Kiitos Mafferille kuvausprosessin avauksesta. Kyllä noista kuvista voi oppia paljonkin, mutta ehkä se sitten riippuu siitä, miten pitkälle harrastus on kehittynyt. Minulle noissa riittää analysoitavaa ja pohdittavaa. Ehkä johtuen siitä, että osaamistasossani on paljon parannettavaa, olen kokenut Nik Collectionin erittäin hyödylliseksi. Pyrin toki kuvaamaan niin, että kuva olisi mahdollisimman valmis, mutta tarvitsen vielä jälkiprosessointia paikkaamaan tekniikkani virheitä. Lisäksi pidän jälkiprosessointia todella mielenkiintoisena ja luovana vaiheena.
Kuvaan RAW:na, käsittelen kuvat Aperturessa jossa Nik Collection ja Perfect Photo Suite 8 sekä sen pluginit. Pääasiassa käytän Nik:iä. Koska Aperture ei tue layereita, Perfect Photo Suite 8 auttaa silloin kun tarvitsen niitä, esim. jos rakennan maiseman useammasta valotuksesta. Käytän myös Aperturen omia säätöjä, aina tilanteen ja tarpeen mukaan.
Prosessini on tyypillisesti seuraava:
Ensin RAW esiterävöinti Sharpener Pro 3:lla. Kuvasta riippuen käytän tai en, tai sitten selektiivisesti johonkin osaan. Tässä Nik:in mielestäni paras yleisominaisuus, eli kontrollipisteet (Control Points) näyttää voimansa. Kontrollipisteistä Nik Collectionissa alempana hieman enemmän.
Tarvittaessa kohinanpoisto Dfine2:lla. Tällekin on enemmän käyttöä jos käsittelen 650D:llä tai iPhone 5S:llä otettuja kuvia. 6D ja nykyinen optiikkani siinä tuottaa hyvin kohinatonta jälkeä.
Tämän jälkeen Viveza2 ja tasot kuntoon. Tässä kontrollipisteet osoittavat voimansa. Ne rajaavat ympyränmuotoisen alueen, jonka kokoa voi muuttaa ja kohdistavat kulloisenkin säädön alueelle, joka on tuon ympyrän sisällä, mutta säädettävät asiat tuon ympyrän sisällä se laskee riippuen sävyistä, kontrasteista ja muista asioista. Seurauksena on minun silmääni todella älykäs ja huomaamaton säätö kuvassa, oli säädettävä asia sitten mitä tahansa.
Kontrollipisteillä voi joko lisätä jonkin muokkauksen jollekin alueelle kuvaa, poistaa sen joltakin alueelta, tai käyttää näitä molempia yhdessä. Kun vielä kontrollipisteen ja sen vaikutusalueen opasiteettia voi säätää, näillä päästään todella tarkkoihin ja hienovaraisiin haluttuihin säätöihin. Viveza 2:ssa säädöt ovat Brightness, Contrast, Saturation, Structure, Shadow Adjustment, Warmth, Red, Green, Blue, Hue. Nämä ovat säädettävissä joko globaalisti tai kontrollipisteittäin.
Esim. varjojen avaaminen tarkasti joltakin alueelta toimii tällä mainiosti.
Tämän jälkeen yleensä siirryn Color Efex Pro 4:een. Se on täynnä monenlaisia filttereitä joista suurinta osaa en tarvitse. Toiset taas ovat osoittautuneet erittäin hyödyllisiksi. Näissäkin kontrollipisteet ovat tärkeitä. Voin kohdistaa säädöt juuri sinne, minne haluan.
Kontrollipisteet ovat minun mielestäni Nik Collectionin kovin juttu. Ne toimivat todella hyvin ja laskevat älykkäästi valitun säädön vaikutusalueen siten, että säätö sulautuu luonnollisesti kuvaan. Kontrollipisteiden kohdalla on valinta, jolla voi näyttää mitä kontrollipiste 'näkee' ja mihinkä säätö kohdistuu. Tällä saa hyvän käsityksen siitä, miten fiksusti ne toimivat, ja tietysti auttaa hienovaraisessa säädössä.
Käytän yleisimmin seuraavia CEP4:n valikoimasta, tarpeen mukaan ja eri yhdistelmissä:
Detail Extractor. Saan tällä hieman avattua kuvista yksityiskohtia esiin. Pidän säädön hyvin maltillisena, esim. 8% ja ohjaan tarvittaessa kontrollipisteillä. Oletus 25% on yleensä aivan liian raju.
Graduated Neutral Density. Tällä saan säädettyä kuvan kontrasteja ja tonaalisuutta enemmän mieleisekseni, esim. etualalta tai taivaalta, riippuen kuvasta. Maltillisilla säädöillä mielestäni erinomainen filtteri. Voin syventää kontrasteja halutuilla alueilla, tuoda kuvaan syvyyttä ja vaikka kohdentaa katsetta haluttuun osaan kuvaa. Parempi kuvaaja tietenkin tekee tämän jo kentällä, mutta näen tällä ja muillakin Nikin filtterillä paljon hyötyä osaavimmissakin käsissä.
Pro Contrast. Minusta tämä toimii mainiosti. Nimenomaan Dynaaminen kontrastin säätö toimii hienosti ja tarvittaessa taas kontrollipisteillä voi rajata alueita pois, tai kohdentaa tarkasti. Useimmissa filttereissä on lisäksi säädöt varjojen ja highlightien suojaamiseksi. Maltillisella käytöllä näitä ei juuri tarvitse.
Jos kuvissa on mielestäni värihuntua johtuen vaikka ND-filttereistä tai optiikasta, joko Pro Contrastin Correct Color Cast tai sitten erillinen Remove Color Cast korjaavat tilanteen helposti.
Darken / Lighten Center on myös yllättävän näppärä monessakin tilanteessa, hieman samaan tapaah kuin Graduated Neutral Density.
Polarization on hyvä sopivasti käytettynä esim. maisemissa. Kontrollipisteillä tämän avulla voi tuoda esim. pilviä paremmin esiin, vaikuttamatta muihin osiin kuvaa.
Contrast Color Range on osoittautunut käyttökelpoiseksi paikoin, tosin sen käyttö vaatii maltillisuutta ja tarkkuutta.
Tämän lisäksi käytän joskus joitakin muita suotimia, esim. tässä kuvassa käytin Paper Toneria, koska se toi mielestäni paremman tunnelman kuvaan kuin Nik:in setissä oleva MV-konversioihin erikoistunut Silver Efex Pro 2.
