Onnistumisprosentti

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
PeCa

Onnistumisprosentti

Viesti Kirjoittaja PeCa »

Lueskelin tuossa toista ketjua, jossa kuvaajat kertoivat paljonko ovat kameroillaan kuvanneet. Siitä sitten tuli mieleen kysyä näin gallup-luontoisesti, että paljonko teillä muilla on kuvien "onnistumisprosentti"? Itselläni tuli juuri 10000 kuvaa täyteen ja totesin, että näistä kuvista noin 25 prosenttia on päässyt arkistoon. Jospa se ajan myötä vaikka kasvaisi tuo onnistumisprosentti? Mitä se lapamato sanoikaan?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

En tiedä tietenkään muista, mutta ainakin mulla onnistumisia on niin eritasoisia, että mitään absoluuttista onnistumisprosenttia on hyvin vaikea sanoa. Tuhoan kuvia jo kamerassa jos menee jotain pieleen niin että sen samantien havaitsee ja toisaalta voin tuhota kuvia vasta pidemmän ajan päästäkin.

LR:ssä pyrin pisteyttämään kuvia ja samalla poistamaan teknisesti epäonnistuneet kuvat. Toisaalta haluan jättää mahjdollisuuden nähdä jotkut kuvat eri tavalla myöhemmin enkä siksi tuhoa kaikkea mikä ei heti miellytä omaa silmää juuri tällä hetkellä. Kuvaustilanteesta vaihtelee paljon miten iso prosentti jää jäljelle. Välillä säästän lähes kaikki kuvat, välillä reilusti yli puolet joutaa pois.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Karkeasti arvioiden n. 4% otetuista ruuduista päätyy eteenpäin tai ne on säästämisen arvoisia. Riippuu niin paljon mitä ja kenelle kuvaa. Voi olla kaikkea 1-50% välillä. Kovalevylle jää makaamaan sitten suurempi otos alkuperäisistä otetuista ruuduista.
HannuS

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Vähimmällä vaivalla pääsen, kun poistan vain epätarkat, selvästi yli- ja alivalottuneet kuvat sekä vahingonlaukaukset. Tällä tavoin arkistoon jää 80-99 prosenttia valotuksista, keskimäärin ehkä 97 prosenttia kortilla olevista kuvista. Kortilta on sitä ennen lähtenyt ehkä 1-2 prosenttia ruuduista. Joskus teknisesti epäonnistuneella kuvalla on dokumenttiarvoa, minkä vuoksi sitä ei kannata poistaa.

Kiintolevytila on niin halpaa, ettei maksa vaivaa ryhtyä kovin paljon poistelemaan. Tällä tavoin ulkoiselle kiintolevylle jää vuodessa noin 30.000 ruutua.
Turmio

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Tarkennusvirheet, valotusvirheet, vahinkolaukaukset ja ilmehirviöt pois.
Loput talteen josta "parhaat" käy LR läpi..

Yhdet häät tuli tossa kuvailtua josta 900 kuvasta n. 100 julkaisin.
Siitä sitten prosenttia.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Teillä on sentän selvät sännöt onnistumiseenne. Mä joudun katsomaan joka kuvan kuvana, että onko kuva hyvä vai huono! Epistä! ;-)
Viimeksi muokannut OskuK, Loka 26, 2014 12 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ei voi kuin onnitella alkuperäistä kuvaajaa jos hänen 10 000 kuvastaan 2500 ovat onnistuneita. Kun itse lähden kuvaamaan, niin saan päivässä aikaiseksi 1-4 onnistunutta kuvaa. Onnistumisprosenttini ei ole siis likimainakaan luokkaa 25% vaan enemmänkin 1%.

Tietenkin onnistumisprosenttia kasvattaisi se jos olisi säästeliäämpi kameran paukuttamisen kanssa. Kuvaisi vain ns. varmoja tilanteita eikä niistäkään kuin 1-2 kuvaa. Hieman filmityyliin siis. Filmiaikanahan nyrkkisäntönä pidettiin, että rullaan mahtui aina yksi hyvä kuva.
OskuK

Näitä voi ajatella monella tavalla. Itse säästän n.100% kuvista, joiten minulla on siis 100% onnistumisprosentti?

Tai voi ajatella, että jos suunitelmana on nyt ottaa kuva kissan silmästä. Otetaan 100 kuvaa, joista valitaan kolme. Näistä kolmesta käytetään yhtä. Onko siis onnistumisprosenti nyt 1 vai sata?

Waldo's Peoplen Waldo:

kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Hyvä kuvaaja saa yhdellä kuvauskeikalla ehkä 20-50 hyvää kuvaa. Loppu on todennäköisesti roskaa. En ymmärrä, miksi sitä roskaa pitäisi yleensäkään kuvata ja kameraa kuluttaa? Siksi kuvaankin tavallisesti vain sen 50-100 kuvaa yhdellä keikalla. Luen ne tuhat tai enemmän kuvia esimerkiksi hääkeikalla ottavat samaan kastiin kuin lottoajat. Touhussa ei ole mitään järkeä, tai suunnitelmallisuutta, luotetaan vaan pelkkään hyvään onneen tai sattumaan. ;)
OskuK

Jos aijot tuottaa 20 hyvää kuvaa, niin mitä väliä metodilla on? Muuta kuin että muut kuvaavat aina väärin?

Waldo's Peoplen Waldo:

elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

OskuK kirjoitti:Jos aijot tuottaa 20 hyvää kuvaa, niin mitä väliä metodilla on?
Niinpä. Sitäkään ei näe niistä 20 hyvästä, muille esiteltävästä kuvasta.
nomad

OskuK kirjoitti:Näitä voi ajatella monella tavalla. Itse säästän n.100% kuvista, joiten minulla on siis 100% onnistumisprosentti?
On armollista kun saa tuhota pahimman tuuban ja typerimmän toiston kovalevyltä. Unohtaminen on elämän hienoimpia asioita!
OskuK

nomad kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Näitä voi ajatella monella tavalla. Itse säästän n.100% kuvista, joiten minulla on siis 100% onnistumisprosentti?
On armollista kun saa tuhota pahimman tuuban ja typerimmän toiston kovalevyltä. Unohtaminen on elämän hienoimpia asioita!
Tuhoaminen on raskasta puuhaa, ja toisaalta melkein yhtä tylsää kuin skannaaminen.

Waldo's Peoplen Waldo:

Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

kunijo-1 kirjoitti:Hyvä kuvaaja saa yhdellä kuvauskeikalla ehkä 20-50 hyvää kuvaa. Loppu on todennäköisesti roskaa. En ymmärrä, miksi sitä roskaa pitäisi yleensäkään kuvata ja kameraa kuluttaa? Siksi kuvaankin tavallisesti vain sen 50-100 kuvaa yhdellä keikalla. Luen ne tuhat tai enemmän kuvia esimerkiksi hääkeikalla ottavat samaan kastiin kuin lottoajat. Touhussa ei ole mitään järkeä, tai suunnitelmallisuutta, luotetaan vaan pelkkään hyvään onneen tai sattumaan. ;)
Eli urheilukuvaamisessa ei ole mitään järkeä.

Selvä, laitan kamat myyntiin.
kunijo-1

Dailunch kirjoitti:Eli urheilukuvaamisessa ei ole mitään järkeä.
Missä minä niin olen sanonut?
nomad

OskuK kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Tuhoaminen on raskasta puuhaa, ja toisaalta melkein yhtä tylsää kuin skannaaminen.
Teen niin, että tuhoan muutaman kuukauden päästä ne kuvat joita en ole siihen mennessä erikseen valinnut säilytetäväksi. Saattaa siinä mennä hyvääkin tavaraa mukana, mutta menkööt.
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Vanhana dartsin harrastajana tiedän, että kannattaa heittää vain osumia. Väsyin jatkuvaan onnistumiseen ja lopetin.

Ehkä toisen kerran palstahistoriassani olen samaa mieltä OskuK:n kanssa. Hyviä pointteja.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
legotera

Viesti Kirjoittaja legotera »

Riippuu siitä mistä roikkuu. Saatan ulkoiluttaa kameraa huvin vuoksi, kokeilen säätöjä ja opettelen ja saan aikaan sataprosenttista kuraa.

Toisaalta otin kameran mukaan sukujuhliin. Kysyin luvan ja varoitin, että olen aloittelija, enkä edes osaa vielä käyttää kamerani kaikkia härpäkkeitä, mutta silti seuraus kameran näkemisestä oli, että kaikki muut jättivät kännykkänsä taskuun ja olin ainoa kuvia ottanut. Otin reilu sata kuvaa, ja vaikka ISO jäi liian pieneksi sisätiloihin ja käytössä oli vain kameran oma salama, sain käsittelyn jälkeen 46 kuvaa eteenpäin, nekin kuvattujen ilmeiden ja asentojen perusteella parhaiksi raakatut. Ei ne mainittavalle tasolle yllä, mutta olin itseeni tyytyväinen.
Räpsyjä omaksi iloksi ja muiden kiusaksi https://flic.kr/ps/2X8s5Q
scenar71

Viesti Kirjoittaja scenar71 »

Kesäkuusta tänne aikoihin laukaisuja 14 000 kpl. Arkistoituja kuvia jotka itse määrittelen kohtuullisen onnistuneeksi tällä ajalla n. 2000 kpl. Noista todella hyviä ja silmää miellyttäviä ehkä 200 kpl. Eli onnistumisprosentti 1,42.
kunijo-1

scenar71 kirjoitti:Kesäkuusta tänne aikoihin laukaisuja 14 000 kpl. Arkistoituja kuvia jotka itse määrittelen kohtuullisen onnistuneeksi tällä ajalla n. 2000 kpl. Noista todella hyviä ja silmää miellyttäviä ehkä 200 kpl. Eli onnistumisprosentti 1,42.
Mitä luulet, olisitko saanut vähemmän niitä todella hyviä kuvia, jos olisit jättänyt vaikka puolet kuvista ottamatta ja keskittynyt niihin loppuihin vähän enemmän?
Vastaa Viestiin