MetroPol.Helsinki

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
mremonen
Viesti:

MetroPol.Helsinki

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ruoholahti - Gräsvik
Kuva

Kamppi - Kampen
Kuva

Kaisaniemi - Kajsaniemi
Kuva

Kulosaari - Brändö
Kuva

Vuosaari - Nordsjö
Kuva

Kuvat liittyy yhteen meneillään olevaan projektiin. Helsingin laaja metroverkko tuli tutuksi, kun kahtena päivänä olin kolme tuntia kuvaamassa kerrallaan... Onpahan kaikki asemat nyt kierretty. Hyvä ettei asuta Lontoossa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Kamppi ja Kulosaari miällyttää.
hassel

Viesti Kirjoittaja hassel »

Koko setti todella hyvä.
Hyvin hyödynnetty heijastavia pintoja, liikettä jne..
Viimeinen nosti hymyn suunpieliin, haamu ilmeisesti menossa kummitus osastolle..
plrbr

Viesti Kirjoittaja plrbr »

aijaa, miks ei Siilitie kelpaa esiteltäväks?

Muuten kyllä samaa mieltä hasselin kanssa, näissä on idistä.
mremonen
Viesti:

Kiitos kommenteista.

Siilitie, kuten myös mun "kotiasema" Mellunmäki jäi pois, kun siitä ei oikein saanut mitään uutta irti. Siilitie tosin nyt kun se on uusittu, on varsin jykevä ulkoapäin. Valitettavasti sisäpuoli on edelleen aika pliisu. Sen sijaan Kulosaaressa minua on aina viehättäneet nuo pistemäiset valot. Kalasatama on myös aika perus, vaikka onkin uusin asema. Saa nähdä mitä asemille tapahtuu kun mennään Espooseen.

Kuvastaa kyllä mun mielestä koko suomalaista metrorakentamisen ajatusta: ei sillä niin väliä, kun tää on idässä. Muualla maailmassa metroasemat on usein melko vaikuttavankin näköisiä. Tosin, ei ne Berliinin asematkaan kaikki olleet mitään arkkitehtuurin helmiä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

mremonen kirjoitti: Kuvastaa kyllä mun mielestä koko suomalaista metrorakentamisen ajatusta: ei sillä niin väliä, kun tää on idässä. Muualla maailmassa metroasemat on usein melko vaikuttavankin näköisiä. Tosin, ei ne Berliinin asematkaan kaikki olleet mitään arkkitehtuurin helmiä.
En nyt sanoisi Lontoon kaakeliputkiakaan kovin vaikuttaviksi, vaikka veronmaksajia on 15-kertaisesti Helsinkiin verrattuna. :)

Ja tälleen pari vuotta sitten lännestä itään muuttaneena en ihmettele, ettei tänne viitsitä kovin loisteliasta infraa pykätä - julkisilla reissatessa tulee usein alla oleva kuva mieleen, kun seuraa minkälaista kädellistä kyytiin hyppii kaupunginosasta riippuen:

Kuva
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

PekkaSav kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Kuvastaa kyllä mun mielestä koko suomalaista metrorakentamisen ajatusta: ei sillä niin väliä, kun tää on idässä. Muualla maailmassa metroasemat on usein melko vaikuttavankin näköisiä. Tosin, ei ne Berliinin asematkaan kaikki olleet mitään arkkitehtuurin helmiä.
En nyt sanoisi Lontoon kaakeliputkiakaan kovin vaikuttaviksi, vaikka veronmaksajia on 15-kertaisesti Helsinkiin verrattuna. :)

Ja tälleen pari vuotta sitten lännestä itään muuttaneena en ihmettele, ettei tänne viitsitä kovin loisteliasta infraa pykätä - julkisilla reissatessa tulee usein alla oleva kuva mieleen, kun seuraa minkälaista kädellistä kyytiin hyppii kaupunginosasta riippuen:

Kuva
Venäjältä löytyykin sitten jo kuvaamisenarvoisia metroasemia.
mremonen
Viesti:

Kalasatama - Fiskhamnen
Kuva

Toimiiko tämä?
---
blogi
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

PekkaSav kirjoitti: Ja tälleen pari vuotta sitten lännestä itään muuttaneena en ihmettele, ettei tänne viitsitä kovin loisteliasta infraa pykätä - julkisilla reissatessa tulee usein alla oleva kuva mieleen, kun seuraa minkälaista kädellistä kyytiin hyppii kaupunginosasta riippuen:

Kuva
Juu pääsee kyytiin sitten noi vasemmanpuoleisetkin, kunhan Espoon metrorata valmistuu :-)
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Melkein eniten tykkään Kalasataman kuvasta. Ja niistä, joissa pitkällä valotusajalla syntyy haamukulkijoita, tulee kiireinen metropolitunnelma.
Enpäs ole tainnut aikoihin poiketa Vuosaaressa, kun en ole vielä nähnyt livenä laituriportteja.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Mielenkiintoinen sarja. Kamppi ja Kulosaari ovat minua eniten miellyttävät.

Kampin kuvassa on onnistunut kuvallinen ilmaisu. Kiireen ja liikkeen keskellä löytyy pysähtynyt hetki. Tämä liiketilojen kontrasti rakentaa vahvan kerronnallisen jännitteen. Pidin tästä kovasti.

Kulosaari on ilmaisultaan selkeä. Tässäkin liike ja pysähtyneisyys jakautuvat hyvin ja symmetristä sommittelua on käytetty onnistuneesti.
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viesti:

Joo, kiitos taas kommenteista.

Kulosaarihan on hieno, mutta itse olen alkanut ajattelemaan, että se on liian "helppo". Valokuvauksen minttu-suklaa, joka on kylmänä ja ensimmäistä kertaa kokemuksena järisyttävä. Seuraavana aamuna kuitenkin pelkkä ajatus vie matkan vessaan.

Se, mitä olen tässä pikku hiljaa yrittänyt aloitella, on kuvien rakentaminen niin, ettei se aukea ihan heti ja ensimmäisellä katsomisella. Vaan, että se jaksaisi kiinnostaa hiukan pidempään.

Itsellä suosikki on Vuosaari. Ensin katse menee lamppurivin johdattamana reunassa seisovaan mieheen. Ehkä ajatus herää, että miksi mies on niin kuvan reunassa, sommitteluohjeiden vastaisesti. Sitten kun katse alkaa hakemaan, että mitä tässä on oikein yritetty kuvata, tai että miksi mies on niin reunassa, havaitsee kuvassa olevat kasvot. Kasvot ovat julisteesta, mutta sekään ei ehkä aukea heti. Sen jälkeen kun on kasvot nähnyt, ei katse tahdo päästä sitä pakoon. Vaikka vahvat linjat johdattavat katsetta takaisin mieheen, on sieltä pakko palata noihin kasvoihin, jotka ovat vielä jotenkin oudot.

Että näin. Ensi kerralla toiset sienet...
---
blogi
BacWooZ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Häkellyttävän hieno sarja!
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Repolainen

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Hienoja kuvia! Mitä luokkaa suljinajat olivat?
mremonen
Viesti:

Suljinajat ja muut EXIF-tiedot kuvakohtaisesti löytyy mun blokista, kun vie kursorin kuvan päälle. Mutta näyttivät olevan välillä 1/50 -> 3 sek. Ei sen pidempiä oikein voi olla, jos ihmisistä aikoo saada yhtään mitään kennolle.

Josta taas kääntäen saa sen, että staattista kuvaa (kuten vaikka tyhjää metrolaituria) saa aikaiseksi jollain 10+ sek ajoilla. Noissa oli käytössä 3 stopin ND-suodin ja sen päällä vielä pyöröpola.
---
blogi
säyne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

Hieno sarja. Heh, just viime viikolla matkustin metrolla 6 tuntia kuvaten ihmisiä metrossa ja asemilla :)
Näin sen näin: http://www.mpaakkonen.com
mremonen
Viesti:

^Joo, kyllä noin laajassa metroverkossa aika kuluu rattoisasti :)

Onneksi tosiaan ei asuta Lontoossa...
---
blogi
Vastaa Viestiin