elmar kirjoitti:Sonyt, Casiot, Panasonicit, Sharpit ja muut kesämökkiradiot voisi olla omassa osiossaan.
Piti jo aikaisemmin laittaa tästä mökkiradiosta kokemukset myös tänne mutta parempi myöhään...
Nimittäin pikkuruinen Sony A6000 on hintaan ja kokoon suhteutettuna parhaita kameroita jolla olen kuvannut. Vaikka kenno on croppi, sen laatu on normiherkkyyksillä parhaimmillaan jopa 5D3:n tasoa, ellei parempi. Korkeilla ISO:illa rajana voi pitää n. 1600 (-3200), sen jälkeen lilleri ei pärjää FF:lle. Latteaa ja suttuista kuvaa tuottavat Canonin croppikennoiset taas eivät ole A6000:n kanssa edes samalla kierroksella, eikä oikein muistakaan merkeistä löydy haastajaa samassa hinta- ja kokoluokassa.
A6000 on kädessä kevyt ja näyttää hyvältä, muotoilu on enemmän modern-rangefinder kuin retro-dslr. Napit ja valikot ovat Canoneilla kuvanneelle tutut. Kiekot ja kierät pyörivät samaan suuntaan ja asiat on ryhmitelty samalla logiikalla kuin EOS:eissa. Säätökiekot ja napit voi konffata kuten parhaaksi näkee, itsellä ne ovat öbaut kuin 5D3:ssa. Kuvaaminen tutunoloisella laitteella on helppoa ja nopeaa, vaikka kamera on pieni asiat on hyvin mietitty. Otekahva on matala mutta silti pitävä ja tukeva kädessä. Myös kattoon käännettävä, pikkuruinen popup-salama toimii täysin tyydyttävästi täytevalona, toisin kuin croppi-dslr:ien päin pläsiä ampuvat.
Olen itkenyt muiden mukana E-Sonyn suppeaa lasivalikoimaa ja niiden huonoa saatavuutta mutta mitään isoa ongelmaa ei oikeasti ole. SEL 10-18/4 OSS, 16-70/4 OSS ja 70-200/4 OSS:eilla pärjää pitkälle ja hämärään voi valita lisäksi esim. 24/1.8 ja 55/1.8 Zeissit. SEL:lit ovat vähintään muiden valmistajien croppi-lasien tasoa, kun taas 24 mm ja erityisesti 55 mm Zeissi ovat huippua. Takintaskupokkarikäytössä parin satasen 20/2.8 tai 16-50 PZ OSS pannarit on myös oikein kivoja. Pidempi makro, tele ja f/2.8-zoomit puuttuvat mutta eipä ole väliksikään, ne ovat isoja laseja erikoishommiin. Adaptereilla saa halutessaan kiinni kaikki maailman objektiivit, jos sellaisia tarvitsee.
Etsin on nykyään pikkukameroissa luksusta mutta valitettavasti A6000:n etsin ei ole erityisen hyvä. Tämä ilmenee selvästi silmien tottuessa kirkkaaseen auringonpaisteeseen, jonka jälkeen etsimestä onkin vaikea erottaa tumma kohde tummasta taustasta. Etsimen kirkkaus ei vain riitä ympäristön valoisuuteen verrattuna. Muuten etsin toimii ok, se ei juuri lagaa eikä värise sekä värit ja kontrasti vastaavat öbaut otettavaa kuvaa. Parasta EVF:issä on kuvaustietojen, valotuksen, focus peakingin ja seepran näkyminen etsimessä, kaikki loistavia juttuja dslr:ään verrattuna. Dioptra-säätökiekko saisi olla tiukempi, nyt se pyörii itsekseen. Kääntyvä näyttö on myös hyvä, tosin se voisi monipuolisuuden vuoksi olla mallia kosketus. Wifi:t, nfc:t sun muut langattomat tsydeemit ovat nykyään itsestäänselvyyksiä mutta Play Memories appsin pitäisi olla parempi että sitä viitsisi käyttää.
Muita ei niin onnistuneita asioita on mm. MR1-3:n vaihto joka pitää tehdä kiekon + valikon kautta, Canoneissahan C1-3 vaihtuu suoraan kiekosta. Etsimen ja näytön asetuksia ei voi tallentaa MR:iin joka on ärsyttävää, koska kääntyvän näytön kautta kuvatessa kuva vaihtuu etsimeen jos kamera on liian lähellä kuvaajaa. Silmäanturi on siis aivan liian herkkä. A6000 on myös melko verkkainen herääjä, n. 3-4 sekuntia valmiustilasta napinpainamiseen on liikaa dslr:ään tottuneelle. Kolmas huti on tehoton akku, n. 250-300 latia tulee 11 fps:llä vastaan erittäin nopeasti joten 2-3 vara-akkua per päivä ei ole liioittelua. Akku-korttipesän kansi on rimpula ja vaikka tuntuu että se napsahtaa kiinni, se jää usein raolleen. Myös akkulaturin puuttuminen ostopaketista on huono juttu.
Se mistä Sonyssa erityisesti diggaan on älytön nopeus ja hieno kuvanlaatu suhteessa kompaktiin kokoon. A6000 on ikäänkuin kaksi kameraa yhdessä paketissa : täysiverinen äksön-tykki muuttuu pannarilla erinomaiseksi taskupokkariksi. Vaikeissa olosuhteissa parhaat dslr:t suorittavat tehtävänsä toki varmemmin ja pienempiäkin pokkareita löytyy, mutta Sony on mainio yhden kameran kompromissi ja joka paikan höylä. Jos Dr Frankenstein sulloisi 1DX:n ja RX100:n samaan kuoreen, hirviön nimi olisi A6000.