli kun 50mm kohdalla oli pahasti takana. 55mm melkein kohdallaan ja 60-150 kohdallaan. Minulla onkin siis 60-150 zoomi ennen pajalla käyntiä. Oliko se Foka siinä postitalossa joka näitä sigmuja huoltaa?
onninpoika

paaton kirjoitti:Millaisella näytöllä onnipoika katselee kuvia? Jos käytät vaikkapa vanhempaa televisiota, niin se selittäisi paljon vaatimustaso eroja.
Olisikohan tämä 3-4 vuotta vanha työ monitori. Benq senseye 21"
Kalibrointi suoritettu ammattimaisesti painamalla tuota auto-nappia :-)
Maffer
Viesti:

Katopa Onninpoika tarkemmin noi muut millimetrit siten että tarkennat myös kaukaisempiin kohteisiin. Mulla oli kolme vyöhykettä joissa muuttui tarkennus, 50-80, 80-120 ja loput n. Suurinpiirtein.
onninpoika

Juu pitää ottaa kunnon testi. Eka testi oli kotikutoinen mutta melkoinen heitto löytyi 50mm kohdalla. Siis ihan persiillään mutta millit 70-150 käytössä ennen huoltoa.

Kuva
paaton

Olko tuo se vanhempi ei os sigma? Olen aika 100 varma, ettei foka saa säädettyä tuota polttovälin mukaan muuttuvaa focusta siitä kohdilleen. Uudemmilla sport/art laseilla se onnistuu dockilla itsekkin.

Noita vanhoja sigmoja on paljon huonoja yksilöitä markkinoilla.
paaton

Ja tuota... Suotta sinä tarkentelet noin lähelle. Käytä kuvaus etäisyyttä. Af heittelee myös etäisyyden mukaan, eli jos vääntelet tarkennuksen lähelle kohdalleen, niin takuulla suttaa kauempana.
mongooli

Viesti Kirjoittaja mongooli »

onninpoika kirjoitti:
paaton kirjoitti:Millaisella näytöllä onnipoika katselee kuvia? Jos käytät vaikkapa vanhempaa televisiota, niin se selittäisi paljon vaatimustaso eroja.
Olisikohan tämä 3-4 vuotta vanha työ monitori. Benq senseye 21"
Kalibrointi suoritettu ammattimaisesti painamalla tuota auto-nappia :-)
Tällä pärjää mainiosti:

http://www.lagom.nl/lcd-test/
Vastaa Viestiin