Kuinka paljon pyydän?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Ilari-L

Kuinka paljon pyydän?

Viesti Kirjoittaja Ilari-L »

Eräs suomalainen keskisuuri yritys haluaisi ostaa minulta kuvan ja käyttää sitä netissä ja yrityksen esitteissä. Kuinka paljon tällaisesta voisi pyytää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Minusta on huomattavasti helpompi hinnoitella kuvausta kuvauksen määrän ja jälkikäsittelyn määrän mukaan. Tässä olen noudattanut itse sellaista ohjetta, että pitää laskuttaa niin paljon että menetetty vapaa-aika ei harmita. Itse käytän bruttotuntipalkkana 15-25€/h riippuen siitä miten mukavaa kuvausta on tiedossa.

Kun kuva on jo otettu niin tätä ajatusta on hankalampi soveltaa. Voit tietysti yrittää miettiä kuinka paljon aikaa kuvan tuottamiseen meni ja pistää itsellesi jonkun sopivan tuntipalkan.

Oma perstuntumani (joka ei perustu mihinkään faktatietoon) on se että tuosta voisi pyytää muutaman satasen. Ehkä 200-300€?

Muoks. Näin jälkikäteen mietittynä tuo 200-300€ on selvästi alakanttiin.
Viimeksi muokannut Ville^K, Joulu 06, 2014 18 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Putkimiehen tuntilaskutus (sis ALV) on luokkaa 50€/h. Plus matkat, tarvikkeet ym. kulut. Firma kuin firma tarvitsee toimivan vessan. Sillä tai lattian siivoamisella ei kuitenkaan rakenneta firman brandia.

Sen saman esitteen suunnittelusta graafikko laskuttaa 100-150€/h + ALV. Ne, jotka ovat mielestään kymmen kertaa huonompia kuin samaa työtä tekevä graafikko, laskuttavat tietysti vain kymmenesosan. Kun on niin kivaakin. En vain tajua miksi firma käyttäsi NIIN HUONON kuvaajan kuvia.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Kyllä mä pyytäisin nelinumeroisen summan annetun kuvauksen perusteella. Varsinkin kun kuvat vaikuttavat varsin laadukkailta.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Vastasin hiukan huonosti.

Eli siis tuo ~20€/h ei ole se hinta minkä laskuttaisin vaan se jonka haluan saada itselleni tuntipalkaksi kun kulut on katettu.

En omista toiminimeä vaan olen hoitanut laskutuksen eezy.fi -palvelun kautta. Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa päivän hääkuvaus josta käypä arvonlisäverollinen hinta on esimerkiksi 1000€, niin eezyn palvelun kautta tuosta jää tassuun noin 570€ miinus omasta veropinnasta tuleva vähennys kun kaikki "ylimääräiset" kulut on maksettu. Tämä 570€ on se mistä lasken itselleni bruttotuntipalkan. Häiden kohdalla työtunteja voisi kertyä päivän kuvauksesta vaikkapa 24h (suunnittelu+kuvaus+käsittely) jolloin tuntipalkaksi jää 24€ minkä olen kokenut ihan asialliseksi korvaukseksi tehdystä työstä. Tästä voi toki joku toinen olla eri mieltä.

Käyttämäni ratkaisu ei ole optimaalinen koska joudun maksamaan arvonlisäveron vaikka omia kuvauksia on sen verran vähän että en liikevaihtoni puolesta ole arvonlisäverovelvollinen.

En kuitenkaan ole kunnolla perillä toiminimen perustamiseen liittyvistä koukeroista ja en ole jaksanut asiaa selvittää koska leipä tulee pöytään toisen alan duuneista.

Otan kyllä mielelläni vastaan neuvoja miten silloin tällöin sivutoimisena valokuvaamisen palkkahommat saa optimoitua :)
villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

Ville^K kirjoitti: Otan kyllä mielelläni vastaan neuvoja miten silloin tällöin sivutoimisena valokuvaamisen palkkahommat saa optimoitua :)
Kun ollaan Suomessa niin käytännössä tuo on mahdotonta että siittä jotain jäisi käteen jos et tuplaa hintojasi.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

villeh kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: Otan kyllä mielelläni vastaan neuvoja miten silloin tällöin sivutoimisena valokuvaamisen palkkahommat saa optimoitua :)
Kun ollaan Suomessa niin käytännössä tuo on mahdotonta että siittä jotain jäisi käteen jos et tuplaa hintojasi.
Tämä. Käytännössä jos tästä haluaa ammatin tehdä ei tuollaisella laskutuksella saa edes leipää puhumattakaan siitä että saisi jotain sen päällekin. Palkan sivukuluihin, kalustoon ja muuhun tarpeellisen menee yrityksestä riippuen jopa yli puolet, ja Villeh varmasti tietää tämän ammattilaisena.

Mitä olen jonkin verran keikkaa tehnyt, niin vähän tapauksesta riippuen olen laskuttanut joko kuvakohtaisesti tai tuntiliksalla. Kuvakohtaisesti haitari on ollut melko suuri välillä 50-255€. Tuntipalkkahaitarikin toki riippuu tapauksesta, mutta yleisesti minä olen puoliammattilaisena laskuttanut viimeaikoina vähintään 50€/h kun matka kotoa tiedostojen lähettämiseen asti on otettu huomioon. Ammattilainen joutuu laskuttamaan tätäkin enemmän.
Perry

Re: Kuinka paljon pyydän?

Viesti Kirjoittaja Perry »

Ilari-L kirjoitti:Eräs suomalainen keskisuuri yritys haluaisi ostaa minulta kuvan ja käyttää sitä netissä ja yrityksen esitteissä. Kuinka paljon tällaisesta voisi pyytää?
Tämä on puhtaasti neuvottelukysymys...
Riippuu aika paljon siitä miten uniikki kuva on, eli kuinka helppoa on samanlaisen kuvan kuvaaminen uudelleen tai kuinka helposti onnistuu vastaavan kuvan ostaminen kuvatoimistosta. Eli sinun pitäisi jollain tapaa miettiä mikä kuvan arvo on kyseiselle asiakkaalle.

Sanoisin että "muutama satanen" voisi olla aika hyvä arvaus, ellei ole oikein superuniikki kuva. Ja käytännössä tämmöisessä jutussa käydään kauppaa myös yksinoikeudesta kuvan käyttöön, esim. kolmeksi vuodeksi.

Ei tässä tapauksessa voi mitään tuntihintoja laskeskella, kuvan kun olet ottanut spekulatiivisessa mielessä. (eikä tilaustyönä)
Vastaa Viestiin