Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
paaton kirjoitti:Af-on napin kanssa takarulla on se huonompi vaihtoehto. Eturullaa voi pyöritellä seurannan aikanakin.
Piti oikein kokeilla. Kyllä se onnistuu Df:ssä ihan hyvin. Takaseinässä on af-nappi ja sitten pyörittelet eturullaa esimerkiksi nimettömällä. Vai mikä sormi olikaan mieleinen?
telf kirjoitti:
paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Df:n suhteen on hassua kun kaikki puhuvat vain siitä kahvasta, ekä kiinnitetä huomiota miten kivasti kameraa on yksinkertaistettu monesta kohdasta. Jopa menut on lyhyemmät, mitä myös pidän ergonomiana. Nikonin sietäisi katsella muissakin kameroissa josko samaan suuntaan olisi mahdollista edetä. Paine lisätä kameroihin kaikenmoisia ominaisuuksia tuo mukanaan turhaa monimutkaisuutta,
df:ssä on menty tyyli edelllä seinään. Rullia on ladottu ristiin rastiin päälle ja eturullakin pystyyn kameran eteen. Ymmärrän täysin miksi haluat tuollaisella kameralla käyttää kaikkia toimintoja takarullasta.
käytin D700 jo takarullasta aukkoa, kun aukon esivalinta on se minulla yleisin käytetty, nyt Dfssä on automaattia sen verran että A-asennossa takarulla ja S-asennossa myös takarulla. M- ja P- asennossa toki aika takana ja aukko edessä. Mutta mulle kelpaa. ISO ja valotuksen korjaus on helppo vääntää rullasta tarpeen sitä vaatiessa. Äksöniin ehkä hidasta, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.
Tästä on puhuttu toisaalla... Df:n auto-ISO toimii erinomaisesti ja kennon ominaisuudet muuttuvat vain vähän herkkyyden muuttuessa. Pidät vaan auto-ISO:n päällä ja annata mennä. Ei kovinkaan retroa, mutta toimivaa. Herkkyyden rulla kameran päällä on kätevä jalustalta kuvatessa, joten käytetään sitä silloin.
telf kirjoitti:Mutta eipä siitä sen enempää.
Ei päde täällä. Erogonomia- ja kätevyyskommenteista päätellen paaton on just tilannut 7D mk2:n joten jatketaan tätä siellä toisessa säikeessä.
paaton kirjoitti:
No ei, kaikkeenhan tottuu. Suurinosa käyttää eturullaakin etusormella, eli kai se on sama mihin niitä namikoita sijoittelee.
Minä en käytä D200 enkä D700 eturullaa kuvatessa ollenkaan, millään sormella, koska ne ei pyöri ;-)
Kun kenno pitää putsata ja on pakko laittaa manuaali päälle, tuolloin käännän eturullaa peukalon kynnellä, vaikka toki joku ruuvari siinä olisi parempi, kynsiä kun on mennyt...
paaton kirjoitti:
No ei, kaikkeenhan tottuu. Suurinosa käyttää eturullaakin etusormella, eli kai se on sama mihin niitä namikoita sijoittelee.
Minä en käytä D200 enkä D700 eturullaa kuvatessa ollenkaan, millään sormella, koska ne ei pyöri ;-)
Kun kenno pitää putsata ja on pakko laittaa manuaali päälle, tuolloin käännän eturullaa peukalon kynnellä, vaikka toki joku ruuvari siinä olisi parempi, kynsiä kun on mennyt...
Kuvaus tyylejähän on niin monta kuin kuvaajiakin, ja yhtä ainoaa oikeaa ei olekaan. Pääasia että kuvaaminen on mukavaa ja saa mukavasti ajan kulumaan!
paaton kirjoitti:
Kuvaus tyylejähän on niin monta kuin kuvaajiakin, ja yhtä ainoaa oikeaa ei olekaan. Pääasia että kuvaaminen on mukavaa ja saa mukavasti ajan kulumaan!
Vaikuttaa se ainakin olevan kivampaa kuin tekstin lukeminen -ehkä tosiaan uuden kameran hankinan motiivi monella on, että josko nyt saisi aikaa kulumaan ;-)
OskuK kirjoitti:
Vaikuttaa se ainakin olevan kivampaa kuin tekstin lukeminen -ehkä tosiaan uuden kameran hankinan motiivi monella on, että josko nyt saisi aikaa kulumaan ;-)
Aivan totta, tässä vuoden päivät olen kuvaillut dfllä ja "ihastus" senku jatkuu. Olihan tuossa kuukauden päivät ikävä Dfää kun oli huollossa. reilusti yli 10k kuvattu ja paluu postissa sain täysin uuden ja täyden takuun omaavan laitteen :D siinä ajassa sain kokeiltavaksi D750 ja D3s:n eikä D750 säväyttänyt. Ja D3s oli sen verran mainio, että jäi ihmetyttäämään miksi kuolasin sitä D700 aikaan.
Se D3s on kyllä peli, ylivertaisen mukava käyttää.
Laadun tuntee:-)
Mitä tulee tähän D750:seen, itse en pidä siitä että suuntaus on kertakäyttötuotteisiin.
Kaksi tonnia on kuitenkin iso raha, ainakin mulle:-)
Speksit on kohdallaan kyllä, kaikki muu kielii siitä että melko heppoinen kamera on kyseessä. Keveys (muovia), sulkimen laukaisumäärä (150k), klip klap näyttö ym.
Vaihtoehto: nikon toimittaisi pro-kameroihin service paketin, jossa mukana uusin kuvakenno, prosu+ väylä, muutama paranneltu anturi.
Hinta tonnin verran, asiakas vastaa tietty asennuskuluista:-)
Magneetto kirjoitti:Se D3s on kyllä peli, ylivertaisen mukava käyttää.
Mitä tulee tähän D750:seen, itse en pidä siitä että suuntaus on kertakäyttötuotteisiin.
Speksit on kohdallaan kyllä, kaikki muu kielii siitä että melko heppoinen kamera on kyseessä. Keveys (muovia), sulkimen laukaisumäärä (150k), klip klap näyttö ym.
Vaihtoehto: nikon toimittaisi pro-kameroihin service paketin, jossa mukana uusin kuvakenno, prosu+ väylä, muutama paranneltu anturi.
Se olisi kestävämpää kehitystä...
Ja sitten tällä kuvataan sen kolme, neljä vuotta (n.20000 kuvaa) ja vaihdetaan D760:iin...
Hieno ajatus. Haittaako, jos kamerasta tulee uutta kalliimpi? Tuskin, tosi viherpiiperöhän maksaa mielellään. Kameran sisälle ei todennäköisesti jäisi mitään vanhaa ja vaikka muutamia euron satiasia voisi jättääkkin, niin arveletko miten edulliseksi tuo huoltokeikka tulisi?
No, ehkäpä tämä tosiaan toimisi 5ke hintaisissa rungoissa. Niitä ei vaan yleensä myyda pikselinnussijoille, vaan kamerat ovat oikeasti vaihtokunnossa silloin kun vaihtoa suunnitellaan. Vai meinaatko, että saisit sen ikivanhan d3ässän päivitettyä niks naks uudempaan sisuskalujen vaihdolla? Ei toimi ei...
Hieno ajatus. Haittaako, jos kamerasta tulee uutta kalliimpi? Tuskin, tosi viherpiiperöhän maksaa mielellään. Kameran sisälle ei todennäköisesti jäisi mitään vanhaa ja vaikka muutamia euron satiasia voisi jättääkkin, niin arveletko miten edulliseksi tuo huoltokeikka tulisi?
No, ehkäpä tämä tosiaan toimisi 5ke hintaisissa rungoissa. Niitä ei vaan yleensä myyda pikselinnussijoille, vaan kamerat ovat oikeasti vaihtokunnossa silloin kun vaihtoa suunnitellaan. Vai meinaatko, että saisit sen ikivanhan d3ässän päivitettyä niks naks uudempaan sisuskalujen vaihdolla? Ei toimi ei...
Kuten edellä pohtisin, muutaman oleellisen komponentin päivityspaketti voisi olla tonnin hintaisena nieltävissä. Siitä voisi tehdas saada verohelpotuksia tai jotain etua roskan vähentämisestä (muovia on jo valtameretkin täynnä:-))
Oma D3s:ni on kaikkea muuta kun vaihtokunnossa. Ostin sen käytettynä 40t lauottuna, ulkoisesti se on kuin uusi:-)
Näitä on myös harrastajilla ja uutena ostettuna kumma kyllä:-)
Tuskin tulee käymään toteen, ei hyvä bisneksenä varmaan. Helpompi myydä muovisia seiskapuolikkaita, kun hihna sylkee niitä äkkiä.
Kuten edellä pohtisin, muutaman oleellisen komponentin päivityspaketti voisi olla tonnin hintaisena nieltävissä. Siitä voisi tehdas saada verohelpotuksia tai jotain etua roskan vähentämisestä (muovia on jo valtameretkin täynnä:-))
Oma D3s:ni on kaikkea muuta kun vaihtokunnossa. Ostin sen käytettynä 40t lauottuna, ulkoisesti se on kuin uusi:-)
Näitä on myös harrastajilla ja uutena ostettuna kumma kyllä:-)
Tuskin tulee käymään toteen, ei hyvä bisneksenä varmaan. Helpompi myydä muovisia seiskapuolikkaita, kun hihna sylkee niitä äkkiä.
Ja silti niin kovasti D3s:n päivittämistä kaipaat. Kohta varmaan Volvo Amazonkin pitää varustaa katalysaattorilla :-)
Ehdottaisin sinulle, että vähennät muovikassien käyttämistä, keräät kotoa elektroniikkaromun kierrätykseen ja osta kiltisti D750.
nomad kirjoitti:Ja silti niin kovasti D3s:n päivittämistä kaipaat. Kohta varmaan Volvo Amazonkin pitää varustaa katalysaattorilla :-)
Sillä amazonilla pitää vaan ajaa, eikä vaihtaa uuteen. Se on sitä parasta luonnon säästämistä.
Joo, jos sillä amazonilla ajelee vihreiden kesäkokoukseen, en usko selkään taputuksiin, päähän voi joku taputella:-)
Nää nyt tällasia ajatuksia vaan...
Pojita ei varmaan jää huomaamatta, että Amazonilla luonto todellakin säästyy. Se 8 kertaa kun sen sunnuntaisin kaivaa tallista, saa se valuttaa öljyä vaikka hiukan ojaan, että päsee nykyautojen tahtiin, eikä ole sitä sen jälkeistä, sanotaan 12 auton valmistusta ja romutustakaan sitten harteilla ;-D
Magneetto kirjoitti:Vaihtoehto: nikon toimittaisi pro-kameroihin service paketin, jossa mukana uusin kuvakenno, prosu+ väylä, muutama paranneltu anturi. Hinta tonnin verran, asiakas vastaa tietty asennuskuluista:-)
Olen samaa mieltä että tämä kuulostaa hyvältä.
Mutta jos laitteet suunnitellaan fiksusti, eli kaikille komponenteille suunnilleen sama elinkaari, niin silloin tuo periaate ei toimi. Samalla sen kennon kanssa vanhenee kaikki muutkin osat. Tai sitten kamera pitäisi suunnitella alunperin sellaiseksi että mekaaninen rakenne kestää kahdet-kolmet sisuskalut.
Mutta sitten kun joku ei viitsi näin tehdä, vaan heittää kameran romukoppaan. Niin se hyvä periaate menee hukkaan, kun moni osa menee liian aikaisin hävitykseen...
Magneetto kirjoitti:Vaihtoehto: nikon toimittaisi pro-kameroihin service paketin, jossa mukana uusin kuvakenno, prosu+ väylä, muutama paranneltu anturi. Hinta tonnin verran, asiakas vastaa tietty asennuskuluista:-)
Olen samaa mieltä että tämä kuulostaa hyvältä.
Mutta jos laitteet suunnitellaan fiksusti, eli kaikille komponenteille suunnilleen sama elinkaari, niin silloin tuo periaate ei toimi. Samalla sen kennon kanssa vanhenee kaikki muutkin osat. Tai sitten kamera pitäisi suunnitella alunperin sellaiseksi että mekaaninen rakenne kestää kahdet-kolmet sisuskalut.
Te haluatte toki myös päivittää kamerassa kennon lisäksi tarkennusyksikön, prosessorit ja takanäytön. Lisäksi osa namikoista pitää modata niin, että ne vastaavat uuden softan vaatimuksia.
Enkä edes käy tässä maalailemaan miten vaativaa tuommoisen modulaarisen kameran suunnitteleminen ja valmistaminen. Lisäksi modulaarisuus väistämättä rajoittaisi jatkokehittelyä. Maalailette jotain utopioita.
Ohiampuja kirjoitti:Mutta sitten kun joku ei viitsi näin tehdä, vaan heittää kameran romukoppaan. Niin se hyvä periaate menee hukkaan, kun moni osa menee liian aikaisin hävitykseen...
Mitä jos vain heittäisi vanhan kameran kierrätykseen ihan samalla tavalla kuin heitetään vanha kännykkäkin?
Toivottavasti lajittelette jätteenne, vältätte autoilua ja asutte ekologisesti.
Ohiampuja kirjoitti:Olen samaa mieltä että tämä kuulostaa hyvältä.
Liian hyvältä ollakseen totta...
Todennäköisesti kukaan ei olisi valmis maksamaan kamerassaan ekstraa tuollaisesta mahdollisuudesta. Ja sitten toinen juttu: nykyään kun vaihdat kameran, myös sillä vanhalla kameralla on joku jäännösarvo, joka selviää kun sen myy. Näillä osilla ei ole mitään jäännösarvoa.
Kun vaihdoin D800 -> D810, niin sain vanhasta rungosta vajaat pari tonnia. Joten vaihdon hinnaksi jäi ehkä tonni. Sen verran varmaan olisin saanut maksaa uudesta kennosta, uudesta elektroniikasta ja uudesta akusta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Ohiampuja kirjoitti:Olen samaa mieltä että tämä kuulostaa hyvältä.
Liian hyvältä ollakseen totta...
Todennäköisesti kukaan ei olisi valmis maksamaan kamerassaan ekstraa tuollaisesta mahdollisuudesta. Ja sitten toinen juttu: nykyään kun vaihdat kameran, myös sillä vanhalla kameralla on joku jäännösarvo, joka selviää kun sen myy. Näillä osilla ei ole mitään jäännösarvoa.
Kun vaihdoin D800 -> D810, niin sain vanhasta rungosta vajaat pari tonnia. Joten vaihdon hinnaksi jäi ehkä tonni. Sen verran varmaan olisin saanut maksaa uudesta kennosta, uudesta elektroniikasta ja uudesta akusta.
Kyllä nämä nikonin ammattikamerat on suunniteltu kestämään usean vuoden kovaa käyttöä, kuten myös komponentit.
veikkaisin että joku D3 sätkyttää moitteitta 10v. harrastekäytössä.
Ajatuksen tasolla lähestyin, tuskin on kameravalmistajankaan intresseissä.
Tuo vaihto 800 - 810 on seuraajamalli, erot eivät ole mullistavia.
Johonkin D700:seen 810:n tarkennus-sensorit, kenno, prosu ym?
Voisi jo olla upgreidaus:)