Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
a_uusitalo

Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Viesti Kirjoittaja a_uusitalo »

Olen kokoamassa aloittelijan pienimuotoista salamajärjestelmää käsisalamista ja nyt mietinkin mihin minun tulisi panostaa. Olen aloittelija.
Olen ajatellut ostaa kaksi käsisalamaa, esim Canon Speedlite 430 II + esim. Yongnuo yn 560 III ja niiden lisäksi softboxin 50x50, RoundFlash™ - Magnetic Black-ring flash-adapterin, radiotriggerit 3kpl ja kaksi tautakangasta, valkoisen ja harmaan. Sateenvarjot 2kpl, jalustat ja salamapidikkeet minulla jo on.
Kuullostaako tämä toimivalta setiltä vai olisiko parempaa vaihtoehtoa ja mihin minun tulee kiinnittää huomiota? Toimivatko salamat ongelmitta yhdessä?

Kuvaan Canon 7D:llä ja 17-55 F2.8 objektiivilla.

Kiitos vastauksista!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janman

Viesti Kirjoittaja janman »

Jos pärjää ilman TTL:ää, niin Yongnuon kamoilla saat edullisesti kasattua toimivan, etätehonsäädöllä olevan setin... Pari kolme 560 III-salamaa ja 560tx niitä ohjaamaan..

Ei tarvitse muita triggereitä, kun salamat tottelee TX:ää semmoisenaan, ja tehoja on helppo säätää ravaamatta.

Sitten vaan nippu eneloopeja ja kunnon laturi niin avot!

Tietty softboxeja, varjoja jne oman maun mukaan siihen päälle..
Ei kuvaustoimintaa tällä hetkellä
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

janman kirjoitti:Jos pärjää ilman TTL:ää, niin Yongnuon kamoilla saat edullisesti kasattua toimivan, etätehonsäädöllä olevan setin... Pari kolme 560 III-salamaa ja 560tx niitä ohjaamaan..

Ei tarvitse muita triggereitä, kun salamat tottelee TX:ää semmoisenaan, ja tehoja on helppo säätää ravaamatta.

Sitten vaan nippu eneloopeja ja kunnon laturi niin avot!

Tietty softboxeja, varjoja jne oman maun mukaan siihen päälle..
Se on siinä! Ollaan jo hyvin lähellä mahdottomana pidettyä tilannatta: Hyvä ja halpa samassa paketissa. Koko etäohjattava setti alle yhden merkkisalaman hinnalla.
surnu

Viesti Kirjoittaja surnu »

Minkälainen toimintavarmuus ja toimintanopeus noilla 560 III-salamilla ja 560tx lähettimellä on?
Pysyykö kaikki mahdolliset 6 salamaa pienellä teholla sarjakuvauksen vauhdissa mukana? Kuinka monta kuvaa sekunnissa pystyy ottamaan edes lyhyen sarjan?
Varautuminen varmaankin lopettaa sarjakuvauksen.

Laskiskelin kuten edellä jo mainittiin, että aliexpressistä saa 6 salamaa ja 1 lähellimen 1 merkkisalaman hinnalla, vaikka senkin ostaa kiinakaupasta. Merkkisalamassa tulee TTL kyllä samaan hintaan.
onninpoika

Itsellä 2-3-viikon aikana toimintavarmuus ollut 100% Täällä joku kirjoitti ongelmista joita siis onneksi minulle ei ole ollut.

Tein juuri poikkitieteellisen kokeen. Kuvasin Nikon D7000 kameran hitaammalla sarjakuvausnopeudella. Muutin tallennuksen normaalisksi jpg:ksi jottei kamera sakkaa sarjakuvauksessa. Salaman teho 1/2 ja 39-kuvaa otti ennekuin rupesi lataustauolle. Pattereina melkein täydet eneloopin uudenkarheat akut.

Käytännön kuvauksissa salaman nopeus riittänyt täydellä teholla hyvinkin.
surnu

Kiitos vastauksesta!

Oma tarve on saada toimiva salamasetti, noin 4-5 salamaa ja lähetin, toimimaan kameran täydellä nopeudella 12 kuvaa sekunnissa. Teho, todellisuudessa käytetyn energian määrä, voi olla hyvin vähäinen eli 1/32 - 1/128 osaa, jotta välähdysaika on lyhyt. Toimivan sarjan pituus ja toimintavarmuus on tärkeimmät. 6 -7 kuvan sarja on jo hyvä ja 10 kuvan sarja riittää täysin.
Pystyyköhän tuohon?

Kohteena liito-oravat.
Nykysysteemini toimii johtojen avulla, mutta asettelu on työlästä.
Optinen täsmäys ei toimi, koska salama pitää asettaa niin, että välähdys ei osu linssiin. Tällöin jokin este, yleensä puu, on välissä estämässä samalla optisen täsmäyksen.
onninpoika

Tein taas tiedettä. Nikonin nopealla sarjakuvauksella ja 1/32 teholla lopetin 70-kuvaan. Varmasti riittää esimerkkiisi.
surnu

Kiitos. Tilattu!
janman

Viesti Kirjoittaja janman »

...ja vaikkei moiseen nopeuteen riittäisikään, niin pääset melko helposti omillesi hukatessa kamat eteenpäin - maksuton kokeilu siis....
Ei kuvaustoimintaa tällä hetkellä
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jos sen TTL:n haluaa ja myös etäältä, niin YongNuolta löytyy myös 586EX -salamat ja 622-triggerit. Omat kokemukset ovat toistaiseksi noin vuoden ajalta. Systeemi on toiminut hyvin ja tarjoaa saman toiminnallisuuden kuin Canonin 600EX-salamat, hintaa vaan reippaasti vähemmän. Tosin huoltoa ei sitten löydy.
olli R
Viesti:

Re: Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

a_uusitalo kirjoitti: Olen ajatellut ostaa kaksi käsisalamaa, esim Canon Speedlite 430 II + esim. Yongnuo yn 560 III ja niiden lisäksi softboxin 50x50, RoundFlash™ - Magnetic Black-ring flash-adapterin, radiotriggerit 3kpl ja kaksi tautakangasta, valkoisen ja harmaan.
430EX vie budjetistasi kyllä suhteellisen ison osan. Luulen, että haluat siis yhden E-TTL salaman, jolla voisi sitten kuvata kameran päältä nopeammissa tilanteissa, mikä sinänsä on kyllä hyvä idea. Sääli, ettei tuo 560tx osaa ohjata 586EX:ää, jolla saisi edullisemmin kameran päällä sen TTL:n. Toisaalta eipä se osaa tuota 430EX:ääkään ohjata. Molemmat voi laukaista etäältä kyllä, jos salaman alla on vaikkapa RF-603 II -vastaanotin - säädöt sitten salamasta.

Valkoinen taustakangas toimii myös harmaana, kun sitä ei valaise. Harkitsisin mielummin ihan mustaa, jolle voisi löytyä paremmin käyttöä.

Katso vaikka tätä mallia, sama tausta eri valaistuksella:
http://pixsylated.com/blog/pix/7-White- ... 1200px.jpg
JoseJ

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Täällä kans aloittelija samoilla ajatuksilla. Eli tarkoituksena kuvata potretit muualla kuin studiossa eli kaluston pitää olla siirrettävä. Kannattaako hankkia tämmöinen: http://www.digitarvike.fi/elinchrom_d-l ... studio-set Vaiko sitten kasata setti erikseen käsisalamoista? Tietysti tuohonkin tarvii taustakankaat erikseen.
onninpoika

Se vähän riippuu mitä kuvailet Jose. Itsellä nuo irtosalamat ja nivaska erilaisia jalkoja toimii parhaiten. Raahattavan tavaran määrä on iso juttu ja tietty kokonaishinta. Itsellä koko salaman idea on se, että saan tasattua ylhäältä tulevan keinovalon niin, ettei kasvoilla ole varjoja. Kahdella etäsäädettävällä salamalla pystyn kuvaamaan oman korin alustaa ja noin 25% kenttää.
Kuva

Omassa puuhastelussani on erittäin tärkeää se, etten häiritse salamilla itse peliä. Esimerkiksi vapaaheitoissa salamat eivät missään nimessä välähdä!

Eilisessä kauden avauksessa homma toimi hyvin. Olin hakenut salamien paikkaa ja tehoa kahdessa harkkamatsissa. Sateenvarjojen takana olevien salamien teho 1/32, suljinnopeus Nikkonin kroppirungon maksimi 1/320 ja aukko alkaen 2.8. ISO automaatilla välillä 100-1600. Kokeilujen jälkeen hylkäsin hopeiset sateenvarjot ja erilaiset softboxit. Nuo läpiammuttavat valkoiset antavat laajan ja pehmeän valon. Tuossa minun hommassa on huomioitava myös katsomoa vastapäätä olevat sponsorien mainokset joiden täytyy näkyä kuvissa. Osa kuvista otettava niin, että näkyy katsomoa siten, ettei tule mieleen tytöt liikkatunnilla. Yksi iso juttu on saada tumma ja valkea naama piirtymään hyvin ja tunnistettavasti samassa kuvassa.

Kuva

Tässä mielestäni hyvä esimerkki. Tarun numero 5 naama oikeasti näkyy vaikka valo tulee ylhäältä. Myös Chandran tummat kasvot ovat tunnistettavissa siis ainakin oikeassa kuvassa ja kyllähän asia toimii jotensakkin tässä nettiversiossakin. Oma tuotekehitys jatkuu ja tähtäimessä on keksiä temppu jolla saadaan tummassa ihossa oleva tumma tatuointi näkymään :-)

Täältä siis ääni kahdelle-kolmelle YN560iii salamalle ja 560tx ohjaimelle kun jalustat ja sateenvarjot jo sinulta löytyvät.
Viimeksi muokannut onninpoika, Marras 11, 2014 10 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JoseJ

Eli tarkoituksena kuvailla häät, vauvat yms potretit. Ehkä joitain tapahtumia.. Minulta ei löydy vielä mitään salamaan liittyvää. Eli täysin tyhjältä pöydältä lähdössä tähän.. siksi näitä neuvoja kaipaankin.
*edit* Mistä nuot yongnuot kannattaa ostaa? Suomesta?
onninpoika

Sorry olin huolimaton ja käsitin, että sinulla on jo totain salamatavaroita.

Häät, vauvat jne tarvitsevat liikutettavaa ja helposti kasattavaa kalustoa. Itse olen hankkinut lähes kaiken ebayn kautta. Luotettavilta myyjiltä välttäen kiinan postia. Hong Kongista alle 10pv ja paketti R-kiskassa. Hintoina tuota kautta muistelisin YN560iii salama 53€, 560TX lähetin/säädin 45€, yli 2m salamajalusta 20€, sateenvarjot musta+valkoinen 10€, ruuvihaka salaman/kameran kiinnitykseen 6€ jne, eli edullista on. Maksu aina Visalla äläkä luota myyjään jolla huono/olematon palaute. Tulli ja ALV on sitten tuurista kiinni. Harvemmin Kiinasta tilattaessa joutuu tulliveivauksiin. Samaa tavaraa hieman hinnakkaammin EU:n sisältä saa ebay.co.uk ja tietysti vaikkapa verkkokauppa.fi.

Tilisiirto kelpaa kotimaan lisäksi ainakin saksalaisille kauppiaille.

Yksi omista parhaista hankinnoista on ollut käytetty golfbägi tori.fi hintaan 5€. Aivan loistava värkki ison jalustaläjän kuskaukseen.

Joku kokeneempi voisi kirjoittaa hää-/vauvakuvauksen TTL salaman tarpeesta verrattuna kaukosäädettävään manuaalisalamaan.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Tarkoitit varmaankin verkkokauppa.com :-)
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
JoseJ

Juu jonkin verran tullut harrastettua tuota kiinasta tilaamista. Taidan tilata 4kpl nuita 560iii ja sen 560tx triggeriksi. Katotaan että mihin sillä setillä päästään. Jos niitä hommia nyt sitten edes on.. Varmaan saa jokaiselle olla jonkilainen softboxi tai sateenvarjo? Tosiaan kun joku vielä kertoisi tarviiko sitä TTL todella näissä potreteissa vai ei..
onninpoika

Kuulostaa fiksulta ajatukselta.
Varjot voisivat sitten olla hyvä ensiaskel valon jakamiseksi ja pehmentämiseksi. Sateenvarjojen kanssa nyrkkisääntö on, että naisten kanssa pehmentävä valkoinen ja miesten kanssa terävöittävä hopeinen. Hopeissen valossa kaikki rypyt, uurteet ja arvet tulevat näkyviin. Valkoisella päin vastoin.
Yksittäisissä henkilökuvissa ja poseeerauksissa tuo softboxi on kova juttu. Varustelukierteen seuraava vaihe taitaa olla jalustat? Itse tykkään kovasti käyttää kolmijalkaa ja monopodia. Niihin kun laittaa sellaisen salamajalan (n.1€), niin ovat ihan kelvollisia salaman alustoja ja sama värkki käy kamerankin jalustaksi. Monipodi on pitkä ja helppo kuljettaa. Itse laitan tuon salaman/satreenvarjon kiinnittimen monopodiin ja monopodin hihnalla puolapuihin kiinni sopivalle korkeudelle. Sellainen pöytään, tappiin, oveen jne ruuvattava "ruuvipuristin"jalusta on käytännössä osoittautunut kelpo laitteeksi.
olli R
Viesti:

Jalustoista pari asiaa. Jos tilassa on korkeutta, niin sitä on mukava käyttää. Kun valon saa kuvattavan päätä korkeammalle, on siitä usein apua. Kamerajalustalla tämä ei ole ihan aina kovin helppoa, jos niitä puolapuita ei satukaan häätilan seinille.

Heti kun ne valot vie ulos, niin lähes jalustasta riippumatta tulee ongelmia - tuuli alkaa kaataa laitteita. Paras on ääniohjattu jalustan tuki ja liikuttaja, usein myös kuvausassistentiksi kutsuttu. Siitä seuraava on sitten hiekkasäkki tai vastaava. Hyvät laajalle leviävät jalat auttaa.

Se hökötys, millä salama kiinnitetään jalustaan on yllättävän merkittävä. Sen idea on siis se, että salamaa ja valonhajoitinta saa kallistettua siten, että kaikki pysyvät vielä toisissaan kiinni. Erilaisia systeemejä on, mutta täytyy myöntää, että ruuvikierteet ja metalli on valittia.

Ja vielä vähän varjoista. Valkoinen läpiammuttava on toki helppo. Se levittää valoa ihan joka paikkaan. Tuossa kuvassa korissalistakin tulee mukavasti sinistä valoa sotkemaan varmaan muutenkin mielenkiintoista valkotasapainoa. (Miten sinulla Onninpoika 5 aukkoa himmennetyt salamat voivat riittää mitenkään sinne kentälle asti? No ehkä tosiaan silmäkuoppien täytteeksi.)

Pikkusalamassa tuota tehoa ei vaan ole kovin paljon hukattavaksi. Itse pidän enemmän siitä, kun salaman takana on jotain heijastavaa. Voisin harkita vaikka tällaista: http://www.telefoto.fi/tuote/1148/6891/ ... nt-91109cm
Ja tällaista käytän itse boxin tilalla:
http://www.telefoto.fi/tuote/1148/8096/ ... or-91109cm

Mielestäni TTL:ää ei tarvita potreteissa, mutta tilannekuvauksessa kyllä.
onninpoika

Huomio Jose, että olli on valokuvaaja ja minä vain puuhastelija.

Olli kysyi:
(Miten sinulla Onninpoika 5 aukkoa himmennetyt salamat voivat riittää mitenkään sinne kentälle asti? No ehkä tosiaan silmäkuoppien täytteeksi.)

Juuri tuo eteen tai alas suunnattujen kasvojen varjojen poisto on se minun juttu näiden salamojen kanssa. Katsoin vielä uudestaan ja kyllä tuossa 560tx:ssä on arvot 1/32 molemille salamille. Pienesin tehoa puoliajalla 1/16:sta koska tauon aikana ehdin vilkuilla kuvia ja joissain kuvissa ihan vaaleat kasvot siirtyivät osin sinne kummitusosastolle. Suunniteltu kuvauspaikka on max 3m omasta korista keskikentälle päin. Kun kuvaan kauempaa, niin kuvaan yleiskuvaa.
Kameran arvot olen siis säätänyt olosuhteisiin sopiviksi ja voin kuvata ilman salamia mutta huonolla erottelulla kasvoissa kun kattovalo ei heijastu kuten vaikkapa jääkiekossa.
Vastaa Viestiin