Yöpilvet 2014

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Matti_JH
Viesti:

Yöpilvet 2014

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Tekaisin pikku artikkelin, olkaa hyvä.
Yöpilvet 2014

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janman

Viesti Kirjoittaja janman »

Erittäin maukkaita kuvia!!

Tiedän tuon pakkomielteisuuden, itselläni ukonilmalla ajattaa aina - oli kello mitä hyvänsä - milloin minnekin törröttämään kameran kanssa... :)
Ei kuvaustoimintaa tällä hetkellä
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onhan tämä välillä aika maanista touhua itse kullakin. Todella hyvä blogiposti jonka luki mielellään. En arvannutkaan että noin monesti olit sihtailemassa taivaalle öisin.

Lisäksi näki lisää hienoja ruutuja mitä et täällä esitellytkään.
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Mukavaa luettavaa ja komeita kuvia!

Parina yönä tämän kuun alussa koetin yöpilviä tähyillä mutta tuloksetta.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Fincer

Viesti Kirjoittaja Fincer »

Mukavee luettavaa ja mukavee ruutua! Tarinat täyttää aina kivasti sen tilan, mikä kuvassa jää kertomatta. Kovasti olisin itsekin halunnut kuvata yöpilveä kesällä, mutta töiden päälle ei pystynyt lähtemään yöreissuille kovinkaan joustavasti.

Mulla on myös taipumusta siihen, että mielikuvitus lähtee laukkaamaan liiaksikin pimeyden keskellä, mikä on ymmärrettävää. Ihminen ei ole petoeläin, vaan pikemminkin saalis. Evoluutio on rakentanut meidät olemaan valppaina ympäristössä, jossa näköaistimme ei pelaa. Pimeys pelottaa luonnostaan.

Tosin, eräs yökuvaus kerta oli itselläni sellainen, että ihan oikeasti valppauteen oli syytä: Olin kavunnut lintutorniin, jossa kököttelin kaikessa hiljaisuudessa yön pimeydessä. Yhtäkkiä, läheisessä metsässä jokin otus karjahti puolen yön jälkeen (joko hirvi tai karhu). Onneksi olin kavunnut ylös enkä ollut keskellä metsää. Lisäksi tuuli työnsi hajujälkeäni juuri toiseen suuntaan kuin mistä tuo eläimellisen primitiivinen, voimaa huokunut karjaisu sattui kuulumaan. Koska olosuhteet olivat minulle kaikinpuolin suosiolliset, seisoin tornin ylätasanteella jähmettyneenä paikoilleni puolisen tuntia, raajaakaan liikuttamatta, narahdustakaan päästämättä. Lopulta uskalsin varoen kavuta alas kohti tornin portaiden juurella ollutta autoani.

Kohtaaminen otuksen kanssa tapahtui viime vuoden syksyllä, Virolahden kupeessa (tarkempi paikka: Klamilan näkötorni). Hiukkasen jännitti, sillä alueella on vuosien varrella tehty karhu- ja susihavaintoja. Ja todellakin, Linnunradan kuvaaminen loppui karjahdukseen välittömästi, tuli tärkeämpää tekemistä. Sentäs yhden ruudun sain otettua vain minuutteja ennen karjaisua, ja se on tarinoineen päivineen nähtävillä täällä: https://www.flickr.com/photos/fincer89/9690906831/ (englanniksi)
Viimeksi muokannut Fincer, Elo 22, 2014 12 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hienoja kuvia ja hyvä juttu josta sain ideoita myös omaan kuvaamiseeni.
Matti_JH
Viesti:

Kiitoksia
Maffer kirjoitti:Onhan tämä välillä aika maanista touhua itse kullakin. Todella hyvä blogiposti jonka luki mielellään. En arvannutkaan että noin monesti olit sihtailemassa taivaalle öisin.

Lisäksi näki lisää hienoja ruutuja mitä et täällä esitellytkään.
Jep, noiden perässä tuli ajettua lähemmäs kaksisataa kilometriä autolla, parikymmentä kilometriä pyörällä ja erinäisiä kilometrejä jalan. Käsittelyineen kaikkineen aikaa kului sellainen puolitoista työviikkoa.

Pelonsekaisin toivein odottelen jo alkanutta revontulikautta..
Fincer kirjoitti:Mukavee luettavaa ja mukavee ruutua! Tarinat täyttää aina kivasti sen tilan, mikä kuvassa jää kertomatta. Kovasti olisin itsekin halunnut kuvata yöpilveä kesällä, mutta töiden päälle ei pystynyt lähtemään yöreissuille kovinkaan joustavasti.

Mulla on myös taipumusta siihen, että mielikuvitus lähtee laukkaamaan liiaksikin pimeyden keskellä, mikä on ymmärrettävää. Ihminen ei ole petoeläin, vaan pikemminkin saalis. Evoluutio on rakentanut meidät olemaan valppaina ympäristössä, jossa näköaistimme ei pelaa. Pimeys pelottaa luonnostaan.

Tosin, eräs yökuvaus kerta oli itselläni sellainen, että ihan oikeasti valppauteen oli syytä: Olin kavunnut lintutorniin, jossa kököttelin kaikessa hiljaisuudessa yön pimeydessä. Yhtäkkiä, läheisessä metsässä jokin otus karjahti puolen yön jälkeen (joko hirvi tai karhu). Onneksi olin kavunnut ylös enkä ollut keskellä metsää. Lisäksi tuuli työnsi hajujälkeäni juuri toiseen suuntaan kuin mistä tuo eläimellisen primitiivinen, voimaa huokunut karjaisu sattui kuulumaan. Koska olosuhteet olivat minulle kaikinpuolin suosiolliset, seisoin tornin ylätasanteella jähmettyneenä paikoilleni puolisen tuntia, raajaakaan liikuttamatta, narahdustakaan päästämättä. Lopulta uskalsin varoen kavuta alas kohti tornin portaiden juurella ollutta autoani.

Kohtaaminen otuksen kanssa tapahtui viime vuoden syksyllä, Virolahden kupeessa (tarkempi paikka: Klamilan näkötorni). Hiukkasen jännitti, sillä alueella on vuosien varrella tehty karhu- ja susihavaintoja. Ja todellakin, Linnunradan kuvaaminen loppui karjahdukseen välittömästi, tuli tärkeämpää tekemistä. Sentäs yhden ruudun sain otettua vain minuutteja ennen karjaisua, ja se on tarinoineen päivineen nähtävillä täällä: https://www.flickr.com/photos/fincer89/9690906831/ (englanniksi)
Kyllä vain. Hauska tarina, osaan samaistua. Usein on tullut liikuskeltua yksin maastossa, jossa on tavattu susia ja karhuja. On siinä oma juttunsa...

Suo, vallankin öiseen aikaan, on sellainen paikka että H.P Lovecraft olisi varmasti tykännyt.
Viimeksi muokannut Matti_JH, Elo 22, 2014 21 : 58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Todella mielenkiintoista ja mukavaa luettavaa. Liitti tänne postittamiisi kuviin taustanarratiivin ja teki niistä persoonallisempia näin jälkeenpäinkin. On siinä omistautumista harrastukselle, kun näin monta yötä jaksaa valvoa.

Kuvat ovat edelleen upeita, ja mukana oli uusiakin.

Kiitokset!
Sapere aude.
---
flickr
PAP

Viesti Kirjoittaja PAP »

Hienoja kuvia ja ennenkaikkea mielenkiintoista lukea itse tarina.
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Tarina on hyvä ja joihinki niistä asioista voi helposti samaistua. Ei täällä Pudasjärven korvessakaan oikein yksin viiti lähtää kovin kauas erämaahan, suolle tai muuallekaan.

Ja kuvat.. tarviiko mun sanoa niistä mitään? Kaikki taitaa olla jo sanottu.
Matti_JH
Viesti:

Kiitos.
Stickl kirjoitti:Tarina on hyvä ja joihinki niistä asioista voi helposti samaistua. Ei täällä Pudasjärven korvessakaan oikein yksin viiti lähtää kovin kauas erämaahan, suolle tai muuallekaan.

Ja kuvat.. tarviiko mun sanoa niistä mitään? Kaikki taitaa olla jo sanottu.
Kiitti. Nämä yöpilvet ovat täällä etelässä vähän sama juttu kuin revontulet siellä pohjoisessa. Paitsi että meidän ei tarvitse palella kun näitä kuvailee ;)
Matti_JH
Viesti:

tonskulus kirjoitti:Mukavaa luettavaa ja komeita kuvia!

Parina yönä tämän kuun alussa koetin yöpilviä tähyillä mutta tuloksetta.
Kun noita tuli jonninverran tarkkailua, niin huomasin, että heinäkuun alussa nuo alkoivat näkymään jo puoli kahdentoista aikoihin. Heinäkuun lopussa siinä puolilta öin ja elokuussa vasta puoli yhden-yhden maissa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mjoo, eipä näitä näkynyt tuolla hitusen ylempänä Suomea juurikaan. Elokuun 2-3. välisenä yönä Sotkamon korkeudella näkyi horisontissa hehkua, mutta taivaan kajo oli liian voimakasta että jotain saisi selvää.
Vastaa Viestiin