Munt kirjoitti:Mitäs tää sitten on??
Siinä ei haukuta tai kehuta mitään merkkiä vaan todetaan Canonin värien sopivan potrettikuvaamiseen.
Munt kirjoitti:Kannattaisiko tunnustaa totuus, että canonistit käyttää zeissin sijaan Canonia, koska tarkentaminen käsin sillä "pyyn persreikää pimeämmällä canon-etsimellä" on niin helvetin vaikeaa?!
Käytän Canonia koska se on tuttu, laaja ja hyvin toimiva järjestelmä. Kaikki onnistuu nopeasta actionista tiltti-shiftailuun ja makroiluun. MF-Zeiss tai -Voigtländer saattaa myös lojua kassin pohjalla, mutta nehän ei tee Canoneista huonoja vaan päinvastoin.
Esimerkki. Olin eräänä päivänä kuvailemassa A7R + Zeiss 35/2.8 + 55/1.8:lla ihmisiä ja katukuvia. Mukavan cooleja värejä ja reso riittää vaikka minkälaiseen croppailuun mutta... 90% liikekuvista oli epäteräviä tai väärin tarkentuneita tärähdyksen ja/tai surkeaa surkeamman AF:n takia.
Focus peaking + MF toimii ok pönöjä kuvatessa mutta kävelevää ihmistä oikeaan kohtaan täydellä aukolla osuminen on täysin mahdotonta. Puolet halvemmalla, samankokoisella 6D + EF 35/2 IS:llä korkeampien herkkyyksien = nopeampien suljinaikojen, 4-stopin vakaajan ja varman AF:n ansiosta n. 90% liikekuvista olisi ollut skarppeja.
Canonilla voi tyynesti keskittyä kuvaamiseen ja kuviin, tekniikka pelaa kuin junan vessa. Sony + Zeissilla pitää kamppailla tarkennuksen ja suljinaikojen kanssa että saa edes yhden terävän ruudun. Ei tarvitse juuri mainostaa kumpi järjestelmä toimii käytännössä paremmin.
Mulla ei ole mitään tarvetta jankata "parhaista" vehkeistä, koska sellaisia ei ole olemassakaan. On vain erilaisia ominaisuuksia, makuja ja tarpeita. Jos joku diggaa Zeissista, se ei ole multa pois.
Edit.