Jaaha, tuli niin kamala sumu etten löytänyt sitä kuvauskohdetta mitä lähdin hakemaan, mutta läheiseltä lentokentältä löytyi usvasta mielenkiintoisia silhuetteja. Sumu oli tosin niin kova että meinas tiedosto levitä käsiin kun sieltä koitti jotain sävyjä tonkia esiin taivaalta.
6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
Kylläpä näkyy linnunrata komeasti. Se onkin sellainen kuvauksen laji, joka itselläni on osittain vielä kokematta vaikka revontulia yms. onkin tullut kuvailtua. Kuinka kauas kaupungin valosaasteesta pitää oikein mennä, jotta saa linnunradan noin selkeästi kuvaan?
Kiitoksia katsojille palautteesta. Ei tarvinnut tunkeutua mihkään tällä kertaa, kun ei ole aitoja tämän kentän ympärillä, ei kieltoja eikä muutakaan lain rikkomista tarvi tehdä päästäkseen katsomaan koneita.
Tämä ei ole kovinkaan kaukana Helsingistä, n. 40km ja lähellä on 51-tien valot. Linnunrata näkyi kohtalaisen hyvin sumun takana ennen kuun nousua, mutta oli tehtävä säätöjä että kontrastia sai esille. Käytin myös polaa joka toimi sumua vastaan tosi hyvin. Polarisaattorin efektiä kannattaa jokaisen kokeilla usvan aikana, sillä on erittäin paljon merkitystä.
Maffer kirjoitti:Käytin myös polaa joka toimi sumua vastaan tosi hyvin. Polarisaattorin efektiä kannattaa jokaisen kokeilla usvan aikana, sillä on erittäin paljon merkitystä.
Täytyypä kokeilla. Kaivelin Googleakin aiheesta ja jotka eivät akateemista tekstiä kavahda, tässä oli aika kiinnostavaa luettavaa: http://www.cs.cmu.edu/~ILIM/publication ... ESIS03.pdf
Sieltä vaikka kappale "Instant dehazing of images using polarization."
Yongnuo YN-160 LED -paneelihan se. Ei ole pahan hintainen, mutta paneelissa on kummallinen suunnittelukukkanen - mukana tulevia värikalvoja ei saa mitenkään kiinni mihkään erityiseen pidikkeeseen vaan kalvo pitää puristaa kahden "ladonoven" väliin.
Polasta mainitsin lähinnä sen takia, että kannattaa muistaa sen poistavan usvaa, eli jos maisemakuvaan haluaa sekä usvaa että heijastuksien poistoa, niin se voi olla voi voi -tilanne. Valon kulmasta riippuen heijastuksen voi saada pois mutta usvakin voi sitten lähteä kävelemään jotta varovaisuutta sano.