Vastavalosuoja......pohdintaa

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
onninpoika

Vastavalosuoja......pohdintaa

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Vastavalosuoja on tietty vähän turha ja ikävä roudattava mutta kuitenkin niin tarpeellinen ja joskus ihan välttämätön härpäke. Laseissahan tuo on mukana kun ne hommaa mutta ainakin itsellä on ollut tilanteita, että kuvauspaikalla on huomannut sen olevan kotona tai siinä toisessa kassissa joka onkin autossa eikä tässä. Ihanne olisi tietty VVS joka on aina mukana ilman, että se vie tilaa ja siinä on on/off kytkin josta klikata se päälle tai pois. Sitä ei ole vielä tullut vastaan. No ok, joissain vanhoissa putkissa oli joskus joku putkesta vedettävä VVS mutta sehän ei toimi kuin teleputkissa eikä oikein niissäkään.

Onko muilla harrastajilla mietteitä aiheesta?

Yksi vaihtoehto johon olen ihastunut on nuo kumiset VVS:t. Nuo on aina mukana ja tilanvienti on kohtuullista ja ne saa pitkäksi tai puolipitkäksi tarpeen mukaan.

Kuva

Noissa kuvan vanhemmissa D-obiskoissa pinnoitteet eivät ole ihan viimeisintä huutoa joten VVS on vieläkin tarpeellisempi kuin uudemmissa nanopinnotteisissa.

Miinuksena noilla kumisuojilla on se, että objektiivi menee nahkeasti pussiinsa/lokeroonsa repussa. Kumin ja suojapussin välinen kitka on melkonen ja kokokin vähän ahistaa.

Itse olen hommanut tuollaisen jokaiseen lasiini ja heivannut originaalit kaapin perälle. Plussa on se, että niitä voi tilata ebaystä muutamalla eurolla.

Onko kollegoilla parempia vastavalosuojia tai ratkaisuja vai menettekö originaalien kanssa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vastikselle eräs vaihtoehto on jonkinlainen taivuteltavan varren päässä majaileva levy minkä voi taittaa valon eteen. Mutta joka tapauksessa, tarpeellinen se on kuin mikä. Aurinkoisella kelillä tämä on helppo todeta kun blokkaa kädellä sivulta paistavan valon - heti paranee kontrasti. Sama juttu optiikan kanssa.
onninpoika

Juu tuo Mafferin mainitsema aurinko on se pahin vihulainen tässä asiassa. Urheilukuvauksessa jos on telkkarihallissa (=halli jossa on kirkkaat valot TV-taltiointia varten) on minulla flarettanut usein. Aluksi sitä ei huomannut ja vaan ihmetteli kuvan laatua. Nyt kun mittaa ensin käsin WB:n kopiopaprun kanssa ja avaan tuon kumisuojan, niin homma pelittää paljon paremin.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Originaaleilla mennään. Noi hujahtaa ihan mukavasti omaan kameralaukkuun objektiivin päähän nurinpäin kiinnitettynä.

Itse tykkään myös siitä, että vastavalosuoja suojaa etulinssiä kaikenlaisilta osumilta ja siksi en useimmissa tilanteissa käytä suojafilttereitä.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ville^K kirjoitti:Originaaleilla mennään. Noi hujahtaa ihan mukavasti omaan kameralaukkuun objektiivin päähän nurinpäin kiinnitettynä.
Sama täällä, vanhoissa AF 50mm f/1.4 ja AF 85mm f/1.8 oli vielä metalliset VVS:t joista kyllä tykkäsin, ja pienikokoisina noi mahtuivat reppuun VVS:t paikoillaankin. Uudemmissa on kaikissa muoviset bajonettikiinniteiset VVS:t jotka menee nurinpäin kiinni repussa aina mukana.

Osumilta ja muilta lentäviltä asioilta suojaaminen on tosiaan lähes yhtä tärkeää kuin vastavalolta suojaaminen.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ville^K kirjoitti:Itse tykkään myös siitä, että vastavalosuoja suojaa etulinssiä kaikenlaisilta osumilta ja siksi en useimmissa tilanteissa käytä suojafilttereitä.
Tämä. Varsinkin kun roudaa kameraa sling-strapissä, niin objektiivi ottaa koko ajan pusikossa hittiä. Mulla on Viron reisuun tuliaisina 24-70:n vvs aika hurjassa kunnossa. Sen sijaan itse objektiivissa ei ole mitään jälkiä, etulinssistä puhumattakaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Minullakin vastis on oikeastaan aina kiinni ja monasti en käytä linssin suojaa lainkaan. Jos repussa on ahdasta, niin vastis käännetään objektiivin päälle. Minusta lasissa on lähes suunnitteluvirhe, jos vvs ei käänny objektiivin päälle, tai sitä ei tule lainkaan mukana.
Planari

Viesti Kirjoittaja Planari »

Joskus olen nähnyt käytettävän sellaisia vastavalosuojia, jotka ovat ikään kuin palkeet. Liekö menneen talven lumia vai vain studiokäytössä?

Tietääkö joku hyvää testiä (kuvineen) miten paljon tuo suoja oikeasti parantaa kontrastia?
onninpoika

Olette oikeassa, että ei se vastiksen klikkaaminen siihen lasin päähän ole iso juttu. Itse tykkäsin noissa kiinteissä niistä pehmeämmistä muovisista jotka sujahtaa lasin päähän ja takaisin siihen kuljetusasentoon vaivatta. No kerran kokeiltuani näitä kahteen pituuteen meneviä kumihärpäkkeitä ei enään paluuta noihin muovisiin saati sitten metallisiin ollut.

Tuo kolhimisjuttu on myös tärkeä pointti. Kumi vaimentaa kolhuja tehokkaasti. Hinta tosiaan alkaen n. 2,5€/kpl joka ei ole kovinkaan paha.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Nuo vanhan malliset vastikset ovat aika ankeita käyttää, siis ne ruuvattavat. En kyllä keksi yhtäkään syytä, miksi vaihtaisin muovisen pikamallin kumiseen jenga malliin.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Planari kirjoitti:Joskus olen nähnyt käytettävän sellaisia vastavalosuojia, jotka ovat ikään kuin palkeet. Liekö menneen talven lumia vai vain studiokäytössä?

Tietääkö joku hyvää testiä (kuvineen) miten paljon tuo suoja oikeasti parantaa kontrastia?
Tuollaisista käytetään nimeä kompendi. Yleisiä ammattilaisilla, isolla koolla kuvaavilla ja elokuvaajilla. Pituutta voidaan säädellä optimaaliseksi eri objektiiveille. Monesti siellä alkupäässä on rako, mihin voi työntää suotimen, sellaisen levyn.

Kapa
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Nuo halvat kumiset "ebay vastavalosuojat" menee ajan kanssa ruttuun ja vain tietyt mallit pitää muotonsa hyvin. Nehän survotaan usein tiukasti laukkuun ja voivat joutua olemaan viikkoja suht samassa asennossa, jolloin kuvatessa joku nurkka sitten vinjetoi oudosti.
Itse käytän metallisia vastiksia, koska ne suojaa samalla etulinssiä, jossa en käytä mitään suodattimia. Paitsi polaa toisinaan. Metallivastikset vie vaan älyttömän paljon tilaa, jopa 3 kertaa itse objektiivia enemmän ja käytännössä mihinkään vaellukselle niitä ei viitsi ottaa. Paitsi zeissin orkkikset, jotka menee objektiivia vasten ja suojaa lasin runkoa myös laukussa.

..
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

No, jos aikoo saada objektiivistaan irti sen, mistä on maksanut, kannattaa käyttää vastista. Usein miten luokkaa pitempi versio toimii aivan hyvin - esim. 85mm/100mm vastis 50-millisessä.
Less Is More
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla oli 20 vuotta Hoyan kuminen vastavalosuoja käytössä. Toimi niinkuin pitikin kunnes lopuksi meni kahteen palaan.
Voin suositella, pehmentää hyvin objektiiville tulevia iskuja.
Nyt on käytössä alkuperäisiä objektiivien vastavalosuojia, aina.
Nefertiti

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Munt kirjoitti:Nuo halvat kumiset "ebay vastavalosuojat" menee ajan kanssa ruttuun ja vain tietyt mallit pitää muotonsa hyvin. Nehän survotaan usein tiukasti laukkuun ja voivat joutua olemaan viikkoja suht samassa asennossa, jolloin kuvatessa joku nurkka sitten vinjetoi oudosti.
Itse käytän metallisia vastiksia, koska ne suojaa samalla etulinssiä, jossa en käytä mitään suodattimia. Paitsi polaa toisinaan. Metallivastikset vie vaan älyttömän paljon tilaa, jopa 3 kertaa itse objektiivia enemmän ja käytännössä mihinkään vaellukselle niitä ei viitsi ottaa. Paitsi zeissin orkkikset, jotka menee objektiivia vasten ja suojaa lasin runkoa myös laukussa.

..
Kumisissa vv-suojissa yksi on hyvä puoli, kun liikaa vinjetoi (varjoa kuvan reunoilla), sitä voi helposti muokata vaikka saksilla ja leikata sopivaksi. Kestävyyttä saa, periaatteessa loputtomiin, lisää käsittelemällä kumea silikoni-öljyllä (kynä-malli) , mitä käytetään esim. autojen ovien tiivisteisiin. Samalla öljyllä kannattaa käsitellä esim. kumiset linssien renkaat. Saa vanhankin nuortumaan ;@)
Munt

Nefertiti kirjoitti:
Munt kirjoitti:Nuo halvat kumiset "ebay vastavalosuojat" menee ajan kanssa ruttuun ja vain tietyt mallit pitää muotonsa hyvin. Nehän survotaan usein tiukasti laukkuun ja voivat joutua olemaan viikkoja suht samassa asennossa, jolloin kuvatessa joku nurkka sitten vinjetoi oudosti.

..
Kumisissa vv-suojissa on hyvä puoli, kun liikaa vinjetoi (varjoa kuvan reunoilla), sitä voi helposti muokata vaikka saksilla ja leikata sopivaksi. Kestävyyttä saa, periaatteessa loputtomiin, lisää käsittelemällä kumea silikoni-öljyllä, mitä käytetään esim. autojen ovien tiivisteisiin. Samalla öljyllä kannattaa käsitellä esim. kumiset linssien renkaat.
Nyt älä ota enää.
Jos ja kun kuminen vastis vinjetoi himmentäessä, niin et huomaa etsimessä täydellä aukolla kuvatessa mitään. Homma paljastuu vasta kotona koneella ja se on sitten siinä. Ja niitä kumirinkuloita ei voi muotoilla, kun ne on lerppuja ja löysiä jo saksilla leikkaamattakin. Ei niistä tule myöskään yhtään parempia jollakin ihmeaineella, vaan pitää ostaa heti laadukas tuote. Kuka helvetti nyt käsittelee vastavalosuojia silikoniöljyllä, jota menee sitten kameralaukun pehmusteisiin ja se sotkee koko laitteiston.
Alkoholi on ihan ok, mutta älä jooko kirjoita ohjeita ja juo samaan aikaan... ;)

..
Nefertiti

Munt kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:

..
Kumisissa vv-suojissa on hyvä puoli, kun liikaa vinjetoi (varjoa kuvan reunoilla), sitä voi helposti muokata vaikka saksilla ja leikata sopivaksi. Kestävyyttä saa, periaatteessa loputtomiin, lisää käsittelemällä kumea silikoni-öljyllä, mitä käytetään esim. autojen ovien tiivisteisiin. Samalla öljyllä kannattaa käsitellä esim. kumiset linssien renkaat.
Nyt älä ota enää.
Jos ja kun kuminen vastis vinjetoi himmentäessä, niin et huomaa etsimessä täydellä aukolla kuvatessa mitään. Homma paljastuu vasta kotona koneella ja se on sitten siinä. Ja niitä kumirinkuloita ei voi muotoilla, kun ne on lerppuja ja löysiä jo saksilla leikkaamattakin. Ei niistä tule myöskään yhtään parempia jollakin ihmeaineella, vaan pitää ostaa heti laadukas tuote. Kuka helvetti nyt käsittelee vastavalosuojia silikoniöljyllä, jota menee sitten kameralaukun pehmusteisiin ja se sotkee koko laitteiston.
Alkoholi on ihan ok, mutta älä jooko kirjoita ohjeita ja juo samaan aikaan... ;)

..
Aika herjaava ja epäasiallinen postaus sinulta Munt. Onko sinulla kuitenkin mielenterveysongelmia?
Munt

Nefertiti kirjoitti:
Munt kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti: Kumisissa vv-suojissa on hyvä puoli, kun liikaa vinjetoi (varjoa kuvan reunoilla), sitä voi helposti muokata vaikka saksilla ja leikata sopivaksi. Kestävyyttä saa, periaatteessa loputtomiin, lisää käsittelemällä kumea silikoni-öljyllä, mitä käytetään esim. autojen ovien tiivisteisiin. Samalla öljyllä kannattaa käsitellä esim. kumiset linssien renkaat.
Nyt älä ota enää.

..
Aika herjaava ja epäasiallinen postaus sinulta Munt. Onko sinulla kuitenkin mielenterveysongelmia?
Tottakai. Olen kytännyt tätä viestiä koko päivän.

ps. älä ota enää. Äläkä saksi niitä kumisia vastavalosuojiasi.

..
Nefertiti

Munt kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:
Munt kirjoitti: Nyt älä ota enää.

..
Tottakai. Olen kytännyt tätä viestiä koko päivän.

ps. älä ota enää. Äläkä saksi niitä kumisia vastavalosuojiasi.

..
Tosin leikkailin vv-suojia jo 30 vuotta sitten kinofilmikamera-aikaan.

ps. muista ottaa lääkkeesi. Äläkä postaile näitä asiattomuuksia.
Munt

Nefertiti kirjoitti:
Munt kirjoitti: Äläkä saksi niitä kumisia vastavalosuojiasi.
..
Tosin leikkailin vv-suojia jo 30 vuotta sitten kinofilmikamera-aikaan.
Noi kiinalaiset vastavalosuojat, kuten tuo kuvassa, on oikeasti todella löysiä ja menee lyttyyn helposti. (tilaa yksi ebaysta ja huomaat mitä tarkoitan) Ne ei leikkaamalla parane. 30 vuotta sitten vastavalosuojat oli ihan eri planeetalta.

..
Vastaa Viestiin