Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:Tottakai ymmärrän, ja tiedän. Kino on nyt vain ollut selkeästi yleishyödyllisin ja käytetyin ammattilaisten keskuudessa. Tilanne voi muuttua tai ainakin muuttua monimuotoisemmaksi, mikä on ihan tervettä kehitystä. Uskon kuitenkin kinon pitävän valta-asemansa PRO-scenessä vielä hyvin pitkään.
Niin, siis Nikonin ja Canonin ykkössarjalaiset ovat olleet käytetyimmät. Olivat croppina ja ovat edelleen kinona. Syynä kameroiden soveltuvuus ja mukautuvuus tilanteeseen, kuin tilanteeseen.

Edelleen uskon että ammattilaiset valitsisivat ennemmin D4:n croppikennolla kuin A7:n kinokennolla. Ei tietenkään kaikki, mutta suurin osa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:Tottakai ymmärrän, ja tiedän. Kino on nyt vain ollut selkeästi yleishyödyllisin ja käytetyin ammattilaisten keskuudessa. Tilanne voi muuttua tai ainakin muuttua monimuotoisemmaksi, mikä on ihan tervettä kehitystä. Uskon kuitenkin kinon pitävän valta-asemansa PRO-scenessä vielä hyvin pitkään.
Niin, siis Nikonin ja Canonin ykkössarjalaiset ovat olleet käytetyimmät. Olivat croppina ja ovat edelleen kinona. Syynä kameroiden soveltuvuus ja mukautuvuus tilanteeseen, kuin tilanteeseen.

Edelleen uskon että ammattilaiset valitsisivat ennemmin D4:n croppikennolla kuin A7:n kinokennolla. Ei tietenkään kaikki, mutta suurin osa.
Sikäli turha vääntää tästä aiheesta sillä m43 on kuitenkin melkoisen puhtaasti harrastajille (tai jopa satunnaisesti kameraan tarttuville suunnuntaikuvaajille) suunnattu järjestelmä. Vaikka jostain löytyisikin joku m43:sta pääkameranaan käyttävä ammattilainen (en tiedä onko semmoista) niin ei se tarkoita, että järjestelmää pitäisi siltä kantilta arvostella. Sensijaan onnittelisin Panasoniccia ja Olympusta siitä, että m43:ssa on tarjolla runkoja ja objektiiveja jotka tyydyttävät vaativan harrastajan tarpeet. Viimeksi sattui silmään erittäin myönteinen arvio Pana GH4:stä.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

temama kirjoitti:...PRO-scenessä...
Ei ole olemassa mitään PRO-sceneä muille kuin sellaisille, jotka katselevat asioita kaukaa ulkopuolelta eivätkä näe kuin yhden möhkäleen. Ammattikuvauksen eri alueet ovat hyvin erilaisia, vaativat kuvaajilta hyvin erilaisia taitoja sekä kuvaamisen että asiakashallinnan suhteen ja optimilaite eri alueille on hyvin erilainen. Canon 5DII/Nikon D800-tason laitteet ovat varmaankin tällä hetkellä selkeästi eniten käytettyjä, mutta eivät läheskään aina mistään muusta syystä kuin hinnan vuoksi. Ja sitten, tottakai kinolle on olemassa alue, jossa se on parempi kuin muut formaatit. Älä niputa erimittaisia asioita yhteen. Jokkisauto ei hallitse autourheilu-skeneä.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Ihan vaan mielenkiinnosta; kuka voittaa triidin ja mitä voittaja saa palkinnoksi?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hel_NiS kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta; kuka voittaa triidin ja mitä voittaja saa palkinnoksi?
Luulenpa ettei tästä ainakaan kunniaa olla kellekään jakamassa.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:Tottakai ymmärrän, ja tiedän. Kino on nyt vain ollut selkeästi yleishyödyllisin ja käytetyin ammattilaisten keskuudessa. Tilanne voi muuttua tai ainakin muuttua monimuotoisemmaksi, mikä on ihan tervettä kehitystä. Uskon kuitenkin kinon pitävän valta-asemansa PRO-scenessä vielä hyvin pitkään.
Niin, siis Nikonin ja Canonin ykkössarjalaiset ovat olleet käytetyimmät. Olivat croppina ja ovat edelleen kinona. Syynä kameroiden soveltuvuus ja mukautuvuus tilanteeseen, kuin tilanteeseen.

Edelleen uskon että ammattilaiset valitsisivat ennemmin D4:n croppikennolla kuin A7:n kinokennolla. Ei tietenkään kaikki, mutta suurin osa.
Niin A7 sarja onkin keskittynyt nimenomaan pieneen kokoon (kaikessa muussa paitsi kennossa), ei varmaankaan kovin monen ammattilaisen ykkösprioriteetti tuo koko. Samoin suhteellisen vaatimaton AF, akkukesto yms. ei vain sovi monelle ammatikseen valokuvaa tekevälle. Tietysti poikkeuksia löytyy, kuten aina.

Ihme kyllä CaNikon ei ole enää tosissaan tehnyt APS-C järkkäriä ammattilaisille.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Hel_NiS kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta; kuka voittaa triidin ja mitä voittaja saa palkinnoksi?
Yritin jo edellisellä sivulla voittaa takaisinaiheeseensiirtymispalkinnon, mutta…

Foorumisääntöjen vastaisesti postaan viestini tähän uudestaan:
Konkreettisemmin laitteesta ja käytöstä:
http://www.pekkapotka.com/journal/2014/ ... -100mm-f28

Lisäyksenä:
Kinokokoon suhteutettuna syväterävyydet noissa kuvissa vastaavat kinarin aukkoja f/5.6 - f/11. Tämä keskustelu ei todellakaan ollut mielessäni kuvatessa, mutta onko missään kuvassa liian pitkä syväterävyys? Yhtä kuvaa lukuun ottamatta (Gauntletin maha) ne eivät ole ainakaan läpi teräviä.

Jos vielä ajatellaan käytännön todellisuutta kinolaseissa, todella harvalla on käytössään f/2.8-valovoimaisia 70-200-millisiä. f/4-valovoimaiset ja erilaiset muuttuvavalovoimaiset (esim. f/4-5.6) ovat paljon yleisempiä.
JiiPeeM
Viestit: 1167
Liittynyt: Tammi 12, 2008 17 : 32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

nomad kirjoitti:
kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:Tottakai ymmärrän, ja tiedän. Kino on nyt vain ollut selkeästi yleishyödyllisin ja käytetyin ammattilaisten keskuudessa. Tilanne voi muuttua tai ainakin muuttua monimuotoisemmaksi, mikä on ihan tervettä kehitystä. Uskon kuitenkin kinon pitävän valta-asemansa PRO-scenessä vielä hyvin pitkään.
Niin, siis Nikonin ja Canonin ykkössarjalaiset ovat olleet käytetyimmät. Olivat croppina ja ovat edelleen kinona. Syynä kameroiden soveltuvuus ja mukautuvuus tilanteeseen, kuin tilanteeseen.

Edelleen uskon että ammattilaiset valitsisivat ennemmin D4:n croppikennolla kuin A7:n kinokennolla. Ei tietenkään kaikki, mutta suurin osa.
Sikäli turha vääntää tästä aiheesta sillä m43 on kuitenkin melkoisen puhtaasti harrastajille (tai jopa satunnaisesti kameraan tarttuville suunnuntaikuvaajille) suunnattu järjestelmä. Vaikka jostain löytyisikin joku m43:sta pääkameranaan käyttävä ammattilainen (en tiedä onko semmoista) niin ei se tarkoita, että järjestelmää pitäisi siltä kantilta arvostella. Sensijaan onnittelisin Panasoniccia ja Olympusta siitä, että m43:ssa on tarjolla runkoja ja objektiiveja jotka tyydyttävät vaativan harrastajan tarpeet. Viimeksi sattui silmään erittäin myönteinen arvio Pana GH4:stä.

Olin Raumalla katsomassa Lukon ja Peä-Ysien pesäpallopeliä eilen, ja yhdella kuvaajan liiviä kantavalla oli Olyn M1 kannossa. Tosin ei ainoana, vaan oli jokin isompi telellä, ja Oly erottui mustan runkonsa ja hopeanvärisen objektiivinsa ansiosta. Näytti yhtäkkiä kiinteältä optiikalta, en ala muuta arvailemaan koska matkaa minusta kuvaajaan oli viitisen metriä.

Kuka tunnustaa!
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

ppotka kirjoitti: Jos vielä ajatellaan käytännön todellisuutta kinolaseissa, todella harvalla on käytössään f/2.8-valovoimaisia 70-200-millisiä. f/4-valovoimaiset ja erilaiset muuttuvavalovoimaiset (esim. f/4-5.6) ovat paljon yleisempiä.
Jos todella vastaavaa DOF:ia sattuu haluamaan, niin tämän f/2-lasin saa adapterilla kiinni m4/3:seen.

http://www.lenstip.com/242.1-Lens_revie ... f_2.0.html

Dimensions (length x diameter):
213.5 mm × 96.5 mm
Weight:
1650 grams
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:Niin A7 sarja onkin keskittynyt nimenomaan pieneen kokoon (kaikessa muussa paitsi kennossa), ei varmaankaan kovin monen ammattilaisen ykkösprioriteetti tuo koko. Samoin suhteellisen vaatimaton AF, akkukesto yms. ei vain sovi monelle ammatikseen valokuvaa tekevälle. Tietysti poikkeuksia löytyy, kuten aina.
Nimenomaan. Niin paljosta joutuu A7:n kohdalla luopumaan vain koon takia (eikä se kattavan lasivalikoiman kanssa ole edes pieni), että harvan kohdalla tuossa on mitään järkeä. Sama koskee kaikkia peilittömiä, tietenkin sillä erolla, että toisiin on olemassa kattava valikoima pieniä ja kevyitä laseja. Mutta ei näistä pikkurimpuloista ole ammattilaisten käyttöön, joitain poikkeuksia lukuunottamatta.
temama kirjoitti:Ihme kyllä CaNikon ei ole enää tosissaan tehnyt APS-C järkkäriä ammattilaisille.
Mikä ihme siinä on? Missään muussa kennokoossa ei yleisvasarakameramöykyssä ole järkeä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Jos vielä uskaltaisi kertoa oman käsitykseni syväterävyydestä.
Ihmisen silmä on aika eläväinen ja pääkin liikkuu, joten usein silmin havaittu näkymä näyttää laajemmalta ja syväterävämmältä kuin vaikkapa kinokamerassa 50mm ns normaaliobjektiivi. 50mm on kuulemma varustettu sellaisella kuvakulmalla, että se vastaa liikkumattoman silmän kuvakulmaa ja hyvässä optisessa etsimessä oikeilla suurennussuhteilla kohde on saman kokoinen kuin miten vapaa silmä kohteen näkee. tästä siis on tullut määritelmä normaaliobjektiivi - luulisin.
Mutta kun katselee näkymää ilman kameraa, niin ainakin minä koen katsovani näkymän paljon laajempana kuin 50mm kinokuvakulmalla, ehkäpä mieluummin jollain 35mm vastaavalla ja toisaalta silmä tarkentaa lähelle ja kauas aika vaivattomasti ja "yhdistelee" nuo kuvaosat siten, että näkymä näyttää myös syväterävältä, huomattavasti syväterävämmältä kuin vaikkapa 35mm kino-objektiivilla jollain aukoilla 4-5,6.
Yllämainitusta suuresta syväterävyydestä johtuen pidän m43 kuvia paljon luonnollisemman näköisinä kuin kino-objektiiveilla samoilla aukoilla otettuja kuvia. Samalla aukolla tarkoitan aukkosuhdetta, en saman kokoista fyysistä aukkoa. Tästä johtuen luonnollisen näköisen syväterävän kuvan saan aikaiseksi joko pari aukkoarvoa nopeammalla suljinajalla tai pienemmällä herkkyysasetuksella m43:lla kuin kinokennoisella.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:Ihme kyllä CaNikon ei ole enää tosissaan tehnyt APS-C järkkäriä ammattilaisille.
Mikä ihme siinä on? Missään muussa kennokoossa ei yleisvasarakameramöykyssä ole järkeä.
Sitäpä ajoin takaa ;)
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

markku55 kirjoitti:Jos vielä uskaltaisi kertoa oman käsitykseni syväterävyydestä.
Ihmisen silmä on aika eläväinen ja pääkin liikkuu, joten usein silmin havaittu näkymä näyttää laajemmalta ja syväterävämmältä kuin vaikkapa kinokamerassa 50mm ns normaaliobjektiivi. 50mm on kuulemma varustettu sellaisella kuvakulmalla, että se vastaa liikkumattoman silmän kuvakulmaa ja hyvässä optisessa etsimessä oikeilla suurennussuhteilla kohde on saman kokoinen kuin miten vapaa silmä kohteen näkee. tästä siis on tullut määritelmä normaaliobjektiivi - luulisin.
Mutta kun katselee näkymää ilman kameraa, niin ainakin minä koen katsovani näkymän paljon laajempana kuin 50mm kinokuvakulmalla, ehkäpä mieluummin jollain 35mm vastaavalla ja toisaalta silmä tarkentaa lähelle ja kauas aika vaivattomasti ja "yhdistelee" nuo kuvaosat siten, että näkymä näyttää myös syväterävältä, huomattavasti syväterävämmältä kuin vaikkapa 35mm kino-objektiivilla jollain aukoilla 4-5,6.
Yllämainitusta suuresta syväterävyydestä johtuen pidän m43 kuvia paljon luonnollisemman näköisinä kuin kino-objektiiveilla samoilla aukoilla otettuja kuvia. Samalla aukolla tarkoitan aukkosuhdetta, en saman kokoista fyysistä aukkoa. Tästä johtuen luonnollisen näköisen syväterävän kuvan saan aikaiseksi joko pari aukkoarvoa nopeammalla suljinajalla tai pienemmällä herkkyysasetuksella m43:lla kuin kinokennoisella.
kinossa 50mm vastaa suunnilleen samaa suurennosta ihmissilmän kanssa, ei kuvakulmaa. Kokeiles laittaa kameraan n. 50mm polttoväli ja katsele maailmaa molemmat silmät auki, toisella okulaarin läpi.
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Hel_NiS kirjoitti: kinossa 50mm vastaa suunnilleen samaa suurennosta ihmissilmän kanssa, ei kuvakulmaa. Kokeiles laittaa kameraan n. 50mm polttoväli ja katsele maailmaa molemmat silmät auki, toisella okulaarin läpi.
Sanoinko minä jotenkin ristiriitaisesti sinun mielipiteeseen nähden, kuvakulmahan on käytännössä sama asia kuin suurennussuhde - vai eikö? Kerroin myös juurikin saman asian kuin sinäkin koskien molemmat silmät auki ja toinen katselee etsimen läpi. Tosin etsimen suurennussuhteissa on eroja, joten asia ei ole ihan noin mustavalkoinen.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

markku55 kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti: kinossa 50mm vastaa suunnilleen samaa suurennosta ihmissilmän kanssa, ei kuvakulmaa. Kokeiles laittaa kameraan n. 50mm polttoväli ja katsele maailmaa molemmat silmät auki, toisella okulaarin läpi.
Sanoinko minä jotenkin ristiriitaisesti sinun mielipiteeseen nähden, kuvakulmahan on käytännössä sama asia kuin suurennussuhde - vai eikö? Kerroin myös juurikin saman asian kuin sinäkin koskien molemmat silmät auki ja toinen katselee etsimen läpi. Tosin etsimen suurennussuhteissa on eroja, joten asia ei ole ihan noin mustavalkoinen.
Näet varmasti sateenkaaren kokonaan paljain silmin? Kokeiles saada se kokonaan mahtumaan 50mm objektiivia käyttämällä kuvaan...
:)
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Hel_NiS kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti: kinossa 50mm vastaa suunnilleen samaa suurennosta ihmissilmän kanssa, ei kuvakulmaa. Kokeiles laittaa kameraan n. 50mm polttoväli ja katsele maailmaa molemmat silmät auki, toisella okulaarin läpi.
Sanoinko minä jotenkin ristiriitaisesti sinun mielipiteeseen nähden, kuvakulmahan on käytännössä sama asia kuin suurennussuhde - vai eikö? Kerroin myös juurikin saman asian kuin sinäkin koskien molemmat silmät auki ja toinen katselee etsimen läpi. Tosin etsimen suurennussuhteissa on eroja, joten asia ei ole ihan noin mustavalkoinen.
Näet varmasti sateenkaaren kokonaan paljain silmin? Kokeiles saada se kokonaan mahtumaan 50mm objektiivia käyttämällä kuvaan...
:)
Voi hitsi, nyt on meno hullua & kivaa!!

Hei, mutta jatketaan leikkiä: kokeilkaas tarkentaa paljain silmin (ihan ilman kameroita ja objektiiveja) vaikkapa metrin päähän...Huomaatteko miten tausta blurrautuu?
Tarkentakaa sitten jonnekkin pidemmälle taustaan...Huomaatteko miten se metrin päässä oleva kohde muuttuu epäteräväksi?? Mieletöntä ;)
Vielä huimempaa: vertailkaa miten valaistus vaikuttaa blurrautumiseen edellä mainituissa tilanteissa. Kyllä! Heikommassa valaistuksessa tausta blurrautuu enemmän kuin hyvässä valossa!
Mieletöntä!!!!!!
kuwaaja
Viestit: 520
Liittynyt: Maalis 09, 2007 23 : 59

Viesti Kirjoittaja kuwaaja »

ppotka kirjoitti:
temama kirjoitti:...PRO-scenessä...
Ei ole olemassa mitään PRO-sceneä muille kuin sellaisille, jotka katselevat asioita kaukaa ulkopuolelta eivätkä näe kuin yhden möhkäleen. Ammattikuvauksen eri alueet ovat hyvin erilaisia, vaativat kuvaajilta hyvin erilaisia taitoja sekä kuvaamisen että asiakashallinnan suhteen ja optimilaite eri alueille on hyvin erilainen. Canon 5DII/Nikon D800-tason laitteet ovat varmaankin tällä hetkellä selkeästi eniten käytettyjä, mutta eivät läheskään aina mistään muusta syystä kuin hinnan vuoksi. Ja sitten, tottakai kinolle on olemassa alue, jossa se on parempi kuin muut formaatit. Älä niputa erimittaisia asioita yhteen. Jokkisauto ei hallitse autourheilu-skeneä.
Kinokoko taitaa olla edelleen se "sweet spot" hinnassa, kuvanlaadussa ja käytettävyydessä. Kuluttajillekin erityisesti Sony A7:n myötä - siinä on pieni kinokoon kamera, eikä montaa sataa kalliimpi kuin Olyn ja Panan kelvolliset M43-mallit.
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Eiköhän se sweet pot sijoitu enemmänkin peilijärkkäreiden puolelle jos täyskennoa haikailee, niin saa toimivan tarkennuksenkin samalla...
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

markku55 kirjoitti:Yllämainitusta suuresta syväterävyydestä johtuen pidän m43 kuvia paljon luonnollisemman näköisinä kuin kino-objektiiveilla samoilla aukoilla otettuja kuvia. Samalla aukolla tarkoitan aukkosuhdetta, en saman kokoista fyysistä aukkoa. Tästä johtuen luonnollisen näköisen syväterävän kuvan saan aikaiseksi joko pari aukkoarvoa nopeammalla suljinajalla tai pienemmällä herkkyysasetuksella m43:lla kuin kinokennoisella.
Tähän on pitänyt vastata jo aiemmin mutta ei ole joutanut.

Jos halutaan pitkää syväterävyyttä niin siinä m43:lle ei ole mitään etua suurempikennoisiin.

Totta on, että jos halutaan ottaa kuva yhtä laajalla syväterävyydellä (eli suurempikennoisella f-arvo suurempi) täytyy suurempikennoisen herkkyyttä nostaa. Tämä ei kuitenkaan anna etua pienempikennoiselle, koska jos vaaditun f-luvun ero on vaikka 2 aukkoa, niin kyllä sen suurempinnoisen herkkyydet ovat 2 aukkoa paremmat kohinoiden ja dynamiikan suhteen.

Samoin on tarkkuuden suhteen laajaan syväterävyyttä käytettäessä. Suurempikennoisessa alkaa diffraktion vaikutus myöhemmin eli suuremmilla f-luvuilla. Joten suuremmasta käytetystä f-luvusta huolimatta suurempikennoinen antaa vähintään saman tarkkuuden kuin pienempikennoinen.

Eli pienempi kennokoko ei kyllä anna mitään kuvanlaatuetua laajan syväterävyyden kuviin.

Pienemmän kennokoonedut ovat laitteiston pienemmässä koossa sekä suuremmassa pikselitiheydessä josta on mahdollisesti iloa teleilyssä ja makroilussa.
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

jmra kirjoitti:
markku55 kirjoitti:Yllämainitusta suuresta syväterävyydestä johtuen pidän m43 kuvia paljon luonnollisemman näköisinä kuin kino-objektiiveilla samoilla aukoilla otettuja kuvia. Samalla aukolla tarkoitan aukkosuhdetta, en saman kokoista fyysistä aukkoa. Tästä johtuen luonnollisen näköisen syväterävän kuvan saan aikaiseksi joko pari aukkoarvoa nopeammalla suljinajalla tai pienemmällä herkkyysasetuksella m43:lla kuin kinokennoisella.
Tähän on pitänyt vastata jo aiemmin mutta ei ole joutanut.

Jos halutaan pitkää syväterävyyttä niin siinä m43:lle ei ole mitään etua suurempikennoisiin.

Totta on, että jos halutaan ottaa kuva yhtä laajalla syväterävyydellä (eli suurempikennoisella f-arvo suurempi) täytyy suurempikennoisen herkkyyttä nostaa. Tämä ei kuitenkaan anna etua pienempikennoiselle, koska jos vaaditun f-luvun ero on vaikka 2 aukkoa, niin kyllä sen suurempinnoisen herkkyydet ovat 2 aukkoa paremmat kohinoiden ja dynamiikan suhteen.

Samoin on tarkkuuden suhteen laajaan syväterävyyttä käytettäessä. Suurempikennoisessa alkaa diffraktion vaikutus myöhemmin eli suuremmilla f-luvuilla. Joten suuremmasta käytetystä f-luvusta huolimatta suurempikennoinen antaa vähintään saman tarkkuuden kuin pienempikennoinen.

Eli pienempi kennokoko ei kyllä anna mitään kuvanlaatuetua laajan syväterävyyden kuviin.

Pienemmän kennokoonedut ovat laitteiston pienemmässä koossa sekä suuremmassa pikselitiheydessä josta on mahdollisesti iloa teleilyssä ja makroilussa.
Tähän voisi lisätä se, että kaksi aukkoa paremman herkkyyden omaava kinokennoinen maksaa aika paljon enemmän kuin m43 runko.
Ei siis ole kyse vain teknisestä edusta vaan myös siitä millä hinnalla sen saa hankittua.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
Vastaa Viestiin