Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
JoseJ

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Noniin alkoihan niitä vinkkejä tulemaan. Juu nuita jalustoja katsellut tuossa.. Onko asia sillälailla että halvalla ei saa hyvää? Nuita nimittäin näkyy saavan halvalla jopa suomesta.
Varjoja ja softbokseja katseltu ja luultavasti tilaillaan teidän ohjeiden mukaan..
No entäs sitten taustakankaat? Mistä ja minkälainen? Vai tarviiko?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

JoseJ kirjoitti:No entäs sitten taustakankaat? Mistä ja minkälainen? Vai tarviiko?
Oman minimaalisen kokemuksen perusteella mieluummin halpa kartonki kuin halpa kangas.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
surnu

Viesti Kirjoittaja surnu »

2 kpl 560iii ja se 560tx triggeri tuli ja viikon kuluttua toinen 560iii sammui. Tilsasin kolmannen. Ensikokemus oli hyvä vaikkakin lyhytaikainen.
Pienellä valon märällä, noin 1/64, toimi sisällä 1m etäisyydellä 12 kuvaa sekunnissa noin 10 ruutua ja ulkona noin 5 m etäisyydellä puiden takana toimi vain 8 kuvaa sekunnissa. Vikkelimmillä nopeuksilla välähteli satunnaisesti. Outo homma radiotekniikaksi.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

surnu kirjoitti:2 kpl 560iii ja se 560tx triggeri tuli ja viikon kuluttua toinen 560iii sammui.
Vaadi ihmeessä takuuna uusi! Jos tilasit kaukomailta, niin haluavat (kännykkä)videon josta voi havaita, että on risa. Risa jää sinulle varaosiksi. Kyllä takuu toimii hyvämaineisen myyjän kanssa.

Tuo latausajan muutos on tuttu juttu. Täydellä teholla kestää mutta osatehoilla toimii nopeasti jos kunnolliset akut. Uudet eneloop akut ja homma pelittää mutta 5v vanhoilla lidil akuilla kestää, kestää ja kestää....
onninpoika

Selvennys tuohon pienen salamatehon vaikutukseen urheilukuvauksessa. Tässä kroppi tilanteesta jossa huonosti heijastava (valkoiseen jäähän verrattuna) lattia ja voimakas kattovalo tekee varjon kasvoihin.
Kuva

Pienelläkin sateenvarjon hajoittamalla valolla saadaan varjot pois kasvoista.
surnu

Viesti Kirjoittaja surnu »

http://www.clickyourshop.com/
-tuolta ostin ja palautettakin laitoin. Mitään ei ole kuulunut. Pitänee uusia.

Pompsahtipa mieleen, että vilpoinen ulkoilma saattaa hidastaa akkujen sähkön luovutusta, mutta vaikuttaako vilpoisuus salaman kondensaattorin toimintaan? Sieltä se sähkö välähdysputkelle sarjakuvauksessa tulee.
Rockford
Viesti:

surnu kirjoitti:Pompsahtipa mieleen, että vilpoinen ulkoilma saattaa hidastaa akkujen sähkön luovutusta, mutta vaikuttaako vilpoisuus salaman kondensaattorin toimintaan?
Mielenkiintoinen kysymys, nopeasti etsien löysin maininnan jonka mukaan elektrolyyttikondensaattoreissa elektrolyytin johtavuus laskee kylmässä ja se kasvattaa sarjavastusta.
JoseJ

No voiko joku suositella jotain tiettyä taustakangasta? Entäs mistä nuot akut ja laturit ootte hommannu?
Rockford
Viesti:

Tämmöistä ostin kapeamman version ja ainakin ensivaikutelma oli positiivinen: http://www.digitarvike.fi/creativity_st ... 11m_x_272m

Siis tämä, mahtuu autoon sisään:
http://www.digitarvike.fi/creativity_st ... 11m_x_135m

AA-akkuja ja latureita jos tarkoitat niin löytyy esim. täältä:
http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf ... /yleisakut
http://www.akkula.fi/epages/vilkas02.sf ... NiMH__NiCd
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Maalatuista taustakankaista Maisun Ilmaisu tekee hyviä taustoja. Taustapapereista taas kannattaa valita valkoinen tai harmaa ellei tarvitse värillistä taustaa.
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Jos yhdellä taustakankaalla meinaa pärjätä niin harmaalla lähtisin itse liikenteeseen, siitä saa leivottua yli- ja alivalottamalla sekä värigeeleillä melkein minkä värisen tahansa.
Viimeksi muokannut fleshlight, Loka 06, 2014 20 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

onninpoika kirjoitti:Selvennys tuohon pienen salamatehon vaikutukseen urheilukuvauksessa.
Oliko tämä mallikuva siis ilman salamaa, varjon kanssa?

Olisi mielenkiintoista nähdä kuva salaman kanssa ja ilman.

Jos YongNuon 560:n manuaalia katsoo, niin sen ohjeluku 1/32 teholla on 14 mm:n zoomilla 2.7. Otan tuon laajakulman nyt arvioksi, koska tuo sateenvarjo hajoittaa valon varmaankin jopa laajemmalle kuin 14 millin zoomin asento. Jos kameran aukko on 2.8 saadaan ISO100:lla siis yhden metrin etäisyys, jolla salama valottaa kuvan oikein.

No nyt käytössä oli suurempi herkkyys, ISO400 olisi kaksi metriä, ISO1600 neljä metriä. Lisäksi sinulla on kaksi salamaa, päästään melkein kuuteen metriin. Eli ehkä tuo tosiaan riittää täytesalamaksi, riippuen kuinka paljon sateenvarjot vievät valoa.

Ehkäpä tämä on toimivaa urheilussa. Itse tykkään käyttää sitä salamaa kunnon tehoilla - valaisemaan - ja varjot ovat pakollisia, jotta se valo näkyisi. Liian tasainen valo kasvoilla on itselleni pikemminkin kauhistus.
lippoma
Viesti:

Re: Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Viesti Kirjoittaja lippoma »

a_uusitalo kirjoitti:Olen kokoamassa aloittelijan pienimuotoista salamajärjestelmää käsisalamista ja nyt mietinkin mihin minun tulisi panostaa. Olen aloittelija.
Olen ajatellut ostaa kaksi käsisalamaa, esim Canon Speedlite 430 II + esim. Yongnuo yn 560 III ja niiden lisäksi softboxin 50x50, RoundFlash™ - Magnetic Black-ring flash-adapterin, radiotriggerit 3kpl ja kaksi tautakangasta, valkoisen ja harmaan. Sateenvarjot 2kpl, jalustat ja salamapidikkeet minulla jo on.
Kuullostaako tämä toimivalta setiltä vai olisiko parempaa vaihtoehtoa ja mihin minun tulee kiinnittää huomiota? Toimivatko salamat ongelmitta yhdessä?

Kuvaan Canon 7D:llä ja 17-55 F2.8 objektiivilla.

Kiitos vastauksista!
Kannattaa kerätä käsisalamia ja triggereitä ja erilaisia valonmuokkaimia. Minä kuvaan paljon tanssijoita miljöössä, koska studio on kliininen paikka ikään kuin laboratorio jossa voi onnistuakin, mutta miljöössä on elettyä elämää ja rekvisiitta valmiina... Tässä bollywwod tanssija ja Bar Bhangra: Kuva
Jos ostat yhden kalliin tai kaksi kallista salamaa ja ne menevät rikki niin olet pulassa usealla käsisalamalla on turvallista olla liikeellä...
lippoma
Viesti:

Re: Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

lippoma kirjoitti:
a_uusitalo kirjoitti:Olen kokoamassa aloittelijan pienimuotoista salamajärjestelmää käsisalamista ja nyt mietinkin mihin minun tulisi panostaa. Olen aloittelija.
Olen ajatellut ostaa kaksi käsisalamaa, esim Canon Speedlite 430 II + esim. Yongnuo yn 560 III ja niiden lisäksi softboxin 50x50, RoundFlash™ - Magnetic Black-ring flash-adapterin, radiotriggerit 3kpl ja kaksi tautakangasta, valkoisen ja harmaan. Sateenvarjot 2kpl, jalustat ja salamapidikkeet minulla jo on.
Kuullostaako tämä toimivalta setiltä vai olisiko parempaa vaihtoehtoa ja mihin minun tulee kiinnittää huomiota? Toimivatko salamat ongelmitta yhdessä?

Kuvaan Canon 7D:llä ja 17-55 F2.8 objektiivilla.

Kiitos vastauksista!
Kannattaa kerätä käsisalamia ja triggereitä ja erilaisia valonmuokkaimia. Minä kuvaan paljon tanssijoita miljöössä, koska studio on kliininen paikka ikään kuin laboratorio jossa voi onnistuakin, mutta miljöössä on elettyä elämää ja rekvisiitta valmiina... Tässä bollywwod tanssija ja Bar Bhangra: Kuva
Jos ostat yhden kalliin tai kaksi kallista salamaa ja ne menevät rikki niin olet pulassa usealla käsisalamalla on turvallista olla liikeellä...
Tässä kuvassa Yongnuo 560 oli 1/64 tehoilla iso 400 aukko 4. vasemmalta softboxin läpi (http://www.gadgetinfinity.com/octagon-p ... -grid.html) ja oikealta sateenvarjon läpi. Tehot olivat pieniä koska piti saada mukaan tunnelmaa baarista....
JoseJ

Kiitos todella hyvistä vinkeistä. 4kpl YN-560III tilattu kiinasta+ 1 yn-560TX. Halvalla tulee.. Akkuja tilattu akkulasta. Enään varjot, softboxit standit taustakankaat.
onninpoika

Tuossa bollywood kuvassa näkyy mielestäni koko salamakuvauksen sielu. Hyvä kuva jossa valoa, varjoa ja syvyyttä.
lippoma
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Tuossa bollywood kuvassa näkyy mielestäni koko salamakuvauksen sielu. Hyvä kuva jossa valoa, varjoa ja syvyyttä.
kiitos kehuista. Tässä vielä yksi kuva studiosta glamour tyylillä. Tässä minulla on softbox ja hunajakenno ja sateenvarjo softboxin sisällä 3 Yongnuo salamaa.Kuva
onninpoika

Hyvä kuva ja todella mielenkiintoinen valo. Onko tuo kasvojen esiinnostaminen voimakkaammalla valolla tehty sen softboxin avulla suunnaten ja tarkentaen valoa sillä hunajakennolla? Tehovalo/päävalo tulee suoraan mallin kasvoihin edestä? Oikea olkapää ja polvi saavat pienen "turhan" heijastuman. Olisiko sen voinut zoomata sillä hunajakenolla pois (jos tuo valo siis tulee sen läpi)? Valaisu kokonaisuudessa hyvä ja kasvojen valaisu siis mielestäni oppikirjamaisen hyvä.
lippoma
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Hyvä kuva ja todella mielenkiintoinen valo. Onko tuo kasvojen esiinnostaminen voimakkaammalla valolla tehty sen softboxin avulla suunnaten ja tarkentaen valoa sillä hunajakennolla? Tehovalo/päävalo tulee suoraan mallin kasvoihin edestä? Oikea olkapää ja polvi saavat pienen "turhan" heijastuman. Olisiko sen voinut zoomata sillä hunajakenolla pois (jos tuo valo siis tulee sen läpi)? Valaisu kokonaisuudessa hyvä ja kasvojen valaisu siis mielestäni oppikirjamaisen hyvä.
Valo tulee minulla lähes aina ylhäältä malliin, ei suoraan kasvoihin, ikinä en suunnittele aivan tarkallen miten valo tulee ja mihin jää "turhia laikkuja. Tässä kuvassa softboxi on mallin yläpuolella puoliksi mallin edessä muistaakseni. Vaikea muistaa kun malli oli niin Hot Cat, sitä vaan kokeili kaikkea... Jos kasvoille saa kauniin valon se tekee jo paljon. On aina kysymys sekunneista kun malli on jossain mielentilassa ja tossa tapahtui jotain juuri tuolloin sitä ei voi toistaa, ja sanoa: " jos vähän siirrän valoa niin oo tollai samalla lailla". Ne hetket menee ja tulee jotain muuta olemusta. Minä en kuvaa sitä miten hienosti valot on suunniteltu vaan aina malli edellä, mitä mallissa tapahtuu miten minä siihen vastaan. Kuvaan etupäässä tanssijoita, kuvassa Soila. Kuvaaminen on hikistä työtä ja kokeilua, varmuutta ja epävarmuutta- enemmän epävarmuutta... Minua itse asiassa aina pelottaa kun alan kuvaamaan, mahan pohjalta kouraisee, sitä tekee valmistelut ja sitten mennään sillä mikä on... Ja koko ajan koetan pitää hyvän fiiliksen, soitan esimerkiksi musiikia koko kuvaamisen ajan, ja se toimii hienosti. Valokuvaaminen ei ole insinööritaitoa vaan ihmissuhdetyötä. Unohtakaa valoarvot ja millä aukolla mikäkin salama valottaa "oikein". Ikinä ei valoteta oikein vaan sillä tavalla kun näyttää hyvältä, toivotulta tulokelta ja monesti yllättyy itsekin....
lippoma
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Hyvä kuva ja todella mielenkiintoinen valo. Onko tuo kasvojen esiinnostaminen voimakkaammalla valolla tehty sen softboxin avulla suunnaten ja tarkentaen valoa sillä hunajakennolla? Tehovalo/päävalo tulee suoraan mallin kasvoihin edestä? Oikea olkapää ja polvi saavat pienen "turhan" heijastuman. Olisiko sen voinut zoomata sillä hunajakenolla pois (jos tuo valo siis tulee sen läpi)? Valaisu kokonaisuudessa hyvä ja kasvojen valaisu siis mielestäni oppikirjamaisen hyvä.
Ai niin ja se piti sanoa, että TTL:ää en käyttäisi ikinä tällaisessa luovassa valokuvaamisessa, TTL on hesarin toimittajia varten. En käyttäisi TTL:ää edes hääkuvauksissa. Valoa pitää minusta aina oleellisilta osin itse hallita...Olen järjestämässä joulukuun alkupäivinä studiolla kurssia miljöökuvauksesta. Päivämäärä ei ole selvillä mutta osoite on 5.12 klo 16-22 mallin kera hinta 120€ Työpajankatu 10, Helsinki. Minulla on ilmoittautuneita vasta 1 kpl ja jos vielä 3-5 tulisi niin kurssi toteutuisi..
Vastaa Viestiin