Sony a6000

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4488
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

pvalila kirjoitti:En minä mitään vallankumousta lyhyellä aikavälillä odota, mutta kyllä minusta tuntuu fiksummalta yrittää tallentaa valon tulokulma kuin tavoitella nykyiseen nähden kymmenkertaista resoluutiota. Tulokulman mittaaminen saattaa kyllä hyvinkin edellyttää aivan uudenlaisia sensoreita ja tuolla sensoritekniikalla olla yhteys myös kuvan kompressoinnin kanssa.
Ei sellaista sensoria tietääkseni ole, joka mittaisi näkyvän valon fotonin tulosuunnan. Sellainen on nykyään tunnettujen luonnonlakien puitteissa melkoisen haastava mittausongelma. Suunnan mittaaminen tehdän yleensä havaitsemalla liikkuvan kohteen paikka kahtena eri ajanhetkenä, mutta fotoni on siinä mielessä ikävä mitattava, että ensimmäinen mittaus tuhoaa sen. Fotonin liikemäärä siirtyy kyllä sen virittämälle elektronille, mutta sitä ei voida havaita elektroniikalla, koska se on mitättömän pieni verttattuna elektronitilojen tyypillisiin liikemääriin. Tuollaisen havainnointi vaatisi jotain todella eksoottista ja nykytiedon mukaan täysin odottamatonta kehityshyppäystä, joka on epätodennäköinen meidän elinaikana.

Tietomäärä tuskin on mikään todellinen ongelma. Muisti on halpenee ja tallennusnopeudet kasvavat edelleen tasaista tahtia. Mutta fotonien ominaisuuksien muuttaminen luvuiksi tietokoneen muistiin on se ongelma.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

hkoskenv kirjoitti:
pvalila kirjoitti:En minä mitään vallankumousta lyhyellä aikavälillä odota, mutta kyllä minusta tuntuu fiksummalta yrittää tallentaa valon tulokulma kuin tavoitella nykyiseen nähden kymmenkertaista resoluutiota. Tulokulman mittaaminen saattaa kyllä hyvinkin edellyttää aivan uudenlaisia sensoreita ja tuolla sensoritekniikalla olla yhteys myös kuvan kompressoinnin kanssa.
Ei sellaista sensoria tietääkseni ole, joka mittaisi näkyvän valon fotonin tulosuunnan. Sellainen on nykyään tunnettujen luonnonlakien puitteissa melkoisen haastava mittausongelma. Suunnan mittaaminen tehdän yleensä havaitsemalla liikkuvan kohteen paikka kahtena eri ajanhetkenä, mutta fotoni on siinä mielessä ikävä mitattava, että ensimmäinen mittaus tuhoaa sen. Fotonin liikemäärä siirtyy kyllä sen virittämälle elektronille, mutta sitä ei voida havaita elektroniikalla, koska se on mitättömän pieni verttattuna elektronitilojen tyypillisiin liikemääriin. Tuollaisen havainnointi vaatisi jotain todella eksoottista ja nykytiedon mukaan täysin odottamatonta kehityshyppäystä, joka on epätodennäköinen meidän elinaikana.

Tietomäärä tuskin on mikään todellinen ongelma. Muisti on halpenee ja tallennusnopeudet kasvavat edelleen tasaista tahtia. Mutta fotonien ominaisuuksien muuttaminen luvuiksi tietokoneen muistiin on se ongelma.
Pakko sanoa, että en ole hirveästi fotoneja miettinyt sitten 80-luvun, jolloin fyssankursseja vaihtelevalla innolla kahlasin! Tuo mitä sanot fotonin perusominaisuuksista pitää kyllä paikkaansa, mutta onneksi ei valokuvauksessa tarvitse ihan yksittäisen fotonin varassa toimia vaan kyseessä on jatkuva virta; ehkäpä sensori voisi yhdellä hetkellä olla herkkä yhteen suuntaan ja toisella toiseen?

Tarkoitukseni ei tosin ole palata takaisin aikaan, jolloin kuvattavilla henkilöillä oli pitkän valotusajan takia erilaisia niskatukia jne. apunaan...

Siitä on paljon aikaa kun tutustuin tuohon Lytroon ja luulin, että sen pohjalla oli jokin aidosti uusi sensori-innovaatio. Jos ei ole, niin kovin, kovin pitkä on tie toimivaan kaupalliseen tuotteeseen vaikka joku jo tänään labrassa saisi ekan sensoriprotonsa toimimaan.

Pekka on pettynyt...
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
hkoskenv
Viestit: 4488
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

pvalila kirjoitti:Pakko sanoa, että en ole hirveästi fotoneja miettinyt sitten 80-luvun, jolloin fyssankursseja vaihtelevalla innolla kahlasin! Tuo mitä sanot fotonin perusominaisuuksista pitää kyllä paikkaansa, mutta onneksi ei valokuvauksessa tarvitse ihan yksittäisen fotonin varassa toimia vaan kyseessä on jatkuva virta; ehkäpä sensori voisi yhdellä hetkellä olla herkkä yhteen suuntaan ja toisella toiseen?
Fotoni tarkoittaa nimenomaan sitä, että valo ei tule jatkuvana virtana, vaan erillisinä "hiukkasina". Mitä pienempiä kennon pikselit ovat, sitä suuremmassa roolissa ovat yksittäiset fotonit - ja fotonien erillisyydestä ja satunnaisesta luonteesta aiheutuva raekohina. Nykyään yksittäisten fotonien merkitys on selvästi havaittava, varsinkin hämärässä isoilla herkyyksillä. Se merkitysee myös sitä, että kennojen herkkyydet alkavat olla lähellä maksimia. Lisää saadaan vain vähentämällä suodatinten hukkaa, mikä tuo ongelmia värien erottelussa.

Sensori voidaan periaatteessa tehdä myös niin kuin ehdotat, että katsotaan eri aikoina eri suuntiin, mutta silloin tulee ongelmaksi valotusten piteneminen. Jos vaikka katsotaan sataan suuntaan per pikseli, mikä ei ole vielä paljon, valotusaika satakertaistuu. Se voi toimia joissain tapauksissa, samoin kuin muut valon tulosuunnan detektoivat keinot, mutta kaipaamasi yleiskäyttöinen "point and shoot" -helppous on kiven alla. Tekniikan monipuolinen soveltaminen vaatii kuvaajalta ymmärrystä tekniikan eduista ja rajoista ja oikeanlaisen laitteen eri tilanteisiin.
Siitä on paljon aikaa kun tutustuin tuohon Lytroon ja luulin, että sen pohjalla oli jokin aidosti uusi sensori-innovaatio. Jos ei ole, niin kovin, kovin pitkä on tie toimivaan kaupalliseen tuotteeseen vaikka joku jo tänään labrassa saisi ekan sensoriprotonsa toimimaan.
Ei noissa mitään puolijohdeteknisesti erikoista sensoria ole, vaan normaalin sensorin pikselien näkemää avaruuskulmaa on rajoitettu sopivalla mikrolinssistöllä. Se kärsii juurikin noista resoluutio- ja dynamiikkaongelmista, koska pikseleitä kuluu eri suuntien erotteluun ja rajoittamalla pikselin näkemää kulmaa se saa vähemmän fotoneja.

Luulen kuitenkin, että tuollaisen ongelmana on se, että tarpeeksi moni ei halua säätää syväterävyyttä jälkikäteen. Suurin osa niistä, jotka viitsivät säätää kuviaan tietokoneella, ovat sillä tasolla että pitävät komprmisseja liiallisena terävyyden säätöön kuvaustilanteessa verrattuna. Tuo on kyllä ikävä tunne, kun tietää, että jotain voisi peruiaatteessa tehdä teknisesti ja taloudellisesti helposti, mutta ei tehdä koska valtavirta haluaa muuta.
Hannu
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Jos tosiaan aletaan olla sillä tasolla, että yksittäiset fotonitkin alkavat olla jo merkittäviä, niin taitaapa kennojen herkkyyden parantumisen rajat hiljalleen tulla vastaan. Kurja juttu, minä toivoin että tätä lystiä olisi jatkunut vielä vuosikymmeniä aivan kuten vaikkapa Mooren laista olemme saaneet nauttia!

Lytro ei taida kovin kummoisella tarkkuudella tulokulmaa tallentaa, jos sen pohjalla on aivan perinteinen sensori.

If something sounds too good to be true it usually is...
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
mremonen
Viestit: 9488
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Mielenkiintoinen juttu, mutta kuinka tuo maski toimii ei minulle tuosta oikein auennut; olisi kaiketi pitänyt ostaa tuo myynnissä oleva pdf.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
elmar
Viestit: 5139
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

elmar kirjoitti:Sonyt, Casiot, Panasonicit, Sharpit ja muut kesämökkiradiot voisi olla omassa osiossaan.
Piti jo aikaisemmin laittaa tästä mökkiradiosta kokemukset myös tänne mutta parempi myöhään...

Nimittäin pikkuruinen Sony A6000 on hintaan ja kokoon suhteutettuna parhaita kameroita jolla olen kuvannut. Vaikka kenno on croppi, sen laatu on normiherkkyyksillä parhaimmillaan jopa 5D3:n tasoa, ellei parempi. Korkeilla ISO:illa rajana voi pitää n. 1600 (-3200), sen jälkeen lilleri ei pärjää FF:lle. Latteaa ja suttuista kuvaa tuottavat Canonin croppikennoiset taas eivät ole A6000:n kanssa edes samalla kierroksella, eikä oikein muistakaan merkeistä löydy haastajaa samassa hinta- ja kokoluokassa.

A6000 on kädessä kevyt ja näyttää hyvältä, muotoilu on enemmän modern-rangefinder kuin retro-dslr. Napit ja valikot ovat Canoneilla kuvanneelle tutut. Kiekot ja kierät pyörivät samaan suuntaan ja asiat on ryhmitelty samalla logiikalla kuin EOS:eissa. Säätökiekot ja napit voi konffata kuten parhaaksi näkee, itsellä ne ovat öbaut kuin 5D3:ssa. Kuvaaminen tutunoloisella laitteella on helppoa ja nopeaa, vaikka kamera on pieni asiat on hyvin mietitty. Otekahva on matala mutta silti pitävä ja tukeva kädessä. Myös kattoon käännettävä, pikkuruinen popup-salama toimii täysin tyydyttävästi täytevalona, toisin kuin croppi-dslr:ien päin pläsiä ampuvat.

Olen itkenyt muiden mukana E-Sonyn suppeaa lasivalikoimaa ja niiden huonoa saatavuutta mutta mitään isoa ongelmaa ei oikeasti ole. SEL 10-18/4 OSS, 16-70/4 OSS ja 70-200/4 OSS:eilla pärjää pitkälle ja hämärään voi valita lisäksi esim. 24/1.8 ja 55/1.8 Zeissit. SEL:lit ovat vähintään muiden valmistajien croppi-lasien tasoa, kun taas 24 mm ja erityisesti 55 mm Zeissi ovat huippua. Takintaskupokkarikäytössä parin satasen 20/2.8 tai 16-50 PZ OSS pannarit on myös oikein kivoja. Pidempi makro, tele ja f/2.8-zoomit puuttuvat mutta eipä ole väliksikään, ne ovat isoja laseja erikoishommiin. Adaptereilla saa halutessaan kiinni kaikki maailman objektiivit, jos sellaisia tarvitsee.

Etsin on nykyään pikkukameroissa luksusta mutta valitettavasti A6000:n etsin ei ole erityisen hyvä. Tämä ilmenee selvästi silmien tottuessa kirkkaaseen auringonpaisteeseen, jonka jälkeen etsimestä onkin vaikea erottaa tumma kohde tummasta taustasta. Etsimen kirkkaus ei vain riitä ympäristön valoisuuteen verrattuna. Muuten etsin toimii ok, se ei juuri lagaa eikä värise sekä värit ja kontrasti vastaavat öbaut otettavaa kuvaa. Parasta EVF:issä on kuvaustietojen, valotuksen, focus peakingin ja seepran näkyminen etsimessä, kaikki loistavia juttuja dslr:ään verrattuna. Dioptra-säätökiekko saisi olla tiukempi, nyt se pyörii itsekseen. Kääntyvä näyttö on myös hyvä, tosin se voisi monipuolisuuden vuoksi olla mallia kosketus. Wifi:t, nfc:t sun muut langattomat tsydeemit ovat nykyään itsestäänselvyyksiä mutta Play Memories appsin pitäisi olla parempi että sitä viitsisi käyttää.

Muita ei niin onnistuneita asioita on mm. MR1-3:n vaihto joka pitää tehdä kiekon + valikon kautta, Canoneissahan C1-3 vaihtuu suoraan kiekosta. Etsimen ja näytön asetuksia ei voi tallentaa MR:iin joka on ärsyttävää, koska kääntyvän näytön kautta kuvatessa kuva vaihtuu etsimeen jos kamera on liian lähellä kuvaajaa. Silmäanturi on siis aivan liian herkkä. A6000 on myös melko verkkainen herääjä, n. 3-4 sekuntia valmiustilasta napinpainamiseen on liikaa dslr:ään tottuneelle. Kolmas huti on tehoton akku, n. 250-300 latia tulee 11 fps:llä vastaan erittäin nopeasti joten 2-3 vara-akkua per päivä ei ole liioittelua. Akku-korttipesän kansi on rimpula ja vaikka tuntuu että se napsahtaa kiinni, se jää usein raolleen. Myös akkulaturin puuttuminen ostopaketista on huono juttu.

Se mistä Sonyssa erityisesti diggaan on älytön nopeus ja hieno kuvanlaatu suhteessa kompaktiin kokoon. A6000 on ikäänkuin kaksi kameraa yhdessä paketissa : täysiverinen äksön-tykki muuttuu pannarilla erinomaiseksi taskupokkariksi. Vaikeissa olosuhteissa parhaat dslr:t suorittavat tehtävänsä toki varmemmin ja pienempiäkin pokkareita löytyy, mutta Sony on mainio yhden kameran kompromissi ja joka paikan höylä. Jos Dr Frankenstein sulloisi 1DX:n ja RX100:n samaan kuoreen, hirviön nimi olisi A6000.
kari55
Viestit: 547
Liittynyt: Maalis 31, 2007 14 : 19

Viesti Kirjoittaja kari55 »

Kiitos hyvästä arvostelusta, kokemukset lyhyen käytön jälkeen samansuuntaisia. Unohdit mainita halvan hinnan, siitä tietoisena ihmisenä yritinkin valita hinta-laatusuhteeltaan parhaan tekeleen :) Objektiivejakin on tarpeeksi jopa vaativaan harrastajakäyttöön, ne ovat hyviä ja lisää tulee.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Jep, kiitoksia. Tämä värkki on alkanut kiinnostamaan, jos siitä saisi vaikka kevyen reissukameran. Kamerahan ei ole kallis, mutta nuo elmarin listaamat putkilot ovat hieman hintavia.

Yksi vaihtoehto olisi vaan maksaa se vajaa tonni tuosta 16-70/4:sta. Onko se tuon rahan arvoinen värkki, ja onko hyviä vaihtoehtoja? Saman tonnin tietty maksaa vaikka 24-120/4 Nikkor, mutta ongelmana on se etten tuostakaan kakkulasta niin pidä, hyvässä valossa ok mutta jotenkin tuhero heti kun aurinko lähestyy horisonttia. En viitsisi toista tonnia maksaa samantasoisesta lasista.

Toinen olisi ostaa vaan pari primeä ja käyttää niitä... Niitä saisi nipun tuon zeissin hinnalla, ilmeisesti esimerkiksi sigmat on kelvollisia. Vai onko?
CaNi
Viestit: 245
Liittynyt: Elo 30, 2008 9 : 00

Viesti Kirjoittaja CaNi »

jiihaa2 kirjoitti: Toinen olisi ostaa vaan pari primeä ja käyttää niitä... Niitä saisi nipun tuon zeissin hinnalla, ilmeisesti esimerkiksi sigmat on kelvollisia. Vai onko?
http://www.lensrentals.com/blog/2012/04 ... comparison

Noita Sigmoja käytän NEXissäni. Tekevät ihan kelvollista jälkeä ja ovat jopa parempia kuin Leican Summilux 50 / 1.4 ( n. 3000 €) lensrentalsin mukaan. Sonyynhan saa sitten adaptoitua melkein mitä vain vanhempaa objektiivia joita olen ottanut uusiokäyttöön komeron "pohjalta".
elmar
Viestit: 5139
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

jiihaa2 kirjoitti:Yksi vaihtoehto olisi vaan maksaa se vajaa tonni tuosta 16-70/4:sta. Onko se tuon rahan arvoinen värkki, ja onko hyviä vaihtoehtoja? Saman tonnin tietty maksaa vaikka 24-120/4 Nikkor, mutta ongelmana on se etten tuostakaan kakkulasta niin pidä, hyvässä valossa ok mutta jotenkin tuhero heti kun aurinko lähestyy horisonttia. En viitsisi toista tonnia maksaa samantasoisesta lasista.
Tuosta on ilmeisesti monentasoista yksilöä liikenteessä koska revikoiden tulokset vaihtelee huonon ja erinomaisen välillä. Veikkaan että sininen Zeiss-logo saa monet suhtautumaan 16-70/4:n ääripositiivisesti tai -negatiivisesti, välimuotoja ei juuri ole. Tuolla yksi positiivinen jonka hyvistä sämppeleistä voi itsekin päätellä asioita > http://www.sonyalphalab.com/product-rev ... -sel1670z/ .

Oma käytettynä slumpattu yksilö on tietyllä polttovälillä ja tarkennusetäisyydellä vasemmasta reunasta pehmeämpi kuin oikealta. Ulkopuolinen ei käyttökoossa tätä huomaa mutta itselle ärsyttävää kun tietää mitä etsiä. Muuten lasi tekee tehtävänsä : ei mikään huippusuorittaja vaan kohtuu hyvä allrounderi kiinteällä valovoimalla ja vakaajalla, huomiotaherättämätön matkalasi.
jiihaa2 kirjoitti:Toinen olisi ostaa vaan pari primeä ja käyttää niitä... Niitä saisi nipun tuon zeissin hinnalla, ilmeisesti esimerkiksi sigmat on kelvollisia. Vai onko?
Kokeiltuani jätin A-Sigmat tiskille kun totesin AF-nopeuden olevan selvästi hitaamman kuin Sony-Zeisseissa. En pitänyt myöskään siitä että heiluessaan ne kolisevat. Optisesti A-Sigmat ovat kuitenkin loistavia, taitavat olla hinta/terävyydeltään parhaita laseja E-bajonettiin.
Viimeksi muokannut elmar, Marras 02, 2014 13 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari55
Viestit: 547
Liittynyt: Maalis 31, 2007 14 : 19

Viesti Kirjoittaja kari55 »

Mulla ollut toistaiseksi vain Sigma 30 mm kiinni kamerassa. Aluksi (5v sitten) hommia aloittaessa kuvasin vain kittizoomeilla mutta nyt tottunu prime-tason kuvanlaatuun. En ole tuossa Sigmassa mitään hölskyntää huomannut - en ole tosin ehtinyt mihinkään vuoristo-oloihin tms. rajumpaan menoon ;). 19 millisen Sigman annoin pojalle jonka mukaan entinen NEX5n lähti, nyt olisi tarvetta laajikselle. Ehkäpä tuo zoomi 10-18 olisi paras, Samyang 14 mm oli hyvä ekassa kamerassani a700 mutta se lienee selvästi isompi kuin Sonyn zoomi.
Makroiluun mulla on adapterin kanssa 50 mm vanha Minolta mutta suurentaa vain 1:2. Ehkäpä tuleva 90 mm G-makro tyydyttää sitten sekä makroilun että teleilyn tarpeet - ellei sitten ole sikakallis ... A6000:lla kyllä todennäköisesti kroppailee tuolla Minoltallakin teräviä murkkukuvia :) Mutta Siman 30 millinen jäänee nokalle yleiskäyttöön, pieni ja pätevä.
kari55
Viestit: 547
Liittynyt: Maalis 31, 2007 14 : 19

Viesti Kirjoittaja kari55 »

Verkkokaupassa näyttää Sigman 19 mm olevan nyt 99,90. Melko halpa teräväksi primeksi vaikkei ehkä aivan niin hyvä kuin 30 mm Sigma. Näköjään Nexiinkin saa loittorengassarjan, tyydyttänee meikäläisen makroilun tarpeet halvalla.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

kari55 kirjoitti:Verkkokaupassa näyttää Sigman 19 mm olevan nyt 99,90. Melko halpa teräväksi primeksi vaikkei ehkä aivan niin hyvä kuin 30 mm Sigma. Näköjään Nexiinkin saa loittorengassarjan, tyydyttänee meikäläisen makroilun tarpeet halvalla.
60/2.8 on myös piirtokykyynsä nähden käytännössä ilmainen; taitaa pestä keskellä framea jopa FE55/1.8:n APS-C:ssä. Jossei vakaajaa tarvitse ja 2.8 vauhti riittää on tuossakin aivan loistava bang for buck.
temama
Viestit: 10779
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

tn1krr kirjoitti:
kari55 kirjoitti:Verkkokaupassa näyttää Sigman 19 mm olevan nyt 99,90. Melko halpa teräväksi primeksi vaikkei ehkä aivan niin hyvä kuin 30 mm Sigma. Näköjään Nexiinkin saa loittorengassarjan, tyydyttänee meikäläisen makroilun tarpeet halvalla.
60/2.8 on myös piirtokykyynsä nähden käytännössä ilmainen; taitaa pestä keskellä framea jopa FE55/1.8:n APS-C:ssä. Jossei vakaajaa tarvitse ja 2.8 vauhti riittää on tuossakin aivan loistava bang for buck.
+1

Noi Sigmat ovat kyllä kuin taivaanlahja budjettipohjalla toimivalle harrastajalle, ja miksei muillekin. Piirtokyky kunnossa, ja sopivat mainiosti myös kokonsa puolesta APS-C Sony peilittömille. Niillä pääsee helposti suoraan asian ytimeen, ja voi taiteilla hieman jopa syväterävyyksillä ja bokehilla. Oppii samalla zuumeja paremmin polttovälin vaikutuksen valokuvaamiseen, ja ehkä sommittelustakin enemmän kun ei voi turvautua zuumin joustavuuteen.
mremonen
Viestit: 9488
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mutta muuten osa noista E-mount -laseista on hinnoiteltu täysin käsittämättömästi. 1000 EUR 1.8-valovoimaisesta 50-millisestä kroppikennoon on millä mittarilla hyvänsä kyllä ryöstö.

Ilmeisesti se Sonyn oma 50-millinen on myös ihan soiva peli. Taitaa olla satkun kalliimpi kuin tuo Sigma, vai miten?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

"Mutta muuten osa noista E-mount -laseista on hinnoiteltu täysin käsittämättömästi. 1000 EUR 1.8-valovoimaisesta 50-millisestä kroppikennoon on millä mittarilla hyvänsä kyllä ryöstö"

Sama juttu tuon 24mm f1.8 kanssa, vaikka laajempi onkin.
Noin 800€ on liikaa.

A6000+ 24mm f/1.8 olis kiva mutta väliä joutuis maksamaan noin tonnin vaikka antais repullisen entisiä vaihdossa.
No kohta hinta enemmän rungolla laskee kun ensi vuonna tulee a7000.
temama
Viestit: 10779
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Sahaaja kirjoitti:"Mutta muuten osa noista E-mount -laseista on hinnoiteltu täysin käsittämättömästi. 1000 EUR 1.8-valovoimaisesta 50-millisestä kroppikennoon on millä mittarilla hyvänsä kyllä ryöstö"

Sama juttu tuon 24mm f1.8 kanssa, vaikka laajempi onkin.
Noin 800€ on liikaa.

A6000+ 24mm f/1.8 olis kiva mutta väliä joutuis maksamaan noin tonnin vaikka antais repullisen entisiä vaihdossa.
No kohta hinta enemmän rungolla laskee kun ensi vuonna tulee a7000.
Miten niin? Sony SEL 50/1.8 OSS maksaa reilut 300€, ja on varsin hyvä lasi vieläpä.
http://www.rajalacamera.fi/sony-sel-50- ... merat.html

Sony SEL 20/2.8 maksaa taas 399€
http://www.rajalacamera.fi/sony-sel-20- ... tiivi.html

Sony SEL 35mm f/1.8 OSS taas 450€, erittäin hyvä lasi myös

Zeiss Sonnar T* SEL 24mm f/1.8 ZA taas on todellinen huippulasi, ja sellaiset tuppaavat maksaa jonkusenverran merkillä kuin merkillä, nyt Rajalassa tarjouksessa 749€

Kuriositeettina tuohon väliin saattaisi jollekin kelvata myös Sony SEL 30mm f/3.5 MACRO (1:1), 275€
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

On Sonyn E mountissa kuitenkin se ongelma, että monet sinänsä hyvät objektiivit kukistuvat reunapiirron suhteen aika onnettomiksi. Esim tälleen.
http://www.photozone.de/sony_nex/884-zeiss32f18e

Fujin ja Samsungin peilittömien mounttien mitat ovat ilmeisesti onnistumiselle otollisemmat.
temama
Viestit: 10779
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:On Sonyn E mountissa kuitenkin se ongelma, että monet sinänsä hyvät objektiivit kukistuvat reunapiirron suhteen aika onnettomiksi. Esim tälleen.
http://www.photozone.de/sony_nex/884-zeiss32f18e

Fujin ja Samsungin peilittömien mounttien mitat ovat ilmeisesti onnistumiselle otollisemmat.
Ei ole oikea oletus. Mountin koolla ei ole tässä asiassa tekemistä. Itseasiassa Sonyn E-mountin halkaisija on isompi (sopiihan se myös kinokennolle) kuin esim. Fujissa.

Jos jollakin muulla (kuin resoluutiolla) on asian kanssa tekemistä, on se miten NEX7:n kenno pystyy suoriutumaan kennon laita-alueen piirrosta, onhan siinä kuitenkin 24mp kenno, vs. Fujin 16mp(photozone oli testannut Touit 32mm f/1.8 lasia vanhalla NEX7 rungolla)...

Mutta esim. Sonyn oma SEL 35/1.8 suoriutuu varsin mallikkaasti reunapiirrosta:
http://www.photozone.de/sony_nex/849-so ... ex?start=1

...kun tarkemmin katselee noita photozone MTF käppyröitä, niin huomaa, että itseasiassa Sonyn NEX7+Touit 32mm f/1.8 yhdistelmä suoriutuu suht. samalle levelille reunojen erotuskyvyssä (katso lukemia!) . Photozone testissä hämää kun Fujissa on 16mp resot ja Sonyssa 24mp...
Sony:
http://www.photozone.de/sony_nex/884-ze ... 8e?start=1

Fuji:
http://www.photozone.de/fuji_x/863-zeiss32f18?start=1
Vastaa Viestiin