Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
moonshine kirjoitti:Sillan alta tulee aina muutama trolli huutelemaan, joiden ilmaisu eittämättä rakentuu yhden mahtikortin varaan, että lälläs lää, dof-taiteilu ei onnistukaan (niin hyvin) tällä järjestelmällä.
Joo,
mutta rehellisyyden nimissä trolleja on ollut ihan joka sillan alla ja osittain päälläkin. Kyllä täällä(kin) on ollut sellaista peilittömien perusteetonta hehkutusta, ettei paremmasta väliä. Kamerat on kameroita, mitä niitä hehkuttamaan. Ostaa ja omistaa sellaisen kun haluaa. Miksi kaikkien pitäisi siirtyä jonkun xyz:n käyttäjiksi? Tekeekö se jostain paremman a) ihmisen b) kuvaajan c) tiesmitä.
Samoin on haluttu jotenkin esiintyä jonain soihdunkantajana, kun on ostettu kamera merkkiä x ja tyyppiä y. Kuten olen moneen kertaan todennut, ei nämä mitään Ferrareita ole, jossa on pakko omistaa kolme, että saa ostettua neljännen. Siirryn peilietsinkamerasta puhtaasti peilittömien käyttäjäksi sinä päivänä kun ne tarjoavat minulle jotain mitä se toinen leiri ei. Ja paino ei mulle vaan ole se juttu. Jollekin on, mulle ei.
Ei niitä mahtikortteja siellä peilittömällä puolellakaan niin montaa ole. Että yhden tempun hevosia ne on nekin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
moonshine kirjoitti:Sillan alta tulee aina muutama trolli huutelemaan, joiden ilmaisu eittämättä rakentuu yhden mahtikortin varaan, että lälläs lää, dof-taiteilu ei onnistukaan (niin hyvin) tällä järjestelmällä.
Joo,
mutta rehellisyyden nimissä trolleja on ollut ihan joka sillan alla ja osittain päälläkin.
Varmasti totta.
Mutta oman päättömän foorumikahlauksen perusteella väitän, että homma menee pääasiassa niin päin, että nimenomaan sieltä dinosaurusten leiristä tullaan tänne trollaamaan ja edelläkävijät puolestaan sietävät paremmin muita, vääriä järjestelmiä. :) Monet jopa saattavat kuulua toiseenkiin leiriin!
temama kirjoitti:
Kuulehan PP, minä puhun vain omasta kokemuksestani ja kirjoitan omia mielipiteitäni. En ole missään vaiheessa kailottanut tietäväni asioita paremmin kuin kukaan muu (se taitaakin olla enemmän sun heiniä).
Kerroin että olympus mjuu oli suosikki kinofilmipokkarini, ei suinkaan ensimmäiseni, kylläkin viimeinen.
Enkä tosiaan puhun jenkkien vouhotuksista, vaan enemmänkin eurooppalaisesta näkövinkkelistä. Jenkkien hommista en muutenkaan erityisesti perusta.
Aha, päädymme jälleen samaan kuin niiden optiikan lakiesi kanssa?
Tämä "keskustelu" lähti kuitenkin liikkeelle omista väitteistäsi siitä mitä formaatteja ihmisille on tuputettu ja miten kino oli filmiaikana yleisin käytetty formaatti. Jenkkien vouhotukset olivat kuitenkin ehkä hiukan olennaisia, jos Kodak valmisti silloin (ennen 90-lukua ja Fujin nousua) 80-90% koko maailman käyttämistä filmeistä. USA:n markkinat olivat myös varsin oleellisia määräämässä mihin suuntaan digikamerat lähtivät kehittymään ja millaisia kameroita me Suomessakin saamme edelleenkin ostaa.
Mainitsethan seuraavan "totuuden" kailotuksesi kohdalla, että optiikan lait koskevat vain sinua, tuputettu on vain sinulle ja kyseessä onkin vain sinun eniten käyttämä, kiitos.
Höpöhöpö.
Olet niin innostunut tästä Olympuksen m43 markkinointipuuhatelustasi, että itse ohitat sujuvasti monia oleellisia asioita eri formaattien välillä. Tai sitten teet sen vain tahallaan.
Mistä minun keksimistä "laista" oikein puhut? Olen kyllä tukeutunut kirjoituksissani muutamaan tosiasiaan jotka ovat aivan yleisesti hyväksyttyjä ja tiedettyjä asioita:
- pieni kenno vs. isompi kenno, kuvanlaatu?
Olen puhunut, että periaatteessa isompi kenno pystyy aina tuottamaan parempaa kuvanlaatua kuin pienempi kenno . Onko asiassa jotakin epäselvää?
Sen sijaan sinä olet yrittänyt kyllä tuputtaa tänne omia Potka-lakejasi. Yrität esim. lanseerata täällä esim. jotakin m43 "kultaisen keskitien" juttua josta olet messunnut kertomasi mukaan jo m43 kerhon kokouksissa jne.
Samoin olet tuputtanut meille "kaavaa" jolla voi laskea kuinka paljon pienempiä ja kevyempiä m43 kameroista ja optiikasta voidaankaan tehdä verrattuna apsc tai kinokennoisiin jne. Harmi vaan, ettei tämäkään kaava tunnu oikein realisoituvan tosielämän tuotteissa.
Toivottavasti sinäkin muistat mainita aina kirjoituksissasi, että sinun suhde Olympukseen ei ole vain kuluttajapohjainen.
Joo,
mutta rehellisyyden nimissä trolleja on ollut ihan joka sillan alla ja osittain päälläkin.
Varmasti totta.
Mutta oman päättömän foorumikahlauksen perusteella väitän, että homma menee pääasiassa niin päin, että nimenomaan sieltä dinosaurusten leiristä tullaan tänne trollaamaan ja edelläkävijät puolestaan sietävät paremmin muita, vääriä järjestelmiä. :) Monet jopa saattavat kuulua toiseenkiin leiriin!
Okei. Ymmärrän yskän. Ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, etten minäkään nauti tälläisestä älyttömästä kinastelusta varsinkin kun pidän kaikesta huolimatta m43 systeemiä ja monia Olympuksen tuotteita ihan arvossaan.
Turha jatkaa tätä kumpi on parempi väittelyä. Uskoisin että suurin osa tätä ketjua lukevista tietää mistä on kyse ja kuinka nykyiset laitteet pelaa.
Minusta mukava seurailla ja pohdiskella tätä tilannetta ihan kaupalliselta kannalta. Siis kuinka markkinat muuttuvat missäkin päin maailmaa.
Keväällä Tokiossa näitä peilittömiä näkyi katukuvassa aika paljon, mutta viime viikolla Lontoossa taas tosi vähän. Näinköhän yhden tai kaksi PEN:ä, muutamat Fujit ja NEX:t ja suurin osa turisteista kantoi Canonin ja Nikonin peilijärkkäreitä. Yhdellä Japanilaisella pariskunnalla näin Panasonicin kaulassa. Niin, Olyn OM-D malleja en nähnyt kenenkään kantavan... Tämä siis ei ollut mikään aukoton markkinatutkimus, vaan kolme päivää pyörimistä eri turistirysissä.
Lisäksi tulevaisuutta on aina mukava pohdiskella. :-)
mremonen kirjoitti:
Ei niitä mahtikortteja siellä peilittömällä puolellakaan niin montaa ole. Että yhden tempun hevosia ne on nekin.
Yleistä mahtikorttia ei ole missään. Tai sitten se on kännykässä miljoonan kärpäsen periaatteella. Tuo onkin se ainoa olennainen kysymys itse kullekin. Mikä on se "temppu", oman valokuvauksen kannalta merkittävä juttu, jota laitteen pitäisi palvella? Jos jokin toinen hilavitkutin on toista parempi jossain jonkun toisen toisessa jutussa, se ei auta siinä omassa jutussa yhtään.
ppotka kirjoitti:Jos jokin toinen hilavitkutin on toista parempi jossain jonkun toisen toisessa jutussa, se ei auta siinä omassa jutussa yhtään.
Oman valokuvauksen...
Näinpä. Siksi mulla onkin D800 ja Alpha 6000. Tuon Sony-järjestelmän ylläpito on sen verran halpaa verrattuna Nikonin kalustoon, että voi mennä kahdella hevosella.
Näin hevoskuvauskurssin jälkeen tuntuu tulevan näitä hevosaiheisia vertauksia :)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
temama kirjoitti:
Toivottavasti sinäkin muistat mainita aina kirjoituksissasi, että sinun suhde Olympukseen ei ole vain kuluttajapohjainen.
Mietin hetken tätä juttua… Olen tasan tarkkaan kyllästynyt näihin "vihjauksiin" foorumikirjoitusteni motiiviksi. Oikeastihan en voi todistaa etteikö tänne kirjoittamisessani suhteeni olisi vain itseeni. Edeltä tästä ketjusta löytyy se ainoa kommentti, jonka asiasta voin sanoa. Sekin oli vastaus temamalle. Samassa kuviossa huvittavaa toisaalta on, että foorumin vahvinta Sony-intoilijaa, temamaa, kukaan täysjärkinen ei voisi kuvitella Sonyn "agentiksi". Sonyn asemassa mieluummin maksaisin temamalle pois pysymisestä…
Täältä pois pysyminen onkin kaiketi se ainoa tapa osoittaa riippumattomuuteni. Siitä minulle ei ainakaan makseta. Herne ei ole mitenkään nenässä. Olen vain turhautunut, koska yllä olevalla "natsikortilla" voi aina sopivassa tilanteessa mitätöidä kaikki mielipiteeni. Se vilautuksia on tullut jo nähtyä tarpeeksi.
temama kirjoitti:
Mietin hetken tätä juttua… Olen tasan tarkkaan kyllästynyt näihin "vihjauksiin" foorumikirjoitusteni motiiviksi. Oikeastihan en voi todistaa etteikö tänne kirjoittamisessani suhteeni olisi vain itseeni. Edeltä tästä ketjusta löytyy se ainoa kommentti, jonka asiasta voin sanoa. Sekin oli vastaus temamalle. Samassa kuviossa huvittavaa toisaalta on, että foorumin vahvinta Sony-intoilijaa, temamaa, kukaan täysjärkinen ei voisi kuvitella Sonyn "agentiksi". Sonyn asemassa mieluummin maksaisin temamalle pois pysymisestä…
Täältä pois pysyminen onkin kaiketi se ainoa tapa osoittaa riippumattomuuteni. Siitä minulle ei ainakaan makseta. Herne ei ole mitenkään nenässä. Olen vain turhautunut, koska yllä olevalla "natsikortilla" voi aina sopivassa tilanteessa mitätöidä kaikki mielipiteeni. Se vilautuksia on tullut jo nähtyä tarpeeksi.
Minua ei henk.koht. haittaa yhtään mikä sinun suhteesi on olympukseen. Oikeasti se on ihan mielenkiintoista ja hyödyllistä että pitkän linjan ammattikuvaaja kirjoittelee täällä!
Voit uskoa että mietin ueamman kerran ennenkuin kirjoitin huomautukseni tuosta "ammatillisesta" suhteestasi olympukseen. Se ei ollut mikään natsikortti vaan reagointini siihen miten alatyylisesti minun kommentteihin täällä on välillä suhtauduttu. Ja motiiveitani naureskeltu ;)
En ole sony fani, enemmänkin olen kiinnostunut näiden järjstelmien eroista valokuvauksen kannalta. Ja mielestäni sony on tuonut mielenkiintoisia juttuja tähän saumaan; pienikokoisia apsc ja kinokameroita. Ymmärrän tietty että tämä on hieman väärä ketju puhua niistä. Joten rauha maahan, ja kaikille sanavapaus, ok?
Ohiampuja kirjoitti:
Minusta mukava seurailla ja pohdiskella tätä tilannetta ihan kaupalliselta kannalta. Siis kuinka markkinat muuttuvat missäkin päin maailmaa.
Keväällä Tokiossa näitä peilittömiä näkyi katukuvassa aika paljon, mutta viime viikolla Lontoossa taas tosi vähän. Näinköhän yhden tai kaksi PEN:ä, muutamat Fujit ja NEX:t ja suurin osa turisteista kantoi Canonin ja Nikonin peilijärkkäreitä. Yhdellä Japanilaisella pariskunnalla näin Panasonicin kaulassa. Niin, Olyn OM-D malleja en nähnyt kenenkään kantavan... Tämä siis ei ollut mikään aukoton markkinatutkimus, vaan kolme päivää pyörimistä eri turistirysissä.
Lisäksi tulevaisuutta on aina mukava pohdiskella. :-)
Helsinki-Tallinna-otannalla kun olen nyt seurannut turisteja, sanoisin että aasialaisilla on ihan hämmästyttävän paljon uusia Penejä pannarioptiikalla. Kompakti ja kevyt litteä järkkäri tuntuisi olevan heikäläiseen makuun just nyt. Jokunen laiskimus on jo siirtynyt kännykkäkuvaamiseenkin.
Mutta tosiaan, kiintoisaa tämän alueen kehitys on, kun se etenee niin nopeasti.
ruutu kirjoitti:Turistit kuvaa nykyään tableteilla. Berliinin museoaleella ainakin sojotti useamankin käsivarren päässä semmoinen vaatimaton kirjankokoinen möhkäle...
Eikös me olla elämän turisteja kaikki tyyni ?
Turistejakin on kaiken sorttisia. Toiset voivat olla oikein valokuvauksen harrastajia ja silti turisteja lomamatkoillaan. Niinkuin minä juuri tällä hetkellä. Yllättävää miten pienet ja pimeät zuumit toimivat kivasti aurinkomatkoilla. NEX6 ja 16-50 peruszuumi ovat olleet ahkerassa käytössä viime päivinä...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
ruutu kirjoitti:Turistit kuvaa nykyään tableteilla. Berliinin museoaleella ainakin sojotti useamankin käsivarren päässä semmoinen vaatimaton kirjankokoinen möhkäle...
Eikös me olla elämän turisteja kaikki tyyni ?
Turistejakin on kaiken sorttisia. Toiset voivat olla oikein valokuvauksen harrastajia ja silti turisteja lomamatkoillaan. Niinkuin minä juuri tällä hetkellä. Yllättävää miten pienet ja pimeät zuumit toimivat kivasti aurinkomatkoilla. NEX6 ja 16-50 peruszuumi ovat olleet ahkerassa käytössä viime päivinä...
Ollaanpa hyvinkin. Kommentoin vaan tuota keskustelua kamerankoosta, kun tabletit eivät ole ihan noita pienimpiä lomapokkareita... ;-)
Se oli kyllä Canon-Nikon valtakuntaa aika vahvasti. Peilitön kalusto oli selvästi alakynnessä. Muutama aasialaisturisti niitä kantoi, mutta croppi-Nikonia oli paljon katukuvassa. Yhden D800 mallinkin näin...
Ps. Tableteilla kuvataan tosi paljon. Ärsyttävävän näköistä touhua. :)
Ohiampuja kirjoitti:Lisää turisti-päivityksiä, nyt Prahasta.
Se oli kyllä Canon-Nikon valtakuntaa aika vahvasti. Peilitön kalusto oli selvästi alakynnessä. Muutama aasialaisturisti niitä kantoi, mutta croppi-Nikonia oli paljon katukuvassa. Yhden D800 mallinkin näin...
Ps. Tableteilla kuvataan tosi paljon. Ärsyttävävän näköistä touhua. :)
Minä en kanssa ymmärrä Tablettikuvaamista lainkaan. Tableteissa on vieläpä yleensä heikkolaatuisemmat kamerat kuin älypuhelimissa. Kännykuvaaminenkin näyttää tyylikkäämmältä kuin jonkun rupusen tablettitaulun pitäminen valokuvausasennossa....Mutta kait niilläkin saa sen tarpeellisen valokuvauksellisen some pläjäyksen sinne lärvikirjaan. Mikäs minä olen tuomitsemaan :)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Pakko tunnustaa, että kun aikoinaan näin ekan kerran tabletin suorien käsivarsien päässä, kuvittelin, että kaveri yrittää käännellä sitä asentoon missä valo ei heijastu häiritsevästi tabletin pinnasta, toisella kerralla taisin jo arvata, että helkkari noissa taitaa olla kamerakin mukana ja kolmannella kerralla välähti, että joissakin on kamera myös oman kuva ottamiseen, tyttöporukka katseli innolla tablettia kunnes tajusin ilmehtimisistä, että ryhmäpotretista olikin kyse.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
Lenstipin mukaan on vain yksi todella terävä laajis m43:selle, Voigtlander 0.95/17.5. Kalliiksi käy m43-järjestelmä. Lenstip toivoo f/1.0-1.2-tason objektiivejä m43:seen.
Voigtländerillä on tullut kuvattua, samoin linkatulla Panasonic Leicalla. Se on itse asiassa nytkin kiinni kamerassa. Ei tarvitse lukea sekalaisia nettijuoruja. Harmi, että tänne ei voi kirjoittaa mielipidettä asiasta.
"this camera is really a slap in the face to everybody else: it’s basically made Nikon and Canon offerings above the D4 and 1Dx pointless, because they will a) be priced pretty close; b) have smaller pixel pitches and hit diffraction faster, and have limited usable lens selections; c) not be much smaller. " http://blog.mingthein.com/2014/04/18/pe ... -thoughts/