Kertokaahan fiksummat, mitkä taustavärit (kartonki?) voisivat sopia seuraanlaiseen tuotekuvaukseen:
- Tuotteina korut.
- Korujen värinä kulta, hopea, kiiltäviä ja värillisiä kristalleja.
- Valaistuksena köyhän miehen studiovalot, eli kolme työmaahalogeenia.
- Tuotteet olen yleensä laittanut vain makaamaan jonkun kankaan päälle ja ottanut kuvat yläviistosta.
Ennen minulla oli Olympuksen perusdigi ilman käsisäätömahdollisuuksia. Kuvat onnistuivat kuitenkin ihan riittävän hyvin, mutta ongelmia oli kyllä useita:
- Automaattitarkennus oli joskus pulassa, kun kuvausetäisyys oli muutamia senttejä ja tuote vaikka ohut hiuskoriste, jossa vielä kirkkaita kristalleja keskellä kuvaa.
- Värien kanssa oli hankaluuksia: jos laitoin valkoisen kankaan/kartongin tuotteen alle, niin se valkoinen paloi läpi ja vaikka kirkkaan hopeisen tiaran kuvaaminen oli tosi hankalaa. Automatiikka oli ihan pihalla. Siksi laitoin useimmiten värillisen kankaan, viimeksi käytin viininpunaista samettia. Tästä taas tahtoi 'väri levitä' itse tuotteeseen, joten kulta ei näyttänyt ihan keltaiselta jne.
Nyt kamerana on ensimmäistä kertaa Canon G5. Aikomuksena käyttää RemoteCapture-ohjelmaa, jolloin saan kuvan näkyviin suoran läppärin näytölle ja kuvat tallennettua suoraan läppärille.
Mutta kysymys kuuluu:
- Minkä värinen aluskartonki voisi toimia parhaiten: harmaa, vaalea beessi, valkoinen, musta? Muita?
Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisuudella vastaan ennen paperikauppaan menemistä.
Taustaväri tuotekuvaukselle
-
- Viesti:
-
Re: Taustaväri tuotekuvaukselle
Varustusta voisit ensimmäiseksi lisätä styrox-levyillä ja parilla pienellä partapeilillä, joiden koverat pinnat rasvataan kevyesti.Centauri kirjoitti:Kertokaahan fiksummat, mitkä taustavärit (kartonki?) voisivat sopia seuraanlaiseen tuotekuvaukseen:
- Tuotteina korut.
- Korujen värinä kulta, hopea, kiiltäviä ja värillisiä kristalleja.
- Valaistuksena köyhän miehen studiovalot, eli kolme työmaahalogeenia.
- Tuotteet olen yleensä laittanut vain makaamaan jonkun kankaan päälle ja ottanut kuvat yläviistosta.
Styroksia käytetään heijastamaan halogeenien valo pehmeämmin kohteeseen.
Partapeilejä käytetään heijastamaan pieniä valoläikkiä sopiviin kohtiin koruissa tai taustassa. Tämä vaatii terävän valolähteen, jonka valo osuu (rajattuna) partapeiliin. Rasva pehmentää valoläikän.
Kuvausalusta riippuu tietysti kuvan käyttötarkoituksesta, mutta neutraalit taustat ovat yleensä parhaimpia. Siis valkoisesta mustaan. Älä unohda myöskään peilaavia pintoja, kuten tummennettua lasia, mustaa, kiillotettua kivilevyä, lakeeripintaista käsilaukkuatai erilaisia muoveja. Peilautuva valoalue järjestetään taustalle valaistun pinnan avulla. Erilaiset tiheäkudoksiset stiftaavat kankaat hallitusti rypytettyinä (ei teräviä taitoksia) ovat usein mielenkiintoisia. Siitä vain kokeilemaan.
-
IMHO, -mene ennemmin kangaskauppaan ja osta jotain mustaa samettipintaista kangasta...Centauri kirjoitti:Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisuudella vastaan ennen paperikauppaan menemistä.
-
- Viesti:
Kiitos kovasti sekä styrox- että partapeilivinkeistä. Olenkin aina miettinyt, miten sen valon saisi hiukan pehmeämmäksi ja olen siihen käyttänyt valon päälle laitettavaa leivinpaperia. Styroxjuttu on minulle ihan uusi.
Tuo partapeilien käyttö on myös erittäin käyttökelpoinen vinkki, koska varsinkin korkeammissa tiaroissa tahtoo aina tulla johonkin kohtaan tarkoittamaton varjo. Niitä olen aina koittanut poistaa hyvällä tai huonolla tuloksella halogeeneja kääntelemällä.
Täytyy kokeilla kumpaakin kikkaa kun ensi viikolla alkaa tositoimet.
Vielä yksi kysymys valon laadusta, vaikka selviäähän se myöhemmin kokeilemallakin: millaista valoasetusta tuo halogeenin valo todennäköisesti vaatii? Canonissahan on noi keinovalo/loisteputki/loisteputkiH/salama jne.
Kuvat tulee nettiin, valkoiselle pohjalle, useita versioita eri resoluutioilla.
Tuo partapeilien käyttö on myös erittäin käyttökelpoinen vinkki, koska varsinkin korkeammissa tiaroissa tahtoo aina tulla johonkin kohtaan tarkoittamaton varjo. Niitä olen aina koittanut poistaa hyvällä tai huonolla tuloksella halogeeneja kääntelemällä.
Täytyy kokeilla kumpaakin kikkaa kun ensi viikolla alkaa tositoimet.
Vielä yksi kysymys valon laadusta, vaikka selviäähän se myöhemmin kokeilemallakin: millaista valoasetusta tuo halogeenin valo todennäköisesti vaatii? Canonissahan on noi keinovalo/loisteputki/loisteputkiH/salama jne.
Kuvat tulee nettiin, valkoiselle pohjalle, useita versioita eri resoluutioilla.
-
- Viesti:
Minä kokeilin joskus mustaa pohjaa Olympuksen kanssa ja tulos oli ihan hirveä. En nyt muista tarkalleen mikä niissä oli vikana, mutta se taisi olla niin, ettei sen kameran automaattivalotus pysynyt mukana. Joka tapauksessa en voinut sillä kameralla mustaa käyttää.JuhaL kirjoitti: IMHO, -mene ennemmin kangaskauppaan ja osta jotain mustaa samettipintaista kangasta...
Täytyykin kokeilla uudestaan tällä kameralla, josko musta onnistuisi. Näkemäni mustalla pohjalla olleet korukuvat ovat järjestään erittäin hienoja, joten miehessä lienee vika jos ei tällä onnistu.
-
Valotus
Valaistuksesta on edellä mainioita neuvoja. - Valotuksen hallinta vaatii käytännössä manuaalitilaa ja haarukointia (muutamia kuvia eri valotuksella). Minusta tuntuu ettei kuvanotosta voi selvitä pelkällä "yhdellä laukaisulla". Haarukointia voi/kannattaa harjoittaa myös värilämpötilan suhteen. Joissakin kameroissa on haarukointeja varten automaattinen toiminto.
Tarkennuksen ja syväterävyysalueen hallitsemiseksi aukko kannattaa asettaa suosiolla pienimpään mahdolliseen (yleensä 8, järjestelmissä 22 tai 32). - Useimmissa digikameroissa makrokuvaus tapahtuu optiikan laajakulma-asennossa (= läheltä ja laajakulmalla), jolloin esineen muoto ei aina ole parhaimmillaan. Jotta kuvausetäisyyden ja kuvakulman saa järkeväksi ajatellen kohteen pienuutta voi lähilinssi olla varusteena tarpeellinen. Sen avulla kohteen saa kuvattua "normaalioptiikalla" tai "telellä" eikä muoto vääristy.
Itse olen käyttänyt pielavetismallisena kuvaustaustana kirjapainosta hakemaani sanomalehtipaperia (rullan loppuja saa, kun pyytää nätisti). Tätä pystyy valaisemaan myös alta. Ratkaisu ei tietystikään sovellu kaikkeen. Joskus olen improvisoinut valaistuksen tavallisilla pöytävalaisimilla ja/tai käyttänyt myös salamaa (ulkoinen salama epäsuorana). Erääseen hätään tein ulkoiselle salamalle "rengasheijastimen" alumiinisesta kakkuvuoasta (reikä kupeeseen välähdyspäätä varten).
Värillistä taustaa en käyttäisi. Kuvien myöhempi järjestely ja sijoittelu erilaisiin yhteyksiin käy hankalaksi, jos kuvissa a on yhdenvärinen tausta ja kuvissa b taas joku muu. Valkoinen = väritön on paras. Taustan voi tehdä jälkeenpäin kuvankäsittelyssä.
Tarkennuksen ja syväterävyysalueen hallitsemiseksi aukko kannattaa asettaa suosiolla pienimpään mahdolliseen (yleensä 8, järjestelmissä 22 tai 32). - Useimmissa digikameroissa makrokuvaus tapahtuu optiikan laajakulma-asennossa (= läheltä ja laajakulmalla), jolloin esineen muoto ei aina ole parhaimmillaan. Jotta kuvausetäisyyden ja kuvakulman saa järkeväksi ajatellen kohteen pienuutta voi lähilinssi olla varusteena tarpeellinen. Sen avulla kohteen saa kuvattua "normaalioptiikalla" tai "telellä" eikä muoto vääristy.
Itse olen käyttänyt pielavetismallisena kuvaustaustana kirjapainosta hakemaani sanomalehtipaperia (rullan loppuja saa, kun pyytää nätisti). Tätä pystyy valaisemaan myös alta. Ratkaisu ei tietystikään sovellu kaikkeen. Joskus olen improvisoinut valaistuksen tavallisilla pöytävalaisimilla ja/tai käyttänyt myös salamaa (ulkoinen salama epäsuorana). Erääseen hätään tein ulkoiselle salamalle "rengasheijastimen" alumiinisesta kakkuvuoasta (reikä kupeeseen välähdyspäätä varten).
Värillistä taustaa en käyttäisi. Kuvien myöhempi järjestely ja sijoittelu erilaisiin yhteyksiin käy hankalaksi, jos kuvissa a on yhdenvärinen tausta ja kuvissa b taas joku muu. Valkoinen = väritön on paras. Taustan voi tehdä jälkeenpäin kuvankäsittelyssä.
-
Olen samaa mieltä JuhaL kanssa. Musta sametti toimii mielestäni parhaiten, mikäli tarkoitus on kuvata nimenomaan koruja eikä tehdä ns. taiteellista kuvaa korusta. Mielestäni musta tuo kullan värin hyvin esille ja muutenkin koru tulee esiin taustasta.Centauri kirjoitti:Minä kokeilin joskus mustaa pohjaa Olympuksen kanssa ja tulos oli ihan hirveä. En nyt muista tarkalleen mikä niissä oli vikana, mutta se taisi olla niin, ettei sen kameran automaattivalotus pysynyt mukana. Joka tapauksessa en voinut sillä kameralla mustaa käyttää.JuhaL kirjoitti: IMHO, -mene ennemmin kangaskauppaan ja osta jotain mustaa samettipintaista kangasta...
Täytyykin kokeilla uudestaan tällä kameralla, josko musta onnistuisi. Näkemäni mustalla pohjalla olleet korukuvat ovat järjestään erittäin hienoja, joten miehessä lienee vika jos ei tällä onnistu.
Toinen mitä tekisin, niin ottaisin käyttöön täysin manuaaliset säädöt, jopa manuaali tarkennuksen. Ja jos meinaat käyttää remote ohjelmaa kuvaukseen, niin saat kyllä monitorin avulla tarkennettua kuvan hyvin. Toinen mitä kokeilisin, niin eri valonmittaus periaatteita. Luulisin että pistemittaus saattaisi olla paras yhtä yksittäistä korua kuvatessa.
Itselläni on Canon A70 joten en ihan tarkkaan tiedä kamerasi toimintoja, mutta A70 olen huomannut että näin pääsee parhaaseen mahdolliseen tulokseen.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP